
ANALOGIKA
Rendhagyó interjú
Roska Tamás Bolyai-díjas
akadémikussal
2002. március 2-án a
Budapest Kongresszusi Központban második alkalommal adták át a legrangosabb,
civil alapítású tudományos kitüntetést, a Bolyai-díjat. 2002-ben a Bolyai-díjat
Roska Tamás kapta.
Roska Tamás a Magyar
Tudományos Akadémia rendes tagja. Az MTA Számítástechnikai és Automatizálási
Kutatóintézet (SZTAKI) Analogikai és Neurális Számítógépek Laboratóriumának
vezetője, a Pázmány Péter Katolikus Egyetem Információs Technológia Karának
alapítója, dékánja. Iskolateremtő egyéniség.
Számos kitüntetés
tulajdonosa a Széchenyi-díjtól a Szent-Györgyi Albert-díjon át a Pro Renovanda
Cultura Hungariae fődíjáig.
Szakterülete az
elektronika, a számítástechnika, az új információtechnikai eszközök és
módszerek, beleértve a neuromorférzékelő számítógépeket. Úttörője a modern
csúcstechnológiák két fontos területének, az információs technológiák és a
biotechnológiák összekapcsolására irányuló törekvéseknek. Társfeltalálója a
forradalmian új, programozható analogikai szuperszámítógép-elvnek (CNN1
Univerzális Számítógép), illetve chipnek (Leon O. Chua professzorral), valamint
a CNN bionikus szemnek (F. S. Werblin és L. O. Chua professzorokkal).

Az olvasóknak arról
beszélnék először, hogy ez az új elv, a tér-időbeli számítógép, ez a
hullámszámítógép, az analogikai celluláris (CNN) számítógép miben jelent többet
és mást az eddigieknél. Mik a következményei, részben az algoritmusos világra,
részben a számítási komplexitás világára, függetlenül attól, hogy fizikailag
milyen módon van megoldva. Azok a számítógépek, amelyeket ma használunk,
lényegében mind az egész számokra értelmezett számítógépek. Számítási
komplexitásuk klasszikus mértéke, hogy ha növeljük a feladat méretét, hogyan nő
a szükséges számítási szükséglet, műveletszám (négyzetesen, vagy köbösen stb.).
Az évek során ez a fajta gondolkodásmód annyira belénk ivódott, hogy el sem
tudjuk képzelni, vannak olyan esetek, amikor a probléma mérete nem is számít!
Két érdekes élményemmel
kezdeném. Januárban kinn voltam pár hetet Berkeleyben. Mindjárt az elsõ nap
elmentem kedvenc könyvesboltomba, és vettem két könyvet. Mindkettő nagyon fontos
volt számomra: egyik Gödel életérõl szólt. Millió dolog megragadott benne. Abban
az időben, a húszas évek végén, sok matematikust Bécstől Prágán át Berlinig a
Hilbert által felvetett probléma foglalkoztatott: hogy olyan módszert
találjanak, aminek a segítségével az axiómarendszerekbõl, következtetési
szabályokon keresztül, egyértelműen eldönthető legyen egy állítás igaz vagy
hamis volta. 1929-ben a königsbergi matematikus kongresszuson Gödel előadásában
megmutatta, hogy ez megoldhatatlan probléma. Minden axiómarendszerben van
legalább egy olyan állítás – lehet, hogy több is –, amiről elvileg sem dönthetõ
el, hogy igaz, vagy hamis (Gödel-tétel). A hallgatóságban a fiatal Neumann
Jánoson kívül senki sem akadt, aki ennek mélységét akkor felfogta volna. A
húszas-harmincas években ezek az említett városok jelentették a tudomány
Szilícium-völgyét, és ott nem értették meg ezt a felfedezést! Annak a kérdésnek
a fontosságát, amit Russel, Whitehead meg a többiek már elõkészítettek és
Hilbert is feszegetett. Egyedül a fiatal Neumann.
A másik könyv Jack S.
Kilbyről, az integrált áramkör egyik megalkotójáról szól. Ő az első, aki mérnöki
hozzájárulásért kapott Nobel-díjat! Kilby szerint három dolog kellett ahhoz,
hogy az ember számítógépet, vagy más elektronikus szerkezetet tudjon készíteni:
erősítő, egyenirányító és kapcsoló. Rájött arra, hogy a körülményes huzalozás
helyett miként lehet egyetlen lapkán, az anyag felületén összekötni, kialakítani
az áramköri elemeket.
A másik élményt a
washingtoni Tudománytörténeti Múzeumnak a számítógép történetét bemutató
kiállítása adta. Elgondolkodtatott a Turing-gép – Neumann-számítógép. Nekem sok
évig okozott gondot, hogy ehhez mi is Neumann hozzájárulása, míg aztán megtudtam
– azt hiszem, Kovács Győző könyvéből –, hogy a tárolt program bevezetése. Amikor
Neumann rájött, hogy a program meg az adat okosan reprezentálható. Ezzel
megnyílik az algoritmikus programozás világa, és kinyílik a gép az emberi
intellektus felé, mert minden, amit csak kitaláltak, kitalálunk, beprogramozható
az egészekkel értelmezett világban.
A hitet az egészek jól
bevált világában aztán a valós számokon értelmezett komplexitás 12 évvel ezelõtt
bevezetett elmélete kezdte megingatni. Érdekes, hogy ezt Lenore Blum, amerikai
matematikus professzor asszony indította el, akinek férje, a híres matematikus,
a berkeleyi Manuel Blum a klasszikus (egészeken alapuló) komplexitáselmélet
egyik atyja. A valósokon értelmezett számítógép fogalmán aztán L. Blum együtt
dolgozott M. Shubbal, meg a Fields-érmes2 S. Smale-lel. A kaliforniai
Berkeleyben csak a Nobel-díjasoknak, meg a Fields-érmeseknek van kijelölt
parkolóhelye, olyan nehéz ott parkolni. Nemcsak parkolni nehéz, hanem egy új
gondolatot elfogadtatni sem egyszerű. Sokan ma sem nagyon veszik be, hogy ez egy
releváns elmélet. Pedig Smale szerint a tudományos számítások
komplexitáselmélete a valósokon értelmezett számítási komplexitás. Igaz, hogy
modelljükben a jelek valósak, de az iteráció továbbra is megmaradt, diszkrét
(egész). Ilyen pedig nem nagyon van a természetben. A természetben vagy
folytonosak a dolgok – kivéve a teret –, vagy diszkrétek.
Arról kezdtem gondolkodni,
hogy most már nem egészeken, és nem valósokon iteratív módon, hanem ún.
folyamokon (flow), vagy trajektóriaseregeken mint adatokon absztrakt módon
definiálom az analogikai számítógépet. Így az adat, egy adott, 0-tól t=T
időpontig terjedő térbeli kis folyam, vagy mozgókép lesz. A legfontosabb elemi
utasítás pedig a mozgást leíró egyenletnek – egy parciális
differencia-differenciál egyenletnek, néha PDDE-nek is mondják, amelyben a tér
véges volta miatt differencia is szerepel – a megoldása. De a jelek, az idő –
minden folytonos. A digitális számítógépen az ilyen egyenlet megoldása, amely
még nemlineáris is lehet, az egyik legnehezebb feladat. Az újfajta számítógépen
pedig ez az elemi utasítás, ezt lehet a legkönnyebben elvégezni.
Professzor úr korábban éppen nemlineáris
differenciálegyenletek elméletében ért el érdekes eredményeket.
Igen, illetve
nemlineáris, dinamikus rendszerek kvalitatív elméletében. Az izgatott, hogy az
elektronikus szerkezetek modelljei a nemlineáris tartományukban mikor lesznek
kauzálisak. A fizikában az okság nyilvánvaló. Nem fordulhat elő, hogy gerjesztek
valamit és az gerjesztés előtt válaszol, de a modellekben ez is lehetséges.
1968-ban előadást tartottam
egy prágai konferencián, amelynek alapján meghívtak a kaliforniai Berkeley
egyetemére. Hat évvel később engedélyezett ösztöndíjas utamon Berkeleyben
ismerkedtem meg Leon O. Chua professzorral, akit szintén foglalkoztattak a
nemlineáris elektronika elméleti kérdései. 1988-ban Budapesten találkoztunk, de
a kapcsolatot addig is tartottuk. Kiderült, hogy bár két különböző témán
dolgozunk, de ezek érdekesen összekapcsolhatók. Utána viharosan beindult a
kettőnk közötti együttműködés. 1989 óta évente voltam kint, 1993 óta 2001-ig
átlagban négy hónapot töltöttem a Berkeley Egyetemen.
Térjünk vissza az új számítógépelvhez.
Érdekes dolog, hogy van
számítógép, ahol egy nemlineáris hullámegyenlet megoldása az elemi utasítás. Az
már régen izgatott, hogy egy digitális számítógépen elvben káoszt nem lehet
csinálni. Mert minden periodikus, vagy kvázi-periodikus, mivel véges mennyiségű
szám van, ha annyiféle lépést megteszek, utána újra kell kezdődjék.
De a klasszikus pillangóeffektusnak is emlegetett káoszt
éppen egy digitális számítógépen végzett számoláskor fedezte fel Lorenz.
Az nagyon jó közelítés
volt! Ha mi 32 bit lebegőpontosan számolunk, akkor nagyon nagy számú lépést
kellene megtenni ahhoz, hogy utána újra periodikus legyen. Annak idején, amikor
1970-es években L. O. Chua megalkotta azt a kis, később róla elnevezett
áramkört, ezt a legegyszerűbb, káoszt generáló elektronikus áramkört, sokan
gondolták, hogy itt valami trükk van, nyilván a kerekítési hibák okozzák ezt a
kezdeti feltételek megváltoztatására vonatkozó nagyfokú érzékenységet. Csak
akkor hitték el, amikor már le is lehetett mérni. Nagyon szigorúan véve egy
akárhány bites digitális számítógép valahol mindig periodikussá válik. Csak ezt
nem vesszük figyelembe, vidáman számolunk vele.
Nézzük meg, hogy gépünk
esetében – amikor folyamok között végzek következtetéseket – mik lehetnek az
elemi következtetési szabályok. Ha azt a kérdést teszem fel, hogy hol van
valami, például hogy a bal felső térrészben van-e repülő, vagy amőba, vagy
bármi, akkor erre már igen-nem a válasz, hasonlóképpen a klasszikus logikához. A
végeredmény lehet egy fekete-fehér térkép. Feketék jelzik, hogy ott van az a
bizonyos dolog, amit keresek, a fehér, ahol nincs. Algoritmusaink így analógok
és logikaiak, amit mi analogikainak neveztünk el. A folytonos téridő
„hullámutasításokat” kombináljuk a logikai döntésekkel. Ez logikailag hasonlóan
történik, mint ahogy agyunk két féltekéje megosztva működik: egyikben a logikai,
hosszú következtetések, másikban pedig az egyszerre megragadott képi feldolgozás
zajlik, és a kettõ kommunikál. Annak idején Hámori József professzor
ismeretterjesztő könyve – Nem tudja a jobb kéz, mit csinál a bal – adta az
ötletet, hogy ebbe az irányba fejlesszem az új elvet.
Folytassuk a
komplexitásvizsgálatunkat. Három különböző világ: univerzális gépek az egészeken
(a Turing–Neumann-gép), a valósokon, és a folyamokon.
Legelső esetben tudjuk, mi a
nehéz probléma, és azt is, mi a lehetetlen. Tudjuk, mit értünk megoldhatatlan
problémán, mert Gödelnek voltak ilyen obskurus példái. Emlékszem, annak idején
napokat töltöttem azzal, hogy megértsem azt a borzasztóan nehéz Gödel-cikket.
Például van egy polinom, aminek az együtthatói egészek, és kérdés, hogy van-e
egész megoldása. Ez elvben, általában megoldhatatlan probléma. Aztán vannak
nehezen megoldhatók, ezeknek vannak osztályaik stb. L. Blumék feltették a
kérdést, hogy van ez az õ esetükben. Úgy találták, megoldhatatlan feladat annak
eldöntése, hogy egy adott pont hozzá tartozik vagy nem a Julia- vagy a
Mandelbrot-halmazhoz. Az ő gépükben nehéz problémaosztályhoz tartozik annak
eldöntése, hogy egy negyedfokú többváltozós polinomnak – vagy másképpen: egy
legalább négy polinomból álló egyenletrendszernek – létezik-e közös valós gyöke.
Ez a feladat a folyamokon definiált CNN-gépen egyáltalán nem nehéz! Több
egyenletre megnézni, mi a közös valós megoldásuk; ez azt jelenti, hogy van egy
összekapcsolt, nemlineáris egyenletrendszerem és azt megoldom. Ha stabil az
eredmény, akkor van valós megoldás és kész.
Ez volt az első, ami valami
kis fogódzó ebben az új komplexitáselméletben. Ezek a legfrissebb dolgok,
amelyek most foglalkoztatnak.
A folyamokon definiált
számítógép elvén működõ programozott CNN-chipekkel az ember szívesen
kísérletezik. Ha csak az érdekel bennünket, milyenek a legegyszerűbb térbeli
kaotikus dolgok, akkor akár egy milliszekundum alatt megvan az eredmény, csak
kicsit meg kell változtatnom a chip beállítási paramétereit. Ha azonban ezekkel
a jelenségekkel digitális számítógépen akarok kísérletezni, borzasztóan sok
egyenlethez jutok, amelyek megoldása akár hét nagyságrenddel is tovább tarthat,
mint a chipen. Az analogikai gépünkön a megoldás valós idő alatt megszületik,
ugyanúgy, mint amikor megnyitom a csapot, és abból jön a víz. Ha az egyszerű
vízsugarat akarom digitálisan szimulálni, akkor egy perc alatt megvan az egész.
Ha úgy eresztem a csapot, hogy turbulencia lép fel, akkor egy hétig is
számolgathatok, míg a CNN-chipen két dimenzióban ezt azonnal láthatom. A
számítási komplexitás itt másképp jelentkezik. Már L. Blum megmutatta, hogy a
valósokon definiált gépükön a számítási komplexitás, a műveletek száma függhet a
mérettõl, a pontosságtól, és a probléma paraméterétõl. Ők alapvetően az algebrai
egyenletek problémáit vizsgálták; a valósokon végzett műveletekben nagyrészt
algebrai, polinom egyenletekkel foglalkoztak. Tehát a gond számukra az algebrai
nehézség volt. A mi esetünkben talán dinamikus nehézségnek nevezhetjük, ami a
számítási komplexitásunkat meghatározza. Ez abból adódik, hogy a kialakuló
hullámok mennyire lesznek bonyolultak. Vagy ha ezekből kezdek építkezni, akkor
milyen sok ilyen hullámot kell összehoznom ahhoz, hogy megoldhassam a
feladatomat.
Ezek után megkérdezhetjük
például, hogy a retinának mi a számítási komplexitása. Klasszikus értelemben fel
sem tudjuk rendesen tenni a kérdést. Mert hol vannak ott az egészek? Nincs
iteráció, az egész egy folytonos hullám, ami kimegy a látóidegbe. A méret? Az
nem úgy van, hogy kicsit látok, nagyobbat látok! Megvan az egymillió pixel,
vagyis képpont. Ha bemegyek egy szobába és azt akarom eldönteni, hogy van-e benn
ember vagy nincs, a reakcióidő szempontjából mindegy, hogy két ember van ott,
vagy tíz. Van, vagy nincs – ez párhuzamos feldolgozással történik. A retina
mindig borzasztóan izgatott, számítási komplexitása miatt is. Ezt a kérdést
anélkül, hogy valamilyen formában folyamokon definiáljak számítógépet, nem is
tudom kezelni. Meggyőződésem, hogy az egyik ok, amiért annyi gondot jelent sok,
viszonylag egyszerű neurobiológiai jelenség modellezése, az, hogy olyan
modelleket akarnak ráhúzni ezekre, amelyek teljesen távol állnak tőlük. A
digitális számítógép-paradigma ráerőltetése az élővilág modellezésére olyan,
mintha baltával akarnám a körömreszelőt helyettesíteni.
Emlékszem, amikor több mint
tíz évvel ezelőtt Hámori professzorral elkezdtünk együtt dolgozni, és több elemi
látási jelenséget PhD-diákjainkkal hamar le tudtunk fordítani a CNN modell
nyelvére. Később a feldolgozás egy másik elemi része, a színtévesztés érdekelt.
Elképzeltem, hogy körülbelül milyen kvalitatív modellel érdemes próbálkoznunk.
Zarándy Ákos, akkor még PhD-diákom, két nap alatt meg is valósította. Egy orvos
barátjától elkérte a megfelelő színtévesztési teszteket, kipróbálta és valóban
működött! De az folyton izgatott, hogy ilyen egyszerű, ennyi az egész?
Berkeleyben, amikor a cnn-gépet elkészíthettük Leon Chuával, megszervezett egy
kis szemináriumot, amire elhívta a világhírű retinakutatót, F. Werblint is.
Bemutattuk, hogy nekünk eddig milyen modelljeink vannak. Arra a kérdésre, hogy
mi történik tovább a retina belsejében, akkor Werblin sem tudta a választ.
Szemünk működésével kapcsolatban érdekes neurobiológiai
felfedezésrõl számolt be a Nature 2001. március 29-i számában F. Werblin és
Roska Botond.
Igen, egy apának az élet
egyik nagy ajándéka az, ha fia sikereket ér el. Külön öröm, hogy közös
érdeklõdésű területen születhetett meg ez az eredmény. Botond több éven át
folytatott kísérleti méréseiből sikerült Werblin professzorral együttműködve
megérteniük a belső retina működését. Botond még orvostanhallgató korában eljött
velem három hétre Berkeleybe. Annyira felkeltette az érdeklődését egy
laboratóriumi technika, hogy éjjel-nappal a laboratóriumban volt, meg akarta
tanulni. Aztán visszatért oda az egyetem után, PhD-diákként, és együtt dolgozott
Werblin professzorral.

Roska Tamás Botond fiával és
annak családjával
Kanyarodjunk vissza a retina
komplexitásához. Itt van ez a tucatnyi feldolgozó csatorna a retinában, amit
elkezdtünk modellezni. Ebben az esetben, amikor élő szervezetnek egy
érzékelő-processzáló részét tekintem, alapvető dolog, hogy a méretnek (hány
pixel) tulajdonképpen semmi köze a processzálás komplexitásához. Nem függ tőle,
hogy mennyi ideig tart a feldolgozás.
A számítási komplexitással
kapcsolatosan nagyon fontos kérdés a probléma méretén kívül – még a tisztán
digitális esetben is –, hogy mekkora a számítógép mérete és disszipációja,
vagyis hőkibocsátása. Amióta felfedezték az integrált áramkört, gyakorlatilag
mindig kb. egy 1 cm2-es szilíciumlapra tettek annyi félvezetőt, amennyit csak
tudtak. Ez csak 1-2 wattot disszipált, azt pedig elvitte a levegő. A disszipáció
kérdése a közelmúltban a Pentium processzorok megjelenésével vetődött fel,
amikor kiderült, hogy ott egy hajszárítónyi méretű kell legyen a hűtő. A 4096
processzoros, optikai bemenetű analogikai vizuális mikroprocesszorunk bonyolult
képfeldolgozási feladatokban szuperszámítógép-teljesítményt nyújt: 1 cm2
szilíciumon, 1 W disszipációval, a versenytárs 9200 db Pentium processzoros gép
1,8 m2 szilíciumfelületével és negyed megawattos energiaigényével szemben.
A CNN-chip már valóban másképpen tudja kezelni a
komplexitásproblémát.
Igen, az még a tisztán
digitális problémák között is új jelenség, hogy a számítási komplexitás a
számítógépünk paramétereitõl is függ. Csak ezt eddig elhanyagoltuk, a
Turing-géppel kapcsolatban sem kérdezte meg senki, hogy milyen hosszú a szalag.
Lehet végtelen, de mi van, ha 1 megabyte? 10? 100 megabyte? Jó, most már
berakjuk a gépünkbe a fél gigabyte háttértárat, de annyival azért nem gyorsabb,
mint amikor csak 10 megabyte háttértárunk volt.
Professzor úr, lenyűgöző volt bepillantani az új
számítógépelv matematikai hátterébe, de az olvasókat egész biztosan érdekli az
ön életútja is. Kezdjük a család gyökereivel.
Többnyire itt éltek
Budapesten, de édesapám rokonsága inkább erdélyi, egyik ág pedig örmény. Egyik
dédnagymamám csíki, édesanyám rokonsága pedig felvidéki.
Hallottam, hogy édesapja még mindig él, 90 éves, és sebész főorvosként
Ózdon, Budapesten dolgozott. Jó hírnevét szakmai kiválóságán túl emberi
tartásának köszönheti.
Édesapám a budapesti
Klinikáról 1946-ban ment le velünk Ózdra. Ott éltünk 1956-ig, akkor jött fel a
család újra Budapestre.
Volt-e a családban mérnök?
Igen, két dédapám is
bányamérnök volt, de nagyapám és édesapám sebészek voltak.
Gyerekkorában volt-e kedvenc elfoglaltsága?
Nagyon élénk, rossz gyerek
voltam. Mindenfélét sportoltam, vívtam, síeltem, úsztam. Itthon már sajnos nem
tudok időt szakítani rá, de ha Berkeleyben vagyok, egészségesebb életmódot
folytatok. Feleségem mondja, hogy utána tíz évvel fiatalabbnak látszom. Ott
valahogy teljesen egyszerű életet élünk, jut idő kirándulásra, kisebb futásokra,
úszásra, zenehallgatásra.
Zenélt is?
Gyerekkoromban tanultam
zongorázni, de az nem volt királyi út, mert nem gyakoroltam rendesen, és a
zongoratanárnő ezt kézre veréssel honorálta. Annyira azért megtanultam
zongorázni, hogy kicsit tudtam magamnak játszani. Aztán ahogy feleségemet,
Zsuzsit megismertem, attól kezdve nem zongoráztam.
Egy zongoraművész feleség mellett ez érthető is. Úgy
hallottam, hogy az ózdi gimnáziumi osztályában tagja volt egy négyes fogatnak,
akik az osztály vezéregyéniségei voltak, ma pedig ismert emberek.
Igen, Győri Kálmán
matematikus, Peták István és Paládi Kovács Attila, aki néprajzos. Amikor 1956
után – mai szemmel nézve elképzelhetetlen vádak alapján – édesapámat lecsukták,
majd internálták, én még lenn maradtam Ózdon, mert érettségi előtt álltunk.
Édesanyám feljött a húgommal Budapestre, és nagymamáéknál, egy szobában húzódtak
meg. Később én is csatlakoztam hozzájuk.
A gimnáziumi négyes fogatból hárman az MTA tagjai lettek.
Mindegyikükkel tartja a kapcsolatot?
Valamikor 1992 körül a
gimnáziumban néhány osztálytársam összehozott egy találkozót, megalakítottunk
egy baráti kört, azóta rendszeresebben találkozunk. Ózd nagyon nehéz hely.
Állandóan történtek tragédiák, balesetek a kohóban. Emlékszem, gyakran
előfordult, hogy édesapámnak este vagy éjjel kellett mennie operálni, mert
sokszor történt baleset. Majd minden héten. Mostanában a szociális és gazdasági
helyzet nehéz. De vannak, akik segítenek és törődnek másokkal. Ilyen például
volt osztályfőnököm lánya, Farkas Éva és férje. Csodálom kitartásukat.
Mivel foglalkozott a négyes fogat?
Én két évig humán osztályba
jártam, latint is tanultunk, aztán átmentem a reál osztályba. Lehetett
választani. Magyartanárunk, Takács József, aki szuggesztív egyéniség volt, most
is él. Talán az ő hatására is történt, hogy bennünket borzasztóan izgattak
irodalmi, filozófiai problémák. Összeültünk beszélgetni és zenét hallgatni.
Abban az időben, az 50-es években, mikrobarázdás hanglemezt lehetett kapni, és
orosz lemezeken különféle operetteket, operákat hallgattunk. Vannak olyan
operarészletek, amelyeket ma is oroszul tudok. A világmegváltó, filozofikus
kérdések megvitatásán túl rengeteget kirándultunk, például Szilvásváradra. Az
egész osztályban, sőt az iskolában nagyon egészséges szemlélet, jó közösség
volt. A vívóversenyekre a fél iskola eljött, Egerbe és Miskolcra is elkísérték a
csapatot.
Nyert-e versenyt?
Tőrvívásban megyei bajnok
voltam. Erre nagyon büszke vagyok. Győri Kali már akkor matematikaversenyeket
nyert, de engem más izgatott: általános iskolás koromtól mindenféléket
szereltem. Általános iskolai fizikatanárommal, Sturman Sándorral, nyáron néha
elmentem házakhoz dolgozni. Ki kellett egészítenie tanári fizetését, így eljárt
rádiókat, hűtőgépeket szerelni.
Otthoni kis szobámba mágnest
szereltem a kilincs alá, nem lehetett bejönni, csak ha távvezérléssel beengedtem
a jelentkezőt. Szerettem fúrni-faragni, elektronikus szerkezeteket, rádiót
bütykölni. Így magától értetődő volt, hogy a villamosmérnökséget választottam.
Aztán felkerült Budapestre, ahol sajnos egész másfajta
manuális készségeket kellett használnia.
Igen, édesapám akkori
helyzete és meghurcoltatása miatt az érettségi után közvetlenül nem
jelentkezhettem egyetemre, egy évig gyárban anyagmozgatóként dolgoztam.
Visszatekintve elmondhatom, hogy egy életre meghatározó élmény volt. Olyan
emberekkel kerültem kapcsolatba, és azoknak a gondjaival-bajaival, akikkel
különben soha életemben nem találkoztam volna. A kiszolgáltatottság rossz érzést
okozott. Mi lesz, ha a következő évben sem jelentkezhetem egyetemre? Ez a
nyomasztó élmény néha most is eszembe jut.
Voltak-e példaképei?
Igen, sokan. Meghatározó
élményem volt Arany és Madách. Nagy hatással volt rám édesapám jó barátja,
Szendi Károly akadémikus, kutatómérnök, aki az elméletet és gyakorlatot egyaránt
művelte. Kiváló tanáraim közül külön ki kell emelnem Simonyi Károlyt, akinek
személyes példája, tudása, szelleme sokunkat lenyűgözött. Õ javasolta ötödéves
koromban, hogy az egészen új dolgokat oktató, fiatal Csurgay Árpád tárgyát
feltétlenül vegyem fel. Az egyetem után először a Műszeripari Kutatóintézetbe
kerültem, majd pár év elteltével a Távközlési Kutatóintézetbe (TKI) Csurgay
Árpád főosztályára. Érdekes időszak volt, mert nekünk a gyakorlatban is
megvalósíthatóan újra ki kellett találnunk olyan dolgokat, amelyek a világ más
részein már léteztek, de a nyugati embargó miatt itthon nem voltak elérhetőek.
Ezenkívül valóban új eredményeket is elértünk.

Húsz éve már az MTA
SZTAKI-ban dolgozom, ahová a nyolcvanas évek elején a TKI-ban kialakult viharos
periódus után Vámos Tibor fogadta be hatfős csoportunkat, Csurgay Árpád
vezetésével. Fantasztikus lehetőséget kaptunk, egy-két évig nem kértek rajtunk
számon semmi konkrét teljesítményt. Így lehetőségünk nyílt rá, hogy az alapoktól
kezdve elmélyedhessünk az elektronika fejlődésének új irányaiban. Persze,
korábbi tapasztalataink, munkáink ebben segítségünkre voltak. Az elméleti
megalapozás után a Chua professzorral kialakult együttműködéssel ötvözve
sikerült fokozatosan felépítenem az új számítógép elvét és késõbb
megvalósítanunk a CNN-chipen. Ennek továbbfejlesztésén, lehetőségeinek
kimunkálásán egy tehetséges ifjú csapat dolgozik, egyetemi hallgatóktól a
tudományok doktoráig. Mindig figyelni próbáltam arra, hogy mindenki a személyes
pályáján előre haladjon. Az idősebbek nevelik a fiatalabbakat, de kölcsönösen
sokat tanulunk egymástól. Együttműködési lehetőségeket teremtettünk a fiatalok
számára a világ e téren legjobb helyeivel, ahol kipróbálhatják magukat.
Mindig is szeretett oktatni.
Igen, ez egész
pályafutásomat végigkíséri. Tanítottam a Budapesti Műszaki Egyetem
Villamosmérnöki Karától kezdve a Veszprémi Egyetem Mérnöki Karán át a
Kaliforniai Berkeley Egyetem villamos- és számítógép-mérnöki fakultásáig.
2001. szeptember elején pedig – az ön által megálmodott
tervek szerint és szervezése nyomán – megindult az oktatás a Pázmány Péter
Katolikus Egyetem Információs Technológiai Karán (ITK), amelynek professzor úr a
dékánja. Mi az újdonsága ennek a karnak?
Nekem csak a szervezés
feladata jutott. Az a 35 oktató-kutató, aki vállalkozott erre az új szellemi
kalandra, nagyszerű közösség. A legfontosabbnak azt tartom, hogy az új karon
olyan információ-technikai mérnököket és kutatókat képezzünk, akik egyben az élő
természet információ-technikájának alapjait is megtanulják. Az olcsó
mikroprocesszorok gerjesztette PC-ipar, valamint az olcsó lézer és sávszélesség
által teremtett internetipar után a technológia harmadik innovációs hullámát az
olcsó mikroérzékelők és beavatkozók fogják létrehozni. Az emberi érzékszervek,
az élővilág érzékelőinek másolatai és egyéb mesterséges érzékelők új serege
alakul ki. Az ITK ennek a kihívásnak kíván elébe menni.
Úgy hallottam, hogy a kar minden egyes diákjával
személyesen is elbeszélget.
Ezt is egyik
professzoromtól, Fáber Gusztávtól tanultam. Õ vezette be, hogy egyenként
berendelt bennünket magához, elbeszélgetett velünk. Amikor kijöttem tőle, úgy
éreztem, a marsallbot a tarsolyomban van. Egyébként meglepődve tapasztalom, hogy
a diákok többsége nem tudja kivel megbeszélni a számára fontos dolgokat. Most
éppen szülői fórumot is tartunk, hogy az első évfolyam közel kilencven diákjának
szülei is hozzászólhassanak az itt folyó munkához.
Fantasztikus, hogy mi mindenre van energiája a kutatás
mellett! A családban is segít, ahol tud. Hányan vannak most Roska professzor
leszármazottai?
Sajnos a családban nem
vagyok túl hasznos. A családi háttér, amit az évek során először szüleimtől,
majd feleségemtől és a gyermekeimtől kaptam, nagyon jelentős támogatást
jelentett. Két fiam van, Botondról már esett szó, másik fiam katolikus pap.
Lányom a Pázmány Egyetemen teológiából és filozófiából diplomázott, amellett
zenélni és énekelni is tanult. Február közepén született meg az ötödik unokám,
Regina. Nagyon büszke vagyok rájuk.
Fejezzük be a beszélgetést azzal, hogy elmondja nekünk, hol
tart most a munka a CNN-chippel.
Továbbra is folyik az
elméleti kutatómunka, de ezzel párhuzamosan a CNN-technológia ipari hasznosítása
is napirenden van. Ez felöleli majd az ipari minőségvizsgálattól az
autóbiztonságig, az orvosi alkalmazásokig terjedő széles körű lehetőségeket, és
olyan területeket is, amikre talán ma még nem is gondolunk. Az ipari hasznosítás
kidolgozása azonban már nem a mi feladatunk. Kezdő csúcstechnológiai társaságok
alakultak a termékfejlesztésre, hat-hét cég a világban. Az MTA SZTAKI is
létrehozott egy spin off társaságot erre a célra, amelyet volt diákom, Zarándy
Ákos vezet. A többi cég Amerikában (Denver, Boston) és Európában (Helsinki,
Sevilla, Göteborg) alakult. Kezdenek kibontakozni az újabb irányok. Ez már az
új, kibővített multidiszciplináris tudományos iskolánkat is érinti. Csurgay
Árpáddal és Hámori Józseffel együtt szerveztük, és remélem, az itt dolgozó
doktoranduszok számára is élményt jelent többféle tudományágat megismerni.
Elindulunk a bionika, a nanovilág felé, integráljuk a mesterséges értést és a
távjelenlétet.
/Az interjút 2002-ben készítette:
Strehó Mária/