„ECCE
POÉTA”
Farkas Árpád erdélyi költő,
a Háromszék című lap főszerkesztője 2006-ban visszautasította a Magyar
Köztársaság Középkeresztjét.
Indoklása szerint december
5-e miatt.
BESZÉLGETÉS FARKAS ÁRPÁDDAL
/Részletek az Erdélyi
Adatbankban megjelent interjúból/
Ön akkor így nyilatkozott:
- “E kormány a kettős
állampolgárságról szóló népszavazás előtti kampányában megvádolta a határon túli
magyar nemzeti közösségeket Magyarország és állampolgárai kifosztásának
szándékával. E kormány, pontosabban annak fője ellenünk hangolt kampányának
számunkra oly szomorú sikere után támogatásáról biztosított, s egyben biztatott
bennünket kettős identitásunk megőrzésére és fejlesztésére.”
Ön akkoriban azt is elmondta, hogy december 5-e előtt
minden bizonnyal átvette volna ezt a kitüntetést. Most hogy érzi, helyesen
döntött-e?
- Természetesen.
Hozzáteszem, hogy ezzel a bizonyos kettős identitással valóban nem rendelkezünk.
Az ember legyen bármely tájnak, bármely közösségnek lakója, egyes identitás
építésére törekszik: egy emberré akarja építeni önmagát. Az ember nem díjakért
dolgozik ugyan, de jól eső érzés, ha munkáját valamilyen formában elismerik. A
tét azonban itt kissé nagyobb, kissé emeltebb mérőlécekkel van dolgunk: egy
kormány kampányáról van szó – nem a népszavazás eredményéről, ahogyan néhányan
vélték. A kormányról, amely kampányában az ártatlan, gyanútlan emberekkel el
akarta hitetni, hogy az igen győzelme esetén anyagi romlásba dől az ország.
Márpedig a jelképes összetartozás iránt mi némi igényt jelentettünk be Trianon
óta. Nekem ugyan személy szerint semmi közöm a kettős állampolgársághoz. Én
1944. április 3-án születtem az akkori Magyarország területén. Gyermekeim anyja
Budapesten, a Rókus kórházban látta meg a napvilágot. Ha akartam volna ezzel
élni, folyamodtam volna vagy folyamodhatnék érte. Nagyon nehéz a földgömbön úgy
megélni, hogy kollektív szellemiséget, nemzeti közösségi érzést ápolgatva élje
le az ember az életét - akármilyen visszatetsző is ez némely nemzettársamnak.
Ezért dolgoztam tizenhét éves korom óta, amióta eszmélő ember vagyok. A fejem
lágya nyilván még hatvanegy évesen sem nőtt be, mert még mindig van bennem
remény, és van elegendő hitre való készség ahhoz, hogy ez nem egy befejezett
munka, hogy ötven, sőt nyolcvan, sőt száz év sem tett pontot arra a gondra,
amiért ezerszáz év dolgozott. Ne tessék rossz néven venni, ha a mi szánkból
kissé darabosabban hangzik a nemzetben való gondolkodás megfogalmazása. Nagyon
jól tudom, hogy kenyérrel él az ember, és a nemzetben gondolkodás miatt még soha
nem kopott fel az állunk. Egy kissé szerényebben, egy kissé szűkösebben, de
felemelt fővel és tényleg perspektívákat keresve éldegéli itt mindenki az
életét. Ennyi lenne válaszom a díj elutasításával kapcsolatban, hozzátéve, hogy
tényleg nem akartam álszerény sem lenni azzal, hogy visszautasítok valamit. A
helyzet hozta az alkalmat, az alkalom teremtette a helyzetet.
Némi kajánsággal azt is mondhatjuk, hogy nincs szerencséje
a kitűntetésekkel!
– Mégis van! Mégis van,
mert Mádl Ferenc köztársasági elnök úr megírta következő levelét arról, hogy az
általa 2001-ben alapított Köztársasági Érdemérem kitüntetésre javasol, mely az
egyetlen kitüntetés, melyet nem miniszterelnöki vagy miniszteri előterjesztésre
adományoznak, hanem odaítéléséről maga a köztársasági elnök dönt. Mivel az
elutasításomban ez volt a fő érv, kormány érintetten nem szeretnék kitüntetett
lenni, ezt örömmel fogadtam.
Tehát attól a kormánytól nem kért kitüntetést, aki a
határon túl élő honfitársaink kettős állampolgársága ellen kampányolt.
– Pontosan erről és
ennyiről van szó. Hozzáteszem, hogy ismertem Mádl Ferenc államelnök úr
érzékenységét a nemzet ügye iránt, és megtapasztaltam kézfogását
Sepsiszentgyörgyön jártában, mely többet ért számomra egy plecsninél. Nem tudom
ki lesz, s milyen lesz az új államelnök, de én úgy gondolom, ilyen vezetőre
vágyik a tizenötmilliós magyarság, a tizennégy millió, ha időközben ennyire
csökkentették létszámát. Olyan vezetőre, aki tudja, hogy nemcsak fekete és fehér
kenyérrel él az ember, aki rendelkezik történelmi érzékkel, ami nélkül valóban
száraz a kenyér. [...]
- Európa és a világ mai
állása nem kedvez a határmódosításoknak. Ha nemzetben tud valaki gondolkodni, és
nem bután, maga elé dörmögve, hanem szélesítve a tekintetét olyan irányba, amely
gazdagító értelmeket hordoz, akkor jó közérzettel lehet nekivágni.
Igen ám, de gondolkodhatunk-e még nemzetben? Vagy
Nemeskürty tanár úrnak van igaza, aki szerint mi már csak országlakók vagyunk?
- Ennél súlyosabb értékelő
szavak is elhangzottak már. Nemrég, mikor a Magyar Művészeti Akadémia
negyvennégy határon túli művészetekben otthont kereső vagy éppen járatos,
művészeteket művelő embernek adták át, december 5-e daccal való fogadásaként a
tagsági okleveleket, akkor egy kicsike plébánia plébánosa, árva gyerekek
patrónusa, a Csibész alapítvány apukája azt a merész kijelentést is
megkockáztatta, hogy nincs nemzet, csak a nemzet irányába való nosztalgia, annak
éneklése. De az a fajta összetartozás, az a fajta nemzettudat, amely más
identitásokat nem bántva és más entitásokat nem sértve összekovácsoló erő, ilyen
nincsen. Ennek politikai és történelmi okai vannak. Természetesen soha nem
tudtam annyira pesszimista lenni, hogy ne higgyem azt, megmarad nemzetünk.
Mi ad okot a derűlátásra, hogy mindazok ellenére, amit lát,
amit tapasztal, derűlátó tud lenni?
– Először is:
derűlátásom alapja, hogy nem vagyok derűlátó. Belőlem már a hurráoptimizmust
kiölték. Ha az ember életerőt érez, és szellemi erőt hozzá, akkor kötelező nem
lemondani soha. Szinte kötelezőnek érzem azt, hogy nem gyászolva és nem
gyászsírban lévőnek tekinteni nemzetünket.
Nem is az optimizmus munkál Önben, hanem inkább a székely
dac?
– A konokság talán.
Hiszen járva-kelve a világban a hasukat a napon süttető élő halott emberektől a
kanadai székely favágókig eljutottam. Azt mondják, ez a munka favágás, favágó
munkát nem végzünk, de ha már neki kezdtünk, akkor a dolgokat csak befejezzük.
Igen, a dac is munkált bennem, hiszen visszagondolva, ha az embert hatévesen
felállítják egy negyven lelket számláló kicsi falu színpadára, hogy mondja el az
Egy gondolat bánt engemet című verset, és nem jut eszébe az első sor, és hiába
súgják neki, hogy hajolj meg, és szépen szállj le, nem teszi. Konokul áll, és nem
mozdul. Azóta egy gondolat bánt engemet... Hogy miért tettem? Hogy honnan
származott ez bennem? Nyilván genetikai oka volt, a gének vándorlásában
keresendő a magyarázat.
A Másnapos
énekben írja: “Mennyi riadt szorongást hord ki az ember.” A
rendszerváltozással és a viszonylagos anyagi jóléttel elmúltak-e a szorongások?
- Ezek nem anyagi
természetűek voltak. Anyagi helyzetemből fakadóan megtanultam úgy járni piacra,
hogy veszek egy paprikát, egy paradicsomot, egy szelet sajtot, kenyeret
megszorozva annyival, ahány fő részére veszed, ezzel egy napra el vagytok látva.
Nekem ilyen gondjaim nem voltak. Szorongásom abból fakadt, hogy sikerül-e
megvigasztalni fiatal koromat, ifjú korom az iránti kételyét, hogy lesz-e
belőlem valaki.
Így írtak Önről már
a 70-es években: “költészetében a magyar kisebbségi lét megélése meghatározó
élmény, az erdélyi tájak, a székely népélet leírása, és a történelmi emlékezet
visszatérő téma. Magyarság verseit rendszeresen szavalták az Egyetemi Színpadon
a Kádár-korszakban, amikor a nemzeti önazonosság tabunak számított.”
Hogyan emlékszik vissza erre az időre, amikor e kis
pódiumon még Ön volt a sláger?
– Nem voltam jelen.
Nagyon sokat köszönhetek Magyarországon működő nemzedéktársaimnak, a tőlem
idősebbeknek is, mert soha nem szégyelltem azt, hogy Illyés Gyula vagy Nagy
László kabátujját megfogjam, s a fiatalabbakét, a Kilencek nemzedékéét, Utassy
Józsefét. Kovács Istvánnal, Oláh Jánossal itt futballoztunk együtt, mert ők
voltak az elsők, akik ide látogattak, és számon tartottuk egymást.
És akik örömmel fedezték fel Önben a költőt!
– Talán azt, de az is
lehet, hogy a jó focistát. Medvigy Endre, aki igen fiatalon elszegődött nemcsak
Sinka István, de a népi írók számontartójának, számadó juhászának és egyik
szerkesztője volt ezeknek a műsoroknak, mindig elküldte a plakátokat, de én nem
mehettem. Ezekkel az emberekkel, Mezei Katitól kezdve Bella Istvánon, Ágh
Istvánon, Lázár Ervinen át nagyon jó barátságban vagyok. Azért is vállalkoztam,
hogy az írószövetségi választmányi tagságot elvállaljam, mert ebből az
alkalomból el tudok menni hozzájuk. Reggel nyolckor leszállok a vonatról, fél
kettő tájt véget ér az összejövetel, fél négyig koccintunk egyet, ebédelünk ott
a Deák étteremben, és elmondhatom, hogy megint találkoztam velük. Már jövök is
vissza, hiszen vár a munka. Azt is elmondhatom, hogy tizenöt év alatt kétszer
jártam Bukarestben, de Budapesten legalább kétszázszor.
Önt szorosan itt
tartotta a szülőföld, “ahol apáink hűlő drága arcán járunk.” De még nem
mondta el, mit is jelent számára szülőföldje. Máshol már nyilatkozott, hogy a
szülőföld az Ön számára nemcsak földrajzi fogalom.
– Semmiképp nem
földrajzi fogalom. Félek, hogy patetikus leszek.
Nem akar az lenni?
– Nem, mert rossznak
találom az akusztikáját annak a mai környezetnek, ahol emelkedetten kellene
beszélni, s ahol nem érzek elég befogadó készséget. Abban a világban, amiben
idős koromat élem, nincs helye annak, hogy felálljak egy székre, s elmondjam a
Talpra, magyart! De arra gondolok, hogy az én apámnak, mint Székelykeresztúron
végzett tanító embernek mekkora élmény az, hogy 87 éves nyugalmazott
tanáremberként megkapja a szegedi egyetemtől a gyémántdiplomát, még ha nem is
jár anyagi fúvós kísérettel. Aki magánúton végezte az egyetemet, miközben
szülőföldjén tanított. Semmi különös, nagy tettet végre nem hajtott, mint ahogy
én sem, de ezért valahol valakiknek eszébe jut, hogy ő a szülőföldjén megmaradt,
ott kell őt megbecsülni most már ágyhoz kötött betegként is.
Czine Mihály írta Önről: “az ember a lehetetlen
ellenében is felszegi a fejét, újrateremti a reményt, az elszivárgott álmokat.
Farkas Árpád még a megégett hitek füstjével is a reményt táplálja. A csodák
csodáját, a Feltámadást újra meg újra megjeleníti. Nagy elődökre emlékeztető a
hite és az elszántsága, a mégis és újra hitével szóló Adyra, a beomlott tárnák
újranyitását valló József Attilára és a halállal birkózó Nagy Lászlóra, olykor
mintha az ő hólyagos nyelvű diákjainak sajgó énekeit is tovább mondaná, s adja a
példát, mint kedves cserfája, a lombhullató erdő őrző fája. Farkas Árpád élete
is rendületlenül áll sorsrendelte helyén, bizakodva, a nagy telek után is
megérkezik a tavasz, s a keresztre feszített nagypéntek után majdcsak eljön a
húsvét is. A rettenetek kora mégiscsak véget ér. Az ember dolga, hogy őrizze
háza népét és hitét, hogy tüzet rakjon még egy bakancsszegnyi csóré csillagon
is. Nőnek a gyermekeink, és tovább írják majd történelmünket.”
Emlékszik ezekre a gondolatokra?
– Czine Mihály különleges
képességű ember volt, aki nagyon sok írásbelizőt megsértett azzal, hogy nem írt
róluk. Ő Nép és irodalom című könyvében a népi – nem népies! – írók nyomába
szegődött, s így halászott ki engem is, mint lehetőséget. Az ún. “recenzens
esszét” művelte olyan szinten, hogy valóban eljutottak a könyvtárlátogatókhoz
meleg, meggyőző szavai. Református prédikátori hittel szólott mindenről, amit
beszédre érdemesnek tartott. Két dolgot mesélnék el, ha szabad. Mikor én először
Budapesten jártam, ő hívott meg a bölcsészkarra, egy órára. S erre az egy órára
én lettem, nem a magyar, de a világirodalom legnagyobb költője. De ez nemcsak
ennyiből állt, mert ennek ürügyén szóba hozta Kós Károlyt is, aki valóban azt
írta A kerti törpe című versem megjelenése után, hogy ide kell figyelni, mert
itt még jön valami, Miska! Láttam is a levelet, s ezt ő felemlegette. Jóízű
elvárásokkal volt irányomban, aminek én persze nem tettem mindenben eleget.
- Czine tanár úr
meghívott az egyetemre 1971-ben, akkor jártam először a Szabadság szálló
lakójaként Budapesten. Előző este az EMKÉ-ben természetesen összepecsételtem
vörösborral a nadrágomat, s ő küldött egy tanítványt, hogy a nadrágból a
pecsétet vetessem ki, s hogyha alsónadrágban megyek az aluljáróban, kössek egy
pokrócot magamra, de akkor is legyek ott, mert ő most nemcsak rólam, hanem az
erdélyi irodalomról szeretne beszélni, s szeretné, ha meghallgatnám. Tényleg
élmény volt! Nem is csodálom, hogy annyi tanítványa volt szerte az országban és
Erdélyben, akik rajongásig szerették, főleg a hölgy könyvtárosok, de ez
mellékes. Akkor értettem meg, hogy nem elég valamit tudni, nem elég megsimogatni
a szeretett világot, csak úgy tudod élményszerűen visszaadni, ha teljesen
magadévá teszed. Ez része a tanár munkájának is, s ő több volt, mint tanár.
- A másik történet az önök
rádiójában - illetve a mi rádiónkban - esett meg velem valamelyik
születésnapomon, talán éppen az ötvenediken. Kisebbik lányom kolozsvári
egyetemista volt, kétségbeesetten hazatelefonált, hogy mi történt. Tata, te
vagy? – hallottam riadt hangját. Én úgy értettem, hogy te meghaltál. Olyan
szöveget hallgattunk a barátnőmmel a rádióból, mintha nekrológ lett volna.
Látod, mondtam erre, ez Czine atyátok! Megtaláltam később a kéziratát, s tényleg
olyan volt, túlfűtöttség jellemezte, amivel egy írásban mindent el akar mondani.
Nem is rólam szólt egyébként, hanem minden költőről, akit szeretett. Én így
értelmeztem.
Egyszerű című versében írja: “Erdélyi volnék,
malomkő van nyakamban, úszni így tanultam.” Mi az a malomkő?
EGYSZERŰ
Mert
kebledre betegen mentem,
s
találtalak még betegebben,
megvirradt lázban égő orcád,
óvlak
hát, kicsiny Magyarország.
Mennyi
bigottság!, s mennyi átkot
ont
abroszodra külkocsmátok,
hol
lumpol, rabol, vagy csak szájt tát
csökött
néped, kis Magyarország.
A nagy
Söntésben sokan állnak,
s tán
szíved sorsán muzsikálnak,
de
ginre, koncra lesz a zsebrák,
szánlak,
ó, kicsiny Magyarország.
S kik
éldelnek csak csirkelábon,
azok
lesik, fönn merre álom-
kószál a
jövő-menő jószág.
Gyötörlek, árva Magyarország.
Ha éhes
voltam ennem adtál,
ha
fáztam, kínnal betakartál,
de
takarómat elloptátok,
s
majdnem e kis Magyarországot.
Erdélyi
volnék, malomkő van
nyakamban, úszni így tanultam,
s
világtengeren vérem átráng
véled,
te tutaj-Magyarország.
1992. január 4.
- Ez is azok közé
a versek közé tartozik, amelyeket nem datáltam, tudniillik nem akartam soha
jövő-menő rendszerekhez kötni a magyarságban való gondolkodásomat. Ez például az
Antall-kormány idején született, de ha én magyarságról beszélek, nem egy
kormányzatot kívánok érinteni, legfennebb általánosítható hitványságait, ahogyan
ebben a versben is tettem. Nem én datáltam a verset, hanem a szerkesztő, mert
később, a hatvanadik születésnapomra kihoztak egy olyan kis verses könyvecskét,
amiben jó volt azt dátumszerűen tisztázni, nem az elmúlt években született.
Ilyenek vannak benne, hogy “nem fogadok fölibém rendet, csak mit magamnak én
teremtek”, ami minden korra vonatkozott. Arra is, amikor a rendet elverték,
fölölünk, vagy a rend megbomlott fölöttünk, anélkül, hogy ez irányú
erőfeszítéseinket figyelembe vették volna. A tutaj-Magyarország pedig azt
jelenti, hogy én Magyarország iránt, mint ország iránt valóban alázattal
viseltetem, pontosan tudom, hogy az erdélyi magyarságnak, ahogyan a többi
határon túli területen élőknek is eleven érdeke az, hogy Magyarország
prosperáljon, ha Unióban, hát Unióban, ha globalizálva, hát globalizálva! Mert
ha Magyarország nem működik, mi meghalunk. Nem azáltal, hogy csüggünk rajta,
hogy valami kis anyagi javadalom csöpögtetését várnánk, hanem mintaképp, mert
mintaképül kell szolgálnia.
Ahogyan egyik kollegám írja
a mai újságban: a csonka országból szeretet érkezik. Ezt a gondolatot
Magyarországon minden szerkesztő eldobná. Miről is van szó? Nem a “csonka
Magyarország nem ország”, második világháborús irredentizmusról, hanem arról,
hogy innen nézve csonka az ország, amely általunk kiegészíthető. Nem meglakható!
Nem nekünk kell meglaknunk – elegendőek a kínaiak! Nem elenni a kenyeret, nem
elenni a zabot lovaik elől, különben is olyan hegyi lovaink vannak, hogy egy
kockacukorral is felhúzzák a málhát a Hargitára. Nem arról van szó, amitől
féltették politikai státusukat némely emberek, hanem arról, hogy mi olyasvalamit
ismerünk pontosan és árnyaltan, amit nem tudnak ottan, és nagyon ragaszkodunk
ahhoz, hogy Magyarország fejlődjék, mert tudjuk, hogy ha Magyarország –
kormánytól és rendszertől függetlenül – hanyatlani kezd, mi a térképről teljesen
lecsusszanunk. Ha többet akar értelmisége, hiszen egy megbolondított néppel kell
számolni, amelynek biztonságérzetét fenyegetik, holott nem kellene
fenyegetettnek érezniük magukat. Akiktől nem mi vesszük el a munkát, hanem a
saját kormánya integrálta úgy az ipari, a gazdasági életet, hogy munkanélküliek
maradjanak, és nem Bácska, és nem Felvidék és nem Erdély ette ki a sajtot a
holló szájából. És ez legyen nagyon-nagyon világos, hiszen egy népnek nem kell
forradalmat csinálnia, nem kell fiakat feláldoznia ahhoz, hogy rájöjjön arra,
hogy mi a baja. Elég lenne iskolába járni, s az iskolában azt tanulni, aminek
történelmi előzménye van. Hogyan támadhatott olyan gondolat, hogy ne legyen
történelemből érettségi vizsga? Így nem fogunk egy új század végére járni.
Mi a malomkő a nyakában? A kisebbségi lét? Vagy ez a dolgok
túlzott leegyszerűsítése?
– Nézze, mentőövvel
úszni könnyű. Ha malomkövet vesz az ember a nyakába, ráadásul azok közül,
amelyek között őrlődik, kissé nehezebb. Hát ez a van, ez a malomkő!