MESÉLŐ SZOBROK
EMLÉKEZET – A MAGYAR
FÁJDALOM ÉS REMÉNYSÉG SZOBRAI
Budapest sűrűn
beépített belvárosi kerületeiben szokatlan az olyan nagy méretű beépítetlen
terület, mint az V. kerületi Szabadság tér. Ezen a helyen a XVIII. század végén
épített Újépület állt, amely már a napóleoni háborúk idején börtönként szolgált,
majd laktanya volt, és a szabadságharc leverése után újra börtönnek használták.
A trianoni
békediktátum után a tér új szerepet kapott. 1921. január 16-án avatták fel az
elcsatolt országrészeket szimbolizáló négy szobrot, és 1928-ban felállították az
ereklyés országzászlót.
A brit Lord
Rothermere 1927-ben Magyarországon járt, és június 21-én a Daily Mailben
megjelent, Magyarország helye a nap alatt című cikkében felhívta a figyelmet a
trianoni békediktátum több igazságtalanságára. A lord hazánkkal való
együttérzésének másik jele volt, hogy megbízta Émile Guillaume francia
szobrászt, hogy jelenítse meg a trianoni Magyarország lelkiállapotát. Guillaume
(1867–1942) korának népszerű szobrásza volt, amit annak is köszönhetett, hogy
1914-ben, az első marne-i csata után megalkotta La Victoire – A győzelem – című
szobrát, amelyről 1919-ben 11 másolatot rendeltek meg, hogy a német megszállást
megszenvedő városokban felállítsák őket. Ekkor a neve már La Délivrance volt,
tehát a felszabadulás emlékműve.
Guillaume 1927
novemberében érkezett Magyarországra. Vendéglátói elvitték a Vigadóba, ahol
fellépett Tasnády Ilona, a Nemzeti Színház művésznője, aki verset szavalt el.
„Királynői termetét, zengő hangját, büszke fejvetését ma is sokszor idéztem
magamban. Az ő arcáról lestem le a szobor arcának vonásait” – nyilatkozta a
szobrász a Pesti Hírlapnak.
Miután a
szobrász visszatért Párizsba, nekifogott a megrendelt mű mintázásának. Végül két
szobor készült el, ezeket öntötték bronzba. Az egyik a teljes női akt, amelyiket
a Szabadság téren állítottak fel, míg a másik torzó, és ez utóbbi került
Debrecenbe. A lendület, amely a La Délivrance-t egyedivé tette, ebből a műből
hiányzik. Ez műtermi akt tanulmányszobor, annak hiteles mintázásával és
részleteivel. A mű előzményei között felfedezhetjük Rodin Érckorszak című
munkáját, különösen a felfelé néző tekintet és a jobb kar mozdulatában van
hasonlóság. A Debrecenben felállított torzóban több az eredetiség, és a
mintázása kevésbé tanulmány jellegű. Első változatában mind a két karja
hiányzott, azonban a lord kérésére az egyiket hozzáillesztette a mester.
„Különben jobb szerettem volna, ha marad eredeti formájában, én ugyanis az
európai fájdalmat faragtam ki a szoborban” – mondta Guillaume. A két
szobornál azonban nem a művészi egyediség volt a szempont, hanem az a gesztus,
hogy a magyar ügy mellé álló angol Rothermere lordnak az ajándékai voltak.
A művek
Budapestre szállítása előtt, 1932 januárjában a szobrászt felkereste műtermében
Kovách Aladár, aki ez időben a Sorbonne egyetem hallgatója volt. Láthatta a La
Délivrance kisplasztikáját és a két Magyarországra szánt alkotás gipszmintáit
is. „Állnak a szobrok, és fázik a meztelenségük. Érzem, ahogyan a lelkükhöz
közeledtem, hogy semmi, de semmi nincs ezekben belőlünk. És tudom és látom, hogy
az öregúr minden erejét, minden invencióját, minden jóakaratát beléjük építette.
Hogy ez az erő nem mérhető össze a téma döbbenetes nagyságával – ki tehet
arról?” – írta Kovách a Magyarságban megjelent cikkében.
A szobrok
öntése márciusban megtörtént. A Budapesten felállítandó mű helyét a Szabadság
téren, a Nemzeti Bank nyugati homlokzata előtti parksávban jelölték ki.
Talapzata másfél méter magas, haraszti mészkőből készült egyszerű hasáb volt.
Rajta a tér felé néző oldalán olvasható felirat:

„Ez a szobor a trianoni szerződés
által elrabolt gyermekei sorsát sirató Magyarország fájdalmát jelképezi,
Guillaume Emil francia szobrász műve. Ezen emlékművet a szenvedő magyar
nemzetnek ajánlotta fel Magyarország angol barátja, Viscount Rothermere.”
A másik oldalon pedig ez a szöveg angolul volt olvasható.
A szoboravató
ünnepség 1932. október 6-án volt, amelyen sem a szobrász, sem Rothermere nem
volt jelen. A lordot P. G. Konody, a Daily Mail művészeti kritikusa képviselte.
Az avatáson a csütörtöki nap és az esős idő ellenére sokan részt vettek. Az
ünnepi beszédet Herczeg Ferenc írta és mondta el:
„Mi, magyarok vagyunk a földgömb
legszomorúbb népe, mert kigúnyolták, megostorozták és keresztre feszítették
mindazt, ami nekünk szent volt. A zsoldosok pedig kockát vetettek őseink
öröksége felett. De a reménység népe is mi vagyunk. A múltban többször is
eltemették nemzetünket, de harmadnapra megint feltámadt”
– fogalmazta meg az író a mű eszméjére utalva.
A Magyar
Fájdalom szobrát 1947-ben eltávolították a Szabadság térről, és a következő
évben felállították a Margit-szigeten, a Palatinus fürdő bejárata elé, ezzel
pótolva Csorba Géza háborúban elpusztult Napozó nő című alkotását. Ez az
átalakulás jól mutatja, amit Kovách Aladár is meglátott és leírt, hogy ebben a
műben nem jelenik meg az az eszme, amelyről a posztamens felirata szól. Furcsa,
de ez volt a túlélésének a feltétele, ahogyan a körülötte levő négy égtáj
szobrának a pusztulását jelentette a markánsan megörökített tartalom. Csorba
szobrát a megmaradt gipszminta alapján újrafaragták, és 1967-ben visszakerült a
helyére, a Palatinus Strandfürdő elé, ahol még 1937-ben állították fel.
Csorba Géza a
népköztársaság megbecsült és kitüntetett művésze volt, és az Erzsébet – 1946-tól
Sztálin – téri buszállomáson elhelyezett, de lebontott Sztálin-domborműve
helyett egyfajta kárpótlás volt ennek a művének újbóli felállítása. Hogy
mennyire összemosódott a két meztelen nőt ábrázoló szobor, azt jól mutatja, hogy
az 1968-ban megjelent Budapest című újság májusi számában a Műalkotások a
Margitszigeten című cikkének az illusztrációjában Csorba Géza: Napozó című
felirat alatt Guillaume szobra látható. A Magyar Fájdalom szobrát raktárba
vitték, majd 1973-ban Balfon, a fürdő parkjában helyezték el. Később Sopronba
szállították, ahol restaurálás után 2012. december 20-án a Gyógyközpont
kertjében újra felállították. A posztamensen levő táblán az eredeti felirat
olvasható.
Émile Guillaume
másik műve Debrecenbe került, ahol a Magoss György – ma Bem – téren felépített
két méter magas talapzatra állították. Az 1933. május 28-án felavatott szobrot
1945-ben ledöntötték. Azért, hogy megmentsék, a Déri Múzeum pincéjébe vitték, és
a szén alatt elrejtették. Később Hajdúböszörménybe került. 1986-ban vitték
vissza Debrecenbe, ahol restaurálás után 2000. június 4-én az eredeti helyén
újraavatták.
/Ludmann
Mihály/