
Akiknek igaz szava mindvégig
elkísér…
Tisztelgés volt Tanáraim, Mestereim előtt
Sok év távlatából
visszatekintve elmondhatom, „féltőn-szerető”, már-már szerencsés életet adott
nekem a Sors. Egy láthatatlan rendező kéz irányított, segített, kézen fogott,
felemelt, ha kellett, másik útra parancsolt szelíden. Visszatekintve mindez
immár egyértelmű.
Erdélyben születtem, aztán
Csepelen és Ózdon nevelkedtem, majd ismét a zajos főváros forgatagába kerültem
rácsodálkozni a világra. Mindeközben nagyszerű emberek közelébe kerülhettem,
akiknek élete, példája, igaz szava egész életemen mindvégig elkísér…
Először is adott a jó sorsom
„őreimül szerető szüléket” - vallom meg hálásan Arany János szavait kölcsönvéve.
Most azonban volt
tanáraimra, iskoláimra szeretnék emlékezni, azok előtt tisztelegni, akik
elindítottak azon a hosszú úton, amelyet azóta is járok - a különböző iskolák
hol meredek, hol árnyasan szép, hol teremtően gazdag, hol kissé rögös útját.
Az elsős tanító nénim
alakja, kedves mosolya, következetes szigora máig élénken él bennem.
Az 50-es évek fővárosi
iskoláival ellentétben, a „vörös Csepelnek” kikiáltott Dózsa György Állami
Általános Iskolában szerencsére megállt azokban az években az idő. Mintha a
háborúról, majd az azt követő diktatúráról nem vett volna tudomást a kertvárosi
iskola. A tanító nénik, a tanári kar, élen a szigorúnak tűnő igazgatónővel
tették a dolgukat: neveltek és tanítottak bennünket, kisdiákokat nagy-nagy
szeretettel, de kellő rendre és fegyelemre szoktatva kezdettől fogva, ahogy
átléptünk az iskola kapuján..
Már az első héten szinte
katonás rendben sorakoztunk mi is, a hat-hét esztendős kislányok. Büszkén
viseltük – nagylányosan - a kötelező sötétkék köpenyt fehér gallérral.
Schmidt Katalin tanító nénink soha nem kiabált
ránk, de egy-egy szigorúbb pillantásából éreztük, ha nem viselkedtünk
megfelelően. 38 kisdiák ült abban az akkor nagynak tűnő osztályteremben, ám a
második héten már önállóan osztottuk ki egymásnak a tintatartókat, az előre
elkészített – mindig rendben tartott - tollakat.
Máig őrzöm a gyakorló
írásfüzetem, mert az iskolainak példásan szépnek kellett lennie, ha nem akartuk
a tanító néni rosszalló tekintetét, szavát magunkon. Csodák csodája, karácsonyi
ajándékként mi mindannyian már folyékonyan írtunk és olvastunk. Igaz, ehhez
hozzátartozott az is, ha egyetlen hibát ejtettünk - velem is megesett életem
első és legmegrázóbb elégtelen osztályzata - ráírta pirossal az egyest. Akkor
nagyon zokon vettem, de valószínű ekkor kaptam az első komoly figyelmeztetést,
hogy mindenre pontosan figyelni kell, az iskola komoly munka és nem afféle
játszóhely.
A szigorú tekintetű
igazgatónőt csak az évnyitón láttam, aztán majd a tanév végén, amikor a
jutalomkönyvet büszkén átvehettem tőle a jellegzetes iskolai ünnepségen.
Pár hét múlva aztán akkor,
amikor egyértelmű lett, hogy elköltözünk, a szüleimmel mentünk be a hatalmasnak
tűnő irodájába, ahol megsimogatva a fejemet néhány halk és kedves bíztató szóval
bocsájtott el. Már akkor is rebesgették, azóta pedig már tudom is, hogy korábban
a háború után feloszlatott egyik jónevű egyházi intézet tanára volt ő. Neki
köszönhette az egykori kis iskolám, hogy a háború előtt is viselt Dózsa György
nevét megtarthatta, nem kellett sem Rákosi „elvtárs-pajtás”, sem egyéb akkor
kívánatos nevet felvennie.
Az ózdi iskolát, tanáraimat,
új osztálytársaimat nagyon nehezen fogadtam a szívembe. Azt hiszem, mindenki
számára mindvégig megmaradtam a „pesti kislánynak”, akinek illik mindent tudnia,
akinek illik példásan viselkednie.
A középiskola hozott
változást. Paradox módon a reálgimnázium magyartanára volt az, akire szinte az
első naptól felnézhettem sok más társammal együtt. Ő volt az, akitől nem csupán
az irodalom értékeit ismerhettük meg, de megtanított bennünket a 60-as években -
akkor még fel sem fogtuk ennek erejét és veszélyét - a magyarságunk
tiszteletére, az emelt főre, a soha meg nem alkuvásra.
1962-ben nagy dolog volt a
hét első irodalomóráját így kezdeni:
-„Drága
Barátnőim, énekeljük el a Himnuszt!”
Ennyi és nem több, de egy
életre belénk vésődött magyarságunk vállalása, büszkesége.
Később, mint kolléga
értettem meg igazán Takács József tanár úr
mondatainak üzenetét, tartását.
Életem következő, igazán
meghatározó iskolája az Eötvös Loránd Tudományegyetem Bölcsészettudományi Kara
lett.
Azt, hogy az ország
legrangosabb egyetemének híres bölcsész karán volt vidéki gimnazistaként -
ráadásul reál érettségivel - semmi hátrányt nem éreztem a tanszékek
szakszemináriumain, azt a középiskolai magyartanáromnak köszönhettem. Takács
József tanár úr ugyanis akkor is megtanította nekünk Berzsenyit, amikor a
hivatalos tantervből kihagyták, mert „nemesi költőnek” titulálták.
Megismerhettük Babits munkásságát is, sőt lediktálta nekünk a Jónás imáját
akkor, amikor a Babits - művek nem jelenhettek meg, mert a nemkívánatos, „tűrt”
kategóriába sorolta az Aczél György által irányított kultúrpolitika.
Szolzsenyicin Ivan Gyenyiszovicsából is általa kaptunk részleteket. Ő volt az,
aki az irodalmi művek szépségein túl rányitotta szemünket a világra,
megismertetett a mindennapi filozófiával, az igazság hatalmával, a bátor és
felelősen gondolkodás emberi szükségszerűségével.
Az egyetemi Alma Mater
rendje aztán összehozott nagyon sokféle emberrel. Nem állítom, hogy minden
tanárom előadása megfogott, de a többségük kiváló tanár és nagyszerű ember volt.
Közülük is kiemelkedett
Szabad György professzor úr - a későbbi
első szabadon választott parlament házelnöke - alakjával, egyéniségével, a
hallgatóit magával ragadó tudásával. Az egyetemi hírek szerint ő volt az egyik
legszigorúbb tanár, de a történészek közül valóban a legszigorúbb. Mégis ő
fogadtatta el velem a kényszerűségből rám szabott történelem szakot. A
reformkori országgyűlések hangulatát varázsolta a hajdani (most ismét újra)
Piarista-közbe. A forradalom és szabadságharc történéseiről, vívmányairól olyan
lelkesedéssel, ugyanakkor jogászi pontossággal és következetességgel szólt, hogy
mindannyian a XX. századi Kossuthot láttuk benne már akkor, az 1960-as évek
végén. A vizsgán megtisztelt bennünket nem csupán azzal, hogy „kollégának”
szólított, de az áprilisi törvényeket vagy éppen a kiegyezés szakaszait éppen
úgy szó szerint kellett tudnunk, mint ahogy ő citálta azokat az előadásain.
Udvariassága, figyelmessége azt a ritka tudóstanárt jelentette, aki nem bújt a
könyvek és a törvények mögé, hanem mindenkihez volt egy-egy kedves szava,
mosolya, akit nem lehetett megelőzni a köszönéskor. Számomra ma is ő jelenti
tudomány és az ember maximális tiszteletét.
Aztán érdeklődésem és jó
sorsom összehozott professzor Nagy Miklós
tanár úrral.
Jókai Mór és Kemény Zsigmond
munkáinak legjobb ismerőjének kutatásai parciálisnak tűntek az egyetemi életet
ez időben meghatározó személyek számára. Nagyon csendben, kitartó, már-már
sziszifuszi munkával elérte, hogy bevezetőivel újra megjelenhessen Jókai Mór
összes művének kritikai kiadása. Még ennél is nagyobb kihívást jelentett Kemény
Zsigmond világának feltárása, könyveinek újbóli sajtó alá rendezése,
megjelentetésének kiharcolása. (A pusztakamarási báró sírját akkor - talán most
is(?) - gaz borította, hisz nagybirtokos mivoltát rótta fel a halála után még
egy évszázaddal is a román kultúrpolitika. Nagy Miklós a távolból, a település
későbbi írószülötte, Sütő András testközelből próbálta az „agybirtokos” végső
nyughelyét rendben tartatni.) Kemény Zsigmondnak, a sajátos világú regényírónak,
a magyar esszé és politikai röpirat megteremtőjének a szellemi örökségét szelíd
szóval, de nagyon tudatosan, igyekezett az érdeklődő tanítványokba - ha kellett
hetente Debrecenbe utazva - átörökíteni; aminek én is részese lehettem.
A csendes szavú Tanár Úr
haláláig kitartott értékei és eszméi mellett. Kedves írójával, vallotta:
„Azt az
égő, élő tudományt,
Mindig
érző honszerelmet,
Én azt
forró szavakkal hirdetem…”
/Jókai
Mór/
Tőle kaptam példaként
útravalóul a szelíd szó és a türelem erejét, a lélekben soha fel nem adás hitét,
a csendes ellenállás legyőzhetetlenségét. Irodalmi levelezése nyomán személyesen
is megismerhettem Marosvásárhely és Sepsiszentgyörgy irodalmi életét,
találkozhattam a Tamási Áron Színház főrendező dramaturgjával, Kemény Zsigmond
megszállottan elhivatott erdélyi kutatójával, Veress Dániellel.
Évek múltán Nagy Miklós
professzoromat tisztelhettem dolgozatom opponenseként, aki gondos odafigyeléssel
irányította a tudományos munkámat, őszintén izgult értem a választott témám
elfogadtatásáért (Erdély nevét ugyanis még irodalmi vonatkozásban sem volt
tanácsos használni a 80-as években sem!). Az egyetemi évek múltán három
évtizeden át korrekt barátságát tudhattam magaménak. Figyelő, értő tekintetét,
szelíd, igaz szavát érzem, hallom ma is.
A Kemény
Zsigmond-szemináriumokkal szinte egy időben hallgathattam az ELTE hatvanas
esztendőinek egyik legismertebb, már akkor is a Kárpát-medence szerte híres
Czine Mihály professzor urat, akinek az
óráit más karok hallgatói is - vendéghallgatóként - előszeretettel hallgatták.
Legendás termetét, ízes
szatmári zengésű beszédét szinte mindenki ismerte az egyetemen. Széles
mosolyával, Toldi Miklóst idéző szálfa termetével ő volt a TANÁR ÚR. Előadásának
meghirdetett témája Móricz Zsigmond volt, ám tőle hallhattunk először a határon
túli magyar irodalomról (az 1960-as évek végén ez is majdnem tilos volt!).
Az egyetemisták között
népszerű volt - meggyőző hatású előadásainak köszönhetően -, szavaival, témáival
valamiféle rejtett ellenállást hozott az ódon falak közé. Fiatal korától kezdve
mindvégig, hosszú éveken keresztül emelt fővel vállalta a Németh László-i
kitartást - Szerettem az igazságot…”. Ezt vallotta még akkor is, amikor
ez az egyetemi előmenetelét veszélyeztette. (A pártállam ezért a kiállásáért
szinte a rendszerváltozásig látványosan akadályozta tanszékvezetői kinevezését.)
Kedves erdélyi és más,
határokon túlra szakadt „barátait” - Áprily Lajostól, Reményik Sándoron, a
stószi Fábry Zoltánon át Tamási Áronig - vagy éppen Kuncz Aladárt, a Püski
családot nem volt hajlandó elhallgatni Ez volt az az időszak, amikor Romániában
persona non grata-nak nyilvánították, nem engedték be Erdélybe - irodalmi
nézeteit hozva fel ellene.
A Czine–tanítványok már
akkor és ott is 15 millió magyar sorsáról, gondjáról hallottak, ezt vitték
magukkal az értő fülek.
Nekem is ő adott erőt és
bíztatást, bátorságot ahhoz, hogy a legkeményebb Ceausescu időkben elmenjek
Erdélybe. Neki köszönhettem, hogy a Kriterion Kiadóban ismerősként fogadtak,
hogy a számomra oly kedves Transszilvániában kézről kézre adtak Dávid Gyulától
Víg Károlyon át Székely Jánosig. Nevének említése szóbeli ajánló levelet
jelentett a kolozsvári Brassai Líceum könyvtárosa és a Farkas utcai református
templom gondnoka számára egyaránt. Láthatatlanul is egyengette a már-már
kalandosan záruló ”erdélyi tanulmányutamat”. Mint oly sok mindent az életben,
azt is csak jóval később tudtam meg, hogy nem kis kihívást vállalt magára,
amikor elvállalta 1985-ben doktori vizsgám elnöki tisztét.
Így igazi őszinte elégtétel
volt számomra is, amikor tanszékvezető lehetett immár, aztán a Bethlen Gábor- és
Széchenyi-díjjal is kitüntették. A magyarság igazáért évtizedeken át kiálló, ha
kellett protestáló szellemiségét végre elismerték. A főhatóságok hosszú
esztendők kitartó irodalomtörténészi és tanári munkája után megértették az
általa oly sokszor hirdetett Ady-féle igazságot: „a magyarság szükség és
érték az emberiség s az emberiség csillagokhoz vezető útja számára.”
2012 decemberében – halála
után majd 14 esztendővel - a Széchenyi- és Bethlen Gábor-díjas Tanár Urat, az
irodalomtudományok doktorát, a Kolozsvári Protestáns Theologiai Akadémia
díszdoktorát, a Duna melléki Egyházkerület volt főgondnokát, a Magyarországi
Református Egyház egykori világi alelnökét posztumusz Magyar Örökség-díjjal is
megtisztelték.
Sokadmagammal büszkén
vallom, hogy emberként, magyarként, tanárként „Czine-tanítvány” maradtam
mindvégig.
Tanulmányaimra, közel négy
évtizedes tanári munkámra visszatekintve, most is hallom Czine Mihály,
Nagy Miklós, Szabad György,
egyetemi professzoraim, Takács József
középiskolai magyartanárom és Schmidt Katalin
tanító nénim igaz szavát, utamon ők kísérnek ma is…
Hála, köszönet és tisztelet
őnékik!
/Zanócz Erzsébet/