Horváth
Attila alkotmánybíró:
A jövőt
segíthetik a régi századok fontos törvényei

SZENT ISTVÁN EZERÉVES ÁLMA
Horváth
Attila jogász és bölcsész végzettségű alkotmánybírónk.
A Czine
Mihály Pedagógus Műhely több mint három évtizede vallja a Székely János-i
filozófiát,
miszerint „világ nem előre halad, hanem hátulról épül”.
Így
örömmel osztjuk meg a jogász-bölcsész alkotmánybíró gondolatait, válaszait,
amelyeket Kulcsár Katalin kérdéseire adott Szent István ünnepe alkalmából.
***
Az Árpádok
leszármazottjaként a római pápától kért koronával avatták magyar királlyá Géza
fejdelem fiát, Istvánt. Az első koronás fő ezer évvel ezelőtt létrehozta a
magyarok államát. Ezzel az addig jórészt vándorló, főként állattenyésztéssel
foglalkozó pogány népességet a Kárpát-medence keretei között földművelő
lakossággá, keresztény országgá szervezte. Horváth Attila jogtörténész,
alkotmánybíró azt tartja a legfőbb tanulságnak, hogy a fennmaradáshoz mindig meg
kell őrizni a szuverenitás lehetséges legnagyobb mértékét és megtalálni,
megkötni a szükséges kompromisszumokat.
– A koronázást a ma embere szépséges,
látványos körülmények között végrehajtott, rendkívüli eseménynek képzeli el.
Hogyan történt ez István idején?
Abból az időből kevés
forrás maradt fenn, inkább a generációk emlékezete őrizte meg az eseményeket.
Azt például tudjuk, hogy 1000 karácsonyán a koronázás egyházi szertartás keretei
között zajlott, de világi jelentősége is volt. Akkoriban a koronázásnak az egyik
legfontosabb eleme a szent olajjal való felkenés volt, ez ugyanúgy történt a
király, mint a püspök esetében. Ily módon pappá is vált a király, s ezért
lehetett abban az időszakban egyházszervező jogköre is Istvánnak, s ezért
nevezhetett ki az egyház élére érsekeket és püspököket. Ez volt a kezdete az
ezeréves alkotmányfejlődésnek, amire büszkék lehetünk, hiszen Európában kevés
nemzet mondhatja el magáról, hogy ezeréves alkotmánnyal rendelkezik.
– Említette, hogy a király egyházszervező
jogkört kapott. Mi volt István, korábbi nevén Vajk eredeti pozíciója a jog
szerint?
– István Géza fejedelem
fiaként a fejedelmi trón örököse volt. Géza mindenképpen Istvánnak szánta az
utódlást, ám tudvalévő volt: ahhoz, hogy Magyarország modern keresztény állam
legyen, koronát kell kérni a pápától és meg kell koronázni Istvánt. A
koronázással nemcsak de facto, a tény alapján, hanem de jure, a jog szerint is
elismerték Magyarországot keresztény államnak. Megemlíthető, hogy a koronázással
az akkoriban meghatározó hatalomként szereplő német–római császár is önálló,
független keresztény államként tekintett Magyarországra. A koronát egyébként
maga István kérte. Pontosan tudta, hogy egyrészről a nyugati kereszténységhez
kell csatlakoznia, másrészt pedig Magyarország csak akkor lesz igazán szuverén,
ha a pápától kapja a koronát, nem pedig a német–római császártól, mert azzal
elismerte volna a császárság vezető szerepét. A háttérhez hozzátartozik, hogy
csupán az az ország lehetett szuverén állam, amely legalább tíz egyházmegyét
alapított és létrehozott egy érsekséget is. Ez a feltétel is teljesült, habár a
passaui érsekség törekedett rá, hogy a saját hatalma alá vonjon bennünket, tehát
egyházjogilag függő helyzetbe kerüljön Magyarország. Ekkor az állami
függetlenség is megkérdőjeleződött volna. István végül nem is egy, hanem két
érsekséget alapított, és kiépítette a teljes egyházszervezetet.
– Milyen szabályokat vettek alapul a
koronázásnál?
Nálunk nem volt érvényben
az, ami például a franciáknál, hogy a király halálával a trónörökös azonnal
uralkodónak számít, és ehhez képest csak formalitás a koronázás. Nálunk akkortól
lett valaki király, amikor a Szent Korona a fejét érintette. Addig csak
jogcímmel rendelkezett a királyi trónra, de nem lett királlyá.
– Azt tudták, hogy pontosan milyen földrajzi
területre terjed ki a király hatalma?
– István idején még nem
nagyon voltak térképek, az írásbeliség is kezdetleges volt. Ennek ellenére a
tapasztalatok alapján a magyarok tökéletesen ismerték a Kárpát-medencét és a
környékét is, hiszen a honfoglalást felderítő hadjáratok, fürkészések előzték
meg. Egyes előőrsök már feltérképezték a Kárpát-medencét, tudatos, jól
megszervezett honfoglalásról beszélhetünk. Az államalapítás kezdetén tehát
szinte minden zugát ismerték a Kárpát-medencének, és meg tudták szervezni a
határsávokat. A természetes határok révén pontosan lehetett tudni, hogy hol
húzódnak Magyarország határai. Ott alakították ki a gyepűket. A belső
területeken sem volt akadálya a közigazgatás létrehozásának. A vérségi
kapcsolatokon alapuló törzsi, nemzetségi társadalmat István modern területi
közigazgatássá szervezte át. Létrehozta a tíz egyházmegyét, és ezeken belül több
mint negyven királyi vármegyét is kialakított. Megyének akkora területet
jelöltek ki, amelyet egy nap alatt lóháton be lehetett járni, így világossá
vált, kinek a birtokai találhatók a területen, milyen települések vannak, hogyan
sorakoznak a legelők, az erdők, a rétek. Később kialakultak a járások is, ezeket
egy nap alatt gyalog bejárhatták. Nem véletlen, hogy a megyék és a járások az
Alföldön nagyobbak, hiszen ott könnyebb a közlekedés, a hegyes vidékeken pedig
átlagosan kisebb terjedelműek.
–
Akkoriban már ismert volt az államalapítás fogalma?
A mai, modern értelemben
vett fogalmat nyilván nem ismerték, de István tökéletesen tisztában volt azzal,
hogy egy országot, egy királyságot irányít. Az Imre hercegnek címzett
intelmekből és a törvényeiből kiderül, hogy már István idején kezdett kialakulni
az államfogalom. Nyilvánvaló volt az is, hogy a magyar államhatalom erősebb,
központosítottabb szervezet volt, mint a nyugat-európaiak. Amikor István az
országot Szűz Mária oltalmába ajánlotta, valójában azt mondta, hogy innentől
kezdve Magyarországot közjogi egészként kell kezelni. A terület nem magánbirtok,
nem osztható fel, mint ahogyan másutt előfordult, hogy a király szétosztotta az
országot két-három fia között. Magyarország Szűz Mária országa, Regnum Marianum,
stabil határai vannak, s ilyen módon kell megőrizni. Ezt erősíti meg később a
Szent Korona-tan, amely Szűz Mária országáról beszél. A Szent Koronának van
területe, lakossága és hozzá kapcsolt hűbéres birtokai.
– Az államalapításkor a királyi hatalom
milyen tényleges hatalmat foglalt magában?
Azt mondhatjuk, hogy
Istvánnak szinte korlátlan hatalma volt. Ő volt a legfőbb törvényhozó, a legfőbb
bíró, a legfőbb hadvezér, a teljes közigazgatás vezetője, a főpapok kinevezője,
a kül-, a bel- és a gazdaságpolitika meghatározója. Minden területen szabad keze
volt. De azzal, hogy megkoronáztatta magát, megjelent az első korlátozás a
magyar alkotmánytörténetben: elismerte maga fölött az isteni törvényeket. Ez azt
is jelentette, hogy sem tetteiben, sem törvényalkotásában nem tehetett olyat,
amely ellentétes az isteni törvényekkel. Ha ezt mégis megtette volna, akkor az
egyház kiátkozza, ami akkoriban nagyon súlyos büntetésnek számított. A korabeli
jogtudósok szerint az uralkodónak a tevékenységét szolgálatnak kellett
tekintenie, úgy kellett uralkodnia, hogy az mindenkinek a boldogulását
szolgálja, s az egyházi törvényeket be kellett tartania és tartatnia. Ebből
következik az is, hogy ebben az időben a világi törvények azokat is büntették,
akik egyházi előírást sértettek meg.
Az 1083-ban szentté avatott
István király megfelelt ezeknek a kívánalmaknak.
/Kulcsár
Katalin/