
NEMZETI GYÁSZHELYÜNK - RECSK
A népek emlékezete, a
múltjuk pontos és hiánytalan ismerete a biztos záloga az élhető jövőnek.
Mi magyarok ezzel az
emlékezettel - különösen a nemzeti emlékezettel - kissé hadilábon állunk. Most
ne vitassuk, hogy ebben mennyiben hibás az aktuális oktatáspolitka vagy éppen
maga az úgynevezett „nagypolitika”!
Nem csupán a diákok, de a
felnőtt nemzedékek is számtalan esetben hályogos szemmel néznek a múltba és a
jövőbe egyaránt, pedig Sütő Andrástól is tudjuk, hogy ”… a múltjából
kiforgatott ember hályogos szemmel néz a jövő felé.”
Mindezek annak kapcsán
jutottak eszembe, hogy szinte észrevétlenül vettük tudomásul Szent Mihály
havának első napjaiban, hogy immár hatvan esztendeje, hogy a „recski munkatábor”
szögesdrótjai, kapui megnyíltak. Szűkebb és tágabb környezetemben alig akadt
ember, aki hallott egyáltalán valamit is erről, az évfordulós megemlékezés - ami
egyébként felemelő és megrázó volt - közel sem kapott olyan visszhangot, mint
amit megérdemelt volna.
A második világháború
befejezése után nyolc(!) évvel, 1953 szeptember elején a „magyar gulag”
meggyötört, még életben maradt lakói csodával határos módon hazamehettek
szeretteikhez.
De mi is volt Recsken, kik
kerültek ebbe a mátrai kis faluba? Mi is ez a nagyon sajátos, csak a
kelet-európai fül számára érthető „GULAG” kifejezés?
A gulag a
kényszermunkatáborok, -telepek és börtönök hálózata volt a Szovjetunióban. (A
gulag szó a Glavnoje Upravlenyije Lagerej - Táborok Főigazgatósága - rövidítéséből
ered.) A megfélemlítésre szolgált. Bár szólni róluk nem lehetett, de titokban
suttogtak a szörnyűségekről, hisz az áldozatok száma - most már tudjuk -,
vetekszik a náci táborok halottaiéval. A háború után még évtizedekkel később is
emberek millióit dolgoztatták, éheztették, kínozták halálra ezekben a
táborokban. Legtöbbször csak az volt a „bűnük”, hogy nem hittek elég meggyőzően
és látványosan a leendő kommunizmus népboldogító eszméjében. Aki oda bekerült az
ritkán élte túl. Egyébként az elítélteknek köszönhető több oroszországi
vasúthálózat, neves építmények, és még lehetne sorolni azokat az embertelen
létesítményeket, amelyekről a 60-as években először Szolzsenyicin számolt be az
Ivan Gyenyiszovics egy napja című naplóregényében.
Magyarországon Rákosi
Mátyás, mint Sztálin leghűségesebb alattvalója és tanítványa ebben is követte a
mintát. Az 1948 után kezdődő kitelepítések mellett (amelyeknek mintegy
háromszázezer áldozata volt) internálótáborok sokaságáról adtak hírt a
megalakuló ÁVH és a lefüggönyözött feketeautók rémisztő világában. Az országban
rettegett minden jóérzésű ember.
A mintegy 100
kisebb-nagyobb internáló és munkatábor közül a leghírhedtebb a Heves megyei
Recsk község mellett emelkedő Csákány-kő nevű hegy kőbányája közelében, az 1950
októbere és 1953 ősze között, az Államvédelmi Hatóság (ÁVH) által működtetett
kényszermunkatábor volt. A bírósági ítélet nélkül idedeportált mintegy 1500
fogvatartottat, minimális létfeltételek között dolgoztatták folyamatosan a
kőbányában. A rabokat sokszor állati kegyetlenséggel fenyítették, kínozták,
éheztették.
A közel kétezer
kényszermunkás a magyar társadalom minden rétegét képviselte. Volt közöttük
munkás, értelmiségi dolgozó, a hadsereg tagja, korábbi földbirtokos, politikus.
Közülük senkit sem állítottak bíróság elé, el nem ítélték őket. Bűnük ugyanaz
volt, mint a Szovjetunió-bélieknek: nem tapsoltak eléggé az újonnan beköszöntő,
a hazaitól teljesen idegen rendszernek.
A politikai okokból fogva
tartott kényszermunkások maguk építették fel a kényszermunkatábort, kerítették
be magukat többszörös szögesdrótkerítéssel. A kerítésén belüli erdő fáiból
építették meg primitív barakkjaikat, a tábort körülvevő őrtornyokat. Az andezit
bányában primitív kézi szerszámokkal sziklát fejtettek, követ törtek az
útépítésekhez. Naponta 12-14 órát dolgoztak, nem több mint 1000 kalóriányi
élelemmel. Szinte valamennyien éheztek, minden szájba vehetőt, amit az erdőben
találtak, megettek: gombát, zöldhajtásokat, gyökereket, bogyókat, sőt gyíkot és
csigát is. Legtöbbjük eredeti testsúlya mintegy negyven százalékkal csökkent
fogságuk ideje alatt. Az elégtelen táplálkozás nyomán sokuknak kihullottak a
fogai. Az orvosi ellátás elégtelen volt, gyógyszerhez alig jutottak. Számosan
éhen haltak, az andezit bányában balesetben vesztették életüket, s volt, akit az
őrök agyonlőttek. Senki sem tudja pontosan, hogy a halottakat hol temették el. A
tábort három esztendeig tartó fennállása alatt hermetikusan elzárták a
külvilágtól.
Akik túlélték a
megpróbáltatásokat, 1953 nyarán és őszén szabadultak. Arra kényszerítették őket,
hogy kötelezvényt írjanak alá, mely szerint a kényszermunkatáborról, ottani
megpróbáltatásaikról soha szót nem ejtenek. Szabadulásuk után vagy rendőri
felügyelet alá kerültek, vagy több évre börtönbe zárták őket. Az utóbbiak nagy
része csak az 1956-os forradalom során szabadult. Az egykori munkatábort
feloszlása után néhány esztendővel lebontották, a barakkok helyét befásították,
hogy nyoma se maradjon.
A kommunista rezsim alatt a
magyar hatóságok mindvégig állították, hogy a recski kényszermunkatábor sohasem
létezett.
A kényszermunkatábor túlélői
1988-ban megalapították a Recski Szövetséget. Az itt töltött, sosem feledhető
évek, valamint elhunyt rabtársaik emlékének megőrzésére emlékművet állítottak,
amelyet 1991 őszén Antall József néhai miniszterelnök avatott fel. Ezt követően
a szövetség emlékparkot hozott létre a volt tábor helyén. (Megjegyzendő, ma már
csak tizennyolcan élnek közülük.) Mesélni már csak ők tudnának.
A tábor egykori rabja,
Faludy György önéletrajzi regényében így jellemzi az 1953-as szeptemberi
szabadon bocsátások légkörét:
Őreink „…figyelmeztetettek,
hogy a törvény hatévi fegyházbüntetést ír elő, amennyiben rabságunk
körülményeiről, helyéről, okairól akár bármit is elárulunk. Azzal a jó tanáccsal
szolgálhatnak, hogy a kérdezősködőket jelentsük fel, közvetlen
hozzátartozóinknak pedig mondjuk, hogy tanulmányúton voltunk a Szovjetunióban.
Ismert jelszó volt: „Hallgatsz a sírig, vagy te kerülsz sírba!”
Szabad legyen a hatvanadik
évfordulón elhangzott ünnepi beszédből idézni:
„Recsken született 1956,
a forradalomból pedig az 1990-es rendszerváltoztatás. /…/ Recsk borzalmait csak
az ember tudta túlélni. Recsken is meg lehetett és meg kellett maradni embernek.
A nemzet minden
közösségéből, társadalmi osztályából és politikai családjából voltak itt rabok.
Recsken bizonyos értelemben új nemzet született. A táborba zárt kisgazda szót
értett a ludovikás tiszttel és a szociáldemokrata hírlapíróval, szót értett a
katolikus a reformátussal, a zsidóval és az ateistával.” /…/
(Paradox nemzeti egység
volt ott a barakkok világában a kegyetlen őrök ellenében. Mert kegyetlen őrök
1950 és 1953 között is akadtak, akik sajnos szintén honfitársaink, magukat
elszánt kommunistának valló magyarok voltak. /szerk./)
„Soha, semmilyen
formában nem igazolhatjuk a gyilkosokat, nem mondhatjuk a létező szocializmusra,
hogy emberhez méltó rendszer lett volna. Elítélünk és megvetünk minden
diktatúrát, amely embereket gyilkol” - hangzott el a megemlékezésen.
"Recsk ugyanolyan
gyászhelye az ezer esztendős magyar történelemnek, mint a muhi puszta, a mohácsi
mező, a doberdói fennsík, a Don-kanyar vagy az auschwitzi tábor." –fejezte
be a honvédelmi miniszter az emlékezést és emlékeztetést 2013. szeptember 7-én a
Recski Nemzeti Emlékparkban.
Bizakodjunk, hogy az a
bizonyos hályog lassan lehull mindannyiunk szemérő,l és egyre több esemény tárul
fel történelmünkből - a távoliból és a közelebbiből egyaránt!
Bizakodjunk, hogy lassan
megtanuljuk a helyükön tisztelni a muhi csata hőseitől, Doberdó magyar katonáin
át a Don-kanyar elesettjeiig a recski gyászhelyet is; az 50-es évek ártatlanul
halálra gyötört, megkínzott és lelkileg gúzsba kötött áldozatait is!
És reménykedjünk, hogy ennek
egyenes következménye lesz a jelen pontosabb megértése és a tisztább
jövőbelátásunk is!
/ZE/
