A nagy kérdés az,
hogy folytatódik-e az építkezés, marad-e a béke,
és legalább a
legalapvetőbb közjogi kérdésekben a közmegegyezésen alapuló jogállam?
A HUMÁNUM KERETEI
Harmincharmadik évébe
lépett jogállami parlamentáris demokráciánk, és a régiek fogalmaival ez már egy
emberöltő. Nagy idő. Ennyi idő alatt volt idő kipróbálni többféle utat, és a
magyar nemzet meg is bízott az ügyek intézésével különböző politikai erőket,
ilyeneket meg olyanokat. Voltak sikerek is, kudarcok is. Beteljesült remények és
csalódások. Igaz, az ember olyan, hogy sokkal inkább a kudarcokra és
csalódásokra emlékszik, az örömök és a sikerek mintha természetesek lennének, és
ez így is van rendjén.
Ennek a nagy reményű és
nagy igényű nemzetnek a kudarc és a csalódás százszor úgy fáj, mint ahogy örülni
tud a sikereknek. Mert a kudarcot, csalódást természetellenesnek, Isten ellen
valónak tartja, hiszen, ha az Istennek kalapja volna, a bokréta Magyarország
volna rajta. Én úgy tartom, hogy ez az emberöltő nemzetünk történelmében sikeres
időszak volt, akkor is, ha kudarcok is tarkították és csalódások is tompították
a kedélyeket.
A nagy kérdés az, hogy
folytatódik-e az építkezés, marad-e a béke, és legalább a legalapvetőbb közjogi
kérdésekben a közmegegyezésen alapuló jogállam. Avagy teret nyer az örök magyar
eb ura fakó, ha kell, ha nem lázadás, a húzd rá, ha mindjárt belepusztulok is
mentalitás. A szélsőség behúzódása a mindennapjainkba. Az utcára, a villamosra,
a családi asztalhoz, egyetemi katedrára, templomba (!), bíróságra,
futballpályára, színházba.
A modern korban és pláne
itt, a huszonegyedik században egy emberöltő felér évszázadnyi idővel a korábbi
történelmi korszakok időmértékével mérve. Minden sűrűbb, gyorsabb, szűkebb a
tér, kevesebb az idő. A „nyugati ember” úgy érzi – és ezt erősítik benne
mindennap –, hogy körmére égnek a dolgok, kifut az időből, nem adott választ a
jövő nagy kérdései-re, nem magyarázta meg a múlt nagy tévedéseit. Kapkod,
pótcselekvésekben éli ki ösztöneit: a szeretetet és a gyűlöletet is és mindazt,
ami e kettő között van, vagy ezekből fakad.
Legyinthetnénk is minderre,
de nem tehetjük, mert mi is „nyugati emberek” lettünk. A jobbik részünkben még
ott él valami egészen mély, bő ezer év alatt sem elpusztult vonzalom az ősökhöz,
pusztához, vándorláshoz, sátrunkhoz, szép, szabad gyermekeinkhez, akik majd
továbbmennek, ha nekünk véget is ért az út. Legalább eltemetnek, néhány követ
görgetnek sírunk fölé, mert a beláthatatlan időben járhatnak még erre, és
útjelzővé nő az a sír-kő-halom, ha mindenki, aki erre jár, tesz rá egy kis követ
maga is.
Kell nekünk ez az útjelző. Nem cifra katedrális, vésett római határkő, nem is
dölyfös birtokkapu. Ezeket is mind felépítettük, el is fogadtuk. De akinek a
szíve nagyot dobban, ha a végtelen pusztában kőhalmot lát, és maga is keres egy
kavicsot, hogy odategye – szél és állat úgyis sokat elhord belőle –, az nem
legyinthet a körülötte pusztuló világra.
Az én szívem hatalmasat
dobbant, amikor tizennyolc éves koromban láttam e kis halmokat a mongol pusztán.
Nem tudtam, hol járok, mert öntörvényű apró lovam maga kereste az utat, talán
éppen egyik halomtól a másikig. Térkép, iránytű, épület, hegycsúcs, folyó és más
efféle fogódzó nem állt rendelkezésemre. Mobiltelefonja még csak az Orion űrhajó
legénységének volt, nekem nem, és milyen jó is volt ez! Komoly képpel
átgondoltam, hogyan vészeljük át majd az éjszakát.
Egy-kétórányi ügetés után már teljesen reménytelen volt, hogy visszataláljak a
jurtához, ahol biztató mosolyok közepette felültettek a lóra. A Napot láttam, de
már rég nem annak járása alapján tájékozódtam. Nagyapám még biztosan megmondta
volna, melyik órájában járunk a napnak, pedig ezüst zsebóráját soha nem vitte
magával a szántóra vagy a szőlőbe. Hogy nem tévedtem el, ma is a kis fürge léptű
ló ösztöneinek tudom be, pedig akár én is irányíthattam volna. Éreztem-e az
irányt vagy csak ő a friss legelőt és vizet, ki tudja ma már. „Nyugati ember”
voltam akkor már, de azóta nem legyintgetek.
Engem már megtart az az
erő, amely az útjelzővé vált sírkőhalmokból árad. Csodálom a katedrálisokat, de
nem szeretem. A hittel teli építőiket annál inkább. Meghatódni leginkább a
Balaton-felvidéki Árpád-kori pici templomok romjai között tudok. Útjelzők voltak
azok is, de még erődök is, menedékek és szép remények szent helyei. Sokszor még
torony nélkül, sokszor még mint sírok fölé hordott kövek.
Szeretném tudni, megtárja-e ez az erő a nemzetemet is. Nem látok túl gyermekeim,
unokáim életén. Addig rendben. Ez három emberöltő. Ez örömmel tölt el. Mert
megannyi család látja ugyanezt a jövőt. És ez a lényeg. És mégis ott az
aggodalom. Az átkozott békétlenkedők, szánalmas pótcselekvők, embereretnekek,
szeretetet hirdető életellenzők, egyenlőségről papoló, egymásba is maró falkák,
bandák, istenkáromló szenteskedők, hiúság aszpikjába dermedt mániákusok nem
tesznek-e tönkre megint mindent?
Lesz ez még így se! Lesz ez
még jobb is! Melyik mondás illik hozzánk inkább? Kérem az olvasót, egy
pillanatra gondolkozzon el ezen. A huszonéves fiatal, aki nekirugaszkodik az
életnek, gyakran úgy érzi, hogy elodázta azt a nekirugaszkodást, vagy éppen úgy,
hogy túl korán kezdte.
A harmincas, negyvenes családapa és családanya, aki gyermekei zsivajában is
egyedül érzi magát, mert valami nem jól van, nem úgy van, ahogy lennie kellene.
Az ötvenesek-hatvanasok, akik még erejük teljében vannak vagy lehetnének, de
elszívja az örömöt valami régebben soha nem volt baj. Sajátjuk is lehet, vagy
hozzátartozóiké. Lesz ez még így se. Lesz ez még jobb is. Mennyire összeért mára
már ez a két érzés. Persze lehet, hogy mindig is így volt.
Előre tekintve a mostani
esztendőre, kibújva az előbbi álalternatívából és visszabújva a történelem
kényelmes viszonyai közé, úgy látom, hogy esélyünk, sőt reményünk és sorsunk is
a pótcselekvések felismerése, majd elutasítása. A valódi teljesítmények, tettek,
értékek megerősítése. Voltak korszakok, amikor ez nagyon nehéz volt. Ez a
mostani is ilyen. Úgy tűnik – túl rég voltak már a nagy kataklizmák –,
feledékenyek az emberek. S a feledékenységet kihasználják az utópiák, ideológiák
megszállottjai. Veszélyesebbek, mert körmönfontabbak, mint elődeik voltak.
Mert nemcsak mi tanulunk, tanul az önzés szelleme is. Eszközei sokasodtak,
kifinomultak. Nem a gonoszságtól erednek – mennyi jó szándék vezetett
pusztításhoz –, de végül is az önzés leszármazottai. Az emberiség ma látszó
legnagyobb kérdése az, hogy az állandó fejlődést lehet-e döntően jóra használni.
Képesek leszünk-e saját fejlődésünket kordában tartani. A humánum keretei
között. Képesek leszünk-e erre?
Boldogan válaszolom meg ezt
a kérdést. Igen, képesek leszünk. Ehhez most kell elég erősnek lennünk. Időben.
De ez már a huszonnegyedik óra. Igent kell mondani a szeretetre, és nemet a
kvótaszeretetre. Igent az egyenlőségre, nemet a kvótaegyenlőségre. Igent az
esélyre, nemet a kvótaesélyre. Igent a gondolat szabadságára, nemet a
gondolatkvótára. Észre kell venni, hogy bele kívánnak minket szorítani egy
gondolatkvótába.
Minden kvóta végső soron a kizárólagossághoz vezet. Maga a gondolat mélységesen
embertelen. Nemet mondani nehéz, még nehezebb igent mondani. De meg lehet tenni.
Nekünk nem kell már keresztre feszíttetni, lövészárokból a biztos halálba
rohanni, a lágerekbe vezető úton a sorba beállni, megalázva éhbérért robotolni,
egy versért várni a fekete autót.
Lesz ez még így se. Lesz ez
még jobb is. Furcsa kettősség ez, talán nem is rögtön érthető. Emberöltőnyi
ideje – a hosszú diktatúra után – parlamentáris demokráciában élünk. Békében.
Annyit legalább biztosan kifejez ez a hang, hogy ne csak elszenvedői legyünk a
történelemnek, de alakítói is.
Akkor is, ha egy kis termetű lovon ülünk, előttünk falként emelkedő porfelhő,
mögöttünk a lábnyomunk pillanatok alatt elmosódik, zsebünkben szerelmünk gyűrt
fényképe, és oldalunkról egyre gyakrabban ragadja el szeretteinket a halál.
Vigyázzunk most nagyon, nehogy észrevétlenül minket is elorozzanak magunktól a
humánum összetört keretei!
/Szerencsés
Károly
történész/