
BÉKESSÉG NÉKTEK!
Elmérgesedett helyzetekben az ember messze sodródik az
objektív mértéktől. Úgy látja, az ő esetére semmilyen korábbi
példaértékű megoldás nem alkalmazható; a másik magatartása annyira kóros, lehetetlen, elviselhetetlen,
hogy hozzá alkalmazkodni vagy a békét keresni vele annyit jelentene, mint
megnyergelni legundorítóbb tulajdonságait. Munkatársi viszonyoknál esetleg
veszélyeztetné magát a munkát. Szerelmi, rokoni vagy házastársi kapcsolat esetén a másikat egy
olyan győzelmi tudat és fölény mámorába ejtené, amely végképp megszüntetné a
kooperáció alapját, hiszen a szelídséget az alacsonyrendű ember mindig
gyöngeségnek tekinti, és gátlás nélkül visszaél vele.
Ez a felszínen annyira
valóságosnak tűnő tétel persze csak önmagunk ámítására szolgál. Az
ilyen végletesen szubjektív állapot mindig önnön végletét keresi, és ösztönösen
nem a békés kiegyezést, hanem a bosszút, elégtételt, a másik leigázása által
való kielégülést. Ez néz vissza ránk a tükörből, amikor úgy véljük, a másikat
szemléljük, másikat vádoljuk a dühös grimasszal, amely a káprázatfelületről ránk
vicsorít.
Az ilyen helyzetből való kiút, a helyes magatartás - az
alapul lefektetett elvek szerint - valahol középen van.
Aki tehát össze akar férni az emberekkel, az legelőször saját
viszonyát változtassa meg velük, vagyis ne tőlük követelje azokat az erényeket,
amelyek alapján a békés együttműködés lehetséges, hanem ő maga nyújtsa azt.
Az alkalmazkodás sohasem meghunyászkodás. A valódi megbékélés
keresése pedig értelemmel átfűtött erőből és nem gyengeségből ered. Az olyan
szelídség és türelem, amely mögött a megismerés szilárdsága feszül, mágikus
hatású. A rosszindulat és düh őrjöngése úgy porlik szét rajta, mint szirten a
hullám. Ez a mágikus lelki pozitúra először nyugtalanságot, később szorongást,
majd csodálkozást, végül határtalan hálát ébreszt. Próbáljuk ki ezt a
folyamatot! Vigyük véghez!
Az emberekkel összeférni olyan értékítélet alapján lehet,
amely véglegesen eldönti: mi az, amiért kell, és mi az, amiért nem érdemes
harcolni, viharokat felidézni, irritált ellenszenves kapcsolatot teremteni
környezetünkkel. Egy ilyenfajta benső bírósági vizsgálat és tárgyalás sok
mindent kiderít, és egyszer s mindenkorra törvényes ítéletté emel.
Elsősorban rögtön kiderül az a tény, hogy az együttélés
légkörét korántsem nagy dolgok, komoly elvek ütközése mérgezi, hanem apró
szokások, makacs követelések, szubjektív feltételek merev erőszakolása. Ezek
csapnak össze a másik ellentétes szokásaival, feltételeivel és merev
egorituáléival. Aki képessé válik rá, hogy a maga jelentéktelen, súlytalan, a
lényegre nézve egyáltalán nem fontos megszokásait, személyisége jogait védő
acsarkodásait feladja sokkal jelentősebb szellemi céljaiért, csodálatos módon
egyszerre mindenkivel össze tud férni, anélkül, hogy saját, magasabb rendű
meggyőződéséből szemernyit is engednie kellene. A jelentéktelen kis dolgokban
való alkalmazkodással, barátságos eredményekkel meglepő készséget váltunk ki
embertársainkból arra, hogy minden más területen ők hódoljanak be nekünk. Ez az
a titkos formula a példaadás misztériumjátéka, mely egyéniségünknek korlátlan
hitelt szerez még akkor is, ha karakterológiai ellentétek, korlátozott észérvek
látszólag ellentmondanak a mi felfogásunknak...
A békés ember is harcol legszentebb meggyőződéséért, de olyan
fegyverekkel, amelyekkel győzni lehet. Tehát sohasem alkalmazza a nyílt
összecsapások, viták bumerángját, amely őt kaszálná le végül. [...] A bölcs
tudja, hogy erőszakkal erőszakot, indulattal indulatot idéz fel. S tudja azt is,
hogy a békességet, lojalitást neki magának kell kitermelnie és elvetnie
embertársai légyében, mely éppúgy lehet mérgező, gonosz növények humusza, mint
isteni gyümölcsöké. Minden a kertésztől függ, aki a magot elülteti. Ne
hüledezzünk tehát, ha környezetünk talajából mérges bürök kínálkozik felénk,
hanem lássunk hozzá, hogy türelemmel kigyomláljuk, és másfajta csírákkal
termékenyítsük meg saját belső és külső magatartásunk által.
Ez a feltétele annak, hogy az emberekkel összeférjünk.
/Részlet Szepes
Mária: A mindennapi élet mágiája című
művéből/