ÉLETSORSOK

DR. CSÓKAY ANDRÁS
/Az Istenhez fohászkodó
agysebész/
Nem mindennapi orvosi pálya
az övé. Az 1956. februárjában született, ma már világhírű agy-idegsebész
sajátos életutat járt be. A mai napig azon orvosok közé tartozik, akik
felelősséggel és kellő alázattal viseltetnek a tudományuk/a tudomány iránt,
éppen ezért azt is tudják, hogy emberi tudásunk véges, és van egy pont, amikor
a döntést át kell adni a Legfelső Hatalomnak, a Teremtő Istennek. Ezzel a mélyen
megélt hitével végzi életmentő agyi műtéteit. Hosszú utat járt be, amíg
elfogadták a stroke-os betegek megmentésére általa kidolgozott módszerét.
***
Pályája nem az
orvostudományi egyetemen kezdődött.
Az érettségi után 1975-től
1980-ig a Budapesti Műszaki Egyetem Építőmérnöki karán tanult, majd szerzett
diplomát 1980-ban. Három esztendeig dolgozott mérnökként, majd gyerekkori
álmát megvalósítandó pályát módosított. 1983-ban felvételizett Semmelweis
Orvostudományi Egyetemre, ahol 1989-ben orvosi diplomát szerzett, majd 1994-ben
idegsebész szakvizsgát tett. 1989-től, mint szakorvos az Országos Idegsebészeti
Intézet munkatársa lett Budapesten, majd 1993-tól az Országos Baleseti
Intézetben dolgozott. 2003 és 2007 között Szombathelyen élt, és a Markusovszky
kórház Idegsebészetén dolgozott. 2007-ben visszaköltözött Budapestre, és 2009-ig
a Szent János kórház Idegsebészeti osztályán vállalt munkát. 2010-től a Miskolc
Megyei kórház Idegsebészetének munkatársa lett, és kezdte el gyógyító
tevékenységét. Ettől kezdve folyamatosan ingázott Miskolc és Budapest között,
mert feleségét és gyermekeit a fővárosban hagyta.
Három év múlva újra
visszaköltözött Budapestre, és 2013. augusztus elsejétől a Honvéd Kórházban
folytatja pályafutását – mint a Magyar Honvédség Egészségügyi Központ
idegsebészeti osztályának vezető főorvosa –, ahová magával hozta az általa
kifejlesztett innovációs műtéti technikát is - nevezetesen az agyi érvarrást.
2019. augusztus elején egy
bangladesi sziámi ikerpárt választott szét sikeresen egy 30 órás szétválasztó
műtét során, a Cselekvés a Kiszolgáltatottakért Alapítvány harmincöt fős magyar
orvoscsapatával. Rabeja és Rokeja szétválasztására 2017-ben kérték fel őket. Az
alapítvány orvosi csoportját Dr. Csókay András a Magyar Honvédség Egészségügyi
Központ Idegsebészeti Osztály osztályvezető főorvosa vezette a dakkai katonai
kórházban. 2019. októberében az ikerpár elhagyhatta a kórházat, és a szüleivel
él együtt. Csókay András neve ekkor lett világhírű. Hazánkban is ekkor ismerték
el méltóképpen azt a kutatását és műtéti technikáját, amelyet már 1998-ban
kifejlesztett és sikerrel használt, az ún. ”éralagút-technikát”.
Ez az új módszer a súlyos
traumás agyduzzadás kezelésére, egy új fejlesztés a koponya-térnyerési technikák
műtéti megoldásaira. Az éralagút-technika lényege, hogy a koponyatető
eltávolítása után az ereket egy alagúttal védik meg az elzáródástól, ezzel
megmenthetők a súlyos agyvérzéses betegek.
Neve egyházi berkekben sem
ismeretlen, hiszen dr. Csókay András keresztény főorvosként gyakorolja praxisát.
Páciensei, volt betegei, de még kollégái közül is sokan „imádkozó orvos-ként”
emlegetik.
Életútjáról, kutatásáról,
hitéről valljon ő személyesen a 2013-ban a kárpátaljai Bakos község református
gyülekezetében tartott előadása után készült beszélgetésben, majd egy rendhagyó
könyvismertetésben, amely a Magyar Kurírban jelent meg.
Mindkét forrás megismerteti az olvasót a nem mindennapi gyógyító, Istenhez fohászkodó orvos életével,
munkájával.
***
– Hogyan lett Önből
„imádkozó orvos”?
– Számos próbatételen
kellett átesnem, amíg meggyőződtem arról: csakis a keresztényi életvitel, a
jézusi tanítás számomra az igazi út. A Műszaki Egyetem Építőmérnöki Karán
szereztem diplomát 1980-ban, később orvosként tanultam tovább a Semmelweis
Egyetemen. Praxisom kezdetekor nem éltem aktív hitéletet, s ez idővel csak
rosszabb lett: habzsoltam az életet és mindazt, amit ma már bűnösnek tartok. Így
nem csoda, hogy hamar kiégett lelkű emberré váltam, ami mind a magánéletben,
mind szakmai téren éreztette hatását. A fordulat az életemben 1998-ban,
negyvenkét évesen következett be. Kérdések kínoztak, s választ ezekre egy
templomban próbáltam találni. Imádkoztam, s úgy éreztem, hogy nem vagyok
egyedül, Isten egy belső hang révén szól hozzám. December 11-én történt mindez.
Másnap reggel a templomi kereszt előtt imádkozva ismét meghallottam ezt a belső
hangot. Mindez véglegesen megváltoztatott: szakítottam korábbi életemmel, és egy
egészen más úton, tiszta lappal indultam tovább. Ettől az időponttól kezdve
rendszeresen imádkozom, keresztény sebészként praktizálok, így lettem „imádkozó
orvossá.”
– Mi a különbség a
keresztény orvos és a nem keresztény orvos között?
– Véleményem szerint a
keresztény orvosnak valamivel könnyebb dolga van, mint a nem keresztény
orvosnak: ha valaki komolyan hisz a vallásban, az számára nagyobb munkabírást,
odaadást és önfeláldozást tesz lehetővé. A keresztény orvos könnyebben érti meg
és éli meg a szenvedést, így jobban tud regenerálódni, mert – ahogy Teréz anya
mondta – látja a szenvedő Krisztust a betegben, és ez erőt ad. Isten jelenti
számára azon fogódzkodót, erőt és kreativitást, melyekbe kapaszkodva emberséggel
és magas szakmai szinten tudja végezni a gyógyítást: mindezt én is
megtapasztaltam.
– A munkája mellett
hogyan van energiája és ideje a bakosihoz hasonló templomi szolgálatokat is
végezni?
– A miskolci
munkaközösség, ahol osztályvezető főorvosként dolgozom, nagyon jó kollektíva:
szakmailag felkészültek, és megértők is az ehhez hasonló tanúságtételeim iránt.
Mindez lehetővé teszi, hogy alkalomadtán a munkahelyemen nélkülözzenek, s hogy
elutazhassak szolgálni keresztény testvéreimhez. Ezzel együtt természetesen az
időt is nagyon be kell osztani, ám ami fontos, arra az Isten mindig ad időt. Az
időt pedig jól ki is kell használni, főleg nekünk, keresztényeknek. Az ilyen
tanúságtételek a keresztény ember számára fontos szolgálatot jelentenek, egyben
megtiszteltetés és feltöltődés is: a figyelmes hallgatóság minden esetben
erősíti az előadó hitét, így az enyémet is.
– Osztályvezető
főorvosként a rezidenseinek mennyire igyekszik átadni az Ön által vallott
értékeket?
– Maximálisan igyekszem
átadni, biztatom őket a keresztény életvitelű gyógyításra. Persze igyekszem
mindezt nem „túlbeszélni”, de megfelelő időpontban és pillanatban ezt meg
szoktam nekik vallani. Megemlítendő, hogy öt éve az egyetemi orvostanhallgatók
részére a keresztény orvosképzés elveit tartalmazó tantárgy is indult Istenhit
és orvostudomány címmel, melynek a Semmelweis Egyetemen én vagyok a
tantárgyfelelőse és előadója, de olyan kiváló szaktekintélyek és vendégelőadók
is részt vállalnak az oktatásban, mint pl. dr. Kellermayer Miklós sejtkutató
vagy dr. Papp Lajos szívsebész-professzor.
– Egy kényes kérdés: mi a
véleménye a hálapénzrendszerről?
– Ha a beteg úgy érzi,
hogy az egészségügyi személyzet államilag nincs megfizetve, önként és
jószántából adhat pénzbeli juttatást: ezt az önkéntes adományt az orvosi
személyzet a pácienstől – a templomi önkéntes adományozáshoz hasonlóan –
elfogadhatja, mindezt nem tartom bűnnek. De hogy az egészségügyi személyzet ezt
erőszakosan kérje, elvárja, vagy hogy az orvosi ellátás javítását ehhez kötve
kényszerítse ki: nos, ez már tragikus, bűnös, minden erkölcsi szabályt áthágó
dolog!
– Ön egyike a Príma
Primissima-díj birtokosainak. Mikor részesült ebben a rangos kitüntetésben, s
mit tudhatnak meg az olvasók az Ön által elért eredményekről?
– 2005-ben tüntettek ki:
abban az évben a Príma Primissima-díj Tudomány-kategóriájának Príma-díját,
valamint egyúttal közönségdíját is átvehettem. Nekem praxisom során az
agysérült, ill. tumoros betegek kezelése terén sikerült eredményeket elérnem.
Nagyobb eredményemnek a súlyos traumás agyduzzadás kezelésére kidolgozott ún. „éralagút”-technikát
tartom és egy új munkamódszert a legnehezebben operálható agydaganatok
sebészetében. Ez a módszer segít a kevesebb súlyos szövődmény eléréséhez.
Eredményeimet nem magamnak, hanem Istennek köszönhetem, aki segített felismernem
ezen lehetőségeket.
– Kárpátalja kapcsán
milyen élményekkel, tapasztalatokkal gazdagodott?
– Mező Miklós református
lelkipásztor meghívására ideérkezve alkalmam nyílt kicsit tájékozódni. Nagyon
fájó, hogy ezt a kicsiny magyar közösséget a kisebbségi sors mellett az igen
magas munkanélküliség is hátráltatja. Tudomásom szerint az egészségügyi
ellátásban is komoly problémák vannak. Hogy ezek a közösségek éljenek, fontos
szerephez kell jutnia a hitélet erősítésének: úgy vélem, az egyházak jelentik az
itteni magyar közösségek életében az egyik világító fáklyát. Azt már most, az
előadás alkalmával láttam, hogy a magyar közösségben van élni akarás: a
templomban kibontott magyar zászló, a sokaság ajkáról felhangzó magyar ének mind
erről győzött meg. Hálás vagyok, hogy itt lehettem, pozitív élményekkel
feltöltődve távozom haza.
***
A kettőezres évek elején
jelent meg egy sajátos „szerzőpáros” nem mindennapi könyve.
Muhari-Papp Sándor Balázs –
Csókay András Művészet és idegsebészet együtt a hitben

A kötet egyik szerzője
festőművész, a másik idegsebész. Személyes megtapasztalásuk alapján vallják,
hogy az imádság, a tudomány, a művészet – bár különböző területek – segítik
egymást. Tudomány és művészet a hétköznapi misztika által áll együtt Jézus. A
két nyelven, angolul és magyarul megjelent kötetben Csókay András tudományos
felfedezéseihez, közleményeihez kapcsolódó rajzokat láthatunk. Muhari-Papp
Sándor alkotásainál bizonyos „orvosi helyzeteken” kívül (műtő, boncterem)
megjelenik a Szentháromság misztériuma, és így a rajzok szemlélése misztikus
lelkigyakorlattá lesz.
Csókay professzor számos új
műtéti eljárást, módszert dolgozott ki, és minden nemzetközi sikert aratott
szakmai ötlete rózsafüzér imádság közben jutott az eszébe. Leghíresebb
felfedezése az éralagútműtéti módszer, amelynek lényege: a koponyacsont
elvételét követően a duzzadó agy felszíni ereit a csontszél általi leszorítástól
védik meg az úgynevezett „Betlehem” párnákkal. (Az elnevezés összefüggésben van
Jézus Krisztus születésével: ő az egész emberiség megváltására született, míg az
éralagút-módszerrel meggyógyított, gyakran menthetetlennek látszó betegek
mintegy újjászületnek.) Így az agykéreg nem hal el. Ezt a két dolgot korábban
nem lehetett elérni. Az új módszer révén a halálozási arány a felére csökkent, a
hasznos túlélés pedig négyszeresére nőtt.
Csókay András több
nemzetközi tudományos laphoz is elküldte kutatásai eredményét, de mindenhonnan
visszautasították.
2000 tavaszán megismerkedett
Muhari-Papp Sándor Balázzsal, akinek mesélt a gondjairól. A festőművésznek
súlyos koponyasérülése volt tizennyolc éves korában. Hetekig feküdt kómában, az
orvosok szinte egyáltalán nem bíztak a gyógyulásában. Akkoriban épp abban az
intézetben feküdt, ahol Csókay András később dolgozott. Muhari-Papp a felépülése
után sok központi idegrendszeri sérült beteget gondozott. Az idegsebész és a
művész beszélgetései közben felmerült, hogy meg kellene rajzolni Csókay András
módszerét. Utóbbi elmondta a gondolatait, a művész megrajzolta azokat.
Imádkoztak, rajzoltak, míg végül elkészültek a rajzok, melyeket elküldtek a
világ nagy idegsebészeti lapjaiba, az USA-ba és Európába.
A fogadtatás egészen
elképesztő volt, rengeteg helyen közölték a tanulmányt a rajzokkal együtt, az
éralagút műtéti módszer több díjat nyert, így 2002-ben, a Baliban rendezett
világkongresszuson, majd itthon 2005-ben jutalmazták Príma Primissima-díjjal a
tudomány kategóriában. Külföldről rengeteg személyes elismerést kaptak, azóta
már sok helyen alkalmazzák az eljárást. Csókay András meggyőződése, hogy
mindebben komoly szerepe volt annak, hogy az éralagúttal felhívták a
koponyasérültekkel foglalkozó idegsebészek figyelmét a korábbi problémára, és
egyben megoldást is adtak
− Eredetileg építőmérnöki
diplomát szerzett. Jelent valamit ez a tudás a sebészeti eljárások
kialakításában?
− Mindenképpen egy
másfajta szemléletet jelent, sokszor sokkal racionálisabban közelítek egy
problémához műszaki szemmel, mint orvosival. Azokat a mechanikai, statikai
megfontolásokat, amik az építészetben használatosak, az embernél is használni
tudjuk a biomechanika segítségével. Egy emberi csontváz esetében ezt könnyű
belátni, de az agyban futó ereknek is megvan a biomechanikájuk, tehát az agy
gyógyítása is nagyon közel van a fizikához. Az egyik problémakör a szabad
véráramlás biztosítása agyduzzadással járó traumák műtéti megoldásakor. Ha az
agyat fel akarom szabadítani a nyomás alól, föl kell nyitnom a koponyát. Akkor
mindenképpen keletkezik egy éles csontszél, aminek ha az erek nekinyomódnak,
elzáródnak. Ezért próbálom kipárnázni a csontszéleket, és mintegy áthidalót, egy
pillért építek, ahogyan egy mérnöki szerkezet áthidal egy nyílást, vagy ahogyan
egy alagutat megtart a boltozata. Ezért is neveztem el ezt a módszert
éralagútnak. A kitüremkedő agyrész nem hal el, ugyanakkor létrejön a kívánt
koponyaűri nyomáscsökkenés, így a halált okozó beékelődés nem következik be. Az
éralagút módszer ugyan nem garancia arra, hogy a beteg biztosan életben marad,
de a módszer esélyt ad az életben maradáshoz. Újabb eljárásom a robotkéz
technika. Ez egy mikrosebészeti technika, amelynek a különösen nagy pontosságú
agy- és gerincvelő műtéteknél van szerepe. A legbiztosabb sebészi kéznek is van
egy úgynevezett élettani remegése. Az új megtámasztási módszer ezt küszöböli ki.
− Milyen kórképek esetén
alkalmazható?
− A leírt esetek egy
része agytumor, illetve agyi érsebészeti munka volt. Kifejlesztettem
stroke-ellátásra, ahol akár 1,2 milliméter átmérőjű érből tudnánk a vérrögöt
gyorsan eltávolítani aztán összevarrni a mikroeret. Magyarországon évente 45
ezer ember kap agyi érelzáródást. A megoldás leghatékonyabb kulcsa: a vérrög
észleléstől számított 3-4 órán belüli sebészeti eltávolítása. Erre eddig nem
állt rendelkezésre megfelelő műtéti technika, még a mikrosebész specialisták
kezében sem. Azt szeretném elérni, hogy a mikrotechnikával egy átlagos
idegsebész is képes legyen ezt a feladatot végrehajtani, éjszaka, fáradtan is. A
korunk veszedelmének tartott agyi stroke-nál is sokszor a mikroerek elzáródása
lép fel. Ezek gyors megszüntetése, vagy a krónikus szűkületek oldása sokszor
lehetetlen feladat. A legnehezebb idegsebészeti betegségek tehát megmaradtak a
nyílt agysebészet számára, miközben az említett kisebb elváltozások műtétjei
kikerültek az idegsebészek kezéből, pedig azokkal lehetett nagy gyakorlatot
szerezni. A legnehezebb nagyméretű elváltozásokhoz a kisebbeken keresztül
vezetett a „gyakorlati” út, ami így elveszett a képzésben. Rendkívüli mértékben
megnőtt a szövődmények száma itthon és külföldön egyaránt. Ezt a nehézséget
számolja fel az új módszer, az ujjhegyletámasztás, valamint a hozzá tartozó
képzési metódus. Ezek révén teljesen kiküszöbölhetjük egyrészt a
tapasztalatlanságból fakadó stresszes kézremegést, másrészt az élettani normális
kézremegést is, amit az eddigi kéztámasztás nem tudott kivédeni.
Muhari-Papp Sándor Csókay
András útmutatásai alapján megrajzolta a bőrnyújtás technikáját is, amely újabb
térnyerési módszert jelentett a súlyos koponyasérültek kezelésében. Az
idegsebész felidézi azt is, hogy 2005 augusztusában a keresztény orvosok
találkozójáról tartott hazafelé az ország egyik végéből, amikor a rózsafüzér
mondása közben felvillant az ötlet, hogyan válhatnak az idegsebészeti műtétek
pontosabbá. „Nem a kézélen kell támasztani, hanem ujjhegyen, mégpedig a
műszerfogó ujjhegyeken. Így kiesnek azok a kis kéz- és ujjízületek, melyek
átviszik az élettani kézremegést a műszervégre. Az élettani kézremegés a
szívütésekből ered, van neurogén eredete is, például fáradtság, stressz.” A
kérdés az volt, hogyan lehet mindezt megjeleníteni? „Ima, böjt, ima, aztán
rajzolás” – heteken, hónapokon keresztül ment ez így, és komoly eredmény
született. Rengésmérővel tizedmásodmilliméter pontossággal mérték ki a
változást, remegéscsökkenést. Az első cikket a Surgical Neurologyban nyolc nap
alatt fogadták el, a másodikat három nap alatt. Csókay professzor szerint ez
világrekord, egy ismeretlen, kis, magyar idegsebészeti osztályról,
Szombathelyről, egy nagy, nemzetközi, tudományos világlap ilyen rövid idő alatt
igent mond a cikkre. „Hihetetlen! Isten segítségével minden lehetséges!”
Csókay András szerint a
tudomány csak felismer, megismer, sosem kinyilatkoztat. A professzor emlékeztet,
az összes tudományos igazság megvolt már, mielőtt felfedezték. „Mi csak
megismerhetjük az Isten által teremtett természeti törvényeket. Ezért nem
mondhat ellent egymásnak a tudomány és keresztény hitünk.” Ahogy azt II.
János Pál pápa hirdette: ugyanannak az ősigazságnak a megismerésére
törekszik mindkettő, csak más eszközökkel, más megismerési rendben. A hit
és az ész olyan, mint a madár két szárnya: mindkettő kell az embernek, ahogy a
madárnak is, hogy emelkedjen.
/A könyvismertető
beszélgetés a Magyar Kurírban jelent meg/