
„… ISTEN ORSZÁGA
TIBENNETEK VAN”
A hit és a vallásosság
mint a tolsztoji életfilozófia meghatározó tényezői
/részletek egy
hosszabb
tanulmányból/
A kicsit is
gondolkodó, azaz értelmes embert öntudatra ébredésétől kezdve évezredek óta
izgatják a „miért élek?" és a "milyen a viszonyom az engem körülvevő végtelen
világhoz?"- kérdések.
Így vagyunk ezzel ma is,
hisz egyre inkább gépiesedő, a tudományokban kitáguló, a végtelen megismerése
felé irányuló, ugyanakkor a befelé ható egzisztenciánkban pedig szűkülő
világunkban egyre fontosabb szerepet kapnak ezek a gyötrő gondolatok.
Nem volt ezzel másképp a XIX.
század írózsenije, Lev Nyikolajevics Tolsztoj sem, aki őszintén meg is írta,
vállalta és megélte ezeket a vívódásokat.
E vele foglalkozó
tanulmányrészlet célja, hogy maga Tolsztoj nyújtson segítséget az olykor
bizonytalan eligazodáshoz.
***
Nemcsak az irodalom, de a
filozófia történetében is alig találunk olyan gondolkodót, aki időben többet,
gondolataiban mélyebben és sokoldalúbban foglalkozott volna az élet és halál
kérdésével, mint Tolsztoj. Bármit írjon is, szépirodalmat, naplót vagy
tanulmányt, ez a problémakör izgatja mindvégig szenvedélyesen.
Tolsztoj a halál problémáját
főként két aspektusból vizsgálja. Egyrészt a halálfélelem jogossága, illetve a
szorongás legyőzésének szemszögéből, másrészt arra a kérdésre igyekszik választ
adni, hogy a halál megkérdőjelezheti-e az élet minden értékét, sőt magát az
életet.
Miért foglalkozik Tolsztoj
ezzel a kérdéssel? Nem pesszimista életuntságból, hanem azért, mert úgy véli,
hogy a halállal való foglalkozás az erkölcsös életre nevelés és az
öntökéletesedés felé vezető leghatásosabb módszer, hiszen ennek tudata
valamennyi cselekedetünket igazi jelentőségének foka szerint osztályozza.
Tolsztoj szerint minden gondolatunk a halálról az élet számára fontos. Ezért az
elmúlás gondolatával sohasem önmagában, hanem mindig az élettel való
összefüggésben foglalkozik. Elolvas mindent, amit a filozófusok az életről és a
halálról írtak.
Végkövetkeztetéseit "Az
életről" című filozofikus esszéjében összegzi. /A
mű címe piszkozati változatában "Az életről és a halálról" címet viselte. A
halál szó a végleges változatból kimaradt; Tolsztoj ezzel a változtatásával is
kifejezi, hogy a hangsúly az életen van./
Ebben a művében kifejti,
hogy szerinte az élet egy új tudat születése, a halál pedig az előző megszűnése
és az újnak a kezdete. A halálra úgy tekint, mint átalakulásra, átváltozásra,
tehát nem, mint a "feladat végére", hanem "mint magára a feladatra", illetve "új
feladat kezdetére".
"Hiszen az egész világ,
amilyennek látom, a tér és idő fogalmával együtt a személyiségem, az öntudatom
terméke. Mihelyt személyiségem más lesz, más lesz öntudatom is, más világ lesz,
amelynek elemeit egyéniségünk alkotja. Mint ahogy a gyermekben /bennem/ az
öntudat lassanként támadt /amiből következik, hogy magamat, mint gyermeket, sőt
mint csírát különálló lénynek látom/, akként fog öntudatom mindig keletkezni, és
már most is keletkezik életem következményeiből ama jövendő "én"-ember, amely
halálom után lesz.
És itt kezdődik az
utolsó, legrettenetesebb és megoldhatatlan kérdés: Mire való mindez? Mire való
ez a mozgás, mire való ez az átmenet az alacsonyabb egyes öntudatból az
általános magasabb öntudatba? Mi célja van ennek? Ez oly titok, amelynek
nyitjára nem juthatunk. Itt van szükség Istenre és a benne való hitre. Csak Ő
tudja ezt, és hinnünk kell, hogy mindennek úgy kell lennie, ahogy van."
Igen, aki az élet és halál
kérdésére, azaz az élet alapvető kérdésére keresi a választ, az törvényszerűen
előbb vagy utóbb szembekerül a hit és a vallás kérdésével. A továbblépés ugyanis
csak ebbe az irányba vezethet, s ezért feltétlenül szükséges ezeknek a
fogalmaknak az egyértelmű tartalommal való megtöltése. Megtette ezt Tolsztoj is,
hisz végül is egész életbölcsessége az e fogalmakra adott válaszain nyugszik. Ám
amíg odáig eljutott, hogy felelni tudott - a saját maga állította mérce szerint
- ezekre a kérdésekre, igen hosszú és gyötrelmes utat kellett bejárnia a
megismerés kusza ösvényein.
"Gyermekkoromban buzgón,
szentimentálisan és meggondolatlanul hittem, aztán tizennégy éves koromban
gondolkodni kezdtem az életről általában, és belebotlottam a vallásba, amelyet
nem tudtam összeegyeztetni elméleteimmel, és ezért elvetettem. Amit
természetesen érdememnek tudtam be. Nagyon nyugodt tíz esztendőt éltem le
nélküle. Minden világossá, logikussá vált előttem, minden a helyére került, és a
vallás számára nem maradt hely. Aztán megjött az idő, amikor mindenről lehull a
lepel, az életben nem voltak többé titkok, de maga az élet kezdte elveszíteni
értelmét. Ekkoriban a Kaukázusban éltem, magányos voltam és boldogtalan. Kezdtem
úgy gondolkodni, ahogyan az embereknek csak egyszer életükben van erejük
gondolkodni. [...] És mindez, amit akkor felfedeztem, örökké meggyőződésem
maradt. Ezen nem tudok változtatni. Kétévi szellemi munka révén egyszerű, régi
dolgot fedeztem fel, amit azonban olyan biztosan tudok, ahogyan talán senki sem,
felfedeztem, hogy van halhatatlanság, hogy van szeretet, hogy másként kell élni,
azért, hogy örökké boldogok lehessünk. E felfedezések megleptek a keresztény
valláshoz való hasonlóságukkal, és én ahelyett, hogy magam leljem meg őket, az
Evangéliumban kezdtem kutatni utánuk." - olvashatjuk nagynénjéhez írt
levelében.
Tolsztoj ekkor gondolkodás
és fenntartás nélkül elfogadja a pravoszláv egyház formalizmusát; három éven át
rendszeresen ellátogat az istentiszteletekre, reggel-este buzgón imádkozik,
gyón, böjtöl, mint a többi hívő. Csak attól retteg, hogy olyasmit találnak
mondani neki, ami ellentmond a józanésznek. Nem érti a dogmát, de átsiklik
rajta, és egyre mélyebben ássa be magát vallása metafizikájába, amely neki az
élet értelmét magyarázza. Később az etikára tér át, hogy megvizsgálja, miként
simul az élet a megtalált értelemhez. És ekkor váratlan dolog történik. Tolsztoj
megdöbbenve veszi észre, hogy az egyházi kereszténység metafizikája és etikája
nem fedik egymást. A hitbéli igazságok kisajátításában a szeretet elleni bűnt
látta attól fogva, hogy - immár kritikusan figyelve - a pravoszláv egyházban
éppoly ellenséges érzületet tapasztalt minden vallással és felekezettel szemben,
miként a többieknél a pravoszlávval szemben, amiből azt a következtetést vonta
le, hogy az egyházak a világ egyesítése helyett voltaképp megosztják az
emberiséget.
Tolsztojt főként ez a
farizeusság fordította szembe az egyházi hatalommal, s általában az
intézményesített hittel, de szembefordította a hit megtisztítására irányuló
törekvése is. Ez a törekvés ezek után mindvégig arra irányult, hogy kiiktassa
hitéből mindazt, amit ember által kitaláltnak vélt, hogy a hit ne önmagából,
hanem a világtörvényből következzék.
Még Szevasztopolban írja le
naplójába egész fiatalon:
"Nagy eszmére bukkantam,
amelyért kész volnék életemet is feláldozni. Új krisztusi vallást kellene
alapítani, dogmáktól és természetfeletti elemektől megtisztított formában, s
céltudatosan meg kellene teremteni az emberiség új egységét ennek a vallásnak a
segítségével.".
Tolsztoj nem utasítja el a
vallási tanításokat, hanem a közöset keresi a különböző vallásokban, mintegy
válaszként a tudomány hitétől és az egyházi hittől befolyásolt világra.
Tanulmányozza a különböző világvallásokat, s ami az élet és az ő világfelfogása
számára előrevivő, azt átveszi belőlük, de nem fogadja el egyikből sem azt a
tételt, amelyik a földi élet céljának a nélkülözést, a nyomort és a szenvedést
tekinti, mert Tolsztoj szerint az végső soron az életigenlő akarat tagadásához
vezet.
Elveti az egyházi
tekintélyt, mert emberi tekintélynek tartja; a papi közvetítés szerepéről is
megvan a maga véleménye.
Egy francia protestáns
lelkésznek írt levelében pontosan kifejti ilyen irányú gondolatait:
"Számomra a kereszténység
alapeszménye az Isten és ember közötti közvetlen viszony helyreállítása.
Mindenki, aki közvetítőként akar fellépni ebben a viszonyban, zavarja azt, akit
irányítani akar az Istennel való akadálytalan érintkezésben, és ami a
legrosszabb, ő maga teljesen eltávolodik a keresztény élet minden lehetőségétől.
Szerintem a büszkeség tetőpontja, vagyis Istentől legjobban eltávolító bűn azt
mondani magunknak, hogy segíthetünk másoknak jól élni és lelküket megmenteni.
Minden, amit egy olyan ember tehet, aki követni igyekszik a keresztény tanítást,
az, hogy a lehetőség szerint tökéletesedni /Máté V. 48./ törekszik, és e
tökéletesség érdekében latba veti minden erejét és minden energiáját. Ez az
egyetlen eszköz hatni felebarátainkra, segíteni nekik az üdvösség útján."
Új vallási reformáció
gondolata ez.
Sokan azt vallják, hogy
Tolsztoj vallásfelfogásának megértését az teszi nehézzé, hogy ő maga a vallás és
Isten fogalmát különböző időben, sőt olykor egy és ugyanazon időszakban is
különböző jelentéssel használta. Meglehet, hogy így van, de ez talán természetes
is, hisz aki olyan széleskörű kommunikációs kapcsolatot folytatott ezekről a
kérdésekről - és tegyük hozzá, hogy milyen eltérő műveltségi szintű
emberekkel - mint ő, annál bizony előfordulhat, hogy a kimondott vagy leírt
szó nem mindig fedi pontosan azt a gondolatot, amit ki akar fejezni, vagy
éppenséggel a hallgató vagy olvasó nem ugyanazt érti ugyanazon, vagy nem is
akarja azt és úgy érteni. Ezért nagyon fontos, hogy ebben a kérdésben is abból a
forrásból merítsünk, amely kristálytisztán tükrözi Tolsztoj nézeteit ezekről a
fogalmakról. Ilyen műve a Mi a vallás és mi a lényege?
című tanulmánya, amely 1901-1902-ben íródott, tehát kiforrott tolsztoji
gondolatokat hordoz.
E tanulmányában Tolsztoj
kifejti, hogy szerinte az ember a végtelen világ gondolatával nem tud mit
kezdeni; mert ha elfogadja azt, hogy a világ végtelen, akkor egész lénye olyan
jelentéktelenné válik, hogy az életnek - mint egyéni életnek - semmi jelentősége
és értelme nincs, és akkor nincs értelme semmiféle kérdésnek sem. Ezért kiinduló
axiómaként az időben és térben végtelen világot egyetlen véges egésznek fogja
fel, és feltételezi, hogy azt egy magasabb rendű lény, tudat, szellemiség hozta
létre, tartja fenn és irányítja, s azt mondja, hogy a vallás nem más, mint az
embernek ezzel a szellemiséggel való kapcsolatteremtése, amelynek részeként érzi
magát, s amelyből tetteihez irányítást nyer.
"Az igazi vallás az
embernek olyan értelmével és ismereteivel egyező kapcsolata az őt körülvevő
végtelen élettel, amely kapcsolatot az ember teremti meg, s amely kapcsolat
összeköti életét ezzel a végtelenséggel, s irányítja cselekedeteit."
A vallás tehát - vallja
Tolsztoj - az embernek a mindenség elvéhez való viszonyát, valamint az ebből a
helyzetből fakadó hivatását, illetve e hivatásból immár következő magatartási
szabályait határozza meg.
Tolsztoj szerint a hit
ugyanaz, mint a vallás, csak azzal a különbséggel, hogy a vallás fogalmán a
kívülről megfigyelhető jelenséget kell érteni, míg a hit az a jelenség, amelyet
az ember önmagában tapasztal meg. A hit tehát nem remény és nem meggyőződés,
hanem sajátos szellemi állapot, s azt jelenti, hogy az ember tudatában van a
világban elfoglalt helyzetével, ami aztán meghatározott cselekedetekre kötelezi.
Az ember - Tolsztoj értelmezésében - nem azért cselekszik hitének megfelelően,
mert reméli, hogy megkapja, amit vár, hanem azért, mert miután meghatározta
saját helyét a világban, természetes, hogy ennek megfelelően jár el.
A hit és a vallás
szükségességéről vall Tolsztoj egy későbbi levelében is, amelyben már nem is
világnézetről beszél, hanem életnézetről, hisz - szerinte - a hit és a vallás
nem önmagáért, hanem kizárólag az élet szempontjából fontos:
"A hit nélkülözhetetlen
feltétele a vallásos világnézetnek, vagy - egyszerűbben szólva - az értelmes
életnézetnek. Hit nélkül a világot értelmesen tekinteni nem lehet. Hit nélkül
csak értelmetlenül szemlélhetjük a világot, és úgy képzeljük, hogy valahogyan
keletkezett, mechanikai törvények szerint, és sohasem lesz vége. Az ilyen
szemlélet képtelenség, főleg azért, mert szól ugyan arról, hogy miképpen jött
létre, és hogyan fejlődött mindez stb., de semmit sem mond nekem az egyetlen
dologról, amit tudnom kell: hogy nekem mi a tennivalóm? Aki ezzel a képtelen
nézettel beéri, annak nem kell a hit, de mihelyt értelmet keresünk a
szemléletünkben, mihelyt választ akarunk arra a kérdésre, "mi a tennivaló?",
akkor hit nélkül nem boldogulunk."
Az Isten országa tibennetek
van, avagy a kereszténység nem misztikus tanítás, hanem mint új életfelfogás
című könyvében meg is fogalmazta pontosan:
"Minden vallás lényege
azokban a feleletekben van, amelyeket ad."
Látható tehát, hogy Tolsztoj
a vallást végérvényesen áthelyezte az ember szellemi mélyébe, az etikumba, s így
számára az nem más, mint az öntökéletesítés sajátos eszköze, amelynek célja:
közelebb jutni Istenhez, mint erkölcsi eszményképhez. Tolsztoj szerint a hit nem
érzelem és nem tudomány, hanem cselekedet, s csak úgy van értelme, ha megéljük.
Tolsztoj, amikor mindezt
pontosan tudatosította magában, elkezdte hirdetni tételeit. Ám nem elégedett meg
azzal, hogy csak baráti levelekben és baráti beszélgetésekben hirdesse új
felfogását: Oroszország és a világ okulására könyvsorozatban is ki akarta
fejteni azokat.
Először a Gyónásban,
amelyet 1879-ben kezdett el, és amelyben leírta azt a belső vívódást, amely
végül is eltávolította az egyháztól.
A dogmatikus teológia
vizsgálatában nyílt támadást indít a pravoszláv egyház tanítása ellen. Az emberi
értelem nevében elutasít mindent, amit nem képes felfogni, mindenekelőtt a
Szentháromság dogmáját.
Majd egy merész
elhatározással A négy Evangélium egyesítése és fordítása
című munkájában az isteni kinyilatkoztatás egyéni és eredeti változatát adja.
Abból kiindulva, hogy a négy evangélium ugyanarról az eseményről szól,
egybeolvasztja a szövegüket kronológiai sorrendben. A munka során Krisztus
tanításából két motívum érdekli különösen: a tiszta lelkiség és az ésszerűség.
Ami ezen túl vagy felül van, az Tolsztoj szerint nem krisztusi eredetű vagy
értelmetlen, ami nála ugyanazt jelenti. A hangsúly azonban a ráción van, aminek
a kedvéért hajlandó mindent feláldozni. Látszólag nem csinál mást, mint
egybeolvasztja a négy Evangéliumot, a négy szövegvariánst, pártatlanul,
megjegyzés nélkül, de olykor kihagy, átcsoportosít, szöveget javít. S az
eredmény: Krisztus tanításának kivonata józan - néha túl józan -, önkényes és
egyéni interpretálásában. Ám ebben az interpretálásban a szeretet tiszta
imperatívusza mellé egy új elv is kerül: a béke. Béke Istennel és főként az
emberrel.
Nagy bátorság kellet ahhoz,
hogy valaki nyíltan állást foglaljon az egyház ellen egy olyan országban, ahol
az egyház állami intézmény volt. Mivel e vallási iratok kiadatásáról szó sem
lehetett, Tolsztoj számos másolatot készített róluk, s ezek azután elterjedtek.
A négy Evangélium egyesítése és fordítása Genfben látott napvilágot orosz
nyelven. Külföldön azután francia és német fordításban csakhamar megjelentek
ezek a művek.
Természetesen egyházi
körökben sem maradt titok Tolsztojnak eme "eretnek" tevékenysége, s előbb baráti
figyelmeztetés formájában próbálták jobb belátásra bírni, majd miután ennek nem
lett foganatja, a Szent Szinódus 1901. február 22-én döntő lépésre határozta el
magát Tolsztojjal szemben: közhírré tette a pravoszláv egyház kebeléből való
kizárását. A Szinódus határozatára Tolsztoj nyílt levéllel felelt /1901. április
4./ Az ebben leírtak felfoghatók a tolsztoji hitvallás mindenki számára
közérthető, népszerű változatának is.
"...Hiszek a
következőkben: hiszek Istenben, akit úgy fogok fel, mint szellemet, mint
szeretetet, mint mindennek a kezdetét. Hiszek abban, hogy Ő bennem van és én
benne. Hiszek abban, hogy Isten akarata a legvilágosabban, a legérthetőbben az
ember-Krisztus tanításában nyer kifejezést. [...] Hiszek abban, hogy az ember
valódi üdve Isten akaratának teljesítésében áll, az Ő akarata pedig abban, hogy
az emberek szeressék egymást, és ennek folytán ki-ki azt cselekedje
felebarátjával szemben, amit kíván, hogy azt cselekedjék neki, aminthogy az
evangélium is azt mondja, hogy ebben van minden törvény és prófécia. Hiszek
abban, hogy ebből kifolyólag az ember életének értelme a benne lévő szeretet
növelése; s hogy ez a szeretet-növelés az embert mind nagyobb és nagyobb üdvhöz
juttatja ebben az életben, a halál után pedig annál nagyobb üdvöt ad neki, minél
több szeretet lesz benne, és ezzel együtt a leghatékonyabban hozzájárul, hogy
felállíttassék a földön Isten országa, vagyis az az életberendezés, amely
mellett a most uralkodó széthúzás, csalás és erőszak helyébe szabad egyetértés,
igazság és az emberek testvéri szeretete fog lépni. "
A Szent Szinódus kizáró
határozata alkalmából Tolsztoj számtalan levelet és táviratot kapott, amelyekben
üdvözölték, bátorították, rokonszenvet fejeztek ki iránta. Moszkvában
tömegtüntetések voltak Tolsztoj mellett, amikor az utcán megpillantották. A
Szent Szinódus-hoz pedig kérvények érkeztek, amelyekben a kérvényezők tüntetőleg
kívánták, hogy őket is zárják ki az orosz egyházból, mint Tolsztojt.
Hogy miért volt és hogy
lehetett ilyen népszerű Tolsztoj vallásértelmezése? A választ Leonyid Leonov
Tolsztoj halálának 50. évfordulója alkalmából elmondott emlékbeszédében
találhatjuk: "Tolsztoj hite nem vezetett szerzetesi cellába, sem a hiábavaló
mindennapi hajsza előli egoista elzárkózás sivatagába, hanem ellenkezőleg - a
közel állók javára, a jó és a béke nevében végzett tevékenységhez, amilyenre
minden nagy, társadalmi méretekben gondolkodó személyiség vágyik."
Igen, Tolsztoj az alapokhoz
került közel a társadalomban, az orosz paraszt világához, és az alapokhoz az
életfilozófiában is, az olyan alapvető kérdésekhez, hogy mi a jó, és mi a rossz;
mi az élet, és mi a halál. A szellemi célt, a belső terjeszkedés öntudatát
képviselte, a teremtmény elv és a teremtő elv egyesítését egy erkölcsi teológia
szerint, szemben a civilizált tudattal, amelyet hamis tudatnak tartott, mivel
célja elsősorban az anyagiságban való terjeszkedés, azaz egy külső cél csupán.
Tolsztoj szerint a valóságos öntudat foka a bűnösség belátásának foka, vagyis
az, hogy mennyire, milyen mértékben látja bűnösségét az ember, s mennyire
próbálja lerázni magáról mindazt, ami felesleges, ami nem felel meg az
örökkévaló lényegnek.
Tolsztoj számára a tudati
gondolkodás a meghatározó a világ megismerésében, s ez a tudati szemlélet
vezette el végül is a tudatosan vállalt élet tiszteletének kimondásához is.
Vallotta ugyanis, hogy az embert csakis a tudata képes rávenni bűne
jóvátételére, de csak oly módon, hogy állandó öntökéletesítéssel megszerzi azt a
magasabb tudást, ami ahhoz kell, hogy az emberi élet elnyerje méltóságát
azáltal, hogy minden ember megérti életének egyetlen és legfontosabb feladatát,
a szeretetben való egyesülést itt a földön.
***
Úgy
gondolom, ez Tolsztoj nem konvencionális hitének üzenete a világ és mindannyiunk
számára, és ez a tolsztoji életfilozófia egyik legfontosabb meghatározó
tényezője is, ami a XXI. század emberének is példát adhat, fogódzót nyújthat a
lét nagy kérdéseinek keresése közben, eljuttatva a legfőbb célig, magához az
istenkeréshez - és az ebből következő konklúzió levonásához.
/PPL/
