ÉLETSORSOK

POÓR ISTVÁN FILMRENDEZŐ
"Használjuk a tálentumunkat!"
Poór István a magyar
filmgyártás igazi fenegyereke. Budapesten született 1945. április 23-án,
közgazdaságtant, népzenét, vizuális művészeteket még idehaza tanult, de a
filmrendezést és a filmes szakmát már az Amerikai Egyesült Államokban. A
családja és a maga antikommunista beállítottsága miatt a Kádár-korszakban esélye
sem volt érvényesülni, de szemléletmódja, értékrendje annyira sajátosan magyar,
hogy a rendszerváltás után haza kellett térnie, hogy ezt a világot fogalmazza
meg mozgóképeken. Életútjáról, filmes szakmai tapasztalatairól, munkásságáról és
terveiről kérdeztük.
– Milyen családi és személyes okok vitték a
művészetek felé?
– Budapesten születtem, és
ez fontos nekem. Nem mindegy, hogy az ember hol látja meg a napvilágot, hiszen a
hely és a közösség, ahová belecsöppen, egy életre meghatározza a világlátását.
Tízéves koromban már a könyvek érdekeltek, egy Napóleon-könyv például
megváltoztatott mindent, és annak hatására sokáig magam neveltem-képeztem
magamat. Az opera hosszú időn keresztül erős hatást gyakorolt rám. Anyám a
legszebb operafelvételeket szerezte be Nyugatról, sokat becsempésztek neki a
kommunizmus alatt. Ezeket a felvételeket, amikor egyedül voltam, gyakran
végigvezényeltem. Ma is operát rendezek prózában és filmen, mert szerintem a
nagy dráma a zenei és a vizuális környezetben érvényesül a legjobban. Sokáig
tanulmányoztam, hogy miért énekel, vezényel egyik művész jobban, mint a másik,
és mi a titka annak, ha csoda történik, főleg az élő előadásban.
– Hogy került a film vonzáskörébe? Kitől
tanulta a filmes, egyáltalán a vizuális szakmát?
– Már gyerekkoromban
filmrendező akartam lenni, mert az összes művészet érdekelt, és a film is
összművészeti, akárcsak az opera. Ahogy néztem, hallgattam mások alkotásait,
mindig tudtam, ha rossz helyen van a kamera, ha hamis a színész vagy ha
általában tehetségtelen film született. Idehaza vizualitást festőktől, költőktől
tanultam, illetve jelentős mértékben az erdélyi népi hagyományokból. Mestereim a
filmjeikkel hatottak rám: Tarkovszkij, Fellini, Bergman, Buñuel, Kuroszava.
– Mikor hagyta el Magyarországot és miért?
– Kommunistaellenes
művészeti tevékenység vádja miatt voltam büntetve, hála öt besúgómnak, ezért nem
is jelentkezhettem a Színház- és Filmművészeti Főiskolába a filmrendezői szakra.
Először népzenét kezdtem tanulni a hatvanas évek végén. Tárogatón és
tekerőlanton játszottam, és azt terveztem, hogy majd dzsesszt játszom, mert abba
– úgy véltem – nem lehet belekötni. Bele lehetett… Közben Cseh Tamással zenekart
alapítottunk, abban az időszakban, amikor a Közgázra jártam. Onnan is egy időre
felfüggesztettek, hála a besúgóknak, akiknek egyébként tényleg hálás vagyok,
elsősorban a műszakira járó G. A.-nak. 1972-ben ugyanis végre sikerült külföldre
menekülnöm, hogy ne függjek a sok jelentéktelen embertől. Amikor sikerült
távoznom, az életem legboldogabb napja volt.
– Amerikában hol tanult rendezést,
színészvezetést?
– Amerikában végre
elvégezhettem a filmrendezői egyetemet osztályelsőként, ösztöndíjasan. Már első
kisfilmemet, egy Örkény-egyperces adaptációját az egyetem Oscar-díjra javasolta.
Megtanultam kis pénzből filmet készíteni a New York-i egyetemen, már hallgató
koromban. Utána Hollywoodban folytattam a tanulmányokat szintén ösztöndíjjal. A
színészekkel való bánásmódot a világhírű Lee Strassberg Actos Studióban
tanultam, tíz évig megfigyelőként. Később aktívan részt vettem a sztárok
munkájában, mert ez volt az a stúdió, a műhely, a „workshop”, ami az ötvenes
évek óta képezi és továbbképezi a profi színészeket.
– Mikor és milyen tervekkel tért haza
Magyarországra?
– 1992-ben kilenc
Oscar-díjas aláírta, hogy részt akar venni az első játékfilmemben. Ekkor tértem
vissza először Magyarországba, leküzdve korábbi undoromat, abban a hitben, hogy
valami változni fog, és itthon filmezhetek. Sajnos azóta is a tehetségtelen
kommunisták és posztkommunisták, illetve a gyerekeik vannak mindenhol, mint a
rendszerváltás előtt. A kultúra ma is teljesen balliberális kezekben van.
1992-ben az akkori Nemzeti Színház felkért, hogy tanítsak a színházban
színészeket. Így itthon maradtam, továbbra is remélve a változást. Sajnos,
hiába.
–
Hogyan sikerült meggyőznie a neves színészeket, hogy szerepeljenek a filmjében?
– A sztárok elolvasták a
forgatókönyvemet, megnézték a kisfilmjeimet, és személyes találkozás után már
egyértelmű volt, hogy dolgozni akarnak velem. Az is segített, hogy engem Fellini
és Bergman ügynöke, Paul Kohner képviselt.
– Mi lett aztán a Kölcsönkapott idő sorsa?
– A film elkészült, John
Hurt és Rod Steiger kitűnő játékú főszereplésével, de a szakma itthon mindent
megtett, hogy a filmet tönkretegye, amíg én Amerikában a forgalmazást már
gyakorlatilag eladtam az egész világnak. Előbb-utóbb előveszem a megcsonkított,
de még így is erős filmet, és megpróbálom idehaza eljuttatni a mozikba.
–
Hogy sikerült megszereznie Wass Albert A funtineli boszorkány című regényének
megfilmesítési jogát?
– A Wass Albert-jogok két
helyen vannak 2010 óta a magyar Kúria döntése alapján. Tudva, hogy a fiaival
nehéz boldogulni, a per nyertesétől szereztem meg a jogokat.
– És leforgatta saját költségén, mintegy
ötmillió forintból, egy minimális stábbal, de hivatásos erdélyi színészekkel,
eredeti, erdélyi helyszíneken. Milyen visszajelzéseket kapott?
– Sikerült Erdélyben több
helyen bemutatnunk. Több telt házas vetítéshez volt szerencsénk. Idehaza is
vetítették több helyen: a vidéken és a fővárosban, műsorra tűzték a 2019-es
filmhéten is. Több előadást szerveztek kulturális egyesületek is, filmklubos
alkalmakat. Az országos forgalmazást még nem sikerült megoldanom, de nem tettem
le róla.
– Neves művészek is lelkesen nyilatkoztak
róla. Vásáry Tamás például egyenesen a kedvenc filmjének nevezte, és ezt a
Hatoscsatornán sugárzott Hírérték című műsorban nyilvánosan is elmondta. Talán
Vásáry mint zenész megérezte a zenei és egyben az összművészeti esztétikai
hatást?
– Bizonyára, és Rost
Andreának is tetszett a film. Simó József pedig, a Wass Albert Alapítvány elnöke
– aki maga is előadóművész – minden lehetséges alkalommal eljött a vetítésekre,
és méltatta a filmet.
– A közben megvalósult filmjeivel és újabb
filmterveivel megkereste-e a filmalapot és annak jogutódját, az NFI-t? A
funtineli boszorkány után két újabb játékfilmet forgatott, ugyancsak saját
pénzből és szintén Erdélyben, hivatásos színészekkel.
– Leforgattam,
elkészíttetem a Kozmikus szimfóniát, illetve az első hazai bibliai játékfilmet,
az Eucharistiát. Amerikában megtanultam a rendezést, legfőképpen a
színészvezetést. Ezért tudok készíteni négy-öt millió forintból játékfilmet.
Közben visszaválthattam amatőrré, de csak anyagi-finanszírozási szempontból.
Arról pedig a hivatalos pénzosztóknak egyszer csak el kell számolniuk valakinek,
hogy több filmkritikus szerint is az egyenként százmilliós költségvetésű
produkciók nézhetetlenek.
– Mi kell egy-egy ilyen film elkészültéhez és
annak sikeres leforgatásához? Küldetéstudat?
– Nem tudom, mit jelent a
küldetéstudat, tálentumot kaptunk, azt kell használnunk. Nekem az a dolgom, hogy
filmeket rendezzek, akár rendszeren kívül is, csak a legmagasabb egyetemes mérce
szerint. A végeredménnyel pedig, ahogy a keleti tanítás is mondja, ne törődjünk,
ha magunk mindent megtettünk, amit lehet és kell.
– A nézők szeretik Poór István filmjeit.
Akkor mi baj van a forgalmazókkal? Nekik nem az lenne az érdekük, hogy
megtöltsék a mozitermeket?
– A szintén többnyire
liberális vagy külföldi kézben lévő mozik nem szeretik a keresztény szellemiségű
filmeket egy állítólagosan keresztény országban, de ezt inkább hagyjuk, mert már
eddig is eleget ártottam magamnak.
– Számomra hihetetlen, de egy negyedik
játékfilmet is forgatott saját költségen, a már említett Eucharistia címűt.
– Az
Eucharistiát az eucharisztikus világkongresszus alkalmából forgattam, és
sikerült azt elérni, hogy az Ars Sacra filmfesztiválon levetítsék.
AZ ARS SACRA FESZTIVÁLON VETÍTIK AZ ELSŐ
HAZAI ÚJSZÖVETSÉGI JÁTÉKFILMET.
/Deák-Sárosi
László/