
TORONYTÁNC
Az idei farsangi bálok
elmaradtak. Hol táncoljon az ember, aki amúgy eddig sem feltétlenül a tánc miatt
járt a bálba, hanem azért, mert ki akarta fejezni egy, a bált meghirdető
közösséghez tartozását, s közben a bálok kapcsolatépítésre is jótékony hatása
mellett történetesen még jótékonykodni is akart? Virtuális farsangi bálról még
nem hallottam (bár ilyen rendezvények is lehetnek – a járványhelyzet olykor
meglepően kreatív ötleteket és megoldásokat kelt életre), „toronylakóként”
azonban elképzeltem magamnak a toronytáncot.
A torony szűk és magas,
tele van könyvekkel, amelyek közül látszólag egyre kevesebb az elolvasatlan
darab, mert a bezártság olvasásra késztet. Ám a posta folyamatosan gondoskodik
az utánpótlásról, nem is kell könyvtárba menni, ahová egyébként sem mehetnék.
Kevés hely van a táncra, de a szellemi (a táncos, a születéstől a meghalásig
terjedő, a két végpontot katartikusan ötvöző) mozgásokra annál több lehetőség
nyílik.
Hogyan válhat szellemi
mozgássá a tánc – vagy hogyan lehet a gondolkodás maga is tánc? Ehhez egy, a
Magyar Táncművészeti Egyetemen 2018-ban kiadott, ám hozzám csak az elmúlt év
végén eljutott könyv (Interdiszciplináris kitekintések a táncról, Bólya Anna
Mária munkája) megfontolandó támpontokat adott. Soha nem tudható előre, hogy egy
könyv (bármilyen könyv) mennyiben segíti saját életünk megismerését,
gazdagítását. Nem beszélve arról, hogy a könyvek az újraolvasás során mindig új
értelmet kapnak életünk változásának tükrében.
Azt már tudtam, hogy a tánc
a legősibb önkifejezési forma. A ritmikus mozgással együtt született meg a zene,
az ének, vele a költészet és abból az irodalom. De a tánc (és zene) kínálta a
strukturális és allegorikus modelljét az építészetnek, a szobrászat és a
festészet is tőle kölcsönözte mágikus és világi témáit. Bár a folklórban
mindvégig jelen volt, s a középkori haláltánckultuszoktól eljutott a színpadi
kiegészítő funkcióig, csak a modernitásban, a 19–20. század fordulóján nyerte
vissza önálló művészi létjogát. A sport, a test kultusza sem csak a játék és a
versengés, hanem a tánc „tebenned voltam, ó, kívül más mindenen” Paul Valéry
által megfogalmazott filozófiáját tükrözi.
A kulturális antropológia
nemcsak a biológiai és archeológiai, de a nyelvészeti antropológiának is társa:
a táncot (kulturális és „nyelvi” kifejezésformát vagy formanyelvet) vizsgálva,
általa a kulturális, vallási-hiedelmi és társadalmi, kommunikációs vagy az
attitűdbeli jelenségek és változások is megfigyelhetők. Ki és mit, mikor és
hogyan táncol? Őszinte-e a mozgása, vagy csupán érdekhajhászó pávatánc? Képes-e
a mozgásában valaki újjászületni, vagy a tánca eleve a meghalást készíti elő?
Úgy táncol-e, ahogy fújják, vagy van egy saját dallama, amelyre táncol?
Következetes-e a tánca, érzelmileg is átéli-e, vagy csak szerepet játszik?
Milyen táncot választ, mert a választása az értékszemléletet is kifejezi – ez
mind olyan társadalmi, közéleti kérdés is, amelyet a mai globális
cenzúraviszonyok között lassan talán már csak a táncallegóriában lehet föltenni,
ha valaki nem akarja, hogy véleménye miatt letiltsák a megjelenéstől.
A „toronytánc” – így, a
könyvek és gondolatok vagy a túláradó érzelmek szűkre szabott terében – mások
számára talán láthatatlan. Belül történik meg. E „táncos” gondolatok és érzelmek
partnerek után sóhajtoznak. Hogy ne legyünk egyedül a toronyban.
/Vitéz
Ferenc/
(A szerző
irodalomtörténész)