"... ha jól
cselekszel, emelt fővel járhatsz;..."

FELTÁMADÁS
Mennyi titok,
titkos sejtelem van ebben a szóban. Bizakodás, sok évezreden át viaskodó emberi
erőfeszítés, sóvárgás, reménység, vágy fejeződik ki benne.
Mióta ember az
ember, tudatában van, hogy emberi életünknek két hatalmas nyomorúsága van: a bűn
és a halál. Minden más nyomorúságát az életnek le lehet győzni a tudomány, a
hatalom, a jóakarat, tehát az emberi erő segítségével. De a bűn és a halál olyan
végzetünk, amely fölött nincs és nem is lesz soha hatalma az embernek. Ki
vagyunk szolgáltatva neki, rabjai vagyunk, akármilyen módon kezdünk küzdeni vele
szemben, mindig alulmaradunk. A bűn bűn marad akkor is, ha kétségbeesett
tehetetlenségünkben erényt csinálunk belőle, és a halál halál marad akkor is, ha
tőle való félelmünkben tagadni próbáljuk a valóságát.
Sőt, a Biblia
még tovább megy, és azt mondja: nem is két különböző dolog ez, hanem egy. A bűn
és a halál összetartoznak, elválaszthatatlanok egymástól. A bűn az a halálos
méreg, ami kitermeli a halált. Mert a bűn nem más, mint éppen az Istentől való
elszakadás, az örök életnek a negligálása, hiánya, azaz: halál!
Ez a mi életünk.
Ilyen az emberi élet!
Fogódzóként
azonban ott van az a bizonyos „timsel”, a lehetőség, ahogy olvashatjuk Mózes
I. Könyvében:
"... ha
jól cselekszel, emelt fővel járhatsz;
ha
pedig nem jól cselekszel,
a bűn
az ajtó előtt leselkedik,
és reád
van vágyódása;
de
te uralkodhatsz rajta."
(Mózes
I. könyve 4. rész 7. vsz.)
Az ember minden
időben és a kultúra minden fokán megérezte ezt a Tanítást - ismerve vagy csak
ösztönösen -, hogy a bűn és a halál nem lehet az élet eredeti rendeltetése, ez
nem lehet az igazi élet. Az ember eredendően nem a bűn és a halál zsarnokságába
teremtetett. Ezt soha nem tudta elfogadni, ebbe nem tudott belenyugodni, mert
értelmes, érző ember felfogásában így az életnek sem célja, sem értelme nem
lenne. Ebből a rettentő kilátástalan helyzetből kell, hogy legyen kiút,
szabadulás.
Ezért van minden
pogány vallásban, vallási mítoszban valamiféle utalás a feltámadásra, a halál
hatalmának a megtörésére. Az örök ember sóvárgását fejezik ki ezek az utalások
az isteni megváltás után, a feltámadás után, az után a valami után, aminek
egyszer el kell jönnie.
És ez az
általános, ez az örök emberi vágyakozás teljesedett be húsvétkor - a
kereszt(y)én(y) vallás tanaiban – a Názáreti Jézus feltámadásában. Ő az, akiben
a teljes megváltás: vagyis a bűn és halál legyőzése megtörtént. Ő a feltámadás
és az élet. Neki megadatott a lehetőség/a „timsel”, azaz a bűn feletti
uralkodás. Kiválasztottként jól élt ezzel a lehetőséggel, ezért kapta meg a
méltó folytatást, a feltámadást.
Nem mindnyájan
tudjuk, de ez az egyetlen fogódzó számunkra, hogy velünk is ez történik, ha jól
döntünk életünk nagyobb és apróbb megpróbáltatásai, kihívásai során.
Ha az életet
kellő céllal és hittel éljük meg, akkor fogódzó lesz az a bizonyos „timsel”, az
ember lehetőségéről, azaz „…. de te uralkodhatsz rajta!” Az eredendő
bűnön nem változtathatunk, de a kicsit is hívő ember, aki elfogadja a Fennvaló
hatalmát, az bízik abban, hogy ha kevesebb bűnt követ el, akkor kegyesebb lesz
a halála, kevesebb lesz a bűnhődése, és lesz méltó folytatása a megélt életének.
A hittel élő ember hinni akarja, hogy az egész élet sokkal több, mint a bűneink
sorozata, amit lezár a halál. A Teremtő ezt nem akarhatta így, hisz a saját
képmására teremtett bennünket, és ezzel megadta a lehetőséget, azt a bizonyos „timselt”,
hogy uralkodjunk a bűneink/bűnös vágyaink felett.
És azzal a
hittel, hogy cselekedeteink számon tartatnak és jóvá iratnak - ezért van a
lelkiismeretünk -, az értelmes és hívő ember igyekszik ennek a fentről jövő
követelménynek megfelelni - erősen bízva a méltó folytatásban.
Mert élni nem
azt jelenti, hogy habzsolom az élvezeteket, amiket egy rövid földi tartózkodás
nyújthat, megkaparintok magamnak mindent, ami a kényelmemet, hiúságomat,
nagyravágyásomat kielégítheti, és közben rettegek a megöregedéstől, ami lassan
lehervaszt mindent, aminek örülni lehet. Ez nem élet. Az igazi élet az, amit
Istennel és Emberrel megbékülve élünk, amit Isten dicsőségére és az emberek
javára élünk, amit a bűn és halál rabságából megszabadítottan élhetünk annak a
bizonyos „lehetőségnek” a mindennapi tudatában. Amiben nem félünk az öregségtől,
mert nem az elmúlást, hanem a beteljesedés örömét tudjuk látni benne, amelyben a
múlandó egyre jobban letöröltetik, és az örök élet egyre jobban előtűnik
számunkra.
Mondjuk ki
tehát: az az igazi élet, amit a Krisztusban való hit által élünk és élhetünk
meg. Az ilyen életnek a meghalás sem vet véget. A meghalás csak a halandóságnak,
a tökéletlen állapotnak a vége, nem az életnek. Maga az élet - a föltámadott
élet - megy tovább. Higgyük, hogy gazdagabban, teljesebben, nagyobb
lehetőségekkel! Igen: aki hisz őbenne, „soha meg nem hal, de örökké él.”
Higgyük, hogy mi
igazi életet élünk, és a feltámadás örömhírével gazdagodva valljuk meg ennek az
immár vállalt életnek a méltóságát azzal, hogy a feltámadott Krisztus
útmutatásait követjük, és a lehetőségeinkkel jól élve éljük életünket – példát
mutatva embertársainknak!
Így legyen!
A feltámadás
örömhírével kívánunk minden Kedves Olvasónknak áldott húsvéti
ünnepeket!
/A
szerkesztők/