MIHÁLY- NAPI
TISZTELGÉS

CZINE MIHÁLY KATEDRÁJA
(A tanulmány,
méltatás kettő évvel a Tanár Úr halála előtt készült)
„Irodalmunknak, művészetünknek minden korban voltak óriásai, de talán soha
annyian, mint századunkban. Az én nemzedékem ugyan már nem láthatta Adyt, de
gyermekkorában még láthatta Móricz Zsigmondot, Babits Mihályt, Bartók Bélát,
Kosztolányi Dezsőt, József Attilát, ifjú éveiben találkozhatott Kodály
Zoltánnal, Illyés Gyulával, Németh Lászlóval, Tamási Áronnal, Szabó Pállal,
Veres Péterrel, Déry Tiborral. Ha a szomszédságba átmentünk, Kós Károllyal és
Fábry Zoltánnal is […] Magam az élet legnagyobb ajándékának tudom, hogy az ő
korukban is élhettem…”
A Tiszatáj
1981-es évfolyamának 4. számában megjelent Németh László eklézsiájában című,
vallomásos írását indította Czine Mihály ezekkel az eligazító szavakkal.
Irodalomtörténészi-kritikusi érdeklődésének irányát és csomópontjait jelezte
szemléltető módon a felsorolt nevekkel. Sem azelőtt, sem később, soha nem
rejtette véka alá kikhez vonzódik leginkább a nagy elődök és jeles kortársak
közül. A szíve s értelme szerinti igazakról: a „teremtő emberekről” írta, írja
fáradatlanul gondolatgazdag tanulmányait, míves esszéit, telibe találó cikkeit;
róluk szól újra meg újra leplezetlen érzelmi azonosulással a különféle irodalmi
összejöveteleken, évfordulós ünnepségeken, könyvbemutatókon, folyóiratok és
lapok hasábjain. S az egyetemen, tanítványai körében – évtizedek óta.
Czine
Mihály sorsvállaló felelősségérzettel teremtett katedrája, minek kisugárzási
vonulata mentén kényszerű szétszakítottságban élő magyar közösségek kapcsolódnak
egybe erős szálakkal a Kárpát-medencében, meg tovább, Budapesttől Montreálig,
Kassától Újvidékig, Marosvásárhelytől Beregszászig – voltaképp az egyetemes
magyar irodalmi élet egyik legjelentősebb egyszemélyes fóruma. Az volt a
tovatűnt időkben is. A Püski Kiadónál nemrég megjelent könyve (Németh László
eklézsiájában. Sors és irodalom) ennek a tágas horizontokra tekintő szellemi
készenlétnek a mozgásteréről, szemléleti szilárdságáról tanúskodik.
Ady és
Móricz, Illyés Gyula és Németh László, Kós Károly és Tamási Áron, Kodály Zoltán
és Veres Péter vonzásában – hogy csak a csúcsokat vegyük szemügyre –
nemzedékének legjobbjai vállalták századunkban elhivatottan, hűséggel a nemzeti
eszmények szolgálatát. Czine Mihály indulásától kezdve mindmáig kitérők és
megtorpanások nélkül haladt ezen az úton. Kötődéseit nyíltan megvalló, múlékony
divatoknak be nem hódoló írástudóként olykor kirekesztő mellőzésekben, bántásokban is lehetett (lehet) része; szálegyenes gerincét soha nem hajlították ide-oda
hiúságot bizsergető fuvallatok. Minőségre, értékre, emberségre-magyarságra
betájolt katedráján szenvedéllyel s következetességgel fogalmazta (fogalmazza)
figyelmeztető tanulsággá tartalmas mondandóit. Nem túlzás talán, ha Czine
Mihályt a magyar nemzeti kultúra egyik élő lelkiismeretének nevezzük…
Új
könyvében a szerző 1981 és 1993 között keletkezett, néhány kivételtől eltekintve
először folyóiratokban és lapokban (Alföld, Tiszatáj, Új Termés, Jelenkor,
Magyar Nemzet, Diakónia, Élet és Irodalom, Üzenet, Kortárs, Forrás) közölt, vagy
gyűjteményes kötetekben megjelent írásainak egy részét fogta egybe. Kiknek a
pályája-példája volt ihlető, felmutatásra késztető „téma” Czine Mihály
katedráján ebben a forgatagos évtizedben? Miként a címadó tanulmány is jelzi,
tájékozódásának kimagasló útjelzője a Németh László-i mű és magatartás. Az
alapozó jelentőségű Ady-Móricz-Szabó Dezső hagyomány talaján róla, Németh
Lászlóról, s a harmincas években kibontakozott népi mozgalom kiemelkedő
íróegyéniségeiről: a „számadó” Illyés Gyuláról, a népben-nemzetben gondolkodó
Veres Péterről, a Márciusi Front vezéralakjairól van leginkább személyes
vonatkozásokban bővelkedő mondanivalója. A Tanú, a Kelet Népe, Szárszó
meghatározó szerepét hangsúlyozza; Debrecen irodalmi-művelődési életének
alakulását mutatja be külön tanulmányban; a protestantizmus szellemi jegyeit
vizsgálja elmélyülten. A vele egyazon porondon küzdő kor- és eszmetársról,
Csoóri Sándorról írt, 1993-as keltezésű esszéjében olvashatjuk: „Hazai
irodalmunkban nincs ma elszántabb alkotó nála, nincs, aki következetesebben
vállalná irodalmunk nagy hagyományainak folytatását, az írástudók
felelősségérzetének élesztését”. Vagyis: mindazt, ami az ő gondolatvilágát,
magatartását is alapvetően meghatározza. Czine Mihály a bizakodó mai magyarok
fogyatkozó seregébe tartozik: hiszi, vallja, hogy „az irodalom újra
társadalmi-nemzeti szerepre találhat” (Irodalmunk jövője, 1993). Mindannak
ellenére, amivel a jelen kilengései riogatnak…
Ötágú síp –
sokágú síp cím alatt terjedelmes fejezetben foglalkozik a trianoni döntéssel oly
kegyetlenül megcsonkított ország jelenlegi határain kívül élő magyar írókkal,
művészekkel. Azokkal, akiknek munkásságát ő mindig, következetesen az
egységes-egyetemes magyar kultúra szerves részének tekintette – függetlenül
attól, hogy alkotójuk Kolozsvárt vagy Pozsonyban, Szabadkán vagy Párizsban élte,
éli mindennapjait. (Itt kaptak helyet a csíkzsögödi Nagy Imrére emlékező, remek
írások is.) Így aztán Sztánáról Kós Károly, a magyarózdi születésű Horváth
István, a Pusztakamarásról indult Sütő András, a Vajdaságból Herceg János,
Farkas Árpád Sepsiszentgyörgyről, Balla László és Kovács Vilmos a kárpátaljai
tájakról – hogy csak pár nevet említsek a kötetben szóban forgók közül – egyként
jelen lehet (régtől fogva) Czine Mihály virtuális katedrájának lustráján. Kár,
hogy ezek az írások annak idején, első megjelenésük alkalmával egyáltalán nem,
vagy csak részben jutottak el Erdélybe (például) – ám gazdagító öröm legalább
most, évek múltán találkozni velük. Semmit sem veszítettek értékükből,
frissességükből. (A Magyar Nemzetben 1984. március 17-én közölt, A sztánai bál
című visszapillantás Móricz és Kós kapcsolatának irodalomtörténeti értékű
dokumentuma!)
Czine
Mihály magasba emelkedő, földrajzi határokat légiesítő, sok irányban nyitott
katedrájáról messzire látni: Kelet felé, a Királyhágón át el egészen Brassóig,
Apáczai egykori szülőfalujáig és a 20. század derekán lapot szerkesztő, hasznos
kezdeményezéseket szervező Kacsó Sándor kisebbségi küzdelmeinek színteréig, a
száz éve született Tamási Áron vadvirágos, ám gyakorta bajlátott szülőföldjéig, Marosvécsig és az Áprily megénekelte tetőkig – oda, ahol „sub pondere” („súly
alatt”) is valódi értékek születtek, születnek folytonosan; ahol örök időkig
nyoma marad a szellemi-művészi erők hajdani és mai jelenlétének. Ezekre figyel
kitartóan Czine Mihály eszmélése óta, ezekről beszél kivételes beleéléssel.
Erdélyben
ugyanúgy otthonos, mint Pesten, a Ferencesek terén és a Bajza utcában, vagy a
Dunántúlon, Illyés és Nagy László pannon pátriájában. De nem csak Erdély vonzza
tekintetét a kis-haza mai határain kívüli világból; a Felvidék, a Délvidék,
Kárpátalja magyar irodalmi műhelyeinek eredményeit egyazon törődéssel tartja
számon. Nyomon kíséri a nyugati diaszpórák művelődési eseményeit s az
elszigeteltségben dolgozó magyar írók tevékenységét. Az emigrációba kényszerült
Cs. Szabó Lászlóról írja az Ötágú síp – sokágú síp zárósoraiban:
„Öntudatos magyarként élt, az Árpád-kori ország tagjának érezte magát. Íróként a
Magyarországtól távol töltött harmincegy esztendejében is »eleven honi emlékek
és kötődések: helyek, helyzetek, alakok, nevek, történelmi hősök fantomjai
között« élt; szívében egy idealizálva is valóságos haza, Kölcsey, Széchenyi,
Ady, Babits, Bartók hazájának a képével.” Itt: az illyési fogalmazás
régióiban elterülő szellemi mezőkön találnak egymásra a humánum és hovatartozás
örök talaján költői igék, tiszta szándékok, jobbító akarások – s ezek üzenetét
továbbítja szüntelenül katedrájáról Czine Mihály tollal és szóval.
Intézmények munkájának terhét vette vállaira egymaga. Illesse ezért
osztatlan elismerés.
/Nagy
Pál,
Püski Kiadó, 1997./