1849. OKTÓBER 6. EMLÉKÉRE
„AZ IGAZ ÜGY ÖRÖKRE VESZVE NEM LEHET."
(Görgey Artur -
1849.aug.11-én)
1849 őszén a magyarok
személyes ügyként siratták a szabadságharc leverését. A pártviszályoktól, egyéni
ambícióktól, és főként a közel-külföld, vagyis Bécs lenéző elnyomásától szenvedő
nemzet nagy pillanata volt az 1848 őszén kezdődő szabadságharc.
Nyugodtan lehetünk
pongyolák, és mondhatjuk: össznépi vállalkozás volt. Ugyanis a Pozsonyban
ülésező utolsó reformkori országgyűlés 1848. március 18-án (három nappal a
Pest-Budai forradalom után) felmentette úrbéres szolgáltatásai alól a
jobbágyságot, és a volt jobbágy tulajdonába adta az úrbéresként és úrbérpótló
szerződés alapján birtokolt földbirtok-állományt, vagyis a jobbágytelkeket. A
földbirtokosok kárpótlását az államkincstár terhére rendelték el. Ezzel még az
április törvények előtt sikerült a nemzeti mozgalomnak komoly tömegbázist
szerveznie.
És másfél évvel később, úgy
tűnt, hogy hiábavaló volt ez a nagy erőfeszítés. A nemzeti és népi felemelkedés
útja elzáródott, a közös harc rossz véget ért. A Habsburg-rezsim a tizenhárom
vértanú kivégzésével azonban öngólt lőtt. Rövidlátásuk sikeresen sűrítette egy
pontba a magyar tragédiát és emelte szinte bibliai magasságokba. „Őt
[Damjanichot] miután Vécsey gróf is követte, a borzasztó spectaculum megszűnt,
vagyis inkább csak most tűnt fel egy borzasztó, szívet repesztő látomány.
Kilenc oszlopon, kilenc tábornok, velők annyi család öröme örökre eltemetve."
– írta az aradi ferences kolostor naplójába a rendház szerzetes főnöke, aki a
tábornokokat utolsó útjukra kísérte.
Ez volt a 19. század magyar
Golgotája.
.
Csakhogy a magyar nemzet
nem tett le a céljairól. Még a világosi fegyverletétel előtt Kossuth azt írta,
hogy: „nincs többé remény, hogy az egyesült osztrák és orosz
nagyhatalmasságok ellen az önvédelem harczát siker reményével folytathassuk.”
De hamarosan kiderült, hogy ezt mindenki úgy érti, hogy ugyan pillanatnyilag
nem lehet fegyverrel harcolni, viszont a fennálló helyzetet ideiglenesnek kell
tekinteni. Magyarország beolvasztását a Birodalomba mindenki egy átmeneti
állapotnak fogta fel, és ugyan nem rövid idő alatt, de két évtized múlva
kiderült, hogy a magyaroknak volt igazuk.
1867-ben lett
nyilvánvalóvá, hogy ésszerű kompromisszummal ki lehet jönni a vereségből. Bár
Deák Ferenc után nem akadt hozzá mérhető, nagy formátumú politikus, aki a
kiegyezést tovább tudta volna fejleszteni, ez a konstrukció mégiscsak a magyarok
talpra állását, a nemzet politikai feltámadását jelképezte.
És mi a helyzet a mögöttünk
hagyott, sötét huszadik századdal? Tanulságos, ha röviden megnézzük a kivégzések
helyszínén, Aradon 1890-ben felavatott Magyar Szabadság emlékmű sorsát. A
trianoni békediktátum és koncepciós ítélet után 1923-ban az Aradot megszálló és
bekebelező románok azután bedeszkázták a szobor-kompozíciót, és két év múlva a
Bratianu-kormány rendeletére el is távolították.
Tulajdonképpen az egész
huszadik századot elfelejtve, utóbb már a várárokban hányódva töltötték a Magyar
Szabadság emlékművének szobrai – köztük a főalak Hungária, illetve a
Harckészség, az Áldozatkészség és az Ébredő Szabadság alakjai. Végül is 1999-ben
nyílt lehetőség a kompozíció restaurálására, utána 2004-ben a román kormány
jóváhagyta, hogy az emlékművet ismét felállítsák.
Bár időről időre kisebb
rongálások érik, és vele szemben Avram Iancu és társainak szobrai helyezkednek
el, a Magyar Szabadság emlékműve mégiscsak áll. Makacsul és a történelemmel
dacolva.
Az aradi bitófák arra
intenek minket: ne hagyjuk, hogy az áldozatok hiábavalók legyenek!
/Máté
Áron/