
CZINE MIHÁLY-KÖNYVTÁR HODÁSZON*
Bölcsen cselekedett Hodász
nagyközség önkormányzata és egész lakossága, amikor elhatározta, hogy a
könyvtárat Czine Mihályról nevezi el. Egy-egy táj és település
ugyanis
annyit ér a nemzet számára, amennyi érték kapcsolódik hozzá.
Megbecsülendő érték az minden település számára, ha
olyan emberek
indulnak belôle, olyan emberek nônek föl benne, akik értékteremtô
cselekedeteik alapján a tágabb haza, sôt a nagyvilág elôtt is ismertté
válnak.
Czine Mihály ilyen ember
volt. Valóban nagy dolgot cselekedett. Elindult Hodászról egy szegény
juhászember tizedik gyermekekeként, és kizárólag tehetsége és szorgalma
révén ismert és megbecsült személyiséggé vált az egész magyarság
számára. Családjától két olyan útravalót kapott, amelyekhez egész
életében hû maradt: a közösségi szellemet, a szegényekért érzett
felelôsséget és a kálvinista hitet, zsoltáros lelkületet. Kivételes
tehetségét már elemi iskolai tanítója felismerte.
Ô segítette ahhoz, hogy
továbbtanulhasson. Csodával határos módon sikerült eljutnia a
nyíregyházi tanítóképzôbe, majd onnan – ismét egy kiváló tanár
segítségével – Budapestre, a legkiválóbb képességû fiatalok Eötvös
Kollégiumába is.
Az az idôszak volt ez a
magyar történelemben, amikor az alsó néposztályokból jött értelmiségi
fiatalok csodákat éltek át. Úgy érezhették, hogy a nép sokszázados
álmai válhatnak bennük valóra. Nagy László, Juhász Ferenc, Simon István,
Sánta Ferenc, Csoóri Sándor, Sütô András, Kányádi Sándor, Fehér
Ferenc, Dobos László, Duba Gyula és sok más népi tehetség írói
indulásának évei ezek. Édes testvérként tartozott közéjük Czine Mihály
is.
Az emberi felemelkedés
igénye szemléletének mindvégig meghatározó jegye maradt. Ezért idézte
sokszor példaként – írásaiban és elôadásaiban egyaránt – az alulról
felemelkedô, a sorsuk nyomorúságából magukat saját erejükbôl
kiszabadító embereket.
Hatalmas küldetéstudat
élt benne. A magyarságot az emberiség nagy értékének tekintette, s egész
életében azon munkálkodott, hogy fölemelje, igazi nemzeti közösséggé
formálja, összetartozás-tudatát erôsítse, értékeit gazdagítsa. Adyval
vallotta, sok-sok elôadásába beleszôtte: „A magyarság szükség és
érték az emberiség, s az emberiség csillagokhoz vezetô
útja számára”.
Rengeteget dolgozott azért, hogy ezt a hitet minél több embernek átadja,
minél több ember számára tegye értékké a nemzethez tartozást.
Közösségragasztó nagy személyiség volt. Különleges elôadói
képességekkel rendelkezett. Elôadásait olyanok is szívesen hallgatták,
akik irodalomtörténeti vagy történeti szakmunkákat soha nem
olvastak.
Élmény volt elôadása a szaktudomány jeles személyiségei számára is,
mert természetesen kapcsolta össze az életet és a mûvészetet. Messzehangzó ékes beszéde és különleges mosolya erôt sugárzott, az
összetartozás tudatát erôsítette bennünk a legnehezebb idôszakokban is.
Széles mozdulattal ölelte magához barátait. Ahol megjelent, rögtön
közösség képzôdött körülötte.
A mély gondolati
elemzéseket, mérlegeléseket is az elôbeszéd természetességével végezte.
Részesévé avatott mindannak, amit ô tudott, ismert. Egyszerre mutatott
példát a szûkebb és a tágabb hazához való hûségre. Élete végéig
hazajárt a testvéreihez. Terike néni sok magyar írót vendégül láthatott
Hodászon, mert Czine Mihály nemcsak egyedül jött haza, hanem hozta a
barátait is. Ha író–olvasó találkozóra kísérte íróbarátait erre a
vidékre, soha nem mulasztotta el, hogy - ha kellett - száz kilométeres kitérôt
is tegyenek azért, hogy õk is lássák a hodászi világot.
Nagyfokú szociális
érzékenység volt benne. Azt szerette volna, ha a magyarság minden rétege
boldogulni tudott volna. Egész életében küzdött, politikusokkal is
hadakozott a szegénység tehetséges gyermekeiért. Irodalomtörténészi
témáválasztásait is sokszor ez a szociális felelôsségérzés
irányította. Azért kötôdött legmélyebben a népi írókhoz, mert az
ô
törekvéseikben együtt találta a szociális és a nemzeti érzékenységet,
felelôsséget.
A teljes emberségre
áhítozó alulsó Magyarország követének tudta magát a szellem régióiban.
Nagy volt a hûsége tágabb hazájához, a magyarsághoz is. Az
irodalomtörténészek közül ô volt az elsô, aki szembeszállt azzal a
kommunista politikával, amelyik a Trianonban elcsatolt egyharmadnyi
magyarságról lemondott. Czine Mihály a magyar szellemiség egységét
vallotta, az elszakított magyarságot a magyar nemzet elidegeníthetetlen
részének tekintette. Egységben szemlélete a magyar irodalmat
olyan idôben,
amikor ezért a nacionalizmus bélyegét kapta. Egyedül állt ki a népi írók
mellett akkor, amikor 1958-ben a kádári politika súlyosan elmarasztalta
ôket
az 1956-os forradalomban játszott szerepük miatt.
Czine Mihály pályája
fényesen indult. Már egyetemista korában kitű̂ntető szakmai feladatokat
oldott meg magas szinten. Néhány év alatt az új irodalom egyik vezetô
kritikusává, irodalomtörténészévé vált. Az
Új Hang címû folyóirat
egyik szerkesztôjeként a legújabb irodalom friss értékeivel, korszakváltó
mûveivel és alkotóival is bensôséges kapcsolatba került.
Harminc éves korára
megírta az akkori újabb magyar irodalomtörténet – máig használható – fô
mûvét, a Móricz Zsigmond útja a forradalmakig
címû hatalmas monográfiáját. Ezt a munkáját egyedülálló szakmai
teljesítménynek minôsítette a szakkritika. A harminc esztendôs Czine
Mihály az akadémiai irodalomtörténet fontos fejezeteinek megírására
kapott megbízást. Hamarosan elkészítette kismonográfiáját is Móricz
Zsigmondról. Majd Szabó Pálról is. Könyveit úgy lehet olvasni, mint egy
szép mesét, pedig komoly szaktudományi mûvek ezek, bensôséges szakmai
ismeretekrôl és mély életismeretrôl adnak számot.
Czine Mihály
pályakezdésének évtizedében hatalmas lendülettel dolgozott, tele volt
tervvel és reménységgel. Úgy érezte, cselekvô bölcsességgel
megváltható a magyar sors. Megtéveszthetetlen tisztaságú erkölcsi és
történelmi érzéke a teljes magyar nemzeti kultúra értékeinek védelmére, tudatosítására szólította
ôt olyan idôkben, amikor a hivatalos
irodalompolitika – idegen hódítók szolgálatában – semmibe vette a nemzeti
értékeket és szempontokat.
Lenyûgözô
szuverenitással és biztonsággal alakította ki irodalomszemléletének
alapvonásait. Ezekhez minden idôben eltökélten ragaszkodott. Nem tûrte a
szellem, a gondolat szabadságának a korlátozását. Nem fogadta el a szellemi
nemzetszûkítést. Erkölcsi és nemzeti felelôsségérzet irányította
abban, hogy munkásságának fô irányait a hivatalos hatalom – nemzeti
értékeket semmibevevô, nemzeti önismeretet és öntudatot roncsoló –
törekvéseivel szemben alakítsa ki.
Nem csak Móricz Zsigmondot
és Ady Endrét, nem csak a népi írókat, Illyés Gyulát, Németh Lászlót,
Veres Pétert, Tamási Áront, Szabó Pált és Sinka Istvánt értékelte
kitüntetô figyelemmel, a kisebbségi magyar irodalmak történetét is
ô
írta meg elôször. Kós Károlyt, Fábry Zoltánt, Herceg Jánost, Sütô
Andrást, Dobos Lászlót méltatta értékóvó szenvedéllyel, de
odaállt a
legfiatalabbak mellé is. Az Elérhetetlen föld fiataljait, Utassy Józsefet
és Kiss Benedeket éppúgy segítette értelmezô megbecsülésével, mint az
erdélyi Farkas Árpádot.
Bôségesen tanúskodik
errôl a sokágú munkásságról a Magyar irodalom a huszadik
században címû könyve és
kétkötetes tanulmánygyûjteménye, a Nép és irodalom.
De külön kötetben jelentek meg a Németh László eklézsiájában végzett
szolgálatának jeles szellemi eredményei éppúgy, mint A kálvinizmus
vonzásában született tanulmányai vagy a
Kisebbség és irodalom címmel a kisebbségi
magyar irodalmakról kiadott írásai.
Czine Mihály ama ritka
kivételek közé tartozott, akik egyedül is ki mernek állni fölismert
igazságaik védelmében. Így vált személye és munkássága a kommunista
diktatúra irodalom és tudománypolitikájának egyik fô céltáblájává.
Minden lehetséges eszközzel gátolták munkásságának kibontakozását.
Jóvátehetetlenek ezek a politikai indokú akadályozások, mert bár kitûnô
könyvek sorát alkotta, számbavehetetlen a „leltárhiány”, a csírájukban elfojtott, megakadályozott mûveinek sora.
Lélekben mindig
szálegyenes, cselekvésben mindig töretlen maradt. A magyar nemzeti kultúra
iránti alázattal, hûséggel dolgozott. Személyiségének varázsával,
utánozhatatlan szépségû, ékes és mégis mindig szakszerû elôadásainak
ezreivel közvetítette, avatta nemzeti közkinccsé, nagyon sokak személyes
élményévé irodalmunk személyiség és nemzetmegtartó értékeit.
Biztatás, szeretet, fény
sugárzott egyéniségébôl hallgatóira. A fontossági sorrendet soha nem
tévesztette el, minden értéket a maga helyén vett számba. Így vált a
magyarság legszélesebb rétegeiben és minden régiójában, Magyarózdtól
Montrealig, Pozsonytól Újvidékig, Nagykanizsától Debrecenig a magyar
irodalom különleges státusú „igehirdetôjévé”. Egy személyben tudós
professzor és rengeteg ember közvetlen, személyes társa, barátja.
Hallgatói, olvasói példátlanul népes tábora mellett így érdemelte ki
irodalmunk sok jeles személyiségének, köztük a legnagyobbjainak a szeretetét, barátságát is.
A legnagyobb íróink
közül is sokan fölismerték tehetségének és munkájának teremtô
értékét. Kós Károly hozzá írt leveleibôl kötetet lehetett kiadni.
„Nemcsak kitûnô író, nagy hatású egyetemi
oktató, de a magyar irodalom
egy leváltásra, elfeledésre ítélt irányzatának a védôje is” – írta róla Németh László, aki pontosan látta meg tudósi magatartásának,
jellemének értékét is: „azt védi, amit kell”. Illyés Gyula „az idôsebb
testvér szeretetével” dedikálta neki könyvét. Dobos László pedig
úgy,
„akár kicsi testvér a nagyobbiknak”. Nagy László versben is bölcsnek
nevezte, naplójában is szeretettel vallott róla. Sütô András szavai pedig
azt tanúsítják, hogy Czine Mihály „Erdélyben is messzire látszó fehér
tornya az írói-emberi felelôsségnek a nemzet-virrasztásban”.
Ô
valóban a „reménység jegenyéje” volt a magyarság számára, miként Nagy
Gáspár verse tanúsítja róla.
Meggyôzôdése volt, hogy
az irodalom a közösségi tudat formálásának, a személyiség nevelésének
legfontosabb eszköze, a nemzet kötôanyaga, a nemzeti öntudat és
önismeret
forrása. Mûvekben és alkotókban egyaránt azokat a példaéleteket kereste
és mutatta föl, amelyek mások számára is reményt, vígaszt, erôforrást
jelentettek. Czine Mihály olyan nagy odadással és tehetséggel segítette
nemzeti irodalmunk értékeinek megismerését, hogy az ô életmûve is nemzeti
kincsünkké vált.
/†Görömbei András/
* A hodászi Községi
Könyvtár 2005. április 8-án fölvette Czine Mihály
nevét; a megemlékezés a helyi református templomban elhangzott ünnepi
beszéd
szerkesztett változata.
* A Czine Mihály Pedagódus Műhely Mihály napján ezzel köszönti az immár 14 esztendeje távozott
névadóját, és szomorú szívvel tiszteleg a laudáció szerzőjének, GÖRÖMBEI
ANDRÁSnak az emléke előtt, aki váratlanul és hirtelen ez év nyarán hagyott itt
bennünket.