Ízelítő a Beavatásból...
Szent Erzsébet, a szerelem szentje
Hölgyeim és uraim,
Árpád-házi Szent Erzsébet több mint nyolcszáz esztendeje, 1207-ben született
Sárospatakon. Négy esztendősen került Thüringiába, a szintén gyermek Lajos gróf
jegyeseként. Új hazájában sosem láttak olyan szépségű és tömegű kincseket,
amelyeket a társzekerek sora szállított utána. De ezerszer többet is vitt:
családjának a világtörténelemben példátlan hagyományát, a szentséget.
A házasság a kortárs
Halicsi Évkönyv szerint édesanyjának, a Bánk bánból is nevezetes meráni
Gertrúdnak, a németországi politikájával állt kapcsolatban. Magyarországnak a
frigyből semmi haszna nem származott. Ráadásul rangon alulinak tekinthető,
hiszen a thüringiai tartománygróf messze alatta állt a magyar királynak, ám -
mint később kiderül - szellemi értelemben nem.
*
Jövendő anyósa értetlenül
fogadta: miféle kisgyerek az, aki játékát is megszakítja, hogy "Istent
szeressem" - miként maga Erzsébet mondogatta. Az anya-grófné természetesen
keresztény volt, valószínűleg naponta hallgatott misét, gyakorolt különféle
erényeket, de hogy a lényeg "Isten mindenek fölött való szeretete" volna, arra
nem gondolt.
Nem tudjuk, hogy a
kisleánykát mikor érintette meg a Fönnvaló, de a szenttéavatási pörében
megszólaló komornák, udvarhölgyek, szolgálók, akik játszópajtásai is voltak,
egybehangzóan sorolják a hasonló történeteket: még a fogócskát és a sántikálást
is úgy irányította, hogy a végén a kápolnában kössenek ki. Isten érintése
titkos, ezért misztikusnak mondják, de jobb talán tapasztalásnak nevezni:
"Erzsébet megtapasztalta Jézust, befogadta személyes életébe", s egy lett vele.
Számos látomása ismeretes szentté avatási pörének aktájából. Ezekről azonban
igen tartózkodóan beszélt: csak egyet mesélt el részletesebben.
*
Erzsébet 13 évesen esküdött
meg az alig idősebb Lajossal és tökéletes testi-lelki szerelemben élt vele.
Hosszabb útjaira elkísérte,
s amikor ura megjött pl. vadászatról, "elébe lovagolt és ezernél is több csókkal
borította el." A kortársak szerint remekül lovagolt. Házasságuk nem monarchikus
kapcsolat lett, nem is - ahogy ma vélik -, "egy társadalmi intézmény kereteinek
kitöltése", hanem misztérium, amelyben a "kettő egy test lett". A házasság
csodája Isten megtapasztalása párunkon keresztül. Ezért mondja az Írás: "Amit
tehát Isten egybekötött, ember szét ne válassza". Isten nem holmi szertartással,
hanem önmagával kapcsol egybe bennünket. Ő a ragasztó.
Ha rajtam múlna, Erzsébetet
a szerelem védszentjének is megtenném.
*
Talán nem Gertrúd, hanem az
Ég választotta Erzsébetnek azt a férfit, aki a Tapasztalásban is társa lett.
Meglehet, hogy Thüringiai Lajos volt az akkori rangbéli európai sarjadékok közt
az egyetlen, akivel a tökéletes egyesülés megtörténhetett. Ezért amikor Erzsébet
a szeretet örömében odáig ment, hogy az éhínség idején a tartománygrófi
raktárakat is megnyitotta, férje pazar választ adott az áskálódó udvari
tányérnyalóknak: "Engedjétek jót tenni!" A szent ugyanis nem föltétlenül
túlbuzgóan vallásos, vagy híresen erényes, hanem Isten tulajdonságaiban jeles,
például jó. És amikor a leprás beteget a hitvesi ágyban ápolta Erzsébet, a
cselszövők akkor is hiába tüzelték Lajost, mert "Az Úr megnyitotta benső
látásának szemét", és ő is meglátta a tulajdon ágyában a megfeszített Krisztust.
Ebből a jelenetből is kitetszik, hogy a misztika lényege a tapasztalás. Pontosan
ugyanazt látta a betegben Erzsébet és Lajos, amit annyian mások kétezer év óta,
és napjainkban Teréz anya is, aki sokszor számolt be arról a boldogságról, amely elárasztotta, amikor ápoltjaiban fölismerte a Megváltót. Fölragyogott lényükben
a Valóság, amiről Jézus így beszélt: "amit e legkisebb testvéreim közül eggyel
is tettetek, velem tettétek." (Mt 25,40). Nem árt hangsúlyozni a lényükben szót,
mert Isten és a "legkisebb testvér" azonossága nem a képzeletükben, nem is a
tudatukban valósult meg, még csak nem is a tudatalattijuk pincéjéből merült föl,
hanem egész valójukban pezsgett, miáltal ők maguk is egészen valóságosak lettek.
A Tapasztalásban ez a döntő: a Valóságban élni.
*
Erzsébet természetesen
tudta, hogy ura el akar menni a keresztes háborúba - "keresés nélkül megtalálta
férje zsebében a vörös posztóból készült keresztet". Világos volt előtte, hogy
mi vár rá: akkor alig bírta elviselni. Elájult. A kairosz, a szent idő, nem
folyik és nem is áll, mert egyszerre léteznek benne tények. Erzsébet a múló,
köznapi idő fátyolán keresztül belelátott. Amikor meghozták szerelme tetemét,
kisírta magát és így imádkozott. "Istenem, te tudod, hogy mennyire szerettem
az uramat. Odaadnám érte az egész világot, ha visszanyerhetném. De akaratod
ellenére nem akarom visszahívni akkor sem, ha csak néhány hajszálamat kellene
adnom érte."
Igen, visszahívhatta volna
Lajost a halálból, ahogy Péter tette a joppei Tábitával (Apcsel 9,42.), mert
olyan ember volt, akinek hitére a "hegyek megindulnak",, de aki eddig eljut, az
- Teréz anya szavát kölcsönözve - "kis ceruza Isten kezében, mellyel az Úr
szerelmes levelet ír a világnak". Nem önmagának. Erejét - az Úr erejét -
magáncélra nem használja, mert abban él, hogy "legyen meg a te akaratod.".
*
19 évesen özvegyen maradt a
három gyermekével. A palotában állandóan "rangjához méltóan kellett volna élnie"
- ő azonban "kiüresítette magát". IX. Gergely szentté avatási bullájában
olvassuk: "saját hatalmát egy alázatos szolgáló szolgálatává szorította le".
A kizsákmányolás szó
akkoriban még nem divatozott, de a tény igen. Az egyház is részt vett benne:
Szent Ferenc és mozgalma lázadás volt a jézusi tanítással való visszaélés ellen.
Erzsébet belépett Ferenc harmadrendjébe, mert úgy döntött, hogy neki, mint
királylánynak, tartományúr özvegyének és istentapasztalónak tényleg rangjához
méltóan kell élnie, ugyanis különleges felelőssége van a világban. Ennek
jegyében nem akart a sógorával étkezni, "nem kívánta betevő falatját zsákmányból
nyerni." Abból, amit a szegényektől vettek el. Modernségére jellemző, hogy
amikor egy gazdag kolostorban gyönyörű szentképeket mutattak neki, azt mondta,
hogy neki ilyesmi nem kell: "inkább a szívemben hordom őket". Gondoljunk azokra
a kortársainkra, akik örökké fotóznak-videóznak, ahelyett, hogy a szívükbe
vésnék élményeiket.
Önként elhagyta a várat, és
apja, II. András követét gyapjúfonás közben fogadta, mert a saját keresetéből
próbált megélni. Nem tért haza "kizsákmányolónak", maradt a Krisztussal való
egységben. Igen érdekes, hogy Assisi Szent Ferenc, amikor hírét vette Erzsébet
működésének, azonnal és pontosan tudta, hogy az asszony szellem-társa a
Tapasztalásban - és elküldte neki a köpenyét.
Hátralévő öt esztendejét és
minden jövedelmét a szegények és betegek, a "legkisebb testvérek" gondozására
fordította. Lelki vezetője, Marburgi Konrád olykor kicsinyesen, máskor brutális
szigorral bánt vele.
*
Huszonnégy esztendős
korában meghalt. Nyugodtan, békésen: a Tapasztaló számára a halál boldog
beteljesülés.
Utolsó napján ezt mondta
ápolóinak: "Egy kismadár ült le mellém, és olyan édesen dalolt, hogy kénytelen
voltam vele énekelni." Talán mind a ketten magyarul énekeltek. Már négy év múlva
szentté avatták. Az egész keresztény világban tisztelik.
Misztikája ennyi: Jézus
szeretetét tiszta örömmel elfogadni, viszonozni és továbbadni. Isten
kifürkészhetetlen akaratából, kislánykorától kezdve ebben élt, és azon
munkálkodott, hogy "vidámmá tegye az embereket." Mi sem állt távolabb tőle, mint
az, hogy szentfazék legyen. A locsogóktól és az áskálódóktól rendre ezt
kérdezte: "Szerinted, hol van most az Úr?" Megingathatatlan jóságának sugárzása
megszelídítette rosszakaróit, s beragyogta férjéhez fűződő szerelmét, családját,
szegényeit.
*
Korunk válságának jele,
hogy sok szülő és vezető életpéldája távol áll a szentségtől. Nem áldozzák
magukat családjukért-népükért, hanem inkább a családot-népet önmagukért. Ezért
növekszik drámaian ország-világszerte a szakadék szegények és gazdagok között,
ezért fogynak a mély barátságok, ezért félnek sokan házasságot kötni, gyermeket
világra hozni, és nevelni, mert félnek szentek lenni. Holott éppenséggel "a nem
szent élethez van szükség emberfeletti erőre," állítja Barsi Balázs, Erzsébet
rendtársa, szintén tapasztaló. S valóban az örökös figyelem a trendire, a
pillanatonként változó érdekviszonyokra, egyszóval a semmire, kikészíti az
embert, és a Dolgok szolgájává teszi. "A keresztény életszentség könnyű és
egyszerű: teljes ráhagyatkozás Istenre." Ezen múlik az igazi szerelem, a
barátság, a család és az ország egészsége.
*
E ráhagyatkozásban leszünk
áttetszőek párunk, barátaink, s ha főnökök vagyunk, a nép számára. Az
áttetszőségben tapasztalható az igazi szeretet, amely több érzésnél,
föllobbanásnál, vágynál, mert "soha el nem múlik" (1Kor 13,8).
A mai válság megoldásának
kulcsát kínálja nekünk a máig modern Árpád-házi Szent Erzsébet, a világ
szegényeinek védőszentje, az örök szerelmes.
Egyházunkban van védszentje
a tűzoltóknak, az újságíróknak, a szőlészeknek, juhászoknak, csak a
szerelmeseknek nincs, pedig ők vannak a legtöbben, és ők igazán mély, keresztény
élményt élnek meg.
Van-e alkalmasabb személy
Árpád-házi Erzsébetnél arra, hogy szerelmi örömünkben-bánatunkban az ő
közbenjárását kérjük?
(Czakó
Gábor; 223.
Beavatás)