Nem csupán magyartanároknak...

AZ OLVASÁS MŰVÉSZETE
Az ágyba már nem szabad
magunkkal vinni a napi gondjainkat, legalábbis az esti imával le kell tenni
azokat, és tanácsos óvakodni a következő napon ránk váró feladatok miatt
keletkező szorongásoktól is.
Az evangélista Máté szerint
sem kell aggodalmaskodni a holnap felől, elég minden napnak a maga baja.
De mit tegyünk, ha
képtelenek vagyunk elaludni? Mert ugyan eldönthetjük magunkban, hogy márpedig
nem aggódunk, a szorongást nehéz leküzdeni, egyrészt azért, mert szemben a
félelemmel, nincsen konkrét tárgya, illetve a vegetatív rendszerünkre is nehéz
rákényszeríteni a tudatos irányítást.
Megtehetjük, hogy nem
nézünk elalvás előtt thrillert vagy horrorfilmet, és egyébként is kerüljük a
politikai horrorba vagy tragikomédiába kívánkozó jelenetek kritika nélküli
fogyasztását, nem beszélve a „haladó” média egyirányú (és freudista
tanulmányokra is alkalmas) fantáziavilágáról. (Annak áttekintése viszont, hogy
merre „halad” a nyugati média és általában a balliberális „értelmiségi” tábor,
csak tovább fokozná a rossz közérzetünket, így helyesebben tesszük, ha a jól
megválogatott irodalomnál maradunk.)
Ifjúkoromban, vagy harminc
évvel ezelőtt mesélte egy barátom, hogy ő minden este olvas negyven oldalt.
Akkoriban Németh Lászlót, aki az írói feladatról például azt fogalmazta meg,
hogy kötelessége „híven rögzíteni a szellemi erők benne kialakult
egyensúlyát”. Ha valaki ezt az egyensúlyt keresi az olvasmányokban, az
egyensúly előbb-utóbb benne is ki fog alakulni.
Persze nem magától, hanem
az olvasónak is közre kell működnie, ugyanúgy el kell tűnődnie a lélek mélységei
fölött, mint az olyan írónak, akit úgy hívnak, hogy Németh László, Móricz
Zsigmond vagy Füst Milán, az olyan zeneszerzőnek, mint Bach vagy Bartók. (De ha
Németh Lászlót idéztük, remek esszéíróinkat is sorolhatjuk Babitstól és
Kosztolányitól Hamvas Bélán és Márain át Szerb Antalig és Sütő Andrásig.)
Az egyensúly megteremtésére
a Biblia kiválóan alkalmas, ráadásul a „napi kalauz” a rövid meditációkkal
együtt is csak néhány sor, és nyugodtan hozzá lehet olvasni a teljes szövegrészt
(másnap pedig akár nyilvánosan is idézhetjük az intést vagy tanítást,
remélhetőleg nálunk nem fognak ezért senkit sem bíróság elé állítani, mint ahogy
tették ezt az evangélikus finneknél).
Azt a bizonyos
negyvenoldalas penzumot sokkal nehezebb tartani egy kalandregény vagy egy
bűnügyi történet esetén, mert kíváncsiak vagyunk a fordulatra, aztán a
megoldásra, de hogy másnap reggel ne karikás szemekkel és ugyanúgy kialvatlanul
ébredjünk, mint az esti szorongás miatt, ezért jobb, ha az ilyen könyveket
hétvégére vagy a szabadságra tartogatjuk.
Gyakran előfordul, hogy
estére is szakirodalmi olvasnivalóm marad. Ez kiváló altatószer, ha egy
szövegdekonstrukciós tanulmány vagy egyik irodalomtudós másik irodalomtudósnak
írott narratológiai mutatványa van soron, viszont Sík Sándorral például már
megjárhatom. Ő az irodalomesztétika alapelveiről, az írói mű keletkezéséről és
természetéről vagy a befogadói újraalkotásról, az olvasó művészetéről olyan
érdekfeszítően értekezik, mint ahogy teszi ezt Szerb Antal A magyar irodalom
történetében.
Az 1963-ban elhunyt költő,
irodalomtörténész, esztéta, piarista tanár katolizált zsidó családba született,
gimnáziumi tanítványa volt a szintén katolizált Szerb Antal, az egyetemen
Radnóti Miklós – a költőt Sík Sándor keresztelte meg, (és kegyetlen játéka volt
a sorsnak, de még inkább a nyilasoknak, hogy Szerb és Radnóti egyaránt
munkaszolgálatosként halt meg).
Sík Sándor könyve, Az
olvasás tudománya 1948-ra készült el, és abban az évben ugyan még megkapta a
Kossuth-díjat, jó fél évszázados, egyetlen korrektúrapéldányban való lappangás
után, csak az ezredfordulón jelent meg. Három és fél évtized tapasztalatai
alapján a gyakorlati irodalmi nevelést akarta szolgálni, annak is a lényegét: az
olvasás művészetét és az olvasni tanítás tudományát.
(Az olvasás művészete címet
azért tette félre, mert azt már 1922-ben és a másfél évtizeddel későbbi,
átdolgozott kiadásban lefoglalta Benedek Marcell, a mesemondó fia, de
fejezetcímeiben kifejezte az író és az olvasó művészete közötti egyenrangúságot.
Súlyt fektetett a nevelői gyakorlatban való használhatóságra is, a stílust, a
poétikát és a retorikát megvilágító példákra és az érthető szövegmagyarázatokra.
Vágyat ébresztett az olvasás iránt.)
De vajon mitől válik
művészetté az olvasás – azon túl, hogy már a megfelelő olvasmány kiválasztása is
művészet? Ha csak a Sík Sándor által leírt lélektani, szociológiai és történeti
mozzanatokat gondoljuk tovább: kiegészítheti a történelmi ismereteinket, segít a
társadalmi jelenségek közötti eligazodásban, fölserkent az intellektuális
tunyaságból és lelki egyensúlyt teremt. Ha elhagynánk magunkat, szórakoztat, és
ha túl könnyelműek volnánk, akkor arra késztet, hogy mi is eltűnődjünk a lélek
mélységei fölött.
Vagy, miként Sík Sándor
fogalmaz:
„Magyarság, emberség:
honnan tanulja ezt az ifjúság, ha nem onnan, ahol mindkettő a legteljesebb: nagy
íróinkból”.
–
és ezt azoknak is
szem előtt kell tartaniuk, akiknek hivatásuk, hogy neveljék az ifjakat.
–
Olvasásra, így a
gondolkodásra is.
/Vitéz
Ferenc
irodalomtörténész)