IDŐSZERŰ GONDOLATOK
Vörösmarty
kategoricus imperativusát,
1848/49
októberének, 1920. június 4.-nek, 1956 novemberének tragédiáját lélekben átélni
ma is kötelesség

MAGYARNAK LENNI ÉLETRE SZÓLÓ
ÉLMÉNY
/Nem voltunk egy vérből valók, de egy helyen éltünk - a Kárpát-medence
szent földjén/
Nemzeti
öntudatról beszélni egy olyan embernek, akinek nincs nemzeti öntudata, valljuk
be, nem könnyű és nem hálás feladat. Keveseknek van rutinjuk ebben,
kényelmetlen, meg valahogy nem is abban szocializálódtunk, hogy ilyen kérdéssel
foglalkoznunk kellene. A nemzeti gondolat, a nemzeti érzés magánügy, nem fontos
– szajkózták a magukat függetlennek hirdető balliberális véleményformálók. Így
aztán úgy vagyunk vele, mint a vallással: senki sem akarja áttéríteni a másikat,
hiszen az is magánügy.
Nemzeti
öntudatot elvárni, ráerőltetni egy olyan emberre, akinek nincs nemzeti öntudata,
a lehető legjobb módszer arra, hogy az illetőt örökre elriasszuk a magyar
identitástól, és egy olyan ellenséget kreáljunk belőle, akit megbékíteni
bonyolultabb, mint megnyugtatni a Haragos Pista csípős szószt. Azért neheztelni
bárkire, mert nincs nemzeti öntudata és nem hazafias, a legjobb út ahhoz, hogy
felszámoljuk magunkat örökre, megfosszuk magunkat a lehetőségétől, hogy egyszer
a jövőben minimális esélye legyen annak, hogy fennmarad ez az ország, amiért
őseink milliószámra ontották a vérüket.
Meghalni a
hazáért? Áldozatot hozni az országért? Hazafiság? Hősiesség? Nép? Nemzet?
Identitás? Eszik vagy isszák? A többségnek mennyi értelmetlen, érthetetlen
felvetés.
Esterházy Péter
azt írta: „Az író nem népben-nemzetben gondolkodik, hanem
alanyban-állítmányban. Nem mert hazátlan bitang. Hanem mert ha egy kicsit is jó,
akkor úgyis nyakig az egészben, ha meg kicsit se jó, akkor hiába mondja: csak
cifrázza […]. A hazaszeretet minőség kérdése.”
Ezzel meg is
adta az alaphangot az internacionalista létezés új formájának. Olyan ez a
meghatározás, mint maga a balliberális oldal. Összességében értelmetlen,
ráadásul lehet ezt így is érteni meg úgy is. Minden, csak nem egyenes. A
posztmodern keveréknyelven létrehozott irodalom pedig hasonlít egy Viktor
Pelevin által megálmodott számítógépes programhoz, mintha egy algoritmus írná a
világ minden táján ugyanarra a sablonra. Ezek mind ugyanazok, ezek mind
ugyanolyanok. Dögunalmas, poros, olvashatatlan, vegytiszta az egész. Mintha a
mocsár közepén a fűrészport gittel rágná az ember a nagy ködben. Nem érez és nem
lát semmit.
Van erre magyar
válasz is Csurka Istvántól, aki a lényeget így határozta meg: „Egy
egészséges nemzeti kultúrának sajátosnak és összetéveszthetetlennek kell lennie,
saját kérdésekre saját válaszokat kell adnia.”
Cifrázhatnánk
ezt jobban, de minek? Valaki vagy érti, vagy nem érti.
A
tömegtársadalomban, a tömegkultúrában vonzó példaként felmutatni az
eredetiséget, az egyediséget, a sajátosságot különleges bűvészi teljesítményt
igényel. Ha még hozzáteszünk egy kis nemzeti identitást, hazafiságot, kész is a
balhé.
Az új Nemzeti
alaptanterv (NAT) körüli vitában az oktatási kormányzat mégis megpróbálja a
lehetetlent. Vállaltan hazafias a javaslat – áll a sokadik közleményükben, amire
nyilván mindenki, akiben van egy kis nemzeti érzés, próbál bólogatni. A másik
oldalon pedig a tömegtársadalom termékétől, Nyáry Krisztiántól a bolsevizmus
szellemi örököseiig, a Magyartanárok Egyesületéig mindenki hőzöng, lázong,
karattyol, raccsol, biflázik. Az egész közéletünk olyan lett, mint egy Rejtő
Jenő-i kocsma. Az érvek csak arra kellenek, mint az alku a Brian élete című
filmben.
Egy kicsit
távolról sokak számára ez az egész hazafiság egy kényszerzubbonynak tűnik. A
társadalom egyik része azért szurkol, hogy sikerüljön ráerőltetni a még
hazafiatlan fiatalokra, a másik oldal azért, hogy ne.
Viszont egy
jogos kérdés mégiscsak felmerülhet mindenkiben: miért kell hazafiság a NAT-ba,
ha nincs a kultúrában? Ha a nemzeti öntudatot akarjuk erősíteni az oktatásban,
akkor miért nem tesszük ezt a kultúrában is? Ha semmilyen nemzeti öntudat nem
kell ahhoz, hogy valaki egy kulturális intézményt vagy kultúrpolitikai célokat
irányítson, miért kelljen egy tanárnak? Kínos és kellemetlen kérdések, jobb, ha
most nem feszegetjük ezeket.
Ugye azt senki
nem gondolhatja komolyan, hogy bármilyen nemzeti alaptantervvel hazafiságra
lehet nevelni a fiatalokat?
Az én kedvenc
Jókai-regényem ma is A lőcsei fehér asszony című könyv, alig van olyan év, hogy
ne olvasnám el. Természetesen ez sem szerepelt az alaptantervben. A könyv egy
kis epizód abból a világból, amit ma már megérteni sem lehet. A magyarul egy
szót sem beszélő felvidéki bányavárosok német polgársága a magyar szabadság
mellé áll az osztrákokkal szemben. Mai ésszel felfoghatatlan. Sőt nemcsak
eszmeileg támogatták, hanem finanszírozták is a nagyságos fejedelmet. Katonaként
pedig tótok, románok, rutének tömegei sorakoztak a magyar szabadság zászlajai
alá. Nem kényszerítette őket senki. Nem kaptak magyar hazafias oktatást, sokuk
még írni-olvasni sem tudott, a zsoldra sem futotta, fogalmuk sem volt arról, mi
az Esterházy-féle „minőség”. Akkor mégis miért?
A sváb Herczeg
Ferenc sokáig egy szót sem tudott magyarul, mégis az egyik legnagyobb magyar
íróvá vált. Mindszenty József, Prohászka Ottokár a magyar élet, a magyar
létparancs, a magyar megmaradás legnagyobb harcosai lettek. Más nemzeteknél is
van hasonló folyamat, de nálunk mégis kiemelten sokan érezték azt, hogy nekik
Magyarország az első, a Szent Korona áll mindenekfelett. Persze mindezt nem így
konkrétan vagy nem mindenki fogta fel ilyen egyértelműen.
Igen, mert
magyarnak lenni életre szóló élményt jelentett, világraszóló teljesítményt. Volt
ebben a nemzetben valami olyan vonzó mágnesesség, amihez jó volt közeledni, amit
jó volt magukévá tenni. Más is meg tudta élni, át tudta érezni a mi örömünket,
mert a hazaszeretet érzelem is, ahogy a szabadságvágy is. Nem voltunk egy vérből
valók, de egy helyen éltünk, a Kárpát-medence szent földjén. Itt élnünk, halnunk
kell; a magyar létparancs más népeknek is az életösztöne lett. Nem erőszakoltuk
rá senkire a fájdalmunkat, nem telepedtünk rá mások kultúrájára, nem akartuk
elpusztítani mások értékeit. A XIX. században minden megváltozott, pont amikor
az akkori balliberális erők megkezdték az oszd meg és uralkodj nevű pokoli
játékukat.
Az elmúlt
évtizedekben pedig a magyar társadalom és tevékenysége sokkal inkább hasonlít
alanyokra és állítmányokra, mint értékrendi közösségre.
Tudatunkban, már
alig pislákoló életösztönünkben még ott van a nemzeti identitás, ezért ennek a
megemlítését is tabusítani kell. Pontosan ez a balliberális hisztéria háttere.
Ez viszont jó
alkalom arra, hogy szerkezetében gondoljuk át az egész oktatást, amelynek
legfontosabb alapja az oktatók anyagi és erkölcsi megbecsülése, kiemelten
fókuszálva az óvodai pedagógusokra és tanítókra. Szakmai és társadalmi párbeszéd
formájában rengeteg ügyben kezdeményezőként lehet fellépni, például: az
irodalmat kronológiai sorrendben vagy tematikában oktassák, hatékony-e az
integrált oktatás, be tudják-e tartani az erre vonatkozó törvényeket? Miért
fontosabb a felzárkóztatás, mint a tehetséggondozás? Szükség van-e kötelező
matematikaérettségire? Mivel lehet csökkenteni a pedagógusok adminisztrációját?
Meddig terjedjen
a szülő hatásköre? Betiltsák-e az iskolákban az okostelefonok használatát?
Hosszasan folytathatnám, de ezekben a kérdésekben nem én vagyok a
legilletékesebb.
Megalapozni,
vonzóvá tenni a magyar életérzést és világlátást nem elsősorban az oktatás
feladata. A fiatalok megszólítása elképzelhetetlen az élményekre épülő vizuális
művészeti kultúra nélkül. Egy fiatalnak mintára, példaképre van szüksége – és
hitelességre. De nem csak ezekre. Nézzünk körül a saját házunk táján is: milyen
a családi életünk, foglalkozunk-e eleget a gyerekeinkkel, unokáinkkal? Vagy
rábízzuk arra, hogy a telefon és a tablet nevelje fel őket? Erősítjük-e a
közelünkben lévő közösséget vagy csak valamelyik közösségi oldalon heveskedünk?
Minden
évszázadban a magyarságélményt egy lelkekre ható közös mondanivaló, egy fontos
ügy testesítette meg. Ez volt az a középpont, ami magához vonzott mindent. Ebből
táplálkoztunk utána évtizedekig. Most is szükség van erre, ha tovább akarunk
magyarként létezni, mert csak így érthetjük meg igazán, hogy magyarnak lenni
életre szóló élmény.
/Szakács
Árpád/