Beszélgetés
a Kossuth-díjas Czakó Gáborral
Czakó Gábor Kossuth-díjas
író, a Nemzet Művésze számos interjút adott az elmúlt években, személyes
weboldalán nézelődve az örök értékekhez ragaszkodó gondolkodó embert ismerhetünk
meg. Számtalan műve mellet sokan a Beavatás című Duna televíziós
esszésorozatából ismerhették meg.
– Hogyan látja: a képernyőn keresztül is át
lehet adni azt az értékvilágot, amit ön képvisel?
– Természetesen! Ha
valakiben – tanítóban, festőben, súlylökőben, cselédben, bárkiben - eleven
lelkének értékrendje, az egyenesen kikívánkozik belőle. A szellem nagyjai nem
föltétlenül a „kitanult művészek”. A legnagyobb magyar festő, Csontváry Kosztka
Tivadar, úgynevezett. „amatőr” volt, akárcsak Krúdy Gyula, a legjobb prózaírónk.
– Tavaly novemberben vette át a Nemzet
Művésze díjat. Ennek kapcsán többek között arról beszélt egy interjúban, hogy az
elismerések elronthatják az alkotók önítéletét. Mint több díj, elismerés
tulajdonosa, ön, hogy tudta elkerülni ezt?
– A magyar kultúra
mérhetetlen ideje létezik, s ennek során volt alkalmam okulni. Hajdani
rajztanáromtól, a tavaly elhunyt Mözsi Szabó István festőművésztől sokat
tanultam, közte ezt: „Kitüntetés, tetűn kiütés.” Néhai Kós Károly, az XX.
századi erdélyi kultúra egyik legnagyobb alakja, tartott egy ládát a
kitüntetései számára. Történt, hogy a magyar állam kitüntette. Amikor ennek híre
jött, akkor a román kultúrpolitika akkori irányítója – nevére hál’ Istennek nem
emlékszem – kiküldte Sztánára Sigmond István Kolozs megyei kulturális
osztályvezetőt, nem mellékesen jeles prózaírót, azzal a föladattal, hogy Kós
kapni fog egy, a magyarnál nagyobb díjat, amit föltétlenül viselnie kell este, a
magyar elismerés átvételekor. Nos, Kós Károly éppen ebéd utáni sziesztáját
végezte, így veje vette át a román díjat, aki rögtön betette egy erős ládába,
ahonnan egy kitüntetés sem bújt elő soha… Másnap Kós Károly a kitüntetés nélkül
jelent meg a román díj átvételére. Sigmond izgatottan kérdezte, hogy miért?
Azért fiam, felelte Kós, mert ami egyszer bekerül a ládába, onnan soha elő nem
jöhet.
– Gyanítjuk, az ön életét is gyökeresen
átalakították a járvánnyal kapcsolatos korlátozások. A hétköznapokban megjelent
változások közül melyek a legnehezebben viselhetőek?
– Miután féllábú lettem,
se gyalog, se kocsival nem szaladgálok. A tilalmak nem érintenek. Mit ne
mondjak, a csonkolással megúsztam… Egyébként – Tolsztojjal szólva – ki
korlátozhatja az én halhatatlan lelkemet?
– Egyre többen hangoztatják, hogy a járvány
okozta változások tartósan is átalakítják világunkat. Ön milyen változásokra
számít?
– Örülnék, ha a válság
után kitörne valami „erkölcsi, szellemi megújulás”, de félek, hogy ez nem
várható. Túlságosan rögzült a társadalomban – nem csak nálunk – a pénzizmus, a
vele járó sekélyesség, a szellemi kincsektől való irtózás. A változáshoz –
szerintem, még kell egy s más.
– Sokan hisznek abban, hogy az művészet
szinte minden élethelyzetet feldolgozott már, majdnem minden szituációval
kapcsolatban találunk valahol valami okos gondolatot, megnyugtató vagy éppen
cselekvésre buzdító alkotást, mondatot vagy akár anekdotát. Önnek van kedvenc
járványgondolata?
–
Sajnos nincs. Attól
tartok, hogy a művészet akkor nyilváníthatja befejezettnek küldetését, ha
jelentheti, hogy végzett az Óceán hullámainak elgereblyézésével.
/Rácz
András/