
IDŐSZERŰ GONDOLATOK AZ ERKÖLCSI NEVELÉSRŐL
Erkölcsi nevelésről manapság
csak akkor szólhatunk hitelesen, ha előbb szétnézünk magunk körül. Illyés Gyula
több mint harminc éve írta Fiatalok, ti... című költeményét:
Fiatalok, ti tisztességre
nevelők,
fiatalok, ti bátorságra
lovalók,
megszégyenítők azzal, ha
megromlotok,
bukásotokkal bennünket is
büntetők,
hűség-konok szívűre
szorítva a vénülőt,
fiatalok,
ti lesztek az ok:
emelt fővel halok.
Azóta még megrendítőbben
rajzolódik ki elénk az ifjúság "megromlásának", "bukásának" sokféle tünete.
Bandák az utcákon, a fiatalkorú bűnözés, kábítószer-fogyasztás, éktelen firkák a
falakon, rég elfeledettnek hitt közveszélyes jelképekkel és jelszavakkal,
rombolás, közöny, a testi, lelki egészség tömeges hanyatlása. Mióta a
diktatúrából kikeveredtünk, még kendőzetlenebb ennek a pusztulásnak a képe.
Milyen szép Illyés állítása, hogy a fiatalok épp bukásukkal nevelnek
tisztességre minket, idősebbeket. Figyelmeztetnek felelősségünkre, akaratlanul
is arra késztetnek, hogy szedjük össze magunkat. Jó képet aligha vághatunk
ahhoz, ami a szemünk előtt végbemegy. Vádaskodni, elkeseredni pedig mit ér? /…/
Mindenekelőtt indítékaikon,
érveiken érdemes elgondolkodnunk. Mert vannak érveik, sőt érvrendszerük, divatos
ideológiájuk. Ennek legfőbb tétele, hogy nem helyes a fiatalok szabadságába
beleavatkozni. Idejétmúlt értékeszmékkel, megkopott eszményekkel kár volna
világban való tájékozódásukat megnehezíteni. A jogi egyetem központi épületének
falán több más graffiti közt egy elgondolkodtató, filozofikus felirat hirdeti: "Aki
tiltással nevel, hazugságra nevel." A szabadság mellett a másik sokat
hangoztatott érték az őszinteség. A be nem avatkozók nem akarják képmutatásra
nevelni az új nemzedéket, őszinteségre bátorítják őket akár azzal is, hogy
cinkos egykedvűséggel tudomásul veszik "bukásaikat".
Téves nézetek az
erkölcsről
Sokan nem gondolnak arra,
hogy e mögött a gondolkodásmód mögött több, meg sem fogalmazott előfeltevés
húzódik meg. Pedig ezekre érdemes odafigyelnünk, alaposabb vizsgálat fényében
tévesnek bizonyulnak.
Akik így beszélnek, azt
hiszik, hogy az erkölcs elsősorban korlátozás, a szabadság megnyirbálása
(például az egyén szabadságáé - egy békésebb közös együttélés érdekében). Ezért
az erkölcsi nevelést, amelytől visszariadnak, elsősorban dresszúrának tekintik,
tilalmak, parancsok következetes érvényesítését látják benne. Pedig szabadságról
csak ott lehet beszélni, ahol választhatunk, ahol értékekkel kerülünk
kapcsolatba; s az erkölcsi nevelés legelső, legfontosabb feladata épp az, hogy a
világban tájékozódó fiatalt rákapassa a jóra.
Aki nem érzi illetékesnek
magát arra, hogy a rábízott fiatalok életébe beavatkozzék, megfeledkezik arról,
hogy az ember lényege szerint társas lény, közösségben, én-te kapcsolatokban
él, főként azokban fejlődik, önmagára is azokban találhat. Hogy két lábra
álljunk és embermódra járjunk, azt is tanulnunk kell, a gyereknek arra is a
felnőttek adnak példát. Szabadságunknak elemi feltétele, hogy arcunkat
felemeljük, tekintetünkkel bejárjuk a látóhatárt, hogy két kezünk szabaddá
váljék a munkára, játékra, kézfogásra: mindez magunktól nem jutna eszünkbe!
"Érdemes...!"
Tanári pályám azzal
kezdődött, hogy gimnáziumi elfoglaltságom mellett nevelőtanár lettem egy
középiskolás fiúkollégiumban. Közvetlen munkatársam, hetes rendszerben
váltótársam egy kiváló idős tanárember volt. Reggelenként végigjárta a hálókat,
énekelte a "Serkenj fel, kegyes nép" kezdetű gyönyörű népdalt, s
azzal költögette a diákokat. Én nem tudok énekelni, valami mást kellett
kigondolnom. Némi tétovázás után kikötöttem annál a mondatnál, hogy "Érdemes
fölkelni!". Ezt mondtam el nagyon sokszor, mosolyogva az álmukból s takaróik
közül kikászolódó fiataloknak. Bizonyára humorral, mert ilyenkor bizony úgy érzi
az ember, hogy egyáltalán nem érdemes fölkelni, inkább aludni volna jó, ki
tudja, meddig. De úgy látszik, meggyőződéssel is, mert évtizedek múlva érettségi
találkozókon azt mondják volt diákjaim, hogy azóta is ezzel kelnek, amikor
megszólal az ébresztőórájuk, ezzel igyekeznek magukhoz térni, "érdemes
fölkelni". Ezt örökölték tőlem egész életükre, s ez nem kevés. Akár nagyon
profán reggeli imának is beillik.
Az erkölcsi nevelésnek nem
az a fő nyelvi fordulata, hogy "nem szabad", hanem az, hogy "érdemes"; és ez nem
taktika, nem fogalmazás kérdése, hanem lényegbevágó dolog. Érdemes fölkelni, két
lábra állni, a kezünkkel dolgozni, a szánkkal megszólalni. Mindehhez némi
erőfeszítés kell, szükséges az is, hogy a lustaságunkat félretegyük, de érdemes
mindezt megtennünk, mert járni, dolgozni, beszélni jó. Minden kínjával,
kockázatával együtt. /…/
A nyelvhasználat
törvényei
Egyébként egy ilyesfajta
rendbe még azok is igyekeznek bevezetni a gyerekeiket, akik erkölcsi,
lelkiismereti terheket nem akarnak a nyakukba akasztani. Itt van például a
nyelv: szabadságunk, társas kapcsolataink másik föltétele. A szülők habozás
nélkül megtanítják beszélni gyermekeiket, nem félnek attól, hogy ezzel
korlátozzák szabadságukat. Pedig minden nyelv korlát is, hiszen az emberiségnek
csak egy tört része beszéli, s a gyermek nem nyilatkozik, hogy milyen nyelven
szeretne megtanulni. Anyanyelvünket nem választjuk, ahogy apánkat, anyánkat sem.
Hiszen ahhoz, hogy megkérdezzenek, milyen nyelven szeretnénk beszélni, már
kellene, hogy beszélni tudjunk.
Megtanítjuk beszélni a
gyermekeket, s mivel a nyelvben szabályok érvényesülnek, megtanítjuk őket arra
is, hogy ezeket tartsák meg. Ha hibáznak, akár kiejtésben, akár igeragozásban
vagy a szavak használatában, kedvesen, de nagyon gondosan helyreigazítjuk őket.
Elmondjuk helyesen, pontosan, amit ők rosszul mondtak, és rávesszük őket arra,
hogy ismételgessék a helyes mondatot. Nem nyelvtani szabályokat tanítunk nekik,
mégis a nyelvtani szabályok megtartására szoktatjuk rá őket. Vérükbe ivódik a
nyelvtan, mielőtt reflektálnának rá.
A nyelv használatának
nemcsak grammatikai szabályai, jelentéstani kötöttségei vannak, vannak erkölcsi
szabályai és megkötöttségei is. Nem kell-e ezekbe is bevezetni a gyereket, hogy
rendeltetésszerűen tudja használni a nyelvet, amelyre megtanítottuk? "Kés,
villa, olló nem gyerek kezébe való" - így tartja a régi bölcsesség. Ezek mind
hasznos, leleményes eszközök, de ha valaki játékos kedvvel, figyelmetlenül
forgatja őket, kárt tehet velük másban, magában. A nyelvvel, a beszéddel is kárt
tehetünk magunkban, másban egyaránt. Mondjuk, ha hirtelen indulatunkban
valakinek szidjuk az anyját. Ha rászoktatjuk gyerekünket arra, hogy ne hazudjék,
ne beszéljen trágárul, gorombán, nem a szabadságát korlátoztuk, inkább
szabadabbá tettük. Hiszen, ha jól figyelünk, észrevehetjük, hogy aki a
durvaságtól óvakodik, az nem szegényebb lesz, hanem sokkal gazdagabb - épp a
megszólalás, a nyelvi kifejezés vonatkozásában is.
Rend, szabályok
Rend, fegyelem, szabályok
megtartása! Mindez előbb-utóbb jelentkezik a gyermek életében ott is, ahol már
nem járni tanítgatjuk, hanem az önálló közlekedésbe vezetjük be. Korlátozzuk a
szabadságát, ha megtanítjuk arra, hogy az úttesten hogyan kelhet át veszedelem
nélkül? Inkább talán szabaddá tesszük arra, hogy a szabályokat megtartva
eljusson oda, ahová igyekszik. Később, évek múlva, amikor a szabályokon már
gondolkodni kezd, megmagyarázzuk neki, hogy a KRESZ szabályai közmegegyezésre
épülnek. Megegyezhetnénk abban is, hogy balra hajts, jobbra előzz: van ország,
ahol e szerint a szabály szerint közlekednek, néhány évtizede még nálunk is ez
volt érvényben. Sok szempontból mindegy, hogy milyen szabályokban állapodunk
meg, csak az a fontos, hogy amiben megegyeztünk, azt mindenki tartsa is meg.
Persze olyan szabályt aligha fogadhatnánk el, hogy ittasan is lehet vezetni.
Vagy, hogy kiskorú is kap jogosítványt nagy sebességű gépjárművek vezetésére:
hiszen egy gyerek figyelme szétszórtabb, mint a felnőtteké, ha meglát egy
ismerőst, egy érdekes plakátot, nem néz az orra elé, és kész a baj! Itt megint
oda jutunk, hogy egy "játékszabálynak" látszó rendszer mögött megjelent valami
más vonatkozásrend, amely már az erkölcs világából való. "Jöjj el, szabadság!
Te szülj nekem rendet, / jó szóval oktasd, játszani is engedd / szép, komoly
fiadat". Érdekes, hogy József Attila, amikor olyan mély személyes
megrendüléssel elemzi a szabadság és a rend kapcsolatát, a játékot mintegy
szembeállítja a renddel. Mintha a játék a rend, a szabadságszülte, embernek való
rend területén túl helyezkednék el, mintha a játékos rendbontás nélkülözhetetlen
eleme volna az emberi életnek. Pedig rendje van a játéknak is! Mennyi szabály,
mennyi tilalom érvényesül benne, s mennyire megvetjük azt, aki "csal", vagyis
úgy játszik, hogy közben - suttyomban - megszegi ezeket a szabályokat,
tilalmakat, elutasítja ezt a bonyolult, valóban szabadságszülte rendet! Az talán
igaz, hogy a játékban másfajta rend érvényesül, mint a "komoly" életben, de nem
könnyebb, nem kevésbé kötelező. Nem játszani lehet, de ha beállunk a játékba,
vállalnunk kell a szabályait.
Szabadságra nevelés
/…/
Egy nagyon derék barátom
mesélte el egy meghatározó, gyerekkori emlékét. Szülei iparosemberek voltak, nem
nagyon szegények, de nem is igazán jómódúak. Hat-nyolc éves volt, mikor
unokatestvére kapott egy gyönyörű MŔ Ŕrklin-vasutat, terepasztalt. "Ilyen kell
nekem is!" - állt a szülei elé. Apjától rögtön kapott két kemény pofont:
"Először és utoljára hangzott el a házamban az, hogy nekem kell!" Aztán magához
ölelte, megcsókolta az apja, és azt mondta neki: "Neked nem lesz MŔ
Ŕrklin-vasutad. De ha jól elvégzed az elemi iskolát, beíratlak a papokhoz.
Nyelveket tanulhatsz és zenét." Elállt a gyerek szeme-szája: nagyon jó
nyelvérzéke volt, és nagyon vágyódott arra, hogy valami hangszeren játszhasson.
Nem a pofonokat akarom
népszerűsíteni. Ebben a században eléggé sok embertelen pofon csattant el, nem
csoda, hogy minden testi fenyítéstől idegenkedünk. Büntetésre, kemény fellépésre
szükség lehet a nevelésben, hogy egy-egy zökkenőn átsegítsen, ez lehet végső
eszköz, de nem lehet az utolsó eszköz.
Kantra szoktak hivatkozni,
aki az erkölcsi cselekvést nagyon erőteljesen szabad, "bensőből vezérelt"
állásfoglalásnak mondta, s bizonyára helyesen. Arra, hogy objektíve jót tegyen
valaki, lehet pofonnal, jó példával rávenni, ám épp a szabadságra nemigen, de
szabadon az fogja - a kevésbé jóval vagy épp a rosszal szemben is - választani a
jót, aki azt már megismerte. A pillanat vonzásából ki kell emelni az embert, a
fiatalembert, s ha megtapasztalta, hogy érdemes - erőfeszítések árán is -
értékeket keresnie, megvalósítania, akkor szabadon is örömmel választja majd,
amit jónak tapasztalt. Magunktól nem találunk rá a jóra, nem válunk jó emberré,
ehhez egy emberélet kevés. Különösen, ha arra is gondolunk, hogy a rossz: rossz. Rombol
és rabságba ejt, ahogyan a kés, villa, olló sebez, ha ügyetlenül bánunk vele. A
jóság, az erkölcsi rend az emberiség közös kulturális kincse, amelynek
ismeretébe, szeretetébe éppúgy be kell vezetnünk a fiatalokat, ahogyan beszélni,
közlekedni, játszani megtanítjuk őket.
Tanulságok
Mindezek után hátravan még
egy kérdés: mit érdemes nekünk magunknak fontolóra vennünk, ha mi is "emelt
fővel" szeretnénk meghalni, s az ifjúság sorsáért érzett felelősséggel jól
akarunk sáfárkodni? Veszedelem fenyeget minket is, nemcsak a lustaságé. Érdemes
ezekkel szembenézni, akkor könnyebb megküzdeni velük.
Először is a nagy
zűrzavarban, amely körülvesz minket, megijedhetünk. Szent Pálnak van egy érdekes
mondata: "Ne engedd, hogy legyőzzön a rossz, te győzd Ie a rosszat jóval" (Róm
12,21). Érdekes, hogy a görög szöveg nem azt mondja: jóval, hanem azt: jóban. Ma
sok felelősségtudó emberben megrendül a jó erejébe vetett hit. S akkor saját
erejével próbálja "legyőzni" vagy távol tartani a rosszat, az pedig nem
sikerülhet nagyobb kár nélkül. Az ilyen ember, ha nevelni próbál, gyakran
felemeli a hangját. Nem tud a jóról beszélni, nem tud tapasztalatot nyújtani a
jó hatalmáról, hiszen abban maga is kételkedik. Mégis melléáll, de a
hangerejével próbálja pótolni, ami hiányzik belőle. Ez nem jó, nem lehet
hatásos. Vagy ha eredménnyel jár is, nem úgy hat, ahogyan szeretnénk. /…/
Erkölcs a változó
világban
S itt a másik meggondolni
való: amikor az erkölcsi értékek megvalósítása nem támaszkodhat társadalmi
közmegegyezésre, akkor "ár ellen úszik", aki mégis hűséges akar lenni hozzájuk.
Sokszoros erőfeszítései közt könnyen úgy érzi, nincs ideje, ereje a
meggondolásra, magyarázkodásra. Vezényszavakban gondolkodik, vezényszavakkal
igyekszik nevelni is. Erkölcsi értékek helyett konkrét viselkedési szabályokat
ad át, kér számon, pedig ez veszedelmes dolog. Hiszen egy-egy erkölcsi érték
szolgálata hol ezt, hol azt kívánja meg tőlünk. Ennyiben akár változónak is
mondhatjuk az erkölcsöt.
Például nem ok nélkül
panaszkodunk arról, hogy a fiatalokban nincs elegendő szülői tisztelet, sőt,
gyakran egyáltalán nem tisztelik az idősebbeket. De amikor ezt megállapítjuk,
meg kell(enne) gondolnunk, hogy a szülőtisztelet, a felnőttek, az idősebbek
tisztelete ma nyilván mást jelent, mint egy-két emberöltővel ezelőtt. Ugyanakkora tiszteletet
várhatunk a fiataloktól, de ugyanolyat nem. S ha ugyanolyat várunk, nem
csodálkozhatunk, ha nem kapjuk meg az ugyanakkorát.
Hiszen a fiatal azt látja,
hogy az idősek tapasztalata ma gyorsan érvényét veszti. Egy gyerek sokszor
könnyebben eligazodik a világban, mint egy idős ember. Azt épp tapasztalatai
gátolják abban, hogy a gyorsan változó valósághoz igazodjék. Természetesen
vannak dolgok, amelyekhez azért az idősebbek értenek jobban - épp a munkában
való kitartás, a pillanat keserűségén való túlemelkedés. De hogyan vegye ezt
észre a fiatal, ha az idősebb nem veszi észre vagy szégyelli bevallani, hogy
alkalomadtán neki kell a fiataltól tanulnia?
Érdemes megint Illyés Gyulát
idéznünk. Óda a törvényhozóhoz című költeményében a hetvenedik
születésnapját ünneplő Tersánszky Józsi Jenőt köszöntötte így:
Jogot a boncolóknak,
a külszín-, a fölhám-, a
látszat-rombolóknak,
kik elválasztván
percenként a rosszat a jótól,
valamit folyvást
rendbehoznak,
percenként fölmutatva,
hogy mikortól
gyilkos a gyilkos,
tolvaj a tolvaj,
torz már a szép,
szép az imént torz,
a hős: pribék,
s ki az, aki elöl megy -
mert nincs szabadjegy
jól haladni a korral;
mert van, amikor - hány
példa!-
a néma szólal,
az iszkol, aki űz,
makulátlan a céda,
mocskos a szűz.
Nem verselemzés a dolgunk,
de meg kell jegyezünk, Tersánszky 1888-ban született, ez a költemény tehát abban
az időben íródott, amikor egy írón elsősorban azt kérték számon: haladó-e, s
arra halad-e, amerre a Párt előírja. Az erkölcsi értékek időtlenségét képviselő
olvasó talán idegenkedve olvassa ezeket a sorokat, pedig fontos,
megkerülhetetlen igazságot mondanak ki, amely minden látszat ellenére nagyon
összefér az erkölcsi értékek időtlenségével. Az értékek változatlanok, mint a
csillagos égbolt, ahogyan már Kant is mondta. A konkrét követelmények pedig
korfüggők.
Az erkölcshöz való hűségünk
nem mozdulatlan hűség, hanem élő, leleményes magatartás. A lelemény nem arra
való itt, hogy miközben fennen hirdetjük az erkölcsi értékek érvényességét,
valahogyan mégis kijátsszuk őket. Épp arra való, hogy hozzájuk legyünk hívek, s
ne a markoláshoz, mellyel egy-egy viselkedési szabályt megragadnánk.
Akiket pedig jó erkölcsre
igyekszünk nevelni, azokat nemcsak arra kell megtanítanunk, hogy ezt tedd, azt
kerüld, hanem arra is, elsősorban arra, hogy helyesen gondolkodjanak, s
egyáltalán komolyan gondolkodjanak az erkölcsi magatartás kérdéseiről egy
pluralista világban, ahol a hagyományos erkölcsi eszményeket valló ember az
erkölcstelenség kísértésében él, a hagyományos erkölcsöt elutasító ember viszont
a hagyományos erkölcs kísértéseinek van kitéve.
/Jelenits István/