
SZEPTEMBERI GONDOLATOK
"Sok tiszta
szempár nézi lépted,
Legyen hát
utad egyenes.
Sok ifjú
fogadja szódat,
Legyen hát
szavad arra érdemes!
Vezesd
őket, utat ne tévessz,
S magadhoz
mindig hű maradj,
mert élen
állsz, és messze látszol,
Sose
feledd: példa vagy!"
/Nagy László, 19. századi
igazgatótanár, tanfelügyelő, tankönyvíró /
A szeptember Janus–arcú
hónapunk. Számadás és újrakezdés egyszerre. Számadás és hálaadás az évi
termésért, a betakarított mindennapi kenyérhez valóért, a megadatott búzáért.
Hálaadás az isteni gondviselésért. Nem kell ahhoz földművesnek lenni, hogy
augusztus végén, szeptemberhez közeledve majd azt majdnem meghaladva - Mihály–nap táján - megköszönjük az égi adományokat, amelyekkel biztosítva a következő
esztendő étele, itala.
Ugyanakkor az újrakezdés
ideje is, hisz az iskolákban ekkor csengetnek be az új tanévre. Minden diák és
szülő - így szinte mindenki - az újrakezdés lehetőségével, bizakodásával éli meg
ezt az időt.
Mint tanárembernek, a Czine
Mihály Pedagógus Műhely egyik alapítójának természetes, hogy ez az utóbbi, a
szeptemberi újrakezdés melengeti meg a szívemet, késztet elmélkedésre évről
évre.
Az iskolák
felettébb szükséges voltáról már
Apáczai Csere János is megfogalmazta gondolatait
A teológia doktorának és
professzorának beszédében 1656. november 20-án Kolozsvárott.
Valójában azóta sem tudunk
többet/jobbat erről a nemes célról és feladatról, a nevelésről és az oktatásról,
az iskolák feladatáról „felettébb szükséges” voltukról. Grammatikai
rövidséggel: fölnevelő iskola, példakép tanár, követésre méltó tanárok nélkül
nincs ember, emberhez méltó élet.
A tudományokat, az idegen
nyelveket el lehet sajátítani autodidakta módon is, de „nevelődni”, a bennünk
rejlő tehetséget megtalálni önmagunkban nehéz feladat. Ehhez kellenek a segítő,
a tudományukat és a tanítványokat szerető tanítómesterek, professzorok, az
iskolák. (Amelyek nem azért lettek
híresek, mert elegáns épületek, sokkal inkább a tudomány és a nevelés
szentélyei, példaértékű, kimagasló tudású tanárokkal.)
Szinte minden nagyot
alkotó ember, tudós, művész, olimpiai bajnok pályája, sikerei csúcsán köszönetet
mond egykori iskolájának, őt segítő tanárának/tanárainak, mestereinek, akik
elindították az életben, a választott pályájukon. A Fasori Gimnázium nevét soha
nem felejtették hálával megemlíteni a legnagyobb tudósok; Neumann János matematikus, Wigner Jenő, a Nobel-díjas fizikus, de kisújszállási iskoláját is
megtámogatta a Széchenyi-díja összegének jelentős részével korunk egyik
leghíresebb kutatója, Karikó Katalin. Mindegyikük név szerint emlegette/emlegeti
példakép tanárát. De sorolhatnám a iskolájukra büszke volt „pataki, debreceni
diákokat” vagy éppen a pannonhalmi alma mater falai között nevelkedett
nagyjainkat.
Az élet rendje, hogy
mindannyian nem lettünk tudósok, Nobel-díjasok, olimpiai bajnokok, de hitem
szerint minden jóravaló szülő azzal indítja el gyermekét azon a rögös úton, amit
iskolai tanulmányoknak nevezünk, hogy boldoguljon/boldogan élje életét, értékes
emberré váljon.
Értelmes ember azt is
tudja, hogy nem a céltalan „bolyongás”, hanem a születésünkkor kapott
talentumainkkal való jó „sáfárkodásból” lesz elégedett, tevékeny élet. Nem
könnyű feladat!
Igen, mert a talentumokról,
az elrendelt sorsunkról nem kapunk a világra jöttünkkor útbaigazítást.
Segítségül kellenek a szerető, mindenre odafigyelő szülők, akik próbálják
kitapogatni, gyermekeik miben tehetségesek, mit csinálnak jobban, mint a
többiek. Az iskolák - ha azokban
hivatásukat szerető tanítók, tanárok állnak a katedrán - ezt már tudatosan
teszik.
Csodagyerekek ritkán
születnek, de a meglévő képességeket jó szemmel, odafigyeléssel, tanári
szeretettel meg lehet látni, ki lehet bontani, fejleszteni, vagy éppen a
személyes példával felkelteni az érdeklődést, megszerettetni egy–egy tudományt,
művészetet.
(Roska Botond, neurobiológus elmesélte, édesanyja példáját követve a művészi pályára készült,
csellózott éveken át. Sikeresnek ígérkező zenei pálya állt előtte, amikor a keze
megsérült, csellista nem lehetett. De ott volt a másik családi példakép és az
alapvető érdeklődés: az embereken való segítés igénye, az orvoslás. Abból is a
legnehezebb, a kutatóorvos pálya, amihez a matematikát is szeretni, benne
kitartóan elmélyedni kellett. Kemény szorgalommal megtette. Így lett ő az a Baselben
élő, dolgozó professzor, aki életműve csúcsa felé tart, hisz több évtizedes
munkája eredményeként meg fogja tudni gyógyítani a vakságot.)
Mondhatjuk, ez is
egyedi példa, nem rendelkezik az átlaggyermek ilyen szülőkkel. (Az is tény, hogy
nincs átlaggyermek, átlagszülő! Mindenki valamiben tehetséges, legfeljebb nem
elég szorgalmas vagy szerencsétlenségére elkerülik a támogató tekintetek). Ezért
kellenek a „szérűbe begyűjtő szorgos kezek”- Sütő András szavaival élve. Az iskolának akkor van
igazán nagy feladata, felelőssége, amikor a szülői háttér nem ad kellő
segítséget. (Az oka százféle lehet.) Nem egy nagy tudósunk úgy
került pályája csúcsára, hogy a falusi osztatlan iskolában a tanító úr járta ki
a szülőknél, hogy tehetséges gyermeküket ne juhászbojtárnak vagy földművesnek
adják az elemi iskola után, hanem taníttassák tovább.
Számtalan esetben nem a
szülő, nem is a gyermek fedezte/fedezi fel az egyedül neki szánt talentumokat,
hanem az a jószemű pedagógus, aki az igaz szóra, becsületes kiállásra, hűségre
és hazaszeretetre nevelés mellett nem csupán a tananyagot tanította/tanítja meg,
hanem felfedezett is a csillogó tekintetekben, az ügyes kezekben, a szépen
vezetett füzetekben, a versmondásban.
Vajon tudják–e, érzik-e
napjaink tanítói, tanárai hivatásuk súlyát?
Oktatás, nevelés és a
tehetségek, a talentumok felfedezése, azok tudatosítása, jó útra terelése minden
gyermeki léleknek. Mint jeleztem korábban, nehéz, embert próbáló, egész embert
kívánó példamutató hivatás ez. De megéri fáradozni!
Az életük célját, értelmét
megtaláló tanítványok évtizedek múltán megköszönik. Megköszönik, hogy saját,
boldog családban élhetnek, jól választottak társat, pályát, őket is
megbecsülik - ebben része van az iskolájuknak, hajdani tanáraiknak is. Látni és
hallani a volt tanítványt tekintélyt parancsoló békefenntartó őrnagyként, ügyészként, jónevű, sikeres villamosmérnökként, református
tiszteletesként, kollégaként vagy éppen arra a jó szakemberre bízni az
elromlott háztartási gépünket, elektronikai eszközeinket, akit mi indítottunk
el évekkel korábban fiatalemberként; jóleső öröm, elégedettség, már-már az a
bizonyos „tündérfok”, ahonnan érdemes visszanézni.
A tanárembernek megadatik,
hogy életében többször is megpillantsa azt a bizonyos csúcsot, az életnek azt a
pontját és idejét, amit legtöbbször (mint a hegycsúcsokkal lenni szokott,
utólag, visszatekintve a nagy egészre) látunk kristálytisztán, és értékelünk.
/ZE/
Ilyen, csúcsra vezető
életet kívánunk
minden hivatását szívből
végző, a rájuk bízott diákok talentumaival jól gazdálkodó Kollégánknak;
a gondoskodó Szülőknek és a
tudásra szomjazó Diákoknak eredményes 2021/2022-es tanévet!
A Czine Mihály Pedagógus Műhely tanárai