
Czakó Gábor
KRISZTUS HÉT SZAVA A KERESZTFÁN
Krisztus hét szava,
nyelvtanilag hét mondata, de igazából hét igéje a négy evangéliumból került
Haydn művében egybe. Éppen ezért most ne hermenautizáljunk, mert ez a tudomány
csak a kereskedelmi művészet elemzésére alkalmas. Az igazit – akár a
szentkönyveket – csak az érti, aki éli. Tehát személyeskedjünk. Vegyük a
helyzetet: a Golgotát. Üdvözítőnket a latrok között megfeszítve, lábánál a
Szűzanyát és Jánost, körülöttük a Sátántól csőcselékké vadított sokaságot, a
római katonákat, akik eleinte nem sokat értetettek a történtekből, s az Isten és
az ördög közti mezsgyén önmagunkat.
Elmélkedésünk serkentője
Haydn és az öt művész, kulcsa mi magunk vagyunk, egész pontosan én: oda merek-e,
oda tudok-e állni? Képes vagyok-e a magam módján osztozni Uram szenvedésében?
Épen ezért a szemlélődés
útján járjunk, s ne csak azt próbáljuk kitalálni, hogy mit értett pontosan
egy-egy szaván a Megfeszített Isten, hanem legalább addig jussak el, hogy mit
mondanék az ő helyében én.
„Atyám, bocsáss meg nekik, nem tudják, mit cselekszenek!”
Mondtam-e már ezt, amikor
bántottak, kizsákmányoltak, rágalmaztak, sértegettek?
Biztos, hogy nem szolgáltam
rá?
Biztos, hogy káromra vált, s
nem javamra?
*
Tudom-e magamról, hogy
mikor, mit cselekszem? Hogy mi a következménye a számból kisuttyant szavaknak,
elszabadult mozdulataimnak és gondolataimnak?
És a megfontoltaknak?
Ó, milyen okos vagyok! Képes
vagyok kiszámítani tetteim következményeit ezer évre előre? Egyre? Egy napra?
Egy percre?
A külvilágban? Önmagamban?
*
Jézus emberként fuldoklik,
vonaglik, haldoklik a kereszten, miközben mégis egy az Atyával. Amikor az Atya
bocsánatát kéri hóhérainak, ő az irgalmas.
*
Tudok-e megbocsátani? Most
itt, e csodálatos zenében s az Úr vérének párájában megbocsátani minden ellenem
vétkezőnek?
Képes volnék-e a
megbocsátásra, ha nem volnék egy Vele, s általa veletek, azzal is, aki e percben
is árulja hazámat, ócsárol és fosztogat?
„Bizony mondom neked: még ma velem leszel a paradicsomban.”
Az előbbit, a megbocsátást
Jézustól tanultuk, de ezt, a második mondatot egyedül ő ejtheti ki a száján,
mert Ő az Úr, és most hajtja végre a megváltás műveletét. Megnyitja a
paradicsomot a bűnös előtt. Nem azért, mert bűnös, hanem azért, mert bűnbánó.
Milyen csodálatos a magyar nyelv, melyben a bánt és a bán ugyanaz a gyök!
És milyen csodálatos az
Isten, aki emberlétének legtehetetlenebb állapotában, a kínfára szögezve alkotja
a legnagyobbat! És hogyan, és mit! Nem paposkodik, hogy „üdvözülni fogsz”, vagy:
a „mennybe jutsz”, hanem hogy „velem leszel a paradicsomban!” Az üdvösség tehát
nem csupán általa, de vele és benne történik! Ő az, aki velünk van a világ
végezetéig, de azon túl, az öröklétben is. Ő maga az Ország, a menny!
*
Ez a valóságos
istenkapcsolat szüli meg az emberi személyt, aki ezután nem csupán elszenvedi a
sorsot, mint a régi zsidó, görög, vagy hindu, hanem alakítja azt, történelmet
formál. Korábban is dúltak trónviszályok, háborúk, lázadások, de történelem,
vagyis forradalmak nem léteztek, melyek átalakították a társadalmakat, a
technikát, a gondolkodást, az embert.
*
Szabadságunk az
istentagadásig menően korlátlan! Ilyesmit semmilyen vallás nem ismer.
*
Lám, a másik, a bal lator
ugyanolyan közel van Istenhez, akár a társa, mégis a kárhozatra pályázik.
„Asszony, íme a te fiad, Aztán a tanítványhoz fordult: íme
a te anyád!”
Ennek az ikermondatnak sok a
bölcs teológiai magyarázata. Most szemléljük inkább önmagunkat a kereszten,
átszögelt nervus medianusunkon függve-fuldokolva. Előttünk a biztos halál. És
ekkor nem magunk baja a legfontosabb, hanem édesanyánkat és legkedvesebb és
hűségében egyedül kitartó barátunkat bíztatjuk: van jövőtök! Legyetek egymás
anyja-gyermeke, mert az ember földi jövője a család.
*
Milyen a családom? Mi van ma
a családdal körülöttem, a világban? Támadja az Antikrisztus? Mit teszek?
*
Jézus, amikor édesanyjára,
és a tanítványra gondol, akkor a mi gondjainkra tekint, mert ő a Gondviselés.
„Istenem, Istenem, miért hagytál el engem?!”
Jézus ember-sikolya. Az
Evangéliumok egyetlen helyen sem említik, hogy az Úr kínzatása során jajgatott
volna, noha tőle tudjuk, hogy „a test erőtlen.” A miénk is, az övé is, amelyet
el kell hagynia harminchárom év után.
*
Mondják, hogy a halálban a
legrettenetesebb a magány. Ember már nem segíthet rajtunk, sőt! Mi magunk sem,
mert percről-percre válunk porrá, paránnyá, sorra foszlik le összes testi-lelki
izmunk: vagyonunk, sikerünk, társaink tisztelete, önbecsülésünk, erőnk. Mindaz,
amit nem vihetünk át – mi marad belőlünk?
*
A halálban – talán – egy
pillanatra Isten is elengedi a kezünket?
„Szomjazom!”
Tudjuk, nádszál végén ecetbe
mártott szivacsot nyújtottak ajkához, hogy a 69. zsoltár jóslata beteljesedjék.
De ismét ne erről.
Mire szomjazunk a halál
küszöbén? Italra? Ecetre-epére, vagyis savanyú-keserves életre? Még egy ici-pici
bármilyen életkére? Egy akármekkorára, még ha keresztre feszítve is, vagy
kórházi életben tartó készülékek függelékeként? Vagy a teljes halálra, a
semmire? A bal lator és mai nyugati tanítványának nagy öncsalására, hogy az
ember tehet bármit, úgyis megússza?
*
Szomjazni csak valamire
lehet. Hogy Jézus Krisztus mire szomjazhatott, azt elmondta nekünk Jákob
kútjánál: létezik az örök életre szökellő vízforrás, és ez ő, az Isten.
*
Az igazi szomjat, a Lét
utáni vágyat egyedül a Valóság oltja, az egyetlen Valóság: Aki Van. Ő most arra
készül, hogy elhagyja embertestét és sorsát és egyesüljön a Léttel.
„Beteljesedett!”
Vajon hogyan hangozhatott az
Úr ajkáról? Némely fordítások, például Károli az „elvégeztetett” szót
használják, ami azt jelenti, hogy nincs tovább. A beteljesedett ennél több: azt
is jelenti, hogy megtelt. Megtelt az élet edénye. Minden munka elvégezve, az út
végigfutva, a termés betakarítva. A munka befejezve: feje van, értelme. A
teljesség utolsó csöppje a Golgotán kiontott vér, az új teremtés, az Újszövetség
pecsétje.
*
Micsoda történet! Isten a
legalacsonyabb ponton lépett be az emberi világba, kitaszítottként, majd
földönfutó lett, akinek „nincs hol lehajtani a fejét,” és a kereszten végezte,
akár egy angyalcsináló magzatgyilkos.
*
A világ be- és kilátópontja
nem a trónokon és a milliárdosok felhővárkastélyaiban van, nem is a világháló
emberhalászaink a kezében, hanem legeslegalul, ahova csak Isten merészelt
lealázkodni, hogy tisztán lásson bennünket.
*
Vajon teljes-e már az
életem-életünk? A teljesedés, vagy csupán a vég felé haladunk, mint a hangyák?
„Atyám, a kezedbe ajánlom lelkemet.”
Hova máshova? Jézus az
emberélet útját bejárta. Megbocsátott ellenségeinek, megalkotta az új embert,
gondoskodott a hozzá legközelebb állókról. Már végrehajthatja az utolsó golgotai
műveletet: elengedi az Atya kezét, s nyújtja halhatatlan lelkét az
Örökkévalónak.
(Elhangzott 2008. március
2-án a békásmegyeri Szent József templomban.)