BALLADÁS BÉKE
Volt század, amelyikben túl
sok volt a szégyenből, éppen a legutóbbi is, amelyikben túltengett az átok, s
szinte alig akadt olyan évszázad, amelyben végig békében építkezhettünk volna.
Boldog és erős az a nemzet, amely méltósággal viseli az efféle
megpróbáltatásokat. Mennyiben sikerült ez a mi nemzetünknek, nehéz megmondani.
Jártunk szép, igaz eszmékkel az élen, és utaztunk renyhén a farvízen is jó
sokáig. Hogyan sikerül majd most? Attól függ, mennyi méltóság maradt még bennünk
a sok lélekölő kor után. A méltóság nem pusztán erő, önérzet, tisztelet dolga,
nem feltétlenül a hősiességé, az értékesség tudatáé, s legkevésbé a pénzes
állásé, a kibrusztolt hamis rangé. A méltóság leginkább alázat dolga. Ehhez meg
tényleg szükséges, hogy megérintsék, megcsiklandozzák az embert az angyalok,
legalább egyszer az életben.
Ahogy egy ember, úgy egy
nemzet is, egy közösség is hihet abban, hogy kötődik az Istenhez, ha félve,
vacogva is áll az ítélőszék elé. Vacogva, de bízva, hiszen az Úr nem tud
gyűlölni. Egyikünket sem. Gyűlölni csak az emberek tudnak, s közülük is
leginkább azok, akinek nincs semmi méltóságuk. Kár lenne tagadni, hogy még
mindig túl sokan vannak köztünk, akiket a vak gyűlölet hajt. Hangosan, kiabálva
toporzékolnak, most is, amikor nagy a baj, amikor már azt várná az ember, hogy
elhallgassanak. A kicsinyesség az egyik leglehangolóbb emberi tulajdonság.
Százezrek pusztulásán kis kenyércsaták, kis „politikai” csetepaték,
feljelentgetések, keresztbe tevések, gáncsoskodás, nevetséges dölyfök,
feleselések, „kultúrharcok”.
A méltóság, ha lehántjuk
róla a külső rétegeket, végül is nem más, mint kultúra. Kell a program a
politika, a gazdaság, a társadalom terén, jó is, ha van világos cél, célokhoz
rendelt eszköz, de egy nemzet léte vagy nemléte nem feltétlenül programokon áll
vagy bukik. A nemzet tűzön-vízen át őrizze, élje a kultúráját. A programok
lehetnek sikeresek, vagy mehetnek csődbe: a kultúra nem pusztulhat el. Ellene
mondok ezer és száz gyászbeszédnek, amely száz év óta, s most is olyan nagy
erővel temeti Európa kultúráját. Nem, dehogy! A virtuális pénzre épülő gazdasági
léggömb sípoló eresztése, akár kipukkadása sem pusztítja el a kultúrát. Az
életfelfogás még nem a kultúra, még az életelv sem, különben nem hallanám
ugyanazt a félelmet, örömöt, szenvedélyt Homérosz, Heine, Dsida Jenő és Csoóri
Sándor soraiban. Nem hallanám ugyanazt a ropogó hangot, látnám ugyanazt a
kedélyes mozdulatot a székely és az ír táncos lépteiben. Egy kultúra nem érik
meg soha a pusztulásra, de szerintem még a mi európai civilizációnk sem. Éppen
most érzem így, amikor recseg ropog itt minden. Oh, hát persze, eltemették már
százszor, s olyan jó így előre látni – visszafelé) a bukásokat, az évezredek
sűrű homályából kibányászni a Nyugat alkonyát, felfedezni az „összefüggéseket”,
s kiszámolni, hogy ehhez száz év kell, ehhez meg négyszáz. Sokat sejtetően és
semmitmondóan számolgatni, igen a pestis, a kolera, a spanyolnátha meg a korona.
De hát Jézust is eltemették egyszer, s egy szombaton át a sírban feküdt.
Válságban a programok
vannak, pusztulóban az életszemlélet. Fene sem fog feltett kézzel állni: itt
vagyok, raboljátok el a kultúrámat, az életemet. Kirabolni úgyis kirabolnak,
ahhoz megvan az eszük. De elrabolni a szavakat, érzéseket? A forradalmak és az
ellenforradalmak csak a felszínt érintik, karistolják. Néha szükség van rájuk,
lehet, hogy most is. Kicsit remegjünk bele. Béküljünk meg önmagunkkal, a
Teremtővel, a természettel. Erre van szükségünk, békére, ami nem valami idilli
béke, sokkal inkább balladai béke. Milyen is lehet ez? Annyi bizonyos, hogy nem
programok egymást kioltó csetepatéja, hanem fejlődés. Kis hal, nagy hal? Aki
kapja, marja? Osztályharc, szabadpiac. Vallásháború, hibrid háború. Vajon
mennyire mélyen karcolták meg az emberi lélek szentségtartójában a felszínt?
Milyen mélyen vájták bele a lélekbe a karmukat a mindenféle halandó kísértetek?
Persze érzem és tudom is, hogy a felső, puha rétegben mélyek a barázdák, bántóan
mélyek. S ez is az oka, hogy sokan úgy érezzük, most egyedül maradunk. Egyetlen
egyedül, ahogy Jézus maradt az egyetlen élő a halott Földön.
Valami megkeményedésre van
szükség. Eltökéltségre. És alázatra. Az alázat a legkeményebb gránitnál is
szilárdabb. Vajon van-e erre még esély? Nem az egyéni, magányos
szabadságharcokra gondolok. Ezek kora lejárt. Az egyéni túléléseké,
boldogulásoké, ügyeskedéseké. Persze, hogy nem véletlen, hogy éppen most, az
izoláció, a „maradj otthon” időszakában motoszkálnak a fejemben ezek a
gondolatok. Fáj erre gondolnom, mert egész életem más sem volt, mint valamiféle
izoláció. Talán rosszul tettem: a mindig, mindenhonnan elmaradást, mímelt
idegenséget. Most, amikor már úgyis késő, most érzem, mennyire hiányzik az
összefogás. Most, mikor elmosódni látjuk a nemzeteket itt Európában, most
kellene összeállni sok-sok falanxba. Hiszen azt is a kultúra tartotta össze, a
makedón falanxot, az istenek, a balladák, a versek, a küldetés! Így mertek
elindulni egy egész világ ellen, s az ellen, ami a legfélelmetesebb: az
ismeretlen ellen. (Jó, tán a dicsőségvágy, az anyagi „motiváció” és vezéreik
kemény parancsszavai is kellettek ehhez, de mégis.)
Ennek látom itt az idejét. A
magyar falanxok összesereglésének. Vállat vállnak vetni, egymást testtel,
fegyverrel védeni, vérbe vinni a szellemet, amely megőrzi a kultúrát, ha közben
millió baj is zúdul ránk, akkor is, sőt akkor leginkább „magas repülésre
szoktatni a lelkeket”. Dallal, imával, fegyelemmel, erőnek sugárzásával.
Törvénynek betartatásával – nem erőszakkal, csak erővel –, szokásnak
tiszteletével – nem kiabálással, csak szép szóval –, az érték becsületével: a
kultúrával. Beállnék az egyik falanxba még én is. A vének hadsorába. Ne
nevessenek ki, beállnék, Isten bizony. Szánalmas? Persze új világ jön majd a
mostani rettenetes vírus-vihar után, s hogy milyen lesz, azt még nem tudjuk.
Olcsó poén lenne „másvilágnak” nevezni, s a falanxban, azt hiszem, jól fenéken
is billentenének veterán társaim, ha ezzel tréfálnék. A falanxban ugyanis a
vének sem a másvilágra, vértanúságra készülnek. Harcra készülnek.
Vajon hadrendbe állhatnak-e még ezek a nemzeti bajtársiasságot képviselő
falanxok? Elöl a fiatalok, csupa Apollón, kiket a dombról leányok vágyakozó
tekintete kísér s harsonák zengése. Középen a családapák, sok aggodalommal, de
még több eltökéltséggel, mert feleségük és gyermekeik otthon várják őket. Hátul
mi, a vének, duzzogva, de kissé megkönnyebbülve is, kezünkben a lobogókkal. Sok
küzdelmünk, örömünk, bánatunk lobogóival. Méltósággal mennénk, igaz, biztos
lenne köztünk, aki folyton megbotlik. Köhögnének is többen. Fecsegnének.
Vitatkoznának. Néhányan most már hazamennének. Egy filozófus a kollektivizmus
veszedelmeiről szónokolna. De aztán mind belátnánk: nincs visszaút!
Szerencse, hogy béke van – hallom a rekedt szót valahonnan hátulról. Balladai
béke ez bizony. Jobbra a székely férfiak, mindnek ruháját az édes leány vagy
asszony varrta. Mennek a hágó felé, szorosan, dallal, templomi zászlóval. A
hegyek csúcsai elvesznek a felhőkben, de mennek, a sűrű ködben. Balra az
elátkozott seregből egy szakasz, nem széled, tartja a rendet, hó roppan a lábuk
alatt, Don tövétől jöttünk, s megint itt vagyunk, a kanyarban, hogy a pokol
verje meg! Gorlicei kísértetek, isonzói vitézek, Corvin közi srácok, messze a
parton egy Bercsényi-regiment, s ott fent a Lenkey-huszárok. „Csodálatos, mélyenható, / Édes-fájós e kürtzene, / Keresztül búg csonton-velőn, / Mikéntha
sírból zengene.” Pedig nem vadászat ez Arany Jankó, harc ez, majdnem háború,
ehhez kell most a méltóság, az összefogás, s ha másként nem megy, ehhez kell a
falanx.
Mert a balladás béke nem
tart már sokáig. S jó, ha a Megváltó születését éppen úgy, mint a Feltámadását
hittel felvértezve várjuk.
/Szerencsés Károly
történész/