
AZ ERŐSZAKMENTESSÉG TOLSZTOJ ÉLETFELFOGÁSÁBAN
(részlet
egy nagyobb tanulmányból)
A szeretet sokféle
megnyilvánulási formája között az egyik legsajátosabb az erőszakmentesség.
Lev Nyikolajevics
Tolsztoj - mint ahogy korábbi számunkban is foglalkoztunk gondolataival,
vallásfilozófiájával - erről is kifejtette nézeteit, megfogalmazta
állásfoglalását.
Az alábbi
„tanulmányrészletben” erre kívánunk rávilágítani abban a reményben, hogy a XXI.
század emberének is fogódzót nyújtanak a nagy orosz íróbölcs ebben a témában
kifejtett elmélkedései.
Tolsztoj szerint a
civilizáció embere nem önszántából szakadt el a teremtvény elvtől, hanem mert a
civilizáció, az intézményesített világ megakadályozta abban, hogy ismereteit
helyesen használja, és áthatoljon a divatos eszmék világán egy magasabb szellemi
tudás felé. Tolsztoj ezért a polgári társadalmat a burkolt erőszak, a
"civilizált barbárság" társadalmának tekintette, amelyben az anyagi szükségletek
mint legalacsonyabb rendű szükségletek a legmagasabb látszatában jelennek meg. A
gazdasági értékek előtérbe kerülését látva úgy gondolta, hogy ebből a
legalacsonyabb rendű okból származik a hibás következtetés is, mely szerint az
erőszakos egyenlőtlenség világában csak erőszakkal lehet létrehozni az emberek
közötti egyenlőséget. Az erőszakot viszont az egyik legnagyobb bűnnek tartotta,
a tudományosan megszervezett társadalom eszméje mögött pedig az erőszak
tudományát sejtette. Ezért korát az intézményesített bűnösség korának vallotta,
mivel minden intézményesítést kisajátításnak tartott, a mint ilyent bűnnek.
Bűnnek nyilvánította a nemzeti, faji és vallási egyenlőtlenséget, az ember
kisajátítását ember által, egy nép kisajátítását az államhatalom által, és Isten
kisajátítását az egyházak által, valamint a tulajdon minden formáját abban az
értelemben, hogy a tulajdon, mint az erőszak következménye és forrása a bűnösség
forrása, mivel megosztja a közös emberi érdeket valamilyen külön érdek, nemzeti,
faji, egyházi vagy éppen személyes érdekek szerint. A nagyobb érdeket kisebb
érdeknek rendeli alá, mégpedig úgy, mintha az emberi érdek lenne. És ha másképp
nem megy, erőszakhoz folyamodik, tehát folytatja az igazságtalanságot a bűnösség
örök körforgásaként. S e körforgásból - Tolsztoj szerint - csak egyféleképpen
juthat ki az ember: erőszak nélküli ellenállással.
Az erőszakmentesség, amelyet
egyetlen eshetőségnek tekintett a rossz megsemmisítésére - mivelhogy az erőszak
maga a rossz -, nem egyszerűen annyit jelent, amit annyiszor idéztek és
félreértve idéztek Tolsztojtól, hogy "ne állj ellen a gonosznak", még csak azt
sem, ami ennél pontosabb, hogy "ne állj ellen erőszakkal a gonosznak", hanem
azt, hogy ellen kell állni a rossznak, de nem erőszakkal. Az erőszakkal való
ellenállás, még ha jó szándékból származik is, a gonosz szolgálata - vallja
Tolsztoj. A passzív ellenállás a rosszal szemben viszont aktív haladás a jó
irányába, a szeretet aktivizálása az emberek egyesítése érdekében. Mohandasz
Karamcsand Gandhinak írt levelében - aki az erőszak nélküli ellenállást, részben
Tolsztoj hatására, a politika szintjére emelte, és egy földrésznyi ország
függetlenségét vívta ki segítségével - pontosan kifejti, hogyan is értelmezi ő
maga az erőszakmentesség kérdését:
"Minél tovább élek, és különösen most, hogy
világosan érzem a halál közelségét, szeretném elmondani másoknak azt, amit és
olyan tisztán átérzek, és ami véleményem szerint rendkívüli fontosságú, éspedig
arról, amit ellen nem állásnak neveznek, de ami lényegében nem más, mint a
szeretet tana torzítás és hamis magyarázatok nélkül. Azt, hogy a szeretet,
vagyis az emberi lelkek törekvése az egyesülés felé, és az ebből a törekvésből
származó tevékenység az emberi élet egyetlen és legmagasabb rendű tevékenysége,
ezt lelke mélyén érzi és tudja minden ember /miként ezt a gyermekeknél oly
világosan látjuk/; tudja, amíg a világ hamis tanításai meg nem zavarják. Ezt a
törvényt hirdette a világ minden bölcse: indusok, kínaiak, zsidók, görögök,
rómaiak. Úgy vélem, legvilágosabban Krisztus nyilvánította ki, aki egyenesen
megmondta, hogy csupán ez a törvény, s prófétái is ezt hirdetik. Mi több, előre
látva, hogy ezt a törvényt elferdítik és elferdíthetik, közvetlenül rámutatott a
meghamisítás veszélyére, aminek ki vannak téve a világi érdekek szerint élő
emberek, azaz annak a veszélynek, hogy erővel védjék meg ezeket az érdekeket,
vagyis mint mondta, ütéssel válaszoljanak ütésre, erőszakkal vegyék vissza, amit
elvettek tőlük, és így tovább és így tovább. Tudja, mert melyik értelmes ember
ne tudná, hogy az erőszak alkalmazása összeegyezhetetlen a szeretettel mint az
élet alapvető törvényével, hogy mihelyt megengedjük az erőszakot bármilyen
esetben is, elismerjük a szeretet törvényének elégtelenségét, és így megtagadjuk
magát a törvényt."
Tolsztoj az erőszakmentesség
hirdetésével egy feltételezett erkölcsi középpont felé próbálta irányítani az
embert, mivel hitte, hogy a szétesni, felborulni készülő világban a felhívás az
emberi együttműködésre az ésszerűség erejével hat, s hogy az ember történelmi
sorsa végül is ennek az ésszerűségnek az elterjesztésén, kivitelezésén fordul
meg. Ezért kérlelhetetlen határozottsággal fordul minden olyan intézmény,
szervezet és cselekedet ellen, mely az általa hirdetett isteni ésszerűség
elvének nem felel meg, vagy ellentmond annak.
Ugyanígy elítélte a katonaság intézményét. Tolsztoj szerint a katonák arra
idomított vadállatok, hogy mindenkit megmarjanak, s a hadsereg nem más, mint az
emberek intézményesített felkészítése a tömeges gyilkosságra.
Úgy a mások feletti
bíráskodást, mint a katonaság intézményét azért tartotta Tolsztoj különösen
veszélyesnek, mert a közgondolkodásban mindkettő elfogadott, és egyik sem hat az
erőszak bűnének, sőt az emberi természet velejárójának tűnik. Ő, az egykori
katona mélységesen elítéli a tradicionális orosz katonai öntudatra való
apellálást, és úgy tartja, hogy a hadseregek léte potenciálisan magában hordozza
a háborúk kirobbanásának szüntelen veszélyét, hisz a háborús tudat megléte
nélkül értelmetlenné válik bármilyen hadsereg léte. A háború pedig, mivel
tömeges gyilkosság, bűn, és Tolsztoj szemében az ember legértelmetlenebb
cselekedeteinek egyike.
Amikor 1904-ben kitört az orosz-japán háború, Tolsztoj táviratot kapott az egyik
philadelphiai újságtól azzal a kérdéssel, hogy kinek a pártján áll: az
oroszokén, a japánokén vagy egyikükén sem? Tolsztoj a következő választ adta:
"Sem Oroszországot, sem Japánt nem pártolom, hanem mind a két ország dolgozó
népét, melyet kormánya megcsalt, és arra kényszerített, hogy harcoljon
lelkiismerete, vallása és érdeke ellenére."
A francia Figaro munkatársa
személyesen utazik el Tolsztojhoz Jasznaja Poljanába, s arra a kérdésére, hogy
most, amikor Oroszország sorsa forog kockán, Tolsztoj, orosz ember létére,
bármiként is gondolkozzék a háborúról, nem tesz-e valami koncessziót, Tolsztoj a
következőt felelte: "Semmiféle koncessziót; de őszintének kell lennem. Lelkem
mélyén nem érzem magam teljesen mentnek a patriotizmustól. Érzem, hogy atavizmus
és nevelés következtében akaratom ellenére még bennem él. Az észt kell
segítségül hívnom, emlékezetembe kell idéznem a legfelsőbb kötelezettségeket, és
akkor minden koncesszió nélkül az emberiség érdekeit helyezem a legmagasabbra.
Igen, a tudatom azt mondja, hogy a gyilkosság mindig visszataszító, bármilyen
formában jelentkezik is, és bármilyen ürügyben is keressen igazolást. Hogy a
háború szörnyűséges ostor, és minden, ami előkészíti, elítélést érdemel."
A háborúra vonatkozó
felfogását Tolsztoj egy különálló cikkben is kifejtette. A cikk, amely
Térjetek észre! /Eszméljetek!/ címmel Angliában
jelent meg, két részből áll, illetőleg minden fejezete /az utolsó kivételével/
két részre oszlik. Az első rész különböző gondolkodók véleményeinek gyűjteménye
a háború kérdéséről; minden fejezet második része Tolsztoj fejtegetése ugyanezen
témára vonatkozólag.
A háború okait analizálva
Tolsztoj arra a következtetésre jut, hogy az emberek eltévedtek az üdvösség felé
vezető úton. A főeltévelyedés oka - Tolsztoj szerint - a vallás, vagyis a
vezérlő erkölcsi princípium tagadásában áll. Ezért, amikor felteszi magának a
kérdést, hogy mi a teendő most, hogy már az ellenség megtámadta a hazát, s
gyilkolja az övéit, azaz mit lehet tenni, mikor a dolog már elkezdődött,
Tolsztoj a következőt válaszolja nagyon egyértelműen: "Arra a kérdésre, hogy mit
tegyünk most, mikor a háború már megkezdődött, nekem, embernek, aki megérti
rendeltetését, bármilyen állást foglaljak is el, nem lehet más válaszom, mint
az, hogy akárminők legyenek is a körülmények, nem cselekedhetem másként, mint
úgy, amint azt Isten követeli tőlem, és azért mint ember nem tudok sem
közvetlenül, sem közvetve, sem rendelkezésekkel, sem segédkezéssel, sem
bujtogatással részt venni a háborúban; nem tudok, nem akarok és nem is fogok."
Az 1905-ös felkelés
testvérgyilkos harcainak visszhangja talán még jobban felkavarta Tolsztojt, mint
a japánok elleni háború. A forradalmi események hatása alatt fokozott
publicisztikai tevékenységbe kezd, és megírja többek között A kormányhoz,
a forradalmárokhoz és a néphez című cikkét,
amelyben felfedi egymáshoz való viszonyukat, és a jó és az igazság egyetlen,
általa igaznak tartott útjára hívja meg őket.
A kormányok létezésének
Tolsztoj csak egyetlen alapját ismeri el, ez pedig a nép üdve. Tolsztoj
idegenkedett a marxista forradalmároktól, mert úgy látta, hogy ők csak a nép
anyagi szükségleteinek a kielégítésére törekednek, és céljaik elérése érdekében
nem riadnak vissza az erőszak alkalmazásától sem; a liberálisok viszont
bosszantották, mert - szerinte - fecsegő értelmiségiek voltak, akik a paraszt
barátainak mondták magukat, pedig azt sem tudták, hogy kell megfogni a kaszát.
Kifejti róluk, hogy céljuk nem más, mint egy új kormány létrehozása, amely
felváltja a régit, s minthogy a harcnak ugyanazon eszközeit alkalmazzák, csak
megismétlik a régi kormány hibáit és eltévelyedéseit, és nem hoznak üdvöt a
népnek. Tolsztoj rájuk bizonyítja, hogy nem törekednek őszintén a nép üdvére, és
rámutat az egyetlen útra, amelyen a nép élete megjavítható: "Önök azt mondják,
hogy tevékenységük célja az emberek általános helyzetének megjavítása, de ahhoz,
hogy az emberek helyzete jobb legyen, az kell, hogy maguk az emberek jobbakká
váljanak. Ahhoz pedig, hogy az emberek jobbakká váljanak, az kell, hogy egyre
több és több figyelmet fordítsanak magukra, a maguk belső életére. A külső
társadalmi tevékenység viszont - különösképpen a társadalmi harc - mindig
eltereli az emberek figyelmét a belső élettől, és ezért elkerülhetetlenül
demoralizálva az embereket mindig lesüllyeszti a társadalmi erkölcsösség
színvonalát, ami viszont azt hozza magával, hogy a társadalom legerkölcstelenebb
részei egyre jobban előtérbe kerülnek, és erkölcstelen társadalmi vélemény
alakul ki, amely megengedi, sőt helyesli a gonosztetteket. És cirkulus vitiosus
alakul ki: a társadalmi harc által előszólított rosszabb társadalmi rétegek
buzgón szentelik magukat alacsony erkölcsi színvonaluknak megfelelő társadalmi
tevékenységnek, s ez a tevékenység pedig a társadalom még rosszabb elemeit
vonzza magához."
Végül a néphez fordulva
feltárja annak alapdilemmáját; melyik kormányhoz csatlakozzék, melyiket
támogassa: a régit, a magát kiéltet, vagy az újat, a forradalmit? És Tolsztoj
bátran kifejezést ad véleményének: "Nem csatlakozni sem a régi, sem az új
kormányhoz, és nem venni részt sem ennek, sem annak nem keresztény dolgaiban.
[...] Rátok, orosz munkásnépre nézve csupán egyetlen csalhatatlan és
kétségtelenül ésszerű kiút van a jelenlegi nehéz viszonyokból: az engedelmesség
megtagadása bármely erőszakon alapuló hatalomnak; alázatos és szelíd elviselése
az erőszaknak, de nem részvétel bennük;..." azaz erőszak nélküli ellenállással
megváltoztatni, jobbá tenni a társadalmat oly módon, hogy mindenek előtt a
társadalmat alkotó egyének váljanak jobb emberekké. Ez pedig csak úgy
lehetséges, ha minden ember önmaga tökéletesítését tartja legfontosabb
feladatának. Tolsztoj szerint ez minden ember legfontosabb feladata, és ez az
egyetlen járható út; a tolsztoji út.
Utópista - mondták rá, és
megmosolyogták, naivitással vádolták sokan kortársai közül Tolsztojt az
erőszakmentességgel kapcsolatos nézeteiért. Utópista - mondják rá manapság is
sokan; főként a tolsztoji életművet csak felületesen vagy csak hallomásból
ismerők. Nos, meglehet, hogy az ilyenfajta gondolkodás bizony utópiának számít
még ma is, és az ember természetét hosszú távon megnézve talán még igen sokáig
annak fog számítani, különösen, ha a XX. század történelmét vesszük szemügyre:
láthatjuk, hová vezetett a militáns erőszak, a fajgyűlölet, az etnikai
ellentétek; szenvedő alanyai lehettünk a marxista forradalmak "vívmányainak", a
különböző kormányok és bíróságok nem éppen tolsztoji szellemiségű működésének,
az anyagi javak elsőbbségét hirdető társadalmi berendezkedések embert próbáló
időszakainak. Ha szétnézünk a világban, be kell hogy lássuk, hogy ezek az utak
sehová sem vezettek.
De meg kell hogy lássuk azt
is, hogy volt egy Gandhi, aki megpróbálta ezt a másik utat, és volt egy Martin
Luther King, aki ugyancsak felvállalta ezt az eszmeiséget, s bár való igaz, hogy
az erőszak nélküli ellenállás e két kiemelkedő egyéniségének életét végül is
erőszak oltotta ki, de az is igaz, hogy míg éltek, emberek millióit tudták
meggyőzni a tolsztoji út járhatóságáról és eredményességéről, és tény az is,
hogy haláluk után már nem lehetett és nem lehet úgy tenni, mintha ez az út nem
is létezne.
Az erőszaknélküliség
eszmeiségét valló és hirdető Tolsztoj a maga helyzetét olyan emberéhez
hasonlította, aki meglátta a fényt, s reménykedve, azzal a biztos tudattal
világított bele ezzel a fénnyel az élet erőszakkal átitatott homályába, hogy
szétoszlatja, de a homály még sötétebb lett. Az életről
című művében ezt írta: "És a világosság világított a sötétségeknek, de a
sötétségek nem értették meg."
Ma már tudjuk, hogy volt,
aki megértette, s akadtak világítótornyok, akik a tolsztoji fénysugarat
felerősítve, messzire világítva millióknak mutattak irányt, s bár a sötétség -
az erőszak - ideig-óráig győzedelmeskedni tudott és tud még a világon, de
hinnünk kell, hogy ha lassan is, de világosodik.
/PPL/