ELFELEDETT TÖRTÉNELMÜNK
(Lapszéli jegyzet az új szemléletű
történelemoktatásunkhoz)

„A honfoglalást sikeresen
lezáró pozsonyi ütközet (907. július 4–6.)
belekerült a nemzeti
„feledtetés gubancba” a szovjet igát vígan vállaló honi szolgasereg buzgósága
nyomán.”
/Czakó Gábor/
A
POZSONYI CSATA HŐSEI
Mert bizony az
igaigazgatóság figyelme a régmúltra is kiterjedt. Például arra, hogy a
honfoglalás eseménysora a legnagyobb ütközettel, a pozsonyi diadallal tetőzött,
és egy időre véget is ért. No ezt kellett törölni a köztudatból.
Az esemény rendkívüliségét
több tény mutatja. Először is az, hogy ez a csata nem tartozik az úgynevezett
magyar „kalandozó”, lényegükre is gondolva, a földerítő hadjáratok sorába,
amelyek Nyugat-Európa földrajzának, népeinek, erőinek és gyöngeségeinek
kifürkészését célozták. Irányukat tekintve támadó jellegűek voltak. Lényeges,
hogy Pozsonynál nem mi támadtunk, hanem német szövetségeseink gyilkolták le
Kurszán kündüt és kíséretét egy, a Fischa folyó mellett rendezett közös győzelmi
lakoma végeztével. A várható magyar visszacsapást megelőzendő indult a német
sereg 907-ben hazánk ellen.
Ki volt Kurszán? Forrásaink
fejedelemnek nevezik, miként Árpádot, a pozsonyi csatát vívó hadunk fővezérét
is. Hogy melyikük volt a szerveződő magyar állam tényleges uralkodója, arról
megoszlanak a vélemények. Árpád mellett szól a vérszerződés meg az a tény, hogy
a honalapítás után az ő utódai uralkodtak négyszáz évig. Kurszán ivadékai – ha
egyáltalán megszülettek s fölnőttek – eltűntek. A Kurszán név gyakran előfordul
korabeli szövegekben Künd fia Kurszán, Kuszal (Küszel?), esetleg Kuszan (Küszen),
Chussal és Chussol változatokban.
Pozsony alatt Nagy Károly
hajdani birodalma örököseinek seregei rohantak ránk, hogy a honalapítás után
eltüntessenek bennünket a világukból és annak környékéről. Hogy teljesítsék
Arnulf (keleti frank király, majd német császár 887–899) parancsát: „Ugros
eliminandos esse (A magyarok eltakaríttassanak/kiirtassanak).” Ráadásul a
példátlanul hosszú, háromnapos ütközet magyar területen zajlott. Pozsony alatt,
a Dunán érkezett német hajóhadon, továbbá a folyam két partján. Méreteit és
hatását mutatja, hogy a németek utána 123 esztendeig nem támadták meg hazánkat.
Tehát ezt a dicsőséges
csatát kellett kiradírozni a nemzeti emlékezetből. Ugyanazért, amiért a helyére
be kellett szuszakolni a nemzet emlékezetébe a bűntudatot meg a kisebbségi
érzést.
Miért? Oly keményen
elpáholta a páncélos német lovagokat az imént honfoglalt háncsbocskoros hanti,
manysi és más finnugor gyalognépek botíja, dorongja? Ajaj! Bizony, a pozsonyi
csata ténye önmagában cáfolja a finnugor rokonságelméletet. Ha egy varázsló
összebékítette volna az egymással böllenkedő, viszálykodó finnugor csoportokat,
aligha tudta volna rábírni őket arra, hogy egyesítsék erőiket, majd talpaljanak
le a Kárpátokon is túlra új hazát keresni. És ha valamilyen csoda folytán mégis
ez történt volna, és az említett finnugorok megütköztek volna a páncélos német
lovagokkal, bizony rútul ráfizettek volna szegények.
Nos, a honfoglalás kori
„nemzetközi helyzetnek”, más szóval a történelmi tényeknek nem volt szabad
kiszivárogniuk a köztudatba. Mindmáig ezért éri a honfoglalással kapcsolatos
újkori festészetünket, szobrászatunkat a gúny tömérdek nyila. Ugyanis Árpád
népének pompás fegyverzete, cifra öltözete és lószerszámai meg paripái Feszty,
Munkácsy stb. művein cáfolják a finnugor rokonságot. Meglehet, jogosan.
A szabadságunktól,
javainktól és múltunktól való szovjet megszabadítás után majdnem negyven évig
szó sem esett többé a pozsonyi csatáról! A Benda Kálmán szerkesztette
Magyarország történeti kronológiájának I. kötete (Akadémiai Kiadó, Bp., 1983)
említette pár szóban újra s a kommunista rendszerben először a honszerző
ütközetet.
Bizony, jócskán akadhattak a
vonulók, sőt az ide érkezők közt olyanok, akik még Szabária – ma Szibéria –
óhazában születtek! Sorsuk földerítetlen, ám számos Szabar, Zobor, Zombor stb.
helynevünk emlékszik rájuk Kárpát-medence-szerte. Innen van a pillanatnyilag
legrégebbi, latin betűs írott nyelvemlékünk, a Kr. u. 43-ban római városi rangra
emelt Sabaria (Savaria), magyaros írással Szabária, a mai Szombathely akkori
neve. Ami annak tanúja, hogy a kétezer éve használt nevünk s éppen a korabeli
magyar népnevünk latin végződéssel.
A genetikától tudjuk, hogy
népi rokonság nincs a magyarok és a finnugor népek között. Az önmagát – a
Bach-korszak kedvezményezettjeként – egyedül tudományosnak és hitelesnek
minősítő tudóscsoport a többi szaktudomány – zenekutatás, régészet, rovásírás
stb. – részéről ért kemény csapások sorozata után természetesen nem húzódott
vissza a magánéletbe: bocs, hazám, vétkeztem ellened. Nem ezért találódott ki. A
néprokonság ügyét lazán a kukába pottyantotta, és úgy tesz, mintha sosem
vallotta volna.
Ornella Semino és
munkatársai 2000-ben publikálták kutatásaik eredményét a Science tudományos
folyóiratban, és azt a megállapítást tették, hogy a magyar nép ősei a
napjainktól számított 35-40 ezer évvel ezelőtt Európában elsőnek megjelent
europid őstelepesek között voltak, így a magyar nép populációgenetikai
szempontból Európa egyik legkarakterisztikusabban elhatárolható népessége (amire
az Eu19 haplotípus egy őskori genetikai markernek a magyarokban legmagasabb
százalékarányban kimutatható jelenléte utal). Azt is írták, hogy a magyar nép
legközelebbi – genetikailag igazolható – rokona a lengyel, az ukrán, továbbá a
horvát nép.
Mit is mondott Zrínyi?
Horvát vagyok, tehát magyar! Zrínyi még tudta mit beszél.
/Czakó Gábor
író/