MÚLTIDÉZŐ

II. Rákóczi Ferenc szentté avatásának ötlete 1903-ban
II. Rákóczi Ferenc politikai
kultuszának csúcspontja a fejedelem és bujdosótársai hamvainak 1906-os
hazahozatala és újratemetése volt. Azonban ennek a ceremóniának volt egy
főpróbája 1903-ban, amikor országszerte tavasztól késő őszig a szabadságharc
kitörésének 200. évfordulójára emlékeztek.
Budapesten, a Vérmezőn
nagyszabású, úgynevezett Nemzetgyűlés megrendezésére került sor 1903. október
11-én. A Függetlenségi Párt által szervezett megemlékezés rendkívüli külsőségek
között zajlott. A párt egyik vezetője, Thaly Kálmán több évtizedes fáradozásai
egyik fényes pillanatának lehetett tanúja az a korabeli becslések szerinti 25–30
ezres tömeg, amely reggel hat órától késő éjszakáig kísérte figyelemmel a
rendezvénysorozatot (korabeli és korhű ruhában bandériumok felvonulása,
beszédek, hangos éljenzésekkel megszakított szónoklatok, szentmise, fáklyás
felvonulás, végül úgynevezett Kuruc-estély szavalatokkal, színészekkel,
élőképekkel, kórussal, tárogatómuzsikával, kuruc nótákkal stb.). Magáról a
szabadságharcról nemigen esett szó, annál több azonban a még mindig idegen
földben porladó szent hamvakról, valamint a folyamatosan emlegetett
fejedelem szent nevéről (sic). A Független Magyarország című napilap, amely a
Függetlenségi Pártnak volt a legfontosabb sajtóorgánuma, másnapi, 12-én
megjelent számában a névtelen tudósító ezt írta:
„A feledés fátyolával
akartuk beborítani sajgó sebeinket, de a gyenge patyolatot lerángatta, letépte
az erőszak, a hatalom, a zsarnokság. A sebek fájdalmát nem enyhíti más, csak a
visszaemlékezés. A visszaemlékezés dicső időkre, daliás hősökre, akik mint a
száguldó vihar, úgy gázoltak keresztül mindenen, aki bántja a magyart. Aztán
eljött a balszerencse a büszke zászlóra és porba hullott Rákóczi csorba kardja.
Ott csorbult ki Trencsén mellett. Aztán még egyszer végigbúgott a tárogató a
rónán… Fájdalmasan, elhalóan. A fejedelem pedig elbujdosott messze. Hontalanná
lett, aki hazát akart szerezni a milliónyi magyarnak. A nevét
pedig szentté tette az emlékezés.
Rákóczi szent neve lebeg
minden ajkon; bálványként imádja vezérét a magyar. Félistene volt azoknak, akik
úgy szomjúhozzák a szabadságot, mint az ő nagyratörő, jövőbe látó lelke.
Megváltója Nagy-Magyarországnak, megteremtője a független, a hatalmas, a szabad
hazának.”
A két kulcsfogalom az
emlékezés és a szent név. Az emlékezés – megemlékezés –nem a szabadságharcról
szólt, melynek évfordulóján összesereglett a tömeg, hanem magáról Rákócziról,
akinek alakja kozmikus koordináták között „lebegett”, a szentek közösségének
félistenné vált tagjaként.
Áttekintve a kanonizációt,
melyen Rákóczit Thaly Kálmán és követői a kiegyezést követő évtizedekben
„végigvezették”, elmaradt a katarzis, ugyanis tudvalevő, hogy a valóságban nem
avatták szentté a fejedelmet. Pedig többekben is felmerült ennek ötlete:
„Ha a naptár minden egyes
napját, magyar vértanú nevének szentelnők, tán egy évből ki sem telne. A legelső
napot azonban szent Rákóczi Ferencz vértanúról keresztelnők el. Mert az ő neve
az, amelyekhez fohászkodtunk megpróbáltatásunk nehéz idejében. Vezetett
bennünket feltűnése óta, csillagként, keresztül a történeten, egészen máig. De
az ö neve az, amelyikhez mérhetetlen szenvedések, keserűség, vértanúság emlékei
tapadnak, keresztül egy hosszú, hazájáért küzdő szenvedő életen, és amelynek
emlékét, az élet szenvedései elmúlván, egy szolgalelkű tömeg megtagadott” –
olvashatjuk szintén a Független Magyarország című napilap egy korábbi, 1903.
július 2-ki számában egy névtelen újságírótól.
Név szerint említhetjük
Zboray Miklós országgyűlési követet, aki a Vérmezőn fentebb említett
összejövetelen lelkesedésében ekképpen szólította fel a hallgatóságot: „Avassuk
szentté Rákóczi nagy nevét, a melyben benne van a költészet, a fenség, a
lángolás és minden, a mi bennünk magyar, amit mi dicsőnek tartunk.”
A kérdésre – miszerint
Rákóczi hogyan válhatott elbukott szent hőssé, a szabadság mártírjának
szimbólumává – már azok a kortársak is megkísérelték a válaszadást, akik a
fejedelem neve elé a szent jelzőt maguk is odaírták. Fraknói Vilmos püspök,
történetíró például elsőként vette észre, hogy Rákóczi egyik emigrációban
készített munkájában a királytükrök célkitűzései lelhetők föl. A püspök úgy
vélte, hogy Szent István intelmeinek mintájára Rákóczi saját fiainak egy
királytükröt írt Értekezés a hatalomról címmel. Az érdemi választ – éppen
Fraknói nyomán – elsőként azonban Zolnai Béla irodalomtörténész kísérelte
megadni a harmincas években készült fejedelmi életrajzban. Ebben Zolnai az
államférfit és az államelméleti kérdésekkel foglalkozó politikus Rákóczi
Ferencet vizsgálta, aki végrendeletében önmagát Isten kegyelméből rendelt
fejedelemnek nevezte. Kimutatta, hogy Rákóczi döntéseit, cselekedeteit a hite,
érzései motiválták. Bizonyította, hogy Rákóczi gondolkodásmódjában a fejedelmek
Istentől különleges inspirációt kapnak, mely ellen nem lázadhatnak, s nekik
éppoly engedelmességgel tartoznak az alattvalók, mint ők tartoznak Istennek.
Rákóczi államelméletét gyakorlatilag a természeti törvényre, a Bibliára és a
magyar alkotmány pillérjeire építette.
Rákóczinak ez az önmagáról
alkotott, különleges küldetéstudattal átitatott képe az Emlékiratokból aztán egy
az egyben átkerült Thaly Rákóczi-képébe, majd onnan terjedt tova a XX. század
első évtizedében.
/Kincses Katalin
Mária (Veritas Intézet)/