
AZ ÉRTELMISÉG FELELŐSSÉGE
(Illyés Gyula utolsó
naplójegyzetei)
A mű
keletkezésének ideje a Kádár-korszaknak nevezett történelmi időszak. Az
Illyés-életmű páratlanul fontos utolsó dokumentumforrásai a Naplójegyzetek,
melynek kötetsorozata ezzel a kiadvánnyal zárul. Alighanem ez a legvékonyabb,
mert az adott időszak is rövid: az 1981 elején kezdődő feljegyzések 1983
februárjában zárulnak. Illyés Gyula egész életéhez, vallott eszméihez
ragaszkodva, addig megélt nyolcvan esztendejéhez méltón –életének két utolsó
évében - a naplójegyzetelést nem adta föl. A morális ösztön, a szellemi
önfenntartás, de legfőképp a magyarság megmaradásáért való aggodalom
felelősségért (mint igazi „számadó juhász”) nem tette le a tollat. Palackba zárt
üzenetként írta le gondolatait nemzetről, közösségről, megmaradásról, az
értelmiség feladatáról.
Álljanak itt útmutatóként
ezekből a nemzetféltő gondolatokból a legfontosabbak!
Mi, XXI. századi magyarok
olvassuk kellő odafigyeléssel, nyitott szívvel és értő lélekkel, halljuk meg
belőle a magunk felelősségét!
***
Illyés Gyula
NAPLÓJEGYZETEK
(1981-1983)
„Modern tanmesét lehetne
írni valóban napjaink közéleti tünetéről; hogy a honpolgári lelkiismeretet épp
azok a kiáltások és lármafák altatják el, amelyek fölrázták. Most már, hogy a
vészharang szól, nyugodtan alhatunk, az illetékesek tudni fogják a dolguk.
Vagyis a mi dolgunkat. Kormányzatok felelőseit alig csüggesztheti jobban, mint
az a fajta közvélemény – az a bizalom irántuk –, hogy kezükben a gyógyszer a
legsúlyosabb bajra is, csak figyelmeztetni kell őket.
Ha más nem, hát ez a – jobb
szó híján – közéleti lustaság indokolhatná, hogy épp már a derülés napszakában,
a belső teherbírás idején csúsztassunk komor körvonalú képeket a látó szemek
elé; rakjunk súlyokat a vállakra.
A mélységet – még népekre s
nemzetekre váró mélypontokat is – kétféle tekintettel lehet szemrevételezni. Mi
történik vajon azzal, amit ilyen csupa-szikla meredek mélyére ejt a sorsa? A
tányér darabokra törik. De a labda visszaugrik. Attól függően, hogy milyen az
anyaguk, a szerkezetük, a tömörségük, a kohéziójuk; az a belső vonzóerő, amely
összetartja a testek molekuláit. S ugyanúgy minden emberi alakulás a
részecskéit, amelyet mi társadalomnak nevezünk, közösségnek. De amelyet a régi
prédikátorok szavával én szívesebben községnek hívnék.
Talpra állásukat – és
labdaszerű fölszökkenésüket – a népek s nemzetek a szellemi életük izomzatának
mozgatásával kezdik. Voltaképpen a szellemi izom-erőnlét alakít még a legújabb
korban is népekből nemzeteket.
Még a nem mindennapi – nem
minden évszázadi – megpróbáltatások közepette is kevesebb aggodalommal néztem
volna a magyar anyanyelvű közösség sorsát, ha csak valamivel több elismeréssel
kísérhettük volna szellemi életünk némely csoportjának működését az utóbbi fél
évszázadban.
Ugyancsak járt csapáson
gyalogoltatnám az olvasót, ha föltárnám, magam is adatszerűen, hova vezetett és
vezethet egy-egy kormányzati rendszer – egy rezsim – eszmeiségét, mondhatnánk
lelkiségét a nemzetével, sőt a népével azonosítani. A tudathasadásnak alig
gyógyítható tüneteit okozza a közösségben. De éppúgy a szellemi életben.
Politikai csoportok örök harcmódja az ellenfeleik kormányozta országot súlyosan
elítélő jelzővel illetni. Így üttettek Magyarországra efféle megbélyegzések: az
első fasiszta ország, az utolsó Hitler-csatlós, hogy csak a kezdet és a vég
tudatzavaró szólamait idézzük. A megtévesztő szóhasználat végzetesen a
visszájára hatott. Még végzetesebb a következmény, amikor a szavak ilyen
tisztázatlan alkalmazását az a szellemi élet is magáévá teszi, amelynek a
közösségi feladata éppen a fogalmak szinte klinikaian tiszta kezelése.
A modern lélektannak még
sorrakerítendő végeznivalója fényt vetni az újkor végzetesen elharapódzó
megnyilatkozási formájára. Ahogy a személyes névmás többes száma, ami kiszorítja
a névmás egyes számát, az ént. A közösségi tudathasadás valóságos láncreakcióját
idézte elő, nem egy helyén a világnak. Elég a magunk példájára emlékeztetnünk.
Amidőn a megbélyegzés imént idézett formulái már így hangzottak: mi, az első
fasiszta ország, mi az utolsó csatlós nép. Ugyancsak tévedtek azok, akik ezt
valamiféle tömegpedagógiai eljárásnak szánták, a jogérzet még természetes
tüneteinek elcsitítására. Vétkesek vagyunk, csecsemőinket is beleértve, vagyis
eredendő bűn örökösei.
Ez a mi, ez az újfajta
jégrianásos igeragozás uralgott el a szellemi életben is. Ott még rombolóbb
hatással. Mert korlátlanabbul. A polisz – a közélet tere – bizonyos regula
szerint bocsátja be az oda jelentkezőt. A szellem tartományaiban szabadabb a
pálya, főleg bizonyos irányokban. Az egyéni szándék hamarabb érvényesül. Értve
úgy is, hogy az önzés frissebben fölüti maga előtt a sorompót. Még egy
világ-tapasztalat. A felelősségérzet visszaszorulása. Julien Benda és Babits a
„világnézetnek” ugyancsak más-más pólusáról kongattak vészharangot „Az írástudók
árulása” miatt. A felelősségrevonásnak mai esküdtszéke az esztétika padsoraiban
ül, s a perdöntő kérdés: szép-e a mű. Az ítélethez a hajdani fórum csak a
minősítés után csatolhat véleményt a tárgyalás után, a folyosón.
Semmi csodálni való tehát,
hogy a tárgyalótermek közönsége előtt az aranyfedezetlen valuták inflációjának
gyorsaságával romlott a szellemi értékek és szószólók hitele.
Nem úgy eszméltek rá, nem
olyan következtetéssel, ahogy még mindig – a Benda–Babits-figyelmeztetések s
jóslatok alapján – várni lehetett volna.
A bukott demagógok példájára
a hitelüket vesztett szellemi rangosok nem egy helyen úgy alakultak volna
zsarnokká, hogy azonmód áruba is bocsátották volna magukat.
De forgolódjunk csak a
hozzánk legközelebb eső területen. S nem kíméljük erőnknek azt a tartalékát sem,
amely a hang keménységével, a szemlélet élességével hathat.
Az a szellemi magatartás,
amely valamiféle eredendő bűnösség sajátos igeragozásával már a kezdetén
hajlamos volt az egész közösséget elmarasztalni, most logikus folyamatként úgy
szakadt el tőle, hogy zavarában már-már szembekerült vele. Úgy került föl a maga
magaslatára, hogy a másik oldalon szakadék meredt rá. Szellemi gócok formálódtak
arrafelé, hogy a hamis lebélyegzés után, amit ők a honi nacionalizmus
tagadásának véltek, az egész nemzetet tagadásba vegyék. Nem volt nehéz végére
látni ennek az eszmemenetnek. És éppoly egyszerű volt belelátni lelki rugózatába
ennek az önpusztító önzésnek. Van a logikavesztésnek egy pillanata, amidőn az
egyén helyzete vélt biztosítása végett már vakon pusztítja azt, aminek ő maga is
szerves része. Szellemi életünknek volt nem egy korszaka a távolibb múltban,
amidőn a nemzet vagy a nép nevének puszta kiejtésére nyilak felhője repült
azokra is, akik e fogalmakat újítani, tágítani akarták.
A mi felelősségét nem érző
szó használói a miénk, az enyém önző értelmezésével fordultak csak végzetes
kanyarba. Tragikomikusba ugyanakkor. A közösségnek, noha tartós haszonállatnak
tekintették, jövőjével nem gondoltak, annak válságai idején, e válságok
utolsónak ígérkező óráiban sem. Rövidlátó önzésük – itt jön a kemény
megfogalmazás – a tífusz élősdi falánkságával volt rokon, akinek ösztöne sincs
arra, hogy a beteg halála az ő éhenpusztulása is.
Ezek a sorok már
izommozgatóul is kanyaroghatnak, el-elnehezülő tollból. Szellemi életünk tán
maga is szomjazza a serkentést. Ha másra nem, valamiféle fölsorakozásra.
Elhárítandó a lemaradás szégyenét.
Világbeli jobb hírünket
növelték már-már kompromittáló vállveregetések is. „Magyar iskola”-féle alakult
ki itt a Duna délre-kanyarodása táján az önkritikus helyzetföltárásból is.
Az önkritika megfoltosodott
szó; már kezdetén, azaz éppen akkor nem „rímelt” kellőképpen az őszinteséggel.
Álszerénység volna nem csatlakozni a véleményhez, hogy a közéleti önvizsgálat új
módja nálunk állta ki a
próbát. Voltak zökkenői. Az önkritikában is a túlolajozottság üresjárathoz
vezet. Akkor inkább a csapágyak csikorgása.
Szellemi életünk működésében
én ezt a zökkenéstelenséget, ezt a túl sima járatot nem a kedvező jelek közé
sorolom.
A kerék zökkenése távol van
a kerék fölugrásától-visszaesésétől. A kettő között mégis ott a rokonság. Inkább
zökkenések a kocsi futásában, mint váratlan zuhanás.
A szociológusok,
genealógusok, egészségügyi tudósok helyzetföltárásai méltán sokkolták
mindazokat, akik szembenéztek velük. Akik azokkal szembenézhettek, vagyis
megismerkedhettek velük.
Ez a folyamat nem történt
meg. A gond, amelynek országos bajjal kellett volna foglalkoznia, nem lett
országos tudat. Kihagyás történt. Olyasféle, mint mikor az érzékelő szervek
vezetékfonalai nem kapcsolódnak az agyba.
Elmaradt a test
aktivizálása. A nép orgánumának, a nemzetnek már reflexszerű működése.
Csupán a szellemi élet
hibájából? Helyesebben: annak mai meghibásodásából?
Erdélyi Jánost az
irodalomtörténet mindmáig nem állította méltó helyére. Népdalgyűjtéssel kezdte
és Arany János nagyra becsülte őt végül, mint európai rangú filozófust, mint
„bölcsészt” is. Hét ország és hét kultúra bejárása után írta le jó száz éve
ezeket a sorokat ez a Németh László-vágású, jellegzetesen magyar „bölcsész”.
„Miképp a föstész, midőn arcot másol, a szemet rajzolja ki legelébb, hogy
mintegy folyvást nézhessen a másolandó egyén lelkébe: úgy kerestem én azt a
szemet, melyen a magyarság szemébe láthassak, s nem találtam…”
„Hol a szem, szemével
farkasszemet nézni?” – kérdezte már Babits Petőfi centenáriumán –, végigjártatva
tekintetét a kor szellemi életén.
De vajon milyen szemekbe
nézhetünk mi – s hovatovább rajtuk keresztül – ha abban a világban keresünk
viszonzó tekintetet, melyre mégis a közösség aktivitásának gondja biztatott? Az
értelem, sőt – teremtsünk mi is félig-meddig új szót – a közértelem – jó
működtetésének közösségi feladata?
Az országos zökkenő, az
egyaránt nemzeti és nemzetek közti sokk itt van világszerte az idegekben.
A sokk francia
eredetű szó. Van ott a szülőhelyén hadászati, hajózási, pszichológiai, sőt
harangkongatási használata. A legáltalánosabb jelentése – a Nagy Larousse-ból
másolom ki rövidítve – két mozgó test érintkezéséből keletkező olyan
kölcsönhatás, mely azok molekuláris átalakulását, torzulását is előidézheti.
Éppen az értelmiség körében?
A szellemi élet felelőseinek – mert hisz holmi birtokon belüli örököseinek –
ugyancsak világszerte – Erasmus korától mind a mai napig az értelmiségieket
tekintjük.”
***
Bizakodjunk,
hogy a mai Magyarországon van az Illyés Gyula által megszabott mérce szerinti
ÉRTELMISÉG, és vállalja is - nem könnyű - nemzetfenntartó feladatát!
/ZE/