„ŐRZŐK: VIGYÁZZATOK A STRÁZSÁN!”
INTÉS, FIGYELMEZTETÉS A
21. SZÁZADBAN
„Őrhelyemre állok, és megállok a bástyán, és vigyázok,
hogy lássam, mit szól hozzám,
és mit feleljek én panaszom dolgában.”
/Habakuk
próféta 2. Könyv/
Az
Ószövetségből ismert Habakuk próféta és Ady Endre szavai mindig fontos üzenetet
hordoztak az értő fülek számára, de különösen jelentőssé váltak napjainkban, a
21. században.
Mert mit
is kellett évezredeken át az „őrzőknek” védeniük? Kik voltak a bástyán álló
őrzők? Vannak-e még bástyák? Vannak-e még most is az emberiség örök értékeinek
olyan hűséges és bátor, szavukat is felemelő őrizői, akik nem csupán
becsülettel, bátran és híven teszik a dolgukat, de meg is hallgatják őket?
Ezekre a
kérdésekre keressük választ, remélve, nem hiába!
A
bástyák, a falak egyidősek az emberiséggel. Az
embernek mindig igénye volt, hogy a sajátjait, a megszerzett javait, de főképp a
szellemi értékeit védje. Az
ősember a barlangját körülrajzolta, nem a vadak ellen - hisz semmit nem ért
volna -, de azért hogy a gonosz szellemek ne tudjanak erőt venni rajta és az
övéin.
A
Romulus által emelt fal sem lehetett magas, hisz Remus átugorhatta, ezért meg is
ölte a testvére, ezzel ő rakta le az ókori Róma alapjait.
Mindannyian ismerjük olvasmányélményeinkből a középkori városfalakat és kapukat,
amelyek egy-egy közösséget már fegyverrel is védtek. A
települések szigorú szabályait be kellett tartaniuk az ott élőknek, a
vendégjoggal pedig nem lehetett/illett visszaélni.
Később a
szokásjog kialakította, hogy a településeken belül is külön védelmet nyújtott a
templom, ezért erődtemplomokat építettek a gondos közösségek. Volt,
amikor a fegyveres ellenség elől nyújtott védelmet a szentély, a bástya, a
templom, később az iskola az universitas, az egyetem fala. Legtöbbször azonban a
szellemet, a szellemiségét védte minden kor annak megfelelően, hogy kit ismert
el maga fölött „Fennvalónak”, akinek a szavára hallgat, akinek az írott és
íratlan parancsait be kell tartani, akihez fohászkodni lehet (Zeusz, Jupiter,
Jahve, Isten, Megváltó, Allah, Buddha…)
Habakuk
próféta idejében Ábrahám népének őrizője, a próféta a Teremtő szavára
figyelt, Tőle kért segítséget, erőt sorstársainak védelméhez, a népe és önmaga
megmaradásához.
Ha egy
új, hódító hatalom rá akarta kényszeríteni a saját hitét, Istenét, isteneit vagy
éppen azok létének tagadását, a saját szellemiségét, benne a kultúráját más
népekre (előfordult nem egyszer a történelemben, modernkori formáját éppen
napjainkban éljük meg), abból véres háború következett minden esetben. (Pontos
képet ad erről Székely János Caligula helytartója című örök igazságú drámája.)
Mi,
európai népek sokban különbözünk egymástól Angliától Székelyföldig, de ami
összeköt bennünket, az az ókori zsidó/héber - a görög/római kultúra és a több
mint kétezer éves kereszténység. Az utolsóként említett kereszténység a
legszorosabb kapocs itt a a „Vén Európában” élő a nemzetek között egészen a 19.
század fordulójáig.
Minden,
ami a mai napig értéket jelent itt a kontinensen - de máshol is szerte a
világban -, ezekből az értékekből nőtt ki, ez őrizte meg az egyes nemzeteket a
maguk identitásában, de közös fogódzóként vállalva az összekötő szellemi
egységet. Nem a
semmi talaján állnak ezek az értékek! Komoly és súlyos gyökerekhez jutunk, ha a
21. század normálisan megkívánt létformáit, az Isten képmására teremtett ember
létének méltóságát, kutatjuk.
A Biblia
Könyvei, az Ó-és Újszövetség, a római jog, a kereszténység, majd a még
szigorúbb keresztyénség tanításai, a Napóleon által kiadott Code Civil olyan
szilárd fogódzók évszázadokon/ezredeken át, amelyeket nem kérdőjelezett meg
egyetlen, normalitáshoz ragaszkodó társadalom sem; büszkén vállalta és követte
azokat.
Az
„őrzők” vigyáztak a strázsán, hogy aki mégis eltévelyedne, azt visszatereljék a
közösség által elfogadott értékek tiszteletére:
- Egyértelmű volt évezredeken át, hogy a közösség és annak érdeke fontosabb, mint
az egyén „szabad boldogulása” (A demokrácia ősében, az ókori Athénban meg is
fogalmazták, hogy mit jelent a démosz/a nép és a nép által választott vezetők
uralma: ”A kisebbség elfogadja a többség által választott tisztviselőket,
vezetőket a meghozott törvényeket.” Aki jogtalanul a hatalomra tört, száműzték,
a városállamból.)
-
Elfogadták évezredeken át, hogy az individum szabadsága csak addig terjedhet,
amíg az nem sért másokat.
-
Elfogadták a hit és a józan ész alapján, hogy nem vagyunk egyenlőek, de mint
Isten képmására teremtett emberek egyenrangúak vagyunk a Teremtő előtt.
- Elfogadták, hogy mindenkit a tudása, teljesítménye, emberi tartása alapján ítéli
meg a közössége.
-
Elfogadták, hogy a szokásjog alapján kialakult íratlan szabályokat és az írott
törvényeket, a bibliai parancsolatokat be kell tartani. Ellenkező esetben jogos
a közösség és a törvények büntetése, akár a kiközösítés is.
-
Elfogadták, hogy az identitás nem keverhető össze az entitással.
Felvetődik, mindezeket honnan tudták az adott korok legegyszerűbb emberei
Európa legtávolabbi zugában is ?
Ebben
komoly szerepe volt az egyháznak, a különböző felekezeteknek, a templomoknak,
a közösségek kovászának, egyben a szellemiség/lelkiség/kultúra bástyáin álló
őrzőknek, később az egyetemeknek/universitasoknak, majd az országokat behálózó
iskoláknak az iskolamesterekkel, tanítókkal.
Miért?
Mert a templomok, élükön a tanult egyházi képviselőkkel, az universitások és a „skólák”
magát a szellemiséget, a tudományt, a műveltséget, a kultúrát jelentették. A
lelkészek, az egyházi emberek, a tanítómesterek életükkel, szavaikkal példát
mutattak, azaz tanítottak, az ismereteiket egyre szélesebb körben megosztották.
A tudományokat és keresztény/keresztyén szellemiséget/morált, annak elvárásait tudatosították. A Jézus Krisztus-i parancsot teljesítették: „Tegyetek
tanítványokká minden népeket!”
A hatás
nem maradt el, Európa fejlődött. [Ennek
megértéséhez tudnunk kell, hogy minden jól működő társadalomban a szellemiség, a
kultúra irányainak a tűpontos kijelölése az elsődleges, aztán következhet a
politikai berendezkedés és a gazdasági élet alakítására csak eztán kerülhet sor.
A felismerést Gróf Bethlen István fogalmazta meg tíz évi miniszterelnökség után.
Azok a századok voltak erősek és gazdaságilag prosperálók, amelyek szilárd
szellemi /morális alapokon álltak.]
Mindezek
az alapok, évezredek tudása a 21. századra roppanni látszanak, sőt egyes
körökben avíttnak, idejét múltnak, már-már kidobandónak tekintendők.
Nem most
kezdődött az alapok bontása. Valahol a „felvilágosodás” táján. Miről is
világosultak meg egyes filozófusok Rousseauval, Voltairrel az élen? Arról, hogy
Isten, Teremtő nincs, a hit ósdi és fölösleges, a ”kiokosodott”/felvilágosult
ember mindenre képes egyedül is, és ennek jegyében mindent szabad gondolni, sőt
tenni.
Így
köszönhetett be 1789-ben a francia forradalom (az emberiség történelmének
teljesen félremagyarázott dühöngése), amely a „szabadság, egyenlőség,
testvériség” hangzatos jelszavaival rombolt, tört-zúzott eszméket, hiteket és
pótolhatatlan műkincseket, kivégeztek közel húszezer embert, és elhitették
Európa félművelt vagy éppen haszonleső részével a szabadság, a
liberalizmus félremagyarázott eszméit.
Rövid
időre sikerült háttérbe szorítani az álságos, gonosz eszméket, de a magvak
megmaradtak.
A 19.
század végi, az antikvitásból megörökölt igazi liberalizmus nem maradhatott meg
vegytisztán. A következő század nagyot torzított rajta, hisz ennek jegyében már
gyilkolhatták egymást az addig műveltnek tűnő Európa népei.
A közös
gyökér, az ókori örökségre támaszkodó kereszténység alapeszméjét, a szeretetet
felülírta a gazdasági érdek, a haszonszerzés. Igaz volt ez egész
társadalmakra, de az egyénre is. A szellemiség elvesztette erejét, fontosabb
lett a gazdaság, a gazdagság. A „Ki vagyok én?” - kérdésre már nem a jellem és a
tudás lett a válasz fokmérője, hanem a „Mennyi pénzem van, mit tudok megvenni?”.
A 20.
század két nagy világégése, az azok által megteremtett torz eszmék: a fasizmus,
a kommunizmus sem végezhették volna el az egyformán sokmillió áldozatot követelő
borzalmas tetteit, ha éltek volna az alapértékek, ha nem lettek volna az ezeket
már hírből sem ismerő, megtévesztett, a hatalomba vágyó, gazdagodást remélő,
ostoba és gonosz, mindenkori szolgalelkű végrehajtók. Nélkülük nem lettek volna
sem a német koncentrációs táborok, sem a sokáig elhallgatott szovjet GULÁG
milliós emberveszteségei! De még a magyar ÁVH sem működhetett volna! (Hitler,
Sztálin és Rákosi Mátyás csak egy-egy ember volt! Az Übermensch eszméjéhez és a
kommunista-szocialista embertípus megteremtéshez a félrevezetett, hittel és
tudással, keresztény szellemiséggel, műveltséggel nem rendelkező, leginkább az
anyagi hasznot remélő „kisemberek” is kellettek.)
Joggal
tehetjük fel a kérdést, hol voltak az őrzők ezalatt. Állt-e
valaki a bástyán, figyelt-e arra, hogy hallja, mit mond a Teremtő. Tudtak-e
figyelmeztetni, tanítani?
Nos, az
a bizonyos francia forradalom egyértelműen ki akarta írni az egyházat az
emberiség életéből. Elhallgattatták a papokat, börtönöztek, gyilkoltak, a
templomokat meggyalázták.
A 20.
század mintha ismételte volna a „dicsőséges forradalmat”. Különösen az ún.
szocialistává kényszerített, a Vörös hadsereg által megszállt országokban. A
kereszténységen alapuló eszméket tűzzel-vassal irtották. Felnőtt egy olyan
nemzedék, akik, ha otthon nem hallottak a hitről, Tízparancsolatról, az ima
erejéről, akkor a vadonban élték mindennapjaikat. Fölösleges formaságnak,
ósdinak tartották — nem mellékesen üldözték - a templombajárást, kikoptak az
egyházi szertartások, megszűntek az egyházi iskolák (esküvő, keresztelő, temetés
pap/lelkész nélkül, a katedrákon oda nem illő, de a rendszer iránt elkötelezett
káderek, a Sacra Coerből Oleg Kosevoj Kollégium). Az őrzők jelentős egyéniségei
nem a strázsán, hanem börtönökben, internáló táborokban voltak.
A
megmaradtaknak ekkor lett igazi feladatuk, hogy összefogják a megmaradt
közösségeket, erősítsék őket a hitben, el ne tántorodjanak az évezredes
értékektől. Sok kiváló lelkész, tanár, pap adott erre nagyszerű példát, vállalva
az üldöztetést, netán a börtönt. Ők továbbra is álltak az őrhelyükön, vigyáztak
a strázsán. Hála és köszönet őnékik. Természetesen, mint mindenhol, köztük is
akadtak gyengébb minőségűek, ők kihullottak az emlékezet rostáján.
De ne
gondoljuk, hogy a háborúk után Európa boldogabb részein visszaállt az értékrend!
Az
1968-as diáklázadások - érdekes módon - ismét a rend, az értékek ellen tüntettek, a
liberalizmust félremagyarázva a jogaikat követelték, de főképp romboltak.
Fel-feltűntek olyan kifejezések, mint „szabad házasság”, „szabad szerelem”
(azonos neműek együttélése) ”egyenlőség” nevében gyújtogattak, „az egyén
kiteljesedésének határtalanságá”-ra hivatkozva tulajdonították el a másét.
Az
"írástudók” tisztán látták a történelemből, hogy ezek vakvágányra visznek, de
nem hitték, hogy átgondolt, politikailag már előre kódolt követelések kerültek
felszínre. Afféle diákhőbörgésnek vélte a többség. A strázsán álló őrzők nem is
vették komolyan. (Pedig ezek voltak a 21. századi teljes eltévelyedésnek a
gyökerei.)
Aztán
1990-ben megtörtént a rendszerváltoztatás Európa kevésbé szerencsés országaiban
is.
A
határok megnyíltak, a templomok, egyházi iskolák, az addig tiltott intézmények
is. Egy rövid időre az emberi lelkek is, hisz bizalom sugárzott a többség
tekintetéből, visszatérhet a büszke Európa egésze az
antik-keresztény-keresztyén gyökereihez, az évezredes értékrendhez. Ahhoz a
világhoz, ahol a becsület, a szeretet, a hit, a bátorság, a tisztelet, az
igazságosság, az egyenes tartás, a jogos nemzeti büszkeség az igazodási pontok
alapja.
Kegyelmi
idő volt, nem tartott sokáig. Az eddig
nem is említett Újvilágból, ill. Nyugatról furcsa eszméket hallhattunk.
Hamarosan a saját életünkben is megtapasztalhattuk, nem a szellem, a kultúra, a
tudás a fontos, hanem az ügyes gazdagodás. Észrevétlenül lettünk a 21. század
embere, aki mindenekelőtt fogyasztó. Akinek az életét a vásárolj, fogyassz, dobd
ki, vegyél újat körforgás tölti ki. Aki, ha nem áll erős, „otthonról hozott”
szellemiséggel, hittel, világképpel, akkor a megfelelés kényszere bedarálja, az
identitás nélküli massza része lesz.
A
kultúra, a szellemiség elsilányosodása lett a következő lépés. Az internet
világában, hírek ömlesztett sokaságában az egyszerű ember a könnyen emészthető,
nem egyszer a giccs, a hamis ragyogás bűvkörébe került. A sok Tv
csatorna álságos „ismeretterjesztése” (történelmi sorozatként eladva a meg nem
történt eseményeket némi cukormázas sziruppal leöntve az egész világon tarolnak
jelen pillanatban is, a pandémia idején is a legnézettebbek a Netflix filmjei.) A
kapaszkodók, az értékfogódzók elveszni tűnnek.
Az
ezredfordulón még nem igazán értettük, hogy az evidenciát alaptörvénybe kell
foglalni. (A házasság egy férfi és egy nő szövetsége, kapcsolata.) Aztán
megismertük az előretörő LMBTQ mozgalmakat, és szégyellhetjük magunkat, akik
még mindig valljuk, hogy Isten férfinak és nőnek teremtette az embert. Az
ezredfordulón elképzelni sem mertük, hogy közel az idő, amikor „nem trendi” a
férfiasság, a hajdani „egalité” (egyenlőség) jegyében nyugodtan keverhetjük a
nemeket. A szellemiség, a kultúra, a morál soha nem tapasztalt mélységbe zuhant.
Új
fogalmak mellett új veszélyekkel is szembesülnie kellett Európának: nem
csupán a kereszténység tanításainak a feladásával, de magával a
keresztényüldözéssel is. Az
iszlám területekről meginduló - a jobb élet reményében - tömegek elözönlötték
Nyugat-Európát. Nem az asszimilációt választva, hanem a saját - igen erős - vallási
törvényeiket terjesztve, Allah nevében a gyilkosságoktól, az erőszaktól sem
visszariadva.
A
hitében erősen meggyengült Európa az új évezred első ötödében ott áll, hogy
értékeit lassan elveszíti. A többség nem ismeri - igénye sincs -, a gyökereinek,
a hagyományainak a megismerésére, védelmezésére. Tétlenül
nézik a keresztény templomok meggyalázását, lerombolását (ne csodálkozzunk, hisz
korábban egyik-másik szentélyben ők maguk rendeztek be kocsmát, pubot). Európa,
a művelt Nyugat szinte feltartott kézzel áll és legfeljebb téblábol az
eltévelyedett eseményeket, szellemiséget átélve. A hajdani, a fősodorban lévő,
cselekvő népekből sodródó, szemlélődő, tehetetlen tömeg lett.
Nagy
lépés volt a határok lebontása, a „liberté”, a szabadság, a „fratenité” a
testvériség újbóli meghirdetése. De ahogy ama forradalomban is a teljes káoszt,
a pusztítást hozták ezek eszmék, most sem lesz másképp!
Maradtak
a virtuális strázsák, ahová tényleges őrzők, írástudók, lelkészek, tanárok
kellenek, akik felemelik a szavukat, akik meghallgatják Ady Endre felszólítását,
de még inkább Habakuk próféta módjára megállnak az őrhelyükön, a bástyán, és
meghallják a Teremtő szavát, miközben elmondhatják a világ értelmesebb felének
panaszát.
Higgyük,
hogy lesz megnyugtató válasz és segítség!
Higgyük,
hogy unokáinknak is lesz - kinek-kinek a saját hazájában, a saját hitét megélve,
férfiként és nőként - emberhez méltó értékes élete!
/ZE/