
BARÁTSÁGRÓL, SZERELEMRŐL...
A barátság az egyik
legjelentősebb életkapcsolat.
A barátságban két lélek
egymásba ömlik, és egyik a másikkal meggazdagodik. „Annyi életet élek, ahány
barátom van.” – mondotta egy antik bölcs.
Semmi sincs, ami annyi nagy
és tiszta örömöt okozhatna, mint egy másik léleknek önzetlen bírása. A lélek
drágább, mint az ékkő, rejtelmesebb, mint a csillag, és ritkább, mint a korona.
Ezért nagy áldás egy lelket barátul bírni. Örülni mélységének, titkainak,
csodálni örök törvényeit, s ujjongani e műremek felett, amit Isten maga
alkotott, és maga is ujjongott alkotása felett.
De ennek a barátságnak
kísértései is vannak. Hatalmat vesz rajtam a másik lélek, vagy pedig én veszek
hatalmat rajta. Ha a másik lelke erősebb, akkor hibáinak, fogyatkozásainak,
emberi gyarlóságainak öntudatlanul is követője, másolója leszek. A megromlott
emberi természet kétszeresen kísért: magamban és a másikban. Ha pedig én vagyok
erősebb, óriási felelősség terheli a vállam: vajon jótevője vagyok-e társamnak?
Jobbik énje szólal-e meg bennem, felfelé emelem-e, és segítek-e neki küzdeni
alacsony, sötét hatalmakkal szemben?
A barátságnak, a szerelemnek
közös vonása a választás. A gyermek nem választja szüleit, testvéreit, de a
felnőtt, sőt a felnövekvő is választhatja és választja is, kivel barátkozik,
kibe szeret bele. Mert már eleve sejti – arcokból, alkatokból, viselkedésből -
kit nem kedvel, s ki iránt érez vonzalmat.
A választás kétféle lehet:
hirtelen vagy lassan kibontakozó. De általában ösztönös, szinte telepátiaszerű.
Az ember nem spekulál rajta, nem következetesen cselekszik, hanem csaknem
akaratlan vonzódásokból. (Leginkább a szerelemben, de többnyire a barátságban
is.)
Másik közös vonás
barátságban, szerelemben a két ember közötti ilyen vagy amolyan szoros, olykor
életre szóló kapcsolat. És az is, hogy kiemel két embert a sokaságból, a sokfelé
irányuló, lehetséges szálakból, kapcsolódásokból, s időlegesen vagy véglegesen
egymás közelébe hozza őket. Jóval közelebb, mint az másokkal lehetséges. Ez
ezért van, mert a barátság fő, talán legfőbb ellenszere ki-ki teljes
elmagányosodásának.
Az igazi barátság nemcsak
egymásnak teljes értése, főként szellemi vagy életviteli téren, többnyire
érzelmileg is, hanem egymás megsegítése, mondhatni, egymás énjének kiegészítése.
A barátság alapja azonban
csak a kölcsönös megbecsülés lehet, s az egy szinten, az egy rangon levés.
Természetesen emberi, és nem társadalmi rangról van szó. Amint az egyik fölötte
érzi magát a másiknak, s ezt érezteti is, a másik előbb-utóbb visszavonul, sőt
megsértődik. Vagy visszavonul és megsértődik a másik, aki fölényben véli magát,
majd kiderül, hogy nincs is fölénye – esetleg már eleve nem is volt, csak hitte.
Ezért barátságok mélyén nemegyszer titkolt viaskodás is folyik, s ez csak később
válik, ha válik, nyilvánvalóvá.
A barátságok nemcsak
szellemiek, nemcsak értelem és tudás szövi őket, hanem talán kezdettől, de
később mindenképpen érzelmek is táplálják őket. Az ember általában szereti is
barátait, a szeretet pedig érzelem.
Az érzelem s nyomában a
szeretet a barátságban többféleképpen keletkezhet.
A gyakoribb, hogy tartós
barátságok során a barátok szükségképpen meg is szeretik egymást, az érzelem –
mondhatni - követi és később átszövi az értelmi kötődést.
A másik és ritkább: a
hirtelen összetalálkozás két, egymásnak hirtelen felnyíló ember között. De az
ilyen veszélyesebb. Az, akin az érzelem gyorsan kitör, később is ilyen lesz,
mások felé is hamar fordul, sőt elhagyja az embert, ha mások számára
érdekesebbek. S ezért talán a legmaradandóbb és érzelmileg is a
legmegalapozottabb barátságok azok, amelyek a gyermek- vagy ifjúkorban
keletkeztek.
A szereteten kívül azonban
másfajta érzelmek is jelen lehetnek két ember kapcsolatában. Ilyen az indulat, a
rajongás, a gyűlölet – ezek már az érzelem felső, élesebb és ártalmasabb fokai.
Ezek is így vagy úgy többé-kevésbé átszövik, táplálják a barátságokat. Még
inkább, sőt mondhatni, egyedül ezek táplálják a szerelmet. A szerelmet, ami oly
könnyen fordul gyűlöletté. A szerelmet, ami felsőfokú megjelölése két élőlény
érzelmi kapcsolatának.
Ám a szerelem többnyire
háborgat is, féltékennyé tesz, szenvedéseket, sőt gyötrelmeket okoz. Olyan, mint
a láng, közelléte jólesik, de még közelebb érve hozzá, éget. A valóságot - ha
van - torzítja, még ha gyakran szépíti is. Azt sem tudjuk biztosan, kit
szeretünk igazában: a másikat-e vagy önmagunkat. Talán csak arra vágyunk, hogy
szeressenek. Valakit bekebelezni, magunkénak tudni akarunk, a magunk egy
alkatrészének, s ez nehéz, mert ellenállásokat, elriadásokat kelt a másikban. Az
is, ha túloztuk, túlköltöttük magunkban a szerelmet, mert ez később
feszültségeket, csalódásokat okoz. Leginkább, ha hirtelen lobbant fel bennünk a
láng egy másik iránt. Nemegyszer pedig már eleve elképzeltünk egy szerelmet, sőt
valakit, akit szerethetnénk, s azt hisszük, ő az igazi. Majd úgy látjuk, mégsem
az. Ha túlságosan is csodáljuk, képnek alkotjuk a magunk számára, sőt, igazában
képzeletünk alkotta meg, akkor még nehezebben jutunk valóságosan is birtokába.
Ha fölénybe kerülünk, s a másik kiszolgáltatottá, akkor az szenved; ha ez
fordítva történik, úgy mi. Sőt, mondhatnánk: kiszolgáltatottakká leszünk
mindenképpen, éppen az erős érzelem miatt. S ha lemondani kényszerülünk, erre
szánjuk magunkat, akkor a csalódás, az emléke rág – valaminek, az elképzeltnek
az elvesztése. A bánat, a rezignáció, ami ezt követi, az érzés, hogy
szegényebbekké váltunk, talán már örökre. Így vagy úgy mindenki találkozott,
találkozhatott ilyesmikkel a szerelemben – ha nem, akkor igazában nem is
lehetett szerelmes.
A szerelem szoros
kapcsolatba kerülhet a barátsággal. Ez akkor történik meg, ha az egymást
megértés, egymásrautaltság fokozódóan vagy éppenséggel egyoldalúan érzelmi
töltést kap. A kétféle elem ekkor keveredik.
Előbb az értelemé, az észé,
a szellemé a szó, az a hatóerő; majd színesedik, érzelemmel telítődik,
szerelembe fordul a megértés a kölcsönös megértésből eredő egymásra találás
folytán.
A másik eset: előbb a
szerelem, a hevület; majd megismerve - mélyebben megismerve testileg, lelkileg -
egymást, a mind bensőségesebb kapcsolat: egymásban az esendőségnek is a
megismerése. Mert éppen a másik esendősége az, ami leginkább szeretetre,
megsegítő készségre s így önmagunkból kilépésre késztet. Hiszen a fölény
nyomaszt, az alárendeltség érzete bántó. A megsegítés eredménye viszont –
érzelmi kötődés esetében – a lélek legmélyebb rétegeiben jó érzést, a
támogatottság és a támogatásra képesség érzését kelti. Mindez olyan, mint egy
növény, mely kezdetben virágokat hajtott, majd gyümölcsöt terem. Ágai
megerősödnek, a földben, a mélyben a gyökerei is, s az embert nem az önszeretet,
hanem az igazi, a másik sugárzó szeretete hatja át.
Az ember örök vágya, hogy
magányát – eredendő magányát, a kezdettől mindvégig rá leselkedő magányt -
megoszthassa másokkal, legalább még egyvalakivel.
S ha ez sikerül, az maga a
boldogság.
/Ravasz László és Granasztói Pál írásai nyomán
PPL/