
„A LÉLEK ÉLTET”
Beszélgetés Jelenits István
piarista szerzetessel a pünkösdről és a Szentlélek erejéről
– A pünkösd fénye mintha
valamelyest elhomályosodott volna napjainkban. Sokan talán nem is sejtik, hogy
ez a két nap nem pusztán majálisok, juniálisok alkalma és a természet
megújulásának ünnepe. Lehet, hogy a hitüket gyakorló keresztények között is
megfogyatkozott ennek az ünnepnek a becsülete?
– A húsvét és a pünkösd
eredete szerint is a tavaszhoz kapcsolódik. Nemhiába mondja Balassi Bálint:
„Áldott szép pünkösdnek gyönyörű ideje, mindent egészséggel látogató ege…”
Laicizálódott, a természethez nosztalgikusan visszavágyódó társadalmunk akkor is
őriz valamit az ünnep tartalmából, ha csak ezekre a mozzanatokra figyel. Az
egyház talán nem ünnepli olyan förgeteges örömmel a pünkösdöt, mint a karácsonyt
és a húsvétot, de a Szentlélekről mégsem akar elfeledkezni. Magyar vonatkozásban
elég a csíksomlyói búcsúra utalnunk: ott az egész Kárpát-medence magyarsága
találkozik, s az ünnep öröme a televízió közvetítésében milliókhoz eljut.
– Krisztus korában mit
jelentett a pünkösd? Olvassuk a Szentírásban, hogy ezen a napon összegyűltek az
apostolok.
– A zsidóság legnagyobb
ünnepe a húsvét. Az egyiptomi rabságból való szabadulás emlékét idézi. Jézus
korában ilyenkor óriási zarándoktömegek gyűltek össze Jeruzsálemben, s ez a
sokszor messzi földről összegyűlt sokaság hét héten át Jeruzsálemben maradt. A
húsvétot követő ötvenedik nap, a pünkösd a hazaindulás napja volt. Ekkor
emlékeztek meg a Sínai-hegyi szövetségkötésről. A törvényről, amellyel Isten a
választott nép egész életét mederbe fogta. Számunkra, keresztények számára a
Szentlélek kiáradása tette ezt a napot igazán emlékezetessé.
– Hogyan értsük a
Szentlélek nevet?
– A héber nyelvben a ruah
szó egyszerre jelent szelet, vihart és leheletet, lélegzetet. A mi lélek
szavunknak ehhez a második jelentéskörhöz van köze. János evangéliumában
olvashatjuk, hogy amikor Jézus húsvétvasárnap este megjelent a tanítványok
között, „rájuk lehelt, és azt mondta: »Vegyétek a Szentlelket«" (20,22). Itt
a rájuk lehelt szóval fordított görög ige utal vissza a teremtéstörténetre. Ott
az első ember megteremtésekor Isten Ádám arcába (orrába) lehelte az élet
leheletét. Mintha saját életét „osztaná meg" az emberrel. De János máshol a
héber szó másik jelentésére is utal, amikor a Szentlélekről ír: „A Lélek ott
fú, ahol akar. Hallod zúgását, de nem tudod, honnan jön és hová megy" (3,8).
– A Szentlélek szó
helyett némelyek szívesebben használnának olyan magyar szót, amely a szél szóból
ered. Van, aki Isten Szellemének fordítaná a görög pneumát. De ez a szellem szó
a nyelvújító Kazinczy alkotása, nincs olyan gazdag akusztikája, mint a léleknek.
Egy kicsit még ma is mesterségesnek érezzük. Gondoljuk csak meg, mennyivel
többet ér a lelkes szó a szellemesnél, mennyivel súlyosabb a lelketlen a
szellemtelennél!
– Ami a keresztény
szóhasználatot illeti, érdemes jobban odafigyelnünk arra, hogy
szóösszetételekben, képzővel ellátott formában mikor utal a lélek szó az emberi
lélekre, mikor az Isten Lelkére, a Szentlélekre. A papokat nem azért nevezzük
lelkiatyáknak, mert a lelkünket gondozzák, hanem mert a Szentlélek küldöttei. A
lelkigyakorlat nem onnan kapta a nevét, hogy ott a lelkünket gyakorlatoztatnánk,
hanem onnan, hogy ott a Szentlélek „gyakorlatoztat" minket. Ha ezeket
tudatosítjuk magunkban, többször rágondolhatnánk a Szentlélek sokféle
működésére, amellyel egész életünket átszövi.
– Ki hát a Szentlélek a
mi személyes életünkben, és mi a szerepe az egyházban?
– Pál apostol nagyon sokat
ír arról, mi mindent köszönhetünk a Szentléleknek. Például a gyermekké fogadás
Lelkének mondja, „általa kiáltjuk: »Abba! Atya!«" (Róm 8,15). Fölkapjuk a
fejünket: hát nem Jézus tanított arra, hogy Istent Atyánknak szólítsuk? Való
igaz. De üres szóvá, kegyes formulává kophatna, amit Jézus ránk hagyott, ha a
Lélek nem segítene abban, hogy valóban gyermeki bizalommal mondjuk ki. Az egyház
kezdetben nemigen imádkozott a Szentlélekhez, inkább az Atyának és a Fiúnak
köszönte meg, hogy a Lélek ajándékait kiárasztotta ránk. Így van ez a pünkösdi
ünnepi mise könyörgéseiben is. Aztán a szentlecke utáni ének, a szekvencia idézi
a középkori Szentlélek-hívogató himnuszt: „Jöjj, Szentlélek Istenünk... Jöjj,
szegények atyja, te, bőkezűség Istene." De térjünk vissza Szent Pálhoz! A
korinthusiakhoz írt második levélben leírta ezt a mondatot: „A betű öl, a
Lélek pedig éltet" (3,6). Manapság nagyon átéljük kimondott és leírt szavak
devalvációját. De Pál a Szentírás betűjéről mondja, hogy az is ölhet, ha nem a
Lélek segítségével értelmezzük. A Lélek sugalmazta, az ő segítségével érthetjük
helyesen, Isten szándékának megfelelően. A muszlimok nem ismerik a Szentlelket.
A Korán arab szövegét tökéletesnek és örök érvényűnek tartják. Mi másképp
tekintjük Isten szavának a Bibliát. Megrendülve gondoljuk meg, hogy Isten,
amikor emberi nyelven „szóvá tette" titkait, egy-egy adott kor tökéletlen és
mállékony nyelvén szólalt meg. Vállalta, hogy az általa sugalmazott könyv az
idők során értelmezésre szorul majd. Ő maga is „sok rendben és sokféle módon"
szólt Izrael népéhez, s amikor a Megtestesült Igében teljesen feltárta előttünk
önmagát, akkor is olyan könyvekbe gyűjtötte a tanításait, amelyeknek értelmezése
a Szentlélekről vezetett egyház dolga lesz, s amelyeket majd sok nyelvre
lefordítanak. Ilyenformán Isten és az emberiség „párbeszéde" nem zárult
le. Vadonatúj igazságokkal nem bővül, de a világ végéig folytatódik. Ennek a
mestere a pünkösdi Lélek.
– Különböző
felekezetekben, közösségekben (nem csak szektákban!) olykor a Szentléleknek
tulajdonítanak olyan jelenségeket, megnyilatkozási formákat, amelyektől sokan
ódzkodunk, megijedünk, vagy amelyeket egyszerűen értelmetlennek találunk. Mi a
teendő ilyenkor?
–Páltól tudjuk, hogy már a
Krisztus utáni ötvenes években (húsz-egynéhány évvel Jézus halála és föltámadása
után!) jelentkeztek efféle gondok - legalább a korinthusi keresztények között.
Voltak alapjában tán jó szándékú, de nem eléggé komolyan gondolkodó emberek,
akik a saját lelkendezésüket meg a Lélek valódi megnyilatkozásait nem tudták
megkülönböztetni. Pál figyelmeztette őket arra, hogy „Isten nem a
zűrzavarnak, hanem a békességnek az Istene" (2Kor 14,33). A Lélek
ajándékait könnyű összetéveszteni azzal, amit saját föltűnési vágyaink
diktálnak. A Lélek legértékesebb adománya a szeretet. S minden adománya arra
való, hogy ki-ki a közösség javát mozdítsa elő vele. Pál azt is írja: „A
Lelket ki ne oltsátok" (1 Thessz 5,19). Vagyis ha a rend, a békesség nevében
egymást figyelmeztetjük, legyünk óvatosak. A „lelkek megkülönböztetése"
nélkülözhetetlen adomány, de az intézménynek nyitva kell állnia a Lélek valódi
megnyilatkozásainak felismerésére és befogadására.
– Jézus arról is beszélt,
hogy aki a Szentlélek ellen vét, valami olyasmit tesz, amire nincs bocsánat.
Hogyan értsük ezt?
– Jézus akkor mondta ezt,
amikor azt állították némelyek, hogy a csodái az ördögtől valók. Maga Jézus azt
vallotta, hogy ezek a Szentlélek erejének megnyilatkozásai. Mármost: aki nem
hajlandó fölismerni Isten műveiben Istent, hanem a gonosz léleknek tulajdonítja
azt, ami tőle való, azon nem lehet segíteni. Nem azért „nem nyer bocsánatot",
mert Isten haragszik rá, hanem mert ő maga utasítja el Istennek minden
közeledését.
– Azt is írja Pál, hogy
testünk a Szentlélek temploma. Ez mit jelent?
– Idézzük az egész
szövegrészt: „Nem tudjátok, hogy testetek a bennetek lakó Szentlélek
temploma, akit Istentől kaptatok? Nem tudjátok, hogy nem vagytok a magatokéi?
Nagy volt a váltságdíjatok? Dicsőítsétek meg Istent testetekben!" (1Kor 6,19-
20). A görögök hajlottak arra, hogy az embernek csak a lelkét tartsák
értékesnek, a testet nem becsülték. Még a keresztények közt is elterjedt egy
olyan fölfogás, hogy a kicsapongás, részegség, bujaság csak a testet mocskolja
be, számunkra viszont csak a lélek „tisztasága" a fontos. Ez ellen emel
szót Pál. Testestül fogunk föltámadni, s már most testünkben - vagyis
fegyelmezett, a Lélektől irányított hétköznapi életünkben „dicsőül meg"
az Isten, ott mutatkozik meg az ő kegyelmének életalakító hatalma.
– Tanár úrnak mit jelent
a Szentlélek, a pünkösd?
–
Amikor a Szentírásról tanítok, az órák előtt mindig
kérjük a Szentlélek segítségét. Az iskolában sokszor eszembe jut Schütz Antalnak
egy kedves példázata. Az egyszeri katolikus iskola fölépülésekor a bejárata fölé
egy rúdra vasláncon függő galambot akasztottak, a Szentlélek jelképét, a falra
meg felírták: Ez a ti mesteretek, aki megtanít minden igazságra. Telt-múlt az
idő, a vaslánc megrozsdásodott, s egy vihar egyszer eltépte a galambot. Nem
figyeltek rá, ott maradt a bot ugyanazzal a felirattal: Ez a ti mesteretek...
Tanulság: Ügyeljünk arra, hogy a Lélek szerepét ne vegye át bot az
iskolában, a családban, a gyülekezetben!
/Koncz
Veronika/