
A FÉNY MEGTARTÓ EREJE
Az ember élete válságos
helyzeteiben ösztönösen is az égre emeli a tekintetét, a Fényt keresi
kapaszkodóul. Hívő vagy „csupán a természet erejében bizakodó” ember egyaránt a
„világ világosságától” vár segítséget nehéz időkben.
Erre az emberi igazságra
valamikor sok esztendeje egyik legkedvesebb professzorom, Tolsztoj eszméinek, a
tolsztoji filozófia legnagyobb ismerője, Török Endre hívta föl a figyelmemet.
Nem ilyen egyértelműen, de egy fél esztendeig taglalta velünk az egyetemi
szemináriumokon a legnagyobb orosz író hőseinek világát Pierre Bezuhovtól,
Bolkonszkij hercegtől Nyehjludovon át Ivan Iljicsig, megkerestetve velünk a
találkozási pontokat. Valójában nyitogatta az éppen húszesztendős szemünket,
szellemünket és lelkünket. Gondolkodni, a világot megismerni - az irodalmon
keresztül - tanított bennünket.
Azóta eltelt 50 esztendő,
nekem egyre többször jutnak eszembe a kiragadott mondatok, és én magam is egyre
többet nézek föl az égre, kapaszkodót keresni, mint Andrej Bolkonszkij herceg a
borzalmas borogyinói csata után. Olyankor én is látom a fák koronáin átszűrődő
fényt. Azt a Fényt, ami biztat, megtart, megbocsátást sugall, fölemel, örök
kapaszkodó, átsegít a legfélelmetesebben is.
Vajon mit tudott Lev
Nyikolajevics Tolsztoj ott a messzi Jasznaja Poljanán (ahol többnyire csak
Szofja Andrejevna Bersszel - a feleségével - oszthatta meg gondolatait), mit
tudtak Tolsztoj hősei, mit tudott Török Endre professzorom, és mit érzek én, mit
tudok én erről a bizonyos Fényről?
Magyarként, európai
keresztényként, keresztyénként természetes, hogy a kiinduló pontom a Biblia, a
Teremtés Könyve, ami így kezdődik:
„Kezdetben teremté Isten az eget és a földet.
A föld
pedig kietlen és puszta vala, és setétség vala a mélység színén, és az Isten
Lelke lebeg vala a vizek felett.
És
monda Isten:
Legyen világosság:
és lőn világosság.
És látá Isten, hogy jó a
világosság; és elválasztá Isten a világosságot a setétségtől.
És nevezé Isten a
világosságot nappalnak, és a setétséget nevezé éjszakának: és lőn este és lőn
reggel, első nap.”
(Károli Gáspár fordítása)
Itt akkor meg is
állhatnánk, mert megtaláltuk a választ a gondolat kérdésére a fényről, a
világosságról. Egyértelmű, hogy nekünk, keresztény embereknek az nem más, mint
„Isten lelke”, azaz a Teremtő Isten.
De azt is tudjuk jól, hogy
az ember számára már a kereszténység előtt is évezredeken át a legkülönbözőbb
kultúrákban a fény jelentette a biztos pontot. (Az ősember a barlang tüzének
fényében varázsolt, az egyiptomiak a Napistent Ámon Ré-t tisztelték legjobban,
Prométheusz a görög hitvilág egyik legbátrabb hőse, aki ellopta az istenektől a
tüzet az emberek számára. Az ókori rómaiak már egészen közel álltak a mai
világhoz, hisz a téli napforduló idején hatalmas Saturnália ünnepen köszöntötték
a fényt, azt, hogy egyre hosszabbak ismét a nappalok. Ünnepelték azt, hogy a
sötétség felett győzött a világosság.)
Több mint kettőezer
esztendeje pedig ama betlehemi csillag fénye vezette el a pásztorokat Máriához,
Józsefhez és a Kisdedhez, aki a „világ világosságaként” Isten Fiaként,
Megváltóként jött erre a világra. Valószínű ezzel, az Ő megélt harminchárom
esztendejével magyarázható, hogy a világosságot ezért érezzük Isten és Jézus
Krisztus közellétének.
A Teremtés első napja, a
Mindenható ereje és Jézus Krisztus életének és halálának példája olyan biztos
fogódzó a keresztény kultúrán nevelkedett embernek - így nekünk magyaroknak,
katolikusoknak és keresztyéneknek -, amelyben bármikor megtalálhatjuk a
bizonyosságot, hogy élni muszáj, élni érdemes, hisz ezt kaptuk küldetésként
külön-külön, egyenként és együtt az emberiség nagy egészeként mindannyian.
Természetes, nem akármilyen
életet élni! Olyant, hogy az ragyogás és világosság legyen nem csupán önmagunk
számára - mert valljuk meg, ragyogni jó! -, de ragyogtatni, világítani nem
csupán jó, hanem felemelő. Minél több emberre sugározni a magunkból áradó (a
teremtéskor kapott) fényt, ami melegséget, szeretetet áraszt, eligazít, ha kell,
megbocsát és fölemel vagy elereszt, de főképp utat egyenget és mutat, nos az
maga a csoda megélésének a lehetősége. Isteni ajándék. Embervoltunk isteni
igazolása.
Régen a tengerészek útjaik
során a világítótornyokat keresték, rábízták magukat a Toronyőrök lámpásainak a
fényére. Ma már a GPS elvezeti a tájékozatlan autóst ismeretlen tájakon is, de
mindeközben útját vigyázza és vezérli egy felsőbb hatalom - ezt jó tudni a
21.század emberének is.
Nekünk, akik sokszor azt
hisszük, már mindent tudunk a világról, ha besötétedik, és netán hosszan fény
nélkül maradunk, előjönnek a félelmeink, a szorongásaink, a rossz gondolataink.
Magunkra hagyottnak érezzük a lelkünket, majd felsóhajtva megkönnyebbülten
köszöntjük a visszatérő fényt, a világosságot.
Pedig a sötétségben sem
voltunk egyedül! Ott volt velünk az, aki őrzött bennünket akkor is, amikor az
„élet sötétlő erdejében” tévedtünk el, akit nappal sem látunk. Nappal viszont
képesek vagyunk belelátni a fák koronáján keresztül is átsugárzó, odafentről
átszűrődő fénybe. És akkor megnyugszunk, mint ahogy Tolsztoj hősei is
megkönnyebbülnek, amikor meglátják azt a bizonyos Fényt.
Ezért kérte a már idős
Goethe is a „Több fényt!” - „Mehr Licht!” - szól az irodalmi fáma. Valójában a
világot szerette volna beengedni az ablakán, hogy mindazt, ami a gondolataiban,
lelkében még ott van, megoszthassa.
Nem véletlen, amikor
ünnepel az ember, szeretné kitárni a lelkét, igyekszik mindent kivilágítani,
fényessé tenni. A csillárok mellé gyertyákat is gyújtunk, kivilágítjuk, csillogó
díszekkel fénylővé tesszük az egyszerű fenyőfát, ami ettől karácsonyfa lesz,
ünnepet varázsolva körénk.
A mai ember - különösen, ha
nem tartja magát hívőnek, és azt hiszi, ő „korunk embere”, pedig csak kissé ostoba
és öntelt - megvallott vagy lelke mélyén őrzött ösztönös igénye ugyanúgy, mint
évezredes elődeié volt: biztonságot, bizonyosságot keresni és találni a nagy
Végtelenben, kapaszkodót a Világmindenségben, segítséget a mindennapi Életben.
Mindezt megadja a Karácsony
Fénye, de ne kívülről várjuk azt!
Ha lelkünkben is kigyúl
sok-sok gondolkodás, elmélkedés, lemondás és belátás, olykor nagyvonalú
megbocsátás, gondoskodás és készülődés eredményként az a pislákoló láng, akkor
megérezzük a felülről áradó és a bennünk lakozó Fény találkozását, annak
erejét, lelkünk és testünk erősödését, a megtartó erőt!
/ZE/
***
Ezzel kívánunk
Olvasóinknak, minden jóakaratú embernek
békés, lélekben is fénylő,
áldott karácsonyt!
/Czine
Mihály Pedagógus Műhely/