Az aranyszavú püspök

RAVASZ LÁSZLÓ ÉLETÚTJA
A magyar reformátusok
évszázadok óta büszkén vallják, hogy az övék az igazi magyar vallás. Annyi
bizonyos, hogy a kálvini reformáció a Kárpát-medencében élő sokféle nép közül
szinte csak a magyarság körében talált követőkre, a Kálvin hitvallását valló
közösség pedig számtalan jeles embert, tudóst, művészt, írót, költőt, politikust
adott a nemzetnek közel félezer esztendő alatt. A 20. században a magyar
protestantizmus szellemi, lelki, közéleti arculatát leginkább talán Ravasz
László püspök, politikus, hitszónok, egyházépítő és tudós író határozta meg.
Ravasz László 1882-ben
született Erdélyben, a Kalotaszeg vidékén fekvő Bánffyhunyadon. Családja apai
ágon székely birtokos família volt, anyai felmenői között református lelkészeket
találunk. Édesapja a helyi polgári iskola tanára volt, és az ifjú László is itt
kezdte meg tanulmányait. Innen Székelyudvarhelyre került gimnáziumba, 1900-tól
pedig a kolozsvári teológián és az ottani egyetemen tanult, közben diáklapokban
kezdett publikálni. Lelkésszé avatták, majd Bartók György püspök titkára lett,
akinek lányát néhány évvel később elvette feleségül. Rövid segédlelkészi
szolgálat és egy berlini egyetemi év után Sárospatakon és Kolozsváron teológiai
és bölcseleti doktorátust, magántanári képesítést nyert, és az utóbbi helyen,
több más egyházi megbízatása mellett a gyakorlati, lelkipásztori teológia tanára
lett. Ezt az állását 1921‑ig, a román uralom első éveiig megtartotta, közben
pedig a háború alatt hadikórházi lelkészként is dolgozott.
Ebben az időben esztétikai munkákat, közéleti írásokat adott közre, egyebek
között Schopenhauer széptanáról és Böhm Károly filozófiájáról. Református
folyóiratokat szerkesztett, Erdély számára újat is alapított, komoly tekintélyre
tett szert a magyar szellemi életben is. Intellektuális útkeresésének fontos
vargabetűje, hogy 1910 és 1917 között tagja volt a szabadkőműves mozgalomnak.
A kulturális életben
ellenfele volt Adynak és az avantgárd szellemiségnek, bírálója a liberális és
szocialista eszmék szellemi térfoglalásának.
Trianon után Erdélyben
maradt, 1921-ben azonban a Dunamelléki Református Egyházkerület püspökévé
választotta, így a Kálvin téri templom lelkészi tisztét is vállalva Budapestre
költözött.
Ravasz László a hazai
közélet meghatározó alakja, a keresztény-nemzeti eszme egyik emblematikus
megjelenítője volt az 1920-as évektől a második világháború végéig tartó
időszakban. A református egyház elismert vezetőjeként prédikációi, amelyek a
lelki tartalom mellett komoly retorikai értékeket is hordoztak, tömegeket
vonzottak.
Ahogy a katolikus értelmiség
számára az 1920-as években Prohászka Ottokár püspök, később Bangha Béla jezsuita
páter, úgy a reformátusok számára az ő Kálvin téri igehirdetései számítottak
világnézeti-szellemi igazodási pontnak.
Sokat tett azért is, hogy új
lendületet nyerjen a belmissziói munka, oldódjanak a hazai református egyházon
belüli, időről időre kiújuló viták és ellentétek. Elismert hittudósként 1921-től
egészen 1949-ig (a kommunisták által végrehajtott tagrevízióig) tagja volt a
Magyar Tudományos Akadémiának. Vezette több református folyóirat
szerkesztőségét, újakat is alapított, ezzel is biztosította a hazai
reformátusság jelenlétét a magyar szellemi életben. Teológusi működése során
közreadott gyakorlati teológiai kézikönyvet, dogmatikai kompendiumot,
igehirdetési munkát. Keze alól püspöki szolgálata alatt került ki új
szertartáskönyv, Újszövetség-fordítás, bibliamagyarázat, de tanulmányokat és
beszédsorozatot is.
Református püspökként
1927-től hivatalból tagja volt a parlament felsőházának, a közös hit és
konzervatív, nemzetépítő meggyőződés alapján közel állt Horthy
Miklós kormányzóhoz. A református magyarság egyik vezetőjeként fő feladatának a
Trianon utáni nemzeti traumából való kilábalást, a vallási élet megújítását
tekintette, egyházán belül pedig az egyetértés útját igyekezett egyengetni. Ez
utóbbira akkor nyílt igazán lehetősége, amikor 1937-ben ő lett a református
egyház országos zsinatának lelkészi elnöke. A keresztény-nemzeti politika
feltétlen támogatójaként vett részt a közéletben, kereste a hazai protestáns
egyházak összefogásának útjait és a katolikus egyházhoz közeledés párbeszédes
lehetőségét is. Írásaiban, beszédeiben a hit melletti kiálláson túl a magyar
nemzet iránti elkötelezettséget tekintette a legfontosabbnak, egy olyan magyar
református nacionalizmus jegyében, amelyet patetikusan így fogalmazott meg: „Istennek
különösen megáldott népe a magyar. Szép, úri fajta, született előkelőség, az erő
és a kellem rokonszenves és méltóságos vegyüléke.” Ez a meggyőződés vezette
a baloldali, szocialista eszmék elutasításában, és ez volt az oka, hogy sok más
egyházi közszereplőhöz hasonlóan erős ellenérzésekkel, bizalmatlansággal
viseltetett a liberális és szocialista eszméket terjesztő hazai zsidóság iránt.
Az 1940-es évek elején a
felsőházi vitában még támogatta az első és második zsidótörvény elfogadását,
ebben az ügyben azonban álláspontja rövidesen megváltozott: a harmadik
zsidótörvényt már elutasította, amint pedig hozzá is eljutottak az európai
zsidóság tömeges német deportálásának és megsemmisítésének hírei, az ezek elleni
fellépést sürgetők közé állt.
Így a német megszállók
tudtával és jóváhagyásával indultak meg a református zsidómentő akciók.
Maga Ravasz nyilvános
egyházi fellépést is sürgetett ebben az ügyben; 1944 júniusában Raffay
Sándor evangélikus püspökkel közösen kérte fel Serédi Jusztinián bíborost,
esztergomi érseket közös tiltakozó pásztorlevél közreadására. Ez nem valósult
meg, ám Horthy kormányzó és környezete komoly ösztönzést kapott a püspöktől,
hogy hivatalosan követeljék a deportálások leállítását.
A háború után a
Kisgazdapártot támogatta, és az egyházi élet újraindítását tekintette fő
feladatának, erre azonban kevés ideje maradt. 1948-ban Rákosi Mátyás személyes
nyomására és a kommunistákkal kollaboráló egyházi körök sürgetésére lemondott
minden hivataláról és Leányfalura vonult vissza. Az 1956-os forradalom idején,
amelyben veje, Bibó István is komoly részt vállalt, visszahívták püspöki és
lelkészi tisztségébe, és az egyház Országos Intéző Bizottságának élére
választották. Kádár János uralomra jutása után, 1957 húsvétján ismét
eltávolították tisztségeiből, és még a nevét is igyekeztek kitörölni a hívek
emlékezetéből.
Csendes visszavonultságban
élt ezután Leányfalun, a belügyi hatóságok állandó megfigyelése alatt.
Megírta emlékiratait,
befejezte, rendezte műveit, szellemi értelemben jelen maradt a református
közösségben. Igen magas kort ért meg, hiszen 1975-ben, kilencvenhárom esztendős
korában távozott az élők sorából, lelki-szellemi rehabilitációjára viszont csak
a rendszerváltás után kerülhetett sor. Világszemléletét, hitét ő maga így
foglalta össze: „Az élet a maga egészében becsület ügye. Nem szabad
megvetni, nem szabad elprédálni, nem szabad eladni vagy eldobni; mert a mi
életünk Isten drága kincse, amit a mi becsületünkre bízott.”
/Horváth Pál
filozófus/
