Örökérvényű-időszerű gondolatok

AZ ÍTÉLŐKÉPESSÉGRŐL
Fel kell ismerni a bűnt és
az erényt. S amiről napnál világosabban bizonyosodott be, hogy bűnben fogant, s
mérhetetlenül sok szenvedést okozott, még egyszer nem szabad engedni
érvényesülni.
Egy nemzet annál érettebb és
életrevalóbb, minél kevesebb az olyan tagja, akit statisztaszerepre lehet
kárhoztatni, aki képtelen felismerni a valós politikai szándékot a propaganda
mögött. Más szóval, aki képtelen felismerni saját érdekeit, mert tönkretették
ítélőképességét. Könnyen meg lehet vezetni. Úgy is mondhatnánk, az a nemzet
érett, amely olyan társadalmat alkot, amelynek van erős tartása, megalapozott,
átfogó kultúrája, amely az államot nem szolgálja, hanem a szolgálatába állítja.
Én úgy érzem, ennek a nemzetnek a Kárpát-medencébe érkezve már megvolt ez a
képessége, hite küldetésében, a szabadságban, a függetlenségben, boldogulásában.
Szilárd, a társadalom minden rétegét átjáró, magas nívójú kultúrája is volt.
Félreértés ne essék, tudom, hogy Székesfehérvár, Buda vagy Visegrád az
Árpád-korban, Zsigmond vagy Mátyás idejében nagyon messze volt az erdélyi,
baranyai, csongrádi falvaktól, de egy írástudatlan ember is lehet kulturált a
joggá nemesült szokással, táncaival, faragásaival, imáival, dalaival,
viszonyával a természethez, a munkához, a legendáihoz, a gyermekeihez. A modern
értelemben vett politikai nemzetté válás idejére a magyarság pedig már olyan
„magas” kultúrát produkált, ami még a legsúlyosabb időkben is tartotta a lelket
a nemzetben az ősi, ösztönös kultúrájával és a vérségi, nyelvi kötelékekkel
egyetemben. Ezért nem roppant össze Világosnál, Trianonban, de még Budavár
1945-ös elestekor sem.
Ma minden más kérdésnél
fontosabb: megvan-e még ez az érettség a nemzetünkben, ez az életrevalóság? Az
ítélőképesség. Nem volt-e túl hosszú a szovjet hódoltság, nem volt-e megtévesztő
ennek lezárulása, amit „rendszerváltoztatásnak” nevezünk. Nem a felszínről
beszélek, a politikai, jogi intézményrendszer demokratizálásáról, a gazdaság
gyökeres, piaci alapú és a magántulajdonra épülő átalakulásáról. Ez megtörtént.
Alaptörvényünk, jogrendszerünk, önkormányzati rendszerünk, igazságügyünk és az
ez alapján működő állam minden európai összehasonlítást és próbát kiáll. Nem
hibátlan és nem tökéletes, vannak kilengések, éppen, mint minden más államban.
Nem ez hát a lényeg, hanem az, hogy a szovjet hódoltság s a mai médiahódoltság –
az egyoldalú irányítás – mennyire növelte meg azoknak a számát, akik képtelenek
felismerni valós érdekeiket, akiket e propagandával könnyű félrevezetni. Akik
csak szolgálni tudják az államot (várják is tőle, hogy szolgálhassák, jó
pénzért), és nem képesek – mint közösség – az érdekeik szerint befolyásolni.
Vagyis létezik-e még az a szuverén társadalom, amelyben a sokféle, de egyfelé
mutató szilárd kulturális tartás a pillére az életnek, a boldogulásnak. Ezt
újrateremteni, erősíteni, ez történik évtizede, s ez nem tetszik sokaknak.
A helyzet minden korábbinál
nehezebb. Nyilvánvaló, hogy a politikai, gazdasági rendszer gyökeres változását
nem követte a társadalmi változás. Pontosabban: ha megindult ilyen törekvés, azt
gyorsan letörték, és letörnék ma is. A 19. század közepén volt egy
szabadságharcunk – a török alóli felszabadulásban, de annak elsikkasztásában is
kulcsszerepet játszó királyi ház trónfosztásával –, 1989 után azonban ilyesmire
nem került sor. Ennek gazdasági mozgatórugóit értem, s nem akarok úgy tenni,
mintha nem érteném, hogy a kultúra hangadóinak döntő többsége miért fordult
szembe a gyökeres társadalmi megújulással is. Miért akar megint egyoldalú, sőt
kizárólagos ízlésterrort. Ennek is alapvetően gazdasági alapjai vannak, de
mégsem lehet mindent csak ezzel magyarázni. Óriási kárt okozott és okoz, hogy a
világnézeti ízlés buborékjába összebéklyózódott emberek elképesztő, már-már
imponáló szívóssággal fedezik fel egymást, lebilincselő következetességgel
idézik egymást, dicsérik egymást, pénzelik egymást, ajánlják egymást – oh, a
pályázatok! –, mulattatják egymást. Csakhogy ez a buborék a széles társadalomhoz
nem jut el, legfeljebb a propagandaüzenete. Pedig nagy szüksége lenne a
társadalomnak valós kultúrára (művészetre, tudományra) mert kiürülőben van a
saját ősi magtára. Már nem tud táncolni, énekelni, faragni, a természetet
televíziós madártávlatból ismeri, legendáit feledi. Tisztelet a kivételnek.
Az állam legfeljebb
segíthet. Létrehozhat intézményeket. Tudom én, hogy demokraták nem nyúlhatnak
bele abba a buborékba. Ez is tapasztalat. De a válasz nem az, hogy akkor
létrehozok egy másik buborékot. Ahol szintén imponáló szívóssággal fedezik fel
egymást a buborékba bekerültek, bekéredzkedettek, s ajnározzák, pénzelik,
ajánlják: mulattatják egymást. Ebből lehet valamiféle rivalizálás, de
társadalmi, azaz nemzeti megerősödés aligha. Kultúrharcnak sem mondanám ezt a
kakasviadalt, az amúgy sem a kultúráról szólt soha, viszont mindez a közéleti
nívó alacsonyra zuhanásához vezet. Amihez ennek köze van, az az agitáció.
Propaganda. S ez a rivalizálás aztán (ahogyan ma már tapinthatóan létezik is)
vak gyűlöletté változik. S az ember áll, s úgy érzi, magára marad. Rosszabb
esetben: statisztál. Pedig tudja jól, egyedül nem megy, s elképzeli, milyen jó
is lenne rajban fölrepülni! Rosszabb, ha fel sem ismeri a helyzetét, s ha még
egyáltalán van valami igénye a kultúrárára, feloldódik az újsznobizmusban, s
észre sem veszi, hogy elvesztette a szabadságát, mert elvesztette az ízlés, a
gondolat, az ítéletalkotás szabadságát, vagyis önmagát.
Mindez arról jutott eszembe, hogy 1947. szeptember 6-án negyedmillió statiszta
állt Budapest legnagyobb terén. Rákosi Mátyás volt a primadonna. A „kék cédulás
hadművelet” után voltunk hat nappal. Rákosi elemében volt: fenyegetett. Nem
akart ő már más világnézetűeket a parlamentben látni. Valójában parlamentet sem
akart látni. Ilyeneket mondott: nincsen szükség azokra, akik meg akarják
semmisíteni a földreformot, a szabadságjogokat, meg akarják akadályozni, hogy
újjáépítsük az országot. A kommunisták 22 százalékot „szereztek” óriási
csalással, amelyről mindenki tudott. Ez a 22 százalék jogosította fel Rákosit,
hogy rövid idő alatt felszámolja a demokratikus parlamentarizmust. Új alkotmányt
adjon a népnek. Persze ez csak külső segítséggel sikerült, de nagyon sokba
került.
Vajon a statiszták között
állt ott valaki a formálódó kulturális buborékból – mondjuk Déry Tibor, Gábor
Miklós, Háy Gyula, Nagy Lajos, Major Tamás –, aki tudhatta, hogy Rákosiék
nemsokára példátlan vérengzést fognak végrehajtani a magyar társdalom – és nem
utolsósorban saját pártjuk – megfélemlítésére? Nem tudta, hogy hiába a hazafias
szólamok, Rákosi fog hozzá a földreform felszámolásához a kollektivizálással,
kuláklistával, beszolgáltatással? Nem tudta, hogy Rákosi számolja fel a még
meglévő jogállami kereteket, a köztársaságot, rendőrállammá züllesztve az
országot? Az összebéklyózott buborék tagjai most is ott állnak a tömegben. Csak
statiszták. Majd széttárják a kezüket, ha eljön az idő, tenyerüket alázatosan
felfelé fordítva.
Végül is, nem nehéz a
dolgunk. Csak fel kell ismernünk az idő káprázatától megszabadított és csak örök
mértékkel mérhető lényeget. Fel kell ismerni a bűnt és az erényt. S amiről
napnál világosabban bizonyosodott be, hogy bűnben fogant, s mérhetetlenül sok
szenvedést okozott, még egyszer nem szabad engedni érvényesülni. Épp elég nagy
baj, hogy sajnos sokak ítélőképességét, azaz az ítéletalkotás képességét
tönkretette a rákosista–sztálinista–marxista maszlag. Erre jött még Kádár János
harminckét „pragmatikus” éve, s ez a mostani kor is a médiahódoltsággal. Már ez
is éppen annyi ideje tart. Nemsokára ítéletet mondunk magunkról, kiderül, van-e
még tartásunk, szép kultúránk, életrevalóságunk.
Vigyázzunk, mert, ahogy
Weöres Sándor írta: az ítélőképességében megfogyatkozott nép „elzüllik, és
mennél vásáribb kalandor nyúl érte, annál könnyebben odadobja magát. Nincs az a
kívülről jövő veszedelem, végigdúlás, évezredes elnyomás, amely ezzel felérne”.
Vásári kalandorból pedig,
mint látjuk, túlságosan sok is illegeti magát a porondon.
/Szerencsés Károly
történész/