TOVÁBBGONDOLÁSRA…

NEMTELEN MENET
Szaporodnak a nemtelen menetek. A mostani, augusztus 20-i felvonulás körüli
véleményáradat csak alkalom a figyelemfelhívásra. Mert a baj nagyobb: nincs
mérce.
Ízléstelenség vagy giccs? Esetleg mindkettő?
Magyarországon nincs szellemi kaszt és ahol nincs fölmutatott szellemi –
minőségi – hierarchia, ott végül minden elveszik. Az ország teste is. Sajnos
Magyarhonban, – elsősorban a mi, művészek, hibájából fakadóan – nincs szellemi
kaszt.
A
szellemi térben és az azokat legpregnánsabban megjelenítő művészeti világban az
anyagelvűséggel megalkuvó kufárszemlélet uralkodik.
Önmagához, a Szellem tisztaságához alig van, aki hű. Semmi szellemi hierarchia,
semmi minőségelv.
Csak a
szövegelés róla. Hogy elfedjük hiányát. Nincs ma Magyarországon egyetlen(!)
olyan nagy kultúrális (az értelmetlenül lenyesett ékezetet szándékosan raktam
vissza) intézmény sem, ahol a legízléstelenebb – Kodály szavával -, silányság ne
lenne jelen. Egyfajta szellemtelen „szivárványkoalícióban” rátelepedve a
minőségesebb világra. Komolytalanná téve mindent. Azt mutatva, hogy nincs Jó és
Rossz, hiszen mindennek úgymond „helye van”. A „színesség” a követelmény, ahol minden
egyenrangú, és a Rossznak azonos súlya van a Jóval.
Azaz:
minden mindegy. Ez egy tipikusan kereskedői, adok-veszek, kiegyenlítővé tevő,
lélekvesztő magatartás. Mindez a létünket megalapozó szellemi alapvetésben. Így
hiába vív véres harcot Magyarhon a kufárvilággal, még ha nyerünk is, végül az ő
országuk valósul meg. Hiszen fejünkben/lelkünkben az ő világképük fog továbbélni,
és mindenben azt fogjuk éltetni.
Ahol a
Kodály nevét viselő együttesek reklámzenét(!) adhatnak elő, ahol Bartók
operáját bárzenével löttyölhetik – és ez nemhogy kiáltó szó nélkül, de dicsérve
megtörténhet -, ott semminek sincs következménye. Hiába üvöltünk most – jogosan
– amiért testiségünkön keresztül (is) minden természetességtől, méltó
emberségünktől akarnak megfosztani minket, ha a létünket megalapozó
szellemiségben hermafroditák flangálnak és legnagyobbjainkra tangabugyit
húzhatnak. Következmények nélkül. A következményeket majd a baromi sorba
süllyedő magyarság fizeti meg.
Ami a
művészeteket, a kultúrát illeti, mély meggyőződésem és több évtizedes
tapasztalatom, hogy bármennyire fontos is, sosem az új intézményi felállások és
összefüggések fogják megőrizni. Nem ezen múlik a szellemi dolgok sikere. Hanem a
megfelelő emberek cselekvő jelenlétén. A szív-emberek előtérbe helyezésén. Akik
majd, jó kertészként, tudják mi a Jó s mi a Rossz és hol vannak a fontos és
öntözendő televények. Intézménnyel vagy anélkül, hiszen egyre inkább
tapasztaljuk, hogy a közvetlen lét, s vele a szív-ember, mindinkább kiszorul az
intézményesített, apparátusi (Hamvas) világból.
A
magyarnak oly ismert bujdosó lét az egyetlen hiteles út ma is. Ott
találhatók a szív-emberek is. Akik egyszerre tudnak a Hagyomány megőrzésén és a
Hagyományon alapuló mai/kortárs válaszok/jelenségek éltetésén dolgozni. A
világot Egyben látva érzik, s tudják, hol van az, amit éltetni kell. Amit a még
meglévő intézményekkel lehetne erősíteni. A minőség jegyében egy igénytelen
tömegkorral szemben. Máskülönben holt házak, a bürokrácia labirintusai maradnak
a legnagyobb intézmények is.
Ezen
(is) áll vagy bukik ma a magyarság és hazájának sorsa. Ha minden más csatát
megnyernénk, végül ezen elbukunk. A lelkeken.
Mit
lehet tenni, ha nincs szellemi kaszt?
Azt,
amit Szőts István is követelt neves Röpiratában – a
Rosszat eltiltani, a Jót
elősegíteni.
Minden téren. Igen ám, de ma a kultúrában senki sem mer tiltani, vagyis nemet
mondani a fennen hirdetett „sokszínűség” „szivárványkoalíciójára”. Miként
régebben sem a „szocialista értékrendre”… stb. Szellemi téren ma is ebben a
hazugságrendben élünk. Csak most a demokrácia fedőnév alatt. Ami azt jelenti,
hogy éppen az hiányzik:
a Jó szabadsága.
A
demokrácia tiszteletét többször kérik számon tőlem, minthogy mi van a szívem
mélyén. Holott
demokrácia nincs, nem
volt és nem is lehetséges. Nemcsak azért, mert hatalom mindenkor volt és az csak
alárendeltségben működik. Hanem mert természetellenes gondolat. Mert a Jó, a
Szép és az Igaz fontosabb, és nem egyenértékű a Rosszal, a Csúffal és a
Hazugsággal. Felettük áll.
Egyszerű hasonlattal: mi szükség lenne a fejre, szívre, kezekre, gyomorra,
belekre, ha a teremtett világ is a jellegeket tagadóan, „demokratikusan”
működne? Testünk már rég szétrohadna. Ezért nem mindegy, hogy minek a jegyében
van alárendeltség: a világot kisajátító önkény vagy a Teremtett világra
hangolódó őrző szándék okán?
Az
önkénynek mindig szüksége van elfedő díszletekre, az őrzés mindig direkt,
közvetlen. Mintegy kétezer éve tapasztaljuk a díszletes önkény változásait,
egyre bestiálisabb tobzódását.
Végső
ideje tehát, hogy kidobjuk a fejünkből ezeket az elhasznált, álságos és önáltató
(önaltató) díszleteket. A demokráciát is. Amúgy is nevetséges tovább használni,
hiszen kiötlői nemrég visszavonták. Láthattuk, és fenyegetően ki is hirdették,
hogy a legutóbbi amerikai választásokon nem számolták meg a szavazatokat, hanem
a média nagy trombitája hirdette ki a világ urainak akaratát: az van, amit
mondunk. Ezzel nyíltan fölmutattatott:
a demokrácia-díszlet
többé nem érvényes.
Ami van,
az az erő nyílt önkénye, és tessék ezt tudomásul venni.
Úgy is
mondhatnám, az önkénynek van joga. Persze eddig is az volt, már vagy kétezer éve
valamely Részlet hatalmaskodik az Egészen, csak éppen most, egy pillanatra,
fölvillant pőresége. Ami ma van az pont ellentéte a teremtett világ természetes,
Egészből kiinduló, és a dolgok fölött uralmat tartó, szellemi alapú hierarchia
Rendjének.
A mai
felépítmény csak a hatalmaskodók „rendje”, tehát természetellenes rendetlenség,
ezért nem is ural semmit, és valóban kaotikus. Most éppen a „Kuss” szó lobog a
világ urainak zászlóján, és hiába verték bele a fejünket, nem akarjuk látni.
Nem, mert jó volt dagonyázni a demokrácia szó nyújtotta ordenáré hazugságban,
hiszen akármit csinálhattam, azt hihettem, fontos vagyok és a dolgokban részem
van. Most, hogy vége az akármit tehetek illúziójának, helyet és feladatot kéne
vállalni az életben.
Ehelyett nyúlós gittként rágjuk tovább a demokrácia szót, miközben a mai
díszletelemet holnapután már újabb váltja, miként az az összedőlő birodalmaknál
szükségszerű.
(Az új
díszletelemek már tobzódnak, az egyiket Jognak hívják és azt hivatott szolgálni,
– mint minden díszlet -, hogy a megnevezett rész hiányát elfödje. Azért, hogy a
háttérből működtető Rossznak még nagyobb joga legyen. Már most joga van minden
abnormalitásnak, (hamarosan a bolháknak is), csak éppen a jó dolgoknak és az
Embernek nincs semmiféle joga. A természetért aggódó gyáripart-működtetők pl.
már lengetik a Klíma fogalmát, de láthattuk, hogy pl. a Szabadság szót is csak
addig lobogtatták a méltatlan életre kényszerített, rabszíjra fűzöttek előtt,
ameddig a kufárság alapját, a viszonylagosságot el nem hintették, elhárítva
ezzel a Rossz előtt minden akadályt, stb.)
Mit
lehet most tenni, hogy utat nyissunk a Jónak? Ehhez kellene a szellemi kaszt.
Ami nincs. Marad az uralkodói kaszt.
Lesz-e
olyan tettrekész uralkodónk, aki a mai kényszerűségéből ki tud lépni és a
kötelező díszleteket félretéve, szellemi téren is meg meri hirdetni a Jó
uralmát, következetesen megkövetelve a minőséget?
És
lesznek-e ennek a gondolatnak végrehajtói, hiszen ma igencsak nehéz a legnagyobb
– mert szellemi – árulást elkövető, ú.n. értelmiség körében normális, valóban a
hivatását élő, szellemi, ugyanakkor cselekedni merő és tudó embert találni. Mint
látjuk a hivatalnok-lelkű emberek ehhez kevesek.
Miként
lehetséges a szellemi kaszt kialakulása? Ha eléggé mélyen Magunkba és eléggé
magasan az Égbe tekintünk – akkor megadhatja azt a hatalmas, nagy Isten.
Akkor
állítható csak meg ez a nemtelen, pusztulásba vezető menet.
Délvidék, Magyarkanizsa, 2021 augusztusa
/Bicskei
Zoltán
- Szőts István-díjas filmrendező, grafikus, a Magyar Művészeti Akadémia rendes
tagja)