
LEV NYIKOLAJEVICS
TOLSZTOJ
(1828 - 1910)
Közismert tény, hogy egy
gondolkodó életútja bizonyos mértékig meghatározza az általa létrehozott
eszmerendszert, és a megszületett gondolat már születése pillanatától
befolyásolja a gondolkodó életfelfogását és ez által alakítja életkörülményeit -
feltéve, hogy a gondolkodó meg akar felelni a saját eszmeisége támasztotta
feltételeknek. Életfelfogás és életút tehát hosszútávon kölcsönösen meghatározza
egymást. Nincs ez másként Lev Nyikolajevics Tolsztoj esetében sem.
A fiatal Tolsztojban az
elemi törvények iránti érzék mellett az önelemzés képessége volt a másik, egész
életpályáját meghatározó adottság. Kora ifjúságától haláláig egyszerre élte,
szemlélte, megítélte és korrigálta önmagát, s ez a képessége művészi eljárássá
lényegült az alkotás folyamán: tökéletesedésében érzékelte az ember tudatos
lelki életét, s mivel központi hősei többnyire őrá hasonlítottak, írásaiban
saját magát formálta remekművé. Teljesen kiadta titkait a világnak, munkássága
hatalmas napló, egy élet belső képe megszakítás nélküli mozgásban.
A törekvés egy felsőbb cél
és értelem felé Tolsztojnál nem kitervelt gondolat, hanem belső indíték, amelyet
mint eshetőséget hozott magával, majd később felismerésként képviselt. Ez az
eshetőség már kezdettől megszabta művészetét, mielőtt még igazán értette volna
is, mi ez a cél és mi ez az értelem, amelyről végül a felbomlással szemben az
egyesítés eszméjétől vezetve írt.
Nem egy személyes
tulajdonsága és a külső körülmények egyaránt akadályozták annak felismerésében,
hogy minek a nevében kell élnie és alkotnia. A rossz kísértésében élt folytonos
ellentmondások között, amelyeket annál inkább legyőzni kívánt, mennél inkább
érezte saját gyengeségét, és látta kora gyávaságát az erkölcsi igazságok
belátásával szemben. Ez persze nem ment könnyen, sőt élete vége felé egyre
nehezebb lett. "Prófétai" tevékenységét sem családja körében, sem az irodalmi
berkekben nem nézték jó szemmel. A próféták sorsa jutott neki osztályrészül:
családja elfordult tőle, barátai megtagadták, ellenségei misztikus
forradalmárnak kiáltották ki.
"Ön bizonyára nem is gondolt
rá, de el sem tudja képzelni, mily egyedül vagyok, s hogy az, amit igazi énemnek
tartok, milyen mély megvetést vált ki környezetemből." - írta egy ismeretlen
levelezőtársának.
Tapasztalnia kellett, hogy
szava, mint az emberhez intézett szó, a legtöbb ember számára üres beszédnek
hat, vagy legjobb esetben kivihetetlen, tehát elvetendő tanításnak. Tolsztoj
tudta, hogy a prófétának az igazságot saját példájával kell igazolnia; ezért is
próbálta saját magát, az alanyt, aki tanít, önmaga tárgyává, tanítása
eredményévé is tenni, hogy beszéde ne üres beszéd legyen, és ne lássék
kivihetetlennek a kivihető. Életét megpróbálta hát átalakítani,
leegyszerűsíteni, hogy életvitele és eszméi ne kerüljenek szembe egymással. Ám
ez is kevésnek bizonyult. Az egyszerű orosz paraszt azt várta Tolsztojtól, hogy
teljesen szakítson környezetével, és költözzön közéjük. Egyre erősödött benne az
elhatározás, hogy megszabaduljon nyomasztó, ellentmondásos helyzetéből, és
megmentse - mint írja - a saját lelkét és élete célját.
"Fais ce que doit, advienne
que pourra" - "tedd, amit kell, lesz, ami lesz - ez a mély bölcsesség
kifejezése” - írta Tolsztoj Ernest Crosby amerikai publicistának. "Mindenki
kétségtelenül tudja, mit kell tennie, de hogy mi történik, azt egyikünk se
tudhatja. S ezért már nemcsak az vezet bennünket ugyanide, hogy meg kell
tennünk, amit kell, hanem az is, hogy tudjuk, mit kell tenni, viszont egyáltalán
nem tudjuk, mi fog történni, és mi következik cselekedeteinkből."
Így őrlődve, s ennek
tudatában bár, de szigorú belső erkölcsi parancsát végül is követve lemond
összes ingó és ingatlan vagyonáról, s "közkinccsé" teszi valamennyi írását.
Végül szakít környezete fényűző életmódjával, és 1910. október 28-ára virradó
éjjel örökre elhagyja otthonát.
Jasznaja Poljanát ugyan
elhagyta - lopva, éjnek idején menekült - de Asztapovo falunál meg kellett
állnia. A vonaton, mint köztudott, belázasodott, nem tudott továbbutazni. Az
állomásfőnök szobájában halt meg egy hét múlva.
Betegségének, majd halálának
hírekor a nemzeti megdöbbenést meglehetősen ízléstelen, a családi ellentéteket
kiszínező híresztelések kisérték - főként a sajtóban - „futásának" okairól.
Mértékadó vélemények
szerint az orosz írók közül Tolsztoj szervezte meg magának így a legnagyobb
halált: "futásával" alkotó és szellemi pályáját hitelesítette, egyensúlyt
teremtett élete, gondolkodása és művészete között; eszméi követésében
teljesítőképessége határáig ment.
Török Endre szerint "a
társadalmi és családi viszonyok Tolsztojt végül is arra késztették, hogy
elhagyja régi életét, kifejezve, hogy egy ártalmas világban az ember csak akkor
képes helytállni önmagáért, ha a lelkiismeretén kívül semmihez sem ragaszkodik."
Nos, Lev Nyikolajevics
Tolsztoj azon kevesek közé tartozik, aki megélt életében haláláig hű maradt a
maga hirdette eszméihez, miközben sok ezernyi sorával a világirodalom
klasszikusa, egyik legolvasottabb írója lett.
De ki is volt ez az előkelő
származású, mégis a művészi pályát választó, sajátos gondolkodású, nem
mindennapi életet élő írófejedelem?
Az orosz évszázadok folyamán
az elődök óta úgyszólván minden nemzedékben akadt egy nevezetes Tolsztoj.
Hadvezérek voltak vagy államférfiak, de mindig a legfentebbiek között, grófi
címet viseltek, kiterjedt birtokaikon jobbágyseregek közt uralkodói hatalommal
éltek. És a romantikus korszaktól, tehát a XIX. század legelejétől fogva
nemzedékről nemzedékre kivált belőlük egy-egy valóban jeles író vagy költő is. A
nagy emberek, nagy írók hosszú sorából emelkedik ki, s magasodik az emberi
szellem legmagasába Lev Nyikolajevics Tolsztoj, a Háború és béke, az Anna
Karenina, a Feltámadás és mellettük könyvespolcnyi remekművű regény, elbeszélés,
novella, dráma, mese, elmélkedés, sőt jó néhány tankönyv írója.
A Jasznaja Poljana-i birtok,
ahol 1828. szeptember 9-én meglátta a napvilágot, és később a szétágazó
családban rámaradt, már nem tartozott az arisztokraták országnyi uradalmai közé,
itt nem ezrével, csak százával számolták a jobbágyokat, de azért gondtalan
életet biztosított volna akkor is, ha ura semmi mást nem akar, mint földesúrnak
lenni.

Tolsztojt azonban már kora
ifjúságától fogva hajszolja a hivatásvágy. Fiatalon árvaságra jutott, de jó
nevelők, főleg érzékeny lelkű és művelt asszonyok irányították. Korán ragadnak
rá az idegen nyelvek, és egyre több nyelvet akar tudni, közben jogásznak is
készül, izgatja a pedagógia, érdeklődik a gazdálkodás modern módozatai iránt, és
serdülő gyermek kora óta akar minél többet tudni az emberekről. Arisztokrata
létére már a korai időktől fogva szeretettel fordul a parasztok felé. Később már
a parasztok szemével és szempontjaiból nézi az egész világot. Hanem amikor
fiatalemberré serdül, bekerül az úri körök léha társaságaiba, és szenvedélyes
túlzásokkal éli a mulatozós, kicsapongó életet. De nyitott szemmel és éles
elmével néz körül ezekben a társaságokban is. Az úri otthonok, a nemesi
udvarházak, a nagy hagyományú családok, a kivilágított táncos szalonok ugyanúgy
jól megismert helyszínei lesznek majd a Tolsztoj-regényeknek és
-elbeszéléseknek, mint a muzsikok viskói vagy a végtelen szántóföldek.
Amikor megcsömörlik a
társaságoktól, hirtelen fordulattal katonának áll. Vakmerő katona, a csatatéren
is hajtja a belső tűz. Harcol a Kaukázusban, majd hadnagyként éli végig a krími
háborúban Szevasztopol ostromát.
Már korábban is írt, a jó
szeműek már észrevették tehetségét, de a kaukázusi és a szevasztopoli élmények
bontották ki benne a nagy ábrázolót. Személyes emlék egyesül itt történelmi
távlattal és emberismerettel. Stílusa pedig kezdettől fogva művészi igényű,
gazdag és szemléletes nyelvű. Még nincs harmincéves, de már nevezetes író. A
hadseregtől megvált. Tudja már a teendőjét.
Író és pedagógus. Ez a
pedagógusság nem mellékes az életében. Nemcsak elméleti gondja a népnevelés,
hanem maga is iskolát alapít a birtokán, tankönyveket ír, személyesen oktat.
Egy nagyobb európai körút
után hazatérve, tudomásul véve a nyugati országok 1848-as forradalmait és a
forradalmak vérbe fulladását, ismerve már a cári önkényt is és a nyugati
polgárság ridegségét is, kritikusan szemléli az egész világot. Egy ízben
megkísérti a vágy, hogy mindörökre kivándoroljon a cárok birodalmából, de
visszariasztja az a polgári világ, ahová onnét mehetne.
1862-ben feleségül veszi a
nála tizenhat esztendővel fiatalabb, német származású moszkvai orvos leányát,
Szofja Andrejevna Berszet, aki a nagy írónak nem csupán hitvese, de
munkásságának alázatos „kiszolgálója” is lett (szinte minden regényét ő másolta
gyöngybetűkkel a nyomda alá rendezve).

Közben pedig 1862-ben
ünnepli Oroszország a Napóleon felett aratott győzelem ötvenedik évfordulóját.
Ez adja a nagy tervet, hogy felidézze azt az egész félszázaddal korábbi világot,
amikor sok minden kezdődik mindabból, ami a későbbi orosz történelmet
meghatározza. Két évig csak tervezget. Majd 1864-tol 1870-ig (hatévi
megfeszített munkával) írja a Háború és békét.

Nagyon sok olvasó akad, akit
ha megkérdezünk, hogy melyiket tartja a világ legjobb, legszebb regényének,
habozás nélkül vágja rá, hogy a Háború és békét. Kétségtelen, az elbeszélő
prózának ezeréves távlatokban is ez az egyik legfőbb műve. Ahányszor olvassa az
ember, annyiszor talál újat és újat benne. Történelmi regény egy korszakról,
hanem abban az ábrázolt korban felvonul a társadalom minden rétege. Férfiak, nők
élik életüket a veszélyes történelemben, szerencse és balszerencse váltakozik,
érzelmek erősödnek, gyengülnek, indulatok törnek fel, meghitt szerelmes
pillanatokat nagy távlatú csataképek váltanak. A férfi olvasó szerelmes lesz
Natasába, személyes barátságot köt Andrej Bolkonszkijjal és Pierre Bezuhovval.
Meggyászolja Andrejt, amikor elesik a csatatéren, és együtt örül Pierre-rel,
amikor végre ő lesz Natasa férje. — Ez az a nagy terjedelmű könyv, amelyet nem
lehet abbahagyni — mert Tolsztoj lebilincselő író —, és nem elegendő egyszer
elolvasni, részleteiben is olyan gazdag mű, hogy az ember csak újra meg újra
olvasva veheti birtokába. Ezen a művészi színvonalon nem lehet túlemelkedni, ez
az írni tudás teljessége.
És Tolsztoj képes volt
tartani a színvonalat.
Az Anna Karenina ha
nem is olyan dúsgazdag, sokágazatú, s nem törekszik ilyen teljességre, talán még
szebb regény. Egy tragikus szerelem körül kitárul a már polgárosodó orosz
földesúri rend világa; különféle otthonok, családok és útlehetőségek kerülnek
elemzésre. Anna férje, szerelme és jó barátja — Karenin, Vronszkij és Levin — a
maguk egyszeriségében három magatartást is jelképeznek. Annába pedig ugyanúgy
beleszeret az olvasó, mint korábban Natasába. Az Anna Kareninát jó olvasni.

Tolsztoj gondolkodásra
készteti olvasóját, megmutatja a gyötrő gondokat, de nem gyötri az olvasót.
Ennek az eszméi szerint oly zordon prófétának, ha regényt ír, olyan derűje van,
mint magának a természetnek. Holott gyakran ír a lelkiismeret benső
kínlódásairól, mint nagy regényében a Feltámadásban is, de számos kisebb
terjedelmű elbeszélésében is. A halál is mindig jelen van.

Szorongatóbb képe az emberi
elmúlásnak aligha akad, mint amilyen az Ivan Iljics halála, az egyik
legkiválóbb kisregénye, melynek központi kérdése: hogyan érdemes élni, ill.
hogyan nem szabad élni?
Erre a kérdésre kapjuk meg a
választ a műből – „Ivan Iljics élete egyszerű, mindennapi és iszonyú volt.” Így
foglalja össze az író hőse egész sorsát.
Ivan Iljics minden
tekintetben középszerű ember, tökéletes hivatalnok volt. Házasságának első évei
boldogságban teltek, de aztán egyre nyomasztóbbá vált kapcsolata feleségével.
Gyakran veszekedtek, ami miatt Ivan Iljics a munkába menekült. Egyre feljebb
került a hivatali ranglétrán – igazi csinovnyik volt, igyekezett megfelelni
főnökeinek -, így hamarosan magas beosztású ügyész lett. Az új lakását rendezte
be éppen, amikor beütötte az oldalát, melynek következtében egyre erősebb
fájdalmai támadtak. Ahogy betegsége egyre előrehaladottabb állapotba kerül, úgy
szűkül be a regény tere; végül a színhely már Ivan Iljics betegszobája. A
szereplők is egyre fogynak, s végül már csak Geraszim, a muzsik szolga marad
mellette. Legjobban az fáj neki, hogy mindenki hazudik; mindenki tudja, hogy meg
fog halni, de senki sem mer szembenézni az elkövetkezendő halálával az egyetlen
Geraszimot és a fiát kivéve, akinek a szemében meglátja a szánalmat.
Fizikai szenvedéseinél is
elviselhetetlenebb volt számára erkölcsi szenvedése, elrontott, bűnös és
közömbös életének tudata. Halála előtt azonban megvilágosodik Ivan Iljics tudata
– meglátta a Fényt -, rájött, hogy úgy kellett volna élnie, hogy másoknak ne
okozzon fájdalmat, sőt, örömöt szerezzen. És lelkében feltámadt az önzetlen
szeretet, a jóság, a sajnálat a világ összes szenvedője iránt. Erkölcsileg
megtisztult, eltűnt a fájdalom, a halálfélelem, s megigazulva, boldogan halt meg
Tolsztoj ebben a
kisregényében is a tolsztojánizmus igazságait hirdeti: a szeretetet, az
emberséget, az erkölcsi tisztaságot. Ezeket a tulajdonságokat ő maga az egyszerű
muzsikban és a gyermekekben vélte felfedezni.
Az a nagy orosz realizmus,
amely Gogollal kezdődik, és nyomában oly sok nagy és nagy hatású írót adott a
világirodalomnak, Tolsztojjal emelkedett a csúcspontjára. Az egész világ feléje
nézett, tőle tanult. Semmiféle realista művész igény nem kerülhette és nem
kerülheti meg. Társadalom és ember, nagy eszmék és kicsi gondok, világformáló
erők és lélekformáló szerelem óriási nagy egységbe fonódik össze műveinek
gigantikus épületében. A további utak mind tőle vezetnek. Csehov, a lélek
árnyalatainak klasszikus ábrázolója és Gorkij egyaránt őt tekintette
tanítómesterének. De rá esküdtek a tőle tulajdonképpen idegen naturalisták is,
alakjaira hivatkoztak a lélek búvárai ugyanúgy, mint a falu életének kutatói.
A Tolsztoj-művek ma is
sikerkönyvek, szinte mindegyiket megfilmesítették, a ma emberét is megfogják az
érdekes egyéniségek, a sajátos háttér -történetek, a fordulatos nagy események
és az apró lelki rezdülések.
Másfél évszázad után is
talán jobbak leszünk egy-egy művének elolvasása után!

/HG
és ZE/