RENDHAGYÓ IRODALMI KITEKINTŐ

1848 eszméinek előkészítői,
dicsőséges nemzeti küzdelmünk szellemi
óriásai
Amíg magyar
él e földön, az első tavaszi napsugarak fénye az 1848-as dicsőséges
forradalmunk büszkeségével, magyarságunkat megerősítő hitével járja át a
lelkünket.
Igaz, akkor
éppen szemerkélt az eső, de mi magyarok a szívünkben mindig is fényesnek fogjuk
látni azt a március idusát, hisz attól a naptól tekinthetünk felemelt fejű,
büszke, egyenrangú népként minden más, a hazáját tisztelő és szerető nemzetre.
Több mint
másfél százada, pontosan 173 éve mi, magyarok mutattuk meg a nagyvilágnak, hogy
a legnagyobb hatalommal, az akkori Habsburg Birodalommal is szembe lehet
szállni. Más népek történelmi sorsfordulóit, a hatalom megroppantását jószimatú
diplomaták, katonák serege is segített előkészíteni és eldönteni. A mi nemzeti
ébredésünket, eddigi legnagyobb sorsfordulónkat, legnagyobb forradalmunkat egy
vers, egy fiatalember lángoló szavai tették hirtelen naggyá. Egyetlen vers
varázsolta a József-napi vásár tömegét forradalommá Pesten és a Rákos-mezején - így őrzi a
történelmi emlékezet. De az előkészületek már 1825-től ott voltak nem
csupán a politikában, hanem az irodalomban is. Gondoljunk a halk szavú
Kölcseyre, a hazáját mélyen szerető Vörösmartyra, Bajza Józsefre, aki talán a
legtöbbet tette a magyar nyelvű színjátszásért, a magyar szóért, annak
megmaradásáért!
Az 1848.
március 15-i eseményeket felidézve ma már csak néhány vezéregyéniség alakja jut
eszünkbe, pedig sokan voltak fiatal egyetemisták és középkorú értelmiségiek,
akik csatlakoztak a Petőfi, Jókai és Vasvári által kirobbantott forradalomhoz.
Kik voltak ők és mi lett későbbi sorsuk? Sorolja elő néhányukat az emlékezet! Bulyovszky Gyula, Irányi Dániel, Irinyi József, Degré Alajos, Egressy Gábor,
Korányi Frigyes, Bajza József a kevésbé ismert egyéniségei ama dicsőséges
napnak.
Volt, aki
életét áldozta a 48-as eszmékért és a szabadságharcban esett el, másoknak a
megtorlás éveiben kényszersorozás, várfogság vagy az emigráció jutott
osztályrészül. Akadt köztük, aki félretéve egykori elveit 1857-ben dicsőítő
verset írt Ferenc József magyarországi látogatására, és volt, aki az
önkényuralom besúgója lett. (A történelem ismétli önmagát…) Többen közülük a
kiegyezés után is ragaszkodtak 48-hoz, és a Függetlenségi Párt képviselőiként
küzdöttek a dualizmus átalakításáért, mások megbékélve Ferenc Józseffel az új
rendszer szolgálatába álltak. És voltak olyanok, akik meglett fővel , „szellemi
előkészítőként” csendben élték meg a forradalmat, majd az elbukott
szabadságharcot nem tudván elfogadni, férfikoruk delén a Farkasréti vagy a
Kerepesi temetőben nyugodtak meg örökre. Vörösmarty Mihálynak, aki 1838-ban a
rendületlen hazaszeretetre szólított minden magyart, a bukás után az elméje
megbomlott, és hamarosan (55 évesen) ő lett a nemzet „nagy halottja”. Temetése az
első fenyegető tiltakozás volt Pest-Budán az önkényuralom idején.
Kevesen
tudják, hogy három évvel később, a sógorát - az akkor 54 esztendős Bajza Józsefet
- kísérte a gyászolók sokasága utolsó útjára a Kerepesi temetőbe szinte
ugyanilyen körülmények között.
Ezen a tavaszon idézzük meg az ő alakját!

BAJZA JÓZSEF
(1804-1858)
Neve
hallatára az irodalomban valamennyire járatos olvasó mindenekelőtt arra gondol,
hogy ő volt a reformkor legjelentősebb kritikusa és színházi embere. Kölcsey és
Szemere Pál után tulajdonképpen ő a magyar irodalmi kritika megteremtője. Ő volt
a haladó eszmék szószólója a sajtóban, indulatos és félelmetes vitatkozó, majd
1848-49 folyamán Kossuth Pesti Hírlapjának vezérpublicistája, aki a nemzeti
törekvések tragikus összeomlása után maga is lelkében összeomlott, és elborult
elmével halt meg.
1804-ben
született a Heves megyei, Gyöngyöshöz közeli Szűcsiben.
Művelt
kisnemesi család sarja volt, és mint a nemesi értelmiség többsége, ő is
jogásznak készült, de nem lett sem ügyvéd, sem köztisztviselő. (De jogi
tanulmányait befejezte, ügyvédi esküjét is letette, miközben bölcsészetet is
hallgatott.)
Már az
egyetemen jobban izgatta az esztétika, filozófia, irodalom, mint a
törvénykönyvek. Egyetemi évei alatt kötött életre szóló barátságot azzal a
Schedel Ferenc nevű orvostanhallgatóval, akit később Toldy Ferencként ismerünk.
(Mialatt Bajza megteremtette a rendszeres magyar kritikát, ő - miközben pesti
orvos - megteremtette a rendszeres magyar irodalomtörténetet.)
Schedel, azaz
Toldy Ferenc ismerte Bajza verseit, ő ismerte fel benne a jelentős költőt. Ő
vitte el a költeményeket az akkori irodalmi vezérhez, Kisfaludy Károlyhoz.
Kisfaludy lelkesen gyűjtötte maga köré azt az irodalmi ifjúságot, akikkel
szervezte a magyar romantikát, azaz ösztönösen előkészítette a magyar
forradalmat, hiszen mindennél többre tartotta a nemzeti tartást, a nemzethez
való hűséget. Felismerte Toldyban az irodalomelmélet jövendő mesterét, Bajzában
a jó költőt. Ugyanebben az időben fedezte fel Czuczor Gergelyt és nemsokára
Vörösmartyt.
Kisfaludy
korai halála után a Vörösmarty-Bajza-Toldy triász a haladó irodalom elismert
vezérkara lett. Ők az 1848-as eszmék csendes előkészítői, a nemzeti büszkeség
fogalmának megalapozói. (Gondoljuk meg: A Himnuszunk - nemzeti imánk - már
1823-ban elkészült Szatmárcsekén, de először 1844-ben Óbudán a Hajógyárban
énekelték Erkel Ferenc dallamával .)
Ezért
különösen jelentős, hogy 1832-ben Bajza József tolla alatt megszületett a
Honfidal című költemény, ami hat esztendővel később Vörösmarty Mihályt
továbbgondolásra késztette. Ennek a „továbbgondolásnak” az eredménye másik
nemzeti imánk, a Sózat, amelyet Egressy Béni zenéjével a mai napig magáénak
vall és titkon megkönnyez minden jóérzésű magyar, legyen a világon bárhol is.
Bajza és
Vörösmarty idővel rokonok is lettek, feleségeik nővérek, ők tehát sógorok. De
rendíthetetlen barátok és bajtársak is. Bajza hamarosan forradalmibb és
politikailag következetesebbé lett, radikálisabban kitartott a Kossuth-féle
nézetek mellett .A magyar nyelv hivatalossá tételét szent és fontos ügynek
tekintette. Nem véletlen, hogy a Pesti Magyar Színház 1837-ben igazgatójává
választotta. Kritikusi elveit igyekezett érvényesíteni a színház vezetésében is.
Ez olyan összeütközésekhez vezetett (konzervatívnak számító nyelvvédő
elképzeléseit nem adta fel az akkor liberálisnak számító darabok, szerzők
kedvéért sem), hogy lemondott, és visszatért a versekhez és a kritikusi tollhoz.
(1847-48-ban
a Nemzeti Színház drámabíráló bizottságának a tagja, majd elnöke.)
Szobrát a mai
Nemzeti Színház aulája méltán tisztelettel őrzi.

„Éveken
keresztül Vörösmartyval felváltva írták az Athenaeum Játékszíni krónika című
rovatát, amely napról napra figyelte a színházi élet eseményeit. Vörösmarty sem
jelentéktelenebb kritikus Bajzánál, még szellemesebb is nála, szemléletességben
pedig nincs párja a magyar kritikai irodalomban, de Vörösmarty elsősorban nagy
költő, Bajza pedig elsősorban esztéta. De közben igen jó költő.”- olvashatjuk
egy későbbi méltatásban.
Ahogy az idő
haladt 1848 felé, Bajza egyre inkább közeledett a cselekvő politikához. Mint
fentebb említettük, Kossuthban ismerte fel a jövendő emberét, és Kossuth is
benne látta eszméinek hatásos publicisztikai kifejezőjét. Nem véletlen, hogy
1848-ban ő lett a Kossuth Hírlapja című, forradalmi célzatú napilapnak a
főszerkesztője. Őt jelölték a forradalmi vésztörvényszék elnöki székére is, de
ezt nem fogadta el, nem érezte méltónak magához ezt feladatot. Nagyon
határozottan és tudatosan a tollával „ítélkezett”, inkább nevelt és oktatott
emberek és elvek fölött és között.
Sohasem volt
gyakorló jogász, nem volt hivatásos államférfi. A szabadságharc bukása után
Bécs mégis benne látta - indokoltan - a forradalom egyik legkövetkezetesebb
előkészítőjét és kifejezőjét.
1849 végzetes
összeomlása, Világos után közvetlen életveszélyben volt. Sógorával,
Vörösmartyval együtt 1851-ig rejtőzködni kényszerült.
A szüntelen
életveszély, a szorongás, a bukás kétségbeesése, a reménytelenség felőrölték
Bajza idegzetét. Addig bírta, amíg a közvetlen életveszély feszültsége tartott.
Amikor Haynau rémuralma véget ért és Bajza visszajöhetett Pestre, már idegroncs
volt.
Munkát sehol
nem kapott: gyanús ember volt. Pedig még folytatni szerette volna az életművét.
Valamikor belekezdett egy átfogó nagy világtörténelembe, ezt szerette volna
befejezni. De nem volt kinek. Agyongyötört idegzete nem bírta tovább. Előbb csak
ki-kihagyott a tudata, azután hosszú ideig teljesen elborult. És ha az állapota
az évek folyamán valamelyest javult is, valójában élőhalott maradt, míg
1858-ban, ötvennégy éves korában meg nem halt.
Neve
fennmaradt, de mint költőt nem igazán ismerte még a kortárs irodalom sem.
A költemények formájában, mívességében valószínű Vörösmarty nagyobbat alkotott, de eszmeisége, következetes kitartása, a magyarsága, a magyar nyelv ügye, a
kiállása nemzeti függetlenség mellett már a forradalom előtt, a soha meg nem
alkuvás gerincessége a legnagyobbak közé emelte. Tartása,
élete, munkája példa lehet ma is.
Ma, amikor
már bizton tudjuk, hogy Bajza, Vörösmarty, Petőfi Sándor hitét és küzdelmét
nem lehetett/lehet eltiporni, március idusa évről évre arra kell, hogy
emlékeztessen bennünket, magyarokat, hogy amíg él ez a maroknyi nép Európa
közepén, mindig lesz, aki küzdeni fog a nemzeti vívmányokért, az elvesztettek
visszaszerzéséért, a megőrzöttek meghaladásáért, a mindenkori
függetlenségünkért.
Kölcsey
Ferenc Himnusza Bajza József Honfidala, Vörösmarty Szózata
adjon ennek a nemzetnek ma is hitet, erőt és tartást ahhoz, hogy - legyenek a
körülmények bármilyen mostohák (akár pandémia is!) - mindig emelt fővel
járhassunk magyarként keresztényként/keresztyénként a nagyvilágban és Európában!
Emelkedett szívvel élhessünk a Kárpát-medencében!
Megvívtuk a
küzdelmeinket!
/ZE/