
AZ IGAZSÁG
– Arra születtem, azért
jöttem a világra, hogy tanúságot tegyek az igazságról. Aki az igazságból való,
hallgat szavamra.
A helytartó visszafordult az
ablaktól. Intett a centuriónak, aki két emberével elhagyta az árkádos folyosót.
Hallótávolságon kívül maradtak, de tovább őrizték a procuratort a furcsa,
elgyötört csavargóval.
– Mi az igazság?
A férfi válaszolni akart, de
a procurator felemelte ujját, csendre intette. Görögül beszélt, lassan, hogy
beszélgetőtársa, aki eddig is válaszolt, de láthatóan nem volt jártas a
nyelvben, megértse.
– Hallottam, azt hirdeted,
hogy te vagy az igazság. És az út az élet. Tudd, a régiek azt mondták: az
igazság az égben született, idelent csak vándor. Téged az istened küldött közénk
a földre?
A férfi felszegte fejét és
csendesen így szólt:
– Én nem innen származom. Az
én atyám elküldött engem, hogy ürítsem ki a poharat.
A procurator hosszasan
elnézegette a kis asztalra hordott szárított fügét, lepényt és garumot,
elnézegette, ahogyan csinosan, takarékosan összerendezték fürge kezek.
– A világon rendnek kell lennie, a rend pedig önmagában igazságot jelent – szólt
a helytartó, és újra az ablakhoz lépett. Tűnődve nézett ki a térre, ahol már
gyülekeztek a komor, sötét alakok. – Te az igazságról beszélsz, de fogalmad
sincs, mi az igazság. Igazság az, hogy elsőszülött fiamat tengeri kalózok
ragadták el, és azt sem tudjuk, hol tartják fogva? Igazság az, hogy éjjelente
hátfájás gyötör, s bár az istenek nevét kiáltozom, így is messze a megnyugvás?
Igazság az, ami népekkel, országokkal történik ebben a világban? Nincs igazság,
nem is lesz soha.
Egy pillanatra összeakadt a
tekintetük, majd a procurator folytatta.
– Sokat ismerek, akik az
embereket okolják mindenért, de egyet sem, aki az isteneket. Ha jól értelek,
téged az atyád küldött közénk, és mint hirdeted, ő jóságos, törődő isten. Az
igazság tehát atyádtól származik, és te hoztad el közénk. Ezek szerint te magad
is isten vagy, részben vagy egészben, de mindenképp isten. Így van-e, csavargó?
– Te mondod, nem én.
A procurator hosszú ideig
nem mozdult. Odakint kisebb tömeg verődött össze, egyre gyakrabban tekintgettek
az ablak felé, ahol mozdulatlanná dermedve álldogált Júdea helytartója. Mintha
egy örökkévalóságig tartott volna, de végül megfordult, keményen a csavargó
szemébe nézett.
– El foglak engedni. És nem
azért, mert bármiről meggyőztél, bármit bebizonyítottál volna. Hanem azért, mert
nem akarok az istenekkel ujjat húzni. Te az igazságról beszélsz, arról, hogy
Isten fia vagy, én pedig elfogadom, hogy kint a sivatagban közelebb kerültél
istenedhez, mint bárki e nép fiai közül. És elengedlek azért, mert a tieid alig
várják, hogy lemészároljanak. De valamit meg kell még kérdeznem tőled. Ha király
vagy, mint mondják rólad tanítványaid, de legalábbis Isten helytartója itt,
Júdeában, mi történik velünk a halálunk után?
– Megtérünk atyánkhoz, és az
ő kebelén leszünk majd az idők végezetéig. A jók meglátják az istent, a rosszak
a gyehennára kerülnek, hogy megtisztuljanak, mert nem tisztelték atyámat és nem
segítették embertársaikat – válaszolta a férfi.
– Irigyellek, hogy ilyen
erős a hited – mondta a procurator. – Én ebben nem vagyok biztos. Minden, amire
jutottam mostanára, annak a bizonyossága, hogy feleslegesen nem szabad fájdalmat
okozni másoknak. Csakhogy ebbe beletartozik a magunk sanyargatása is, amiről te
nem ejtesz szót. Ha önmagunkat kivesszük vizsgálódásunkból, akkor az
önelégültség bűnébe esünk. Nehézségeinket éppen az okozza, hogy szükségszerűen
magunkból kell kiindulnunk, de másokra is tekintettel vagyunk, miközben önmagunk
lényegét nem felejtjük – ebben áll az igazság keresésének nehézsége. Érted, amit
mondok?
A csavargó bólintott. A
helytartó folytatta:
– Tisztellek és becsüllek
téged lelked tisztaságáért, de nem érted a lényeget. Az igazság, amelyet
hirdetsz, minden embert egyformán megillet a világon. Ahány isten, annyi igazság
fészkel a világon, és egyetlen teremtmény sem mondhatja, hogy csakis neki van
igaza. Vannak filozófusok, akik szerint az egész élet büntetés: a kiválóság, a
filozófia és az igazságosság csak tompán kongó üres szavak. Szerintük egyetlen
boldogság van, kellemesen élni az életünket, enni, inni, élvezni a vagyonunkat.
Mások azt mondják, szigorú önfegyelemmel, indulatok nélkül, állandó testi-lelki
próbákkal juthatunk el a tökéletesedéshez. Veled ellentétben én nem tudom, mi az
igazság, az én atyám a földön élt, amíg meg nem halt. De tiszteletben kell
tartani mások igazságát éppúgy, mint az ismeretlen isteneket. Ezért foglak
szabadon engedni.
A helytartó intett a
centuriónak. Tűnődve nézte, ahogyan elvezetik a bolond csavargót, és arra
gondolt, milyen szerencse, hogy a katonák semmit sem hallottak a beszélgetésből.
Talán túlságosan is őszintén szólt az ismeretlenhez, nem kellett volna
megnyitnia előtte a filozófia bölcsességekkel teli tárnáit.
Ekkor váratlanul megtorpant
a férfi. Bár őrei noszogatták, hátrafordult és lassan, tagoltan, rossz
görögséggel így szólt:
– Nincs igazad, procurator.
Te az észhez szólsz, és az ész már elég háborút, vérontást okozott ezen a
világon. Mi lesz a szívvel?
– Mit mondasz? – kérdezte a
helytartó.
– A te isteneid magára
hagyták a szívedet. Mindenre tudod a választ és semmit sem tudsz. Imádkozz,
fordulj Atyámhoz, akkor jutalmad lesz a mennyek országában.
– Szerencsétlen nyomorult,
nem tudod, mit beszélsz! – vágott vissza Pilátus. – Csak az ujjamat kell
megmozdítanom, és igen tisztelt honfitársaid felkoncolnak. Miféle hatalmad van
neked? Ha meghalsz, talán feltámadsz a halottak közül?
Mindketten hallgattak.
– Vigyétek!
A katonák elhurcolták a
csavargót, Pilátus pedig lehuppant a márványlábú asztal mellé a párnákra. Arra
gondolt, hogy helyesen cselekedett, amikor megkegyelmezett az igazság furcsa
királyának. „Mennyivel egyszerűbb így ez a történet, mintha a zsidók kivégzik
ezt a bolondot, és a feltámadásában kellene reménykednünk!” – gondolta és széles
mosollyal belenyúlt a fügés tálkába.
Pilátus örült annak, hogy az
élet kiszámítható, és az embernek hatalma van az események – legalábbis részbeni
– irányítására. Arra gondolt, hogy ha már történelmet nem ír az átkozott
Júdeában, a poros provinciában, teljesen a filozófiának adja magát, hogy
közelebb kerüljön az igazsághoz.
/Szentesi Zöldi
László/