
CSAK EGY TÖRTÉNETÜNK
VAN...
Egy gyermek megkérdezheti: „Miről
is szól a világ története?” Egy felnőtt férfi vagy nő meg kiváncsiskodhatik: „Merre vezet a világ útja? Hogyan fog
végződni, és amíg mi is részt veszünk benne, miről van itt szó
tulajdonképpen?”
Azt hiszem, egy mese van a világon –
csak egyetlenegy -, amely valamennyiünket izgat és
foglalkoztat, rémülettel és lelkesedéssel tölt el úgy, hogy a gondolat és ámulat
fényes borítékú, folytatásos regényében élünk szakadatlanul. Az emberek mind egy
hálóba esnek, a jó és rossz egymásba kuszálódó szövedékében vergődnek – egész
életükkel, gondolataikkal, vágyaikkal és törekvéseikkel, kapzsiságukkal és
kegyetlenségükkel, nemességükkel és nagylelkűségükkel egyetemben. Az erény és a
bűn első öntudatunk láncfonala és vetüléke. És ebből készül az a szövet is,
amelyben lelkünk utolsó rezdülése végbemegy, minden változás ellenére, amit a
földre, a folyókra, a hegyekre, a gazdálkodásra és viselkedésünk módjára
erőltetünk. Nincs más történet, csak ez. Az ember, ha már ott tart, hogy lerázza
magáról élete porát és pernyéjét, végül csak egyetlen kemény, világos kérdést
vet fel: „Jó volt-e az egész, vagy rossz? Helyesen cselekedtem-e, vagy
helytelenül?”
Herodotosz,
amikor a perzsa háborúról beszél, elmeséli, hogy Krőzus, a sors kegyeltje,
korának leggazdagabb királya feltette a döntő kérdést athéni Szolónnak. Nem
tette volna fel, ha nem izgatja módfelett a kérdés.
- Ki a legszerencsésebb ember a
világon? – kérdezte.
Bizonyára marta a kétség, és
megnyugtatásra sóvárgott. Szolón a régi idők három legszerencsésebb emberéről
mesélt neki, és Krőzus alighanem oda se figyelt, annyira izgatta a kérdés, hogy
vele, ővele mi lesz? És amikor Szolón őt nem említette meg, Krőzus kénytelen
volt megkérdezni:
- Hát engem nem tartasz
szerencsésnek? Én nem vagyok az?
Szolón habozás nélkül
válaszolt.
- Hogy tudhatnám? – mondta. –
Hisz’ te még nem vagy halott.
És ez a válasz bizonyára komoran
kísértette Krőzust később, amikor szerencséje szertefoszlott, gazdagsága és
királysága megsemmisült. És amikor hatalmas máglyán elevenen megégették, talán
eszébe jutott Szolón, és talán azt gondolta, hogy bár sohasem kérdezte volna
meg, vagy bárcsak ne kapott volna kérdésére választ!
És a mi korunkban is, amidőn egy ember
meghal – ha életében vagyonnal, befolyással, hatalommal rendelkezett, és minden
külsőséggel, ami irigységet kelt -, az élők számba veszik a halott
vagyonát, kiválóságát, munkásságát és mindazt, ami emlékét megörökítheti – akkor
is csak egy kérdést tesznek fel: „Jó volt az élete, vagy rossz?” Ami
ugyanaz, mint Krőzus kérdése, csak a szavak mások. Amikor az irigység
megszűnt, a mérőléc csak ez: „Szerették-e,
vagy gyűlölték? Halálát veszteségnek érzik-e embertársai, vagy valamiféle örömet
merítenek belőle?”
Tisztán emlékszem három ember
halálára. Az egyik a század leggazdagabb embere volt, aki foggal és körömmel
tört utat magának a vagyon felé, emberek testén és lelkén tiporva, de aztán sok
évet szánt arra, hogy visszavásárolja az emberek szeretetét, amit régebben
eljátszott – és ebben az igyekezetében nagy szolgálatokat tett a világnak, sőt
talán bőségesen kiegyenlítette azt a sok rosszat, amit felkapaszkodása során
elkövetett. Éppen hajón utaztam, amikor meghalt. A hírt kifüggesztették a közlemény-táblára, és majdnem mindenki
örömmel vett róla tudomást. Többen megjegyezték:
- Hála Istennek, hogy ez a
csirkefogó meghalt!
Aztán volt egy férfi, eszes, mint a
Sátán, akinek sejtelme sem volt az emberi méltósáról, de annál jobban ismerte az
emberi gyengeség és gonoszság minden megnyilvánulását – és ezt a különleges
tudását az emberek megrontására használta fel, arra, hogy az embereket
megvásárolja, megvesztegesse, elcsábítsa és fenyegesse, amíg végül ő maga nagy
pozícióhoz, hatalomhoz jutott. Indítékait most már erények ruhájába öltöztette.
Gyakran töprengtem azon, vajon tudja-e, hogy semmiféle ajándékkal sem
vásárolhatja vissza az emberek szeretetét, ha egyszer megfosztotta őket
önbecsülésüktől. A megvesztegetett ember csak gyűlölni tudja azt, aki
megvesztegette. És amikor ez a férfi meghalt, az egész ország visszhangzott
dicséretétől, de a felszín alatt mindenki örült neki, hogy
elpatkolt.
És volt egy harmadik férfiú, aki talán
sok hibát követet el élete során, de egész életét valóban annak szentelte, hogy
az embereket jobbá, bátrabbá és nemesebbé tegye, olyan időben, amikor szegények,
nyomorultak, megriasztottak voltak, és csúf erők szabadultak a világra, hogy az
emberek félelmét kihasználják.
Ezt a férfiút egy kis csoport rettentően gyűlölte. De amikor meghalt, az emberek az
utcán sírva fakadtak, és szívük mélyén így jajveszékeltek: „Most mi lesz
velünk? Hogy haladunk tovább előre, őnélküle?”
Ebben a nagy bizonytalanságban
bizonyos vagyok abban, hogy gyarlóságuk felszíni rétege alatt az emberek jók
akarnak lenni, és azt akarják, hogy szeressék őket. Valójában legtöbb bűnük nem
egyéb, mint kísérlet arra, hogy rövidebb úton jussanak szeretethez. Amikor az
ember a halál küszöbére ér – akármilyen képességekkel, lángelmével, befolyással
rendelkezett is -, ha halálos ágyán nem veszi körül szeretet, akkor élete merő
kudarc volt, és halála hideg borzalom. Én úgy gondolom, ha nekem vagy neked
választanunk kellene a gondolat vagy cselekvés két útja között, a halálunkra
kellene gondolnunk, és igyekeznünk kellene úgy élni, hogy halálunknak ne örüljön
a világ.
Csak egy történetünk van. Minden
regény és költemény alapja ez a bennünk zajló örök küzdelem a jó és a rossz
között. És én úgy érzem, hogy a rosszat mindig újra meg újra kell nemzeni, míg a
jóság, az erény halhatatlan. A bűnnek mindig új, friss, fiatal arca van, míg az
erény olyan tiszteletreméltó, mint semmi más ezen a világon.
/John Steinbeck: Az édentől keletre
(részlet)/