TOVÁBBGONDOLANDÓ….

Rendhagyó elmélkedés tanévkezdés idején
2019 tavaszán egy
provokatív című és tartalmában sem kevésbé megdöbbentő könyv látott napvilágot
Németországban.
A bonni születésű
Michael Winterhoff gyermekpszichológus „Deutschland verdummt” (szabad
fordításban: Németország elbutul) című könyve újszerű megközelítésben tárgyalja
azt, hogy milyen hatással van a digitalizált társadalom és a progresszív,
ideológiavezérelt oktatási rendszer a gyerekekre.
Winterhoff gyakorló
gyermekpszichológusként, több mint 30 év tapasztalattal a háta mögött úgy látja,
hogy valahol a ’90-es évek második felében kezdtek megváltozni a német gyerekek,
és ez a változás a legkevésbé sem jó irányú. Winterhoff szerint a nyugati
magaskultúra egyik legnagyobb teljesítménye, hogy felismerte: a gyerekeknek
biztosítani kell azt, hogy gyerekek lehessenek, hiszen a gyermekkor megélése
elengedhetetlen a psziché normális fejlődéséhez. A progresszív oktatás azonban
kis felnőttekként kezeli a gyerekeket, a német iskolákban például elterjedt
gyakorlat az autonóm tanulás, ami azt jelenti, hogy a kisgyerekek eldönthetik,
mit szeretnének tanulni. A tanárok mára oktatási segédletekké, „társtanulókká”
váltak, miközben a gyermek pszichéje csak akkor tud egészségesen fejlődni, ha
irányítják, terelgetik őket- ez lenne az iskola egyik legfontosabb feladata.
Winterhoff szerint a német ideológiavezérelt oktatási rendszer elvette a tanárok
hivatását, csorbította a lehetőségeiket. A progresszív oktatáspolitika magára
hagyta a tanárokat, a tanárok pedig a diákokat.
Fontos leszögeznünk, hogy
a német pszichológus megközelítése egyáltalán nem technológiaellenes, nem
gondolja, hogy a digitalizáció az ördögtől való lenne. Winterhoff szerint a
digitalizáció egy hasznos technológia, amit a javunkra is fordíthatnánk, ha a
helyén tudnánk kezelni azt. Mi azonban hagytuk, hogy a digitalizáció teljesen
behálózza az életünket, és mára a digitalizáció befészkelte magát a
társadalmunkba és a pszichénkbe.
Winterhoff azonban nem
pesszimista: ahogy maga is fogalmaz, nem írta volna meg a könyvét, ha nem
gondolná, hogy a folyamat megállítható és visszafordítható. Csak tennünk kell
érte.
Ezeket a változásokat
mindannyian érezzük, de nem tudjuk olyan pontosan megfogalmazni, mint a téma
szakértője, aki ráadásul nem az elefántcsonttoronyból prédikál, hanem a több
évtizedes gyakorlati tapasztalatából von le következtetéseket. Magyarországon
még keveset beszélünk a digitalizáció és a progresszív oktatási módszerek
hatásairól, pedig csak idő kérdése, hogy nálunk is központi problémává váljanak
ezek a kérdések.
Éppen ezért ajánlom
Winterhoff magyar nyelven feliratozott előadását mindenkinek a figyelmébe, aki
aggódik a gyerekei, unokái miatt, vagy egyszerűen csak érdekli, hogy mi történik
a fiatal generációval, civilizációnk jövőjével.
/Lánczi
Tamás /