
Tisztelt Vendégek, kedves Tanáraim, Diáktársaim!*
Mindannyian érezzük magunkon
az élet sodró lendületét, ahogy egyik állomásáról a másikra húz, cipel minket.
Ünnepségek, évnyitók, évzárók jelzik a múlását, de mi csak a sodrást érezzük; s
most is tétován, csodálkozva tekinthetünk körbe. Mert az emberi elme csak
emlékképeket őriz a múltból; a tartam, az idő elvész az emlékezetéből.
Hogy lehet az, hogy most itt
állunk; hiszen voltunk kisgyermekek, jártunk általános iskolába, kerültünk 14
éves fejjel középiskolába, s történt velünk még ezer és ezer dolog, esemény.
Hogy is kerültünk ide tulajdonképpen?
Talán ez a sodrás a
legijesztőbb a mostani percekben; mert milyen titokzatos, furcsa egy dolog ez az
élet, amit bár mindannyian átélünk, s mégis olyan keveset tudunk róla; amelyről
azt hisszük, hogy ismerjük, és mégis folyton meglep minket, ilyen apróságokkal
is, mint a mai ünnep.
Ragadjuk hát meg közösen a
pillanat varázsát; használjuk fel arra, hogy eltöprengjünk az együtt átélt
dolgok jelentősségéről, és az előttünk álló életről; így utoljára együtt. Miért
volt fontos, hogy ide járhattunk? Miért volt fontos ez a 18 év? Miért fontos –
egyáltalán - az ember az élete?
Mert az elmúlt 4 évről nem
kell beszélni; túl elevenen él az emléke mindannyiunkban. S a rengeteg eleven
emlék közül sokat ki lehetne ragadni, el lehetne mesélni számtalan történetet; s
mégis, valahány emléket felidéznénk, valahány képet újra játszanánk, valami
tartalom, valami érzés, amit most együtt érzünk, és a szívünket szorongatja, el
lenne hallgatva. Csak azért mesélnénk, hogy ezt a megfoghatatlan dolgot érezzük,
kimondatlanul is; semmi más oka nem lenne a nosztalgiának. Miért olyan
ünnepélyesek ezek a percek? Mi teszi különlegessé az együtt átélt időt?
Személyes hitem, hogy minden
dolog pontosan annyira fontos és annyit ér, amennyi jelentősséget tulajdonítunk
neki. Lehetne cinikusan, kiábrándultan emlékezni, lehetne tagadni az átélt
dolgok és az élet fontosságát; úgy is elmúlik, értelmetlen volt; lehetne, de
ezzel csak magunkat tagadnánk. Mert minden élő magában hordozza a lényegét, azt
az álmot, ahogyan élni szeretne, számunkra is vannak lényeges és lényegtelen
dolgok. Az elmúlt négy év az életünk részévé vált, s ahogy magunkon sem
gúnyolódunk, így ennek az együtt eltöltött időnek is jelentőssége van; a saját
életünkből következően. De végső soron – mi a jelentőssége az életünknek?
Az élet bonyolult,
szövevényes valami; nem szeretnék bölcselkedni, megragadni egy látszólag érdekes
tartalmat, és patetikusan, fennkölt hangon életigazságokat közölni róla. Csak
arról szeretnék beszélni, ami a legfontosabb; amit jómagam is csak sok fáradozás
után értettem meg. Életünk során mindig mi döntünk; magunknak kell megítélni, mi
a jó és mi a rossz, mi a fontos és mi a lényegtelen. Magunknak kell ítélnünk, s
tudnunk kell ítélni. A legfontosabb pedig tudni megítélni, hogy, mi a fontos;
mert az emberi élet pontosan annyit ér, úgy válik értékessé, ahogy bizonyos
dolgokat fontosnak tart, bizonyos dolgokhoz ragaszkodik. Tudnunk kell, mi a
fontos a számunkra; ez minden döntésünk, a későbbi életünk alapja. Az ember a
fontos dolgainak él; s a képesség, hogy fel tudjuk ismerni a fontos dolgokat, a
cementje minden érett döntésnek; ez a tulajdonképpeni érettség. Érettnek lenni
annyi, mint tudni megkülönböztetni az aranyat a kavicstól; a lényegest a
lényegtelentől. Mondhatnék ezer fogalmat, hívhatnám a fontosat istennek,
szeretetnek, családnak, hitnek, de a legfontosabbat mégsem mondanám ki: hogy
mindannyian tudjuk, érezzük magunkban, szavak nélkül is, azt, ami a fontos
számunkra. Ezt jelenti érettnek lenni. Mert amit most érzünk – amit nem lehet
szavakkal kimondani, csak töredékesen és esetlenül – ez az érzés az, ami el fog
kísérni minket hátralevő életünk során. Amit most mindannyian tudunk, csak éppen
elmondani nem lehet.
És ennek örülök, ennek
örülök a legjobban, ebben az érettségi előtti feszült várakozásban, hogy ami
csak emlékké vált, hogy amit csak példával mutattak tanáraink, hogy ami nem más,
mint száraz, unalmas tény, az ítéletté vált bennünk. Tudjuk már, mik a fontos a
dolgok. És aki ezt tudja, az mindent tud.
Mert aki ennek a képességnek
a birtokában van, tud érett döntést hozni; aki tudja, mi a fontos számára, az
nem téved el.
„Így lesz, hogy magva,
törzse, lényege minden másnak híven felragyog”- olvashatjuk Székely Jánosnál. És
„boldogok azok, akik tudják, miért élnek, mert azt is megtudják majd, hogyan
éljenek”, olvashatjuk a Boldogmondások margóján. Nincs ennél nagyobb igazság.
Végső soron minden tanítás,
oktatás, nevelés, irodalom célja annyi, hogy ráébressze az embert arra, hogy mik
a fontos dolgok; a költők ezt úgy hívják, hogy „látóvá tegye”. Töprengjetek el
hát rajta, és találjátok meg, lássátok meg magatokban a saját fontosságotokat, a
közös emlékek és a pillanat varázsa segíteni fognak ebben. Találjátok meg a
fontosat, az értékeset, mert ez a legfontosabb; s ha a fontosat megtaláltátok,
bár az élet nem lesz könnyebb, mégis könnyebb lesz a fontosnak élni. Így váltunk
teljes emberekké; olyanokká, akiket méltán tölthet el büszkeség. S adózzunk
ezzel tanáraink, nevelőinknek fáradtságos munkájukért; ne dícsérgetéssel,
bizalmaskodással, az emlékek megszépítésével mondjunk nekik hálát; adjuk
fáradozásuk jutalmául azt, hogy éretten szemlélődve, s saját értékeink, saját
kincseink tudatában lépjük át a felnőtt kor kapuját. Az ő feladatuk annyi volt,
hogy látóvá tettek minket; a mi feladatunk csupán annyi, hogy soha többé ne
csukjuk be a szemünket.
Kívánok mindannyiunknak erőt
és hitet, mert erővel és hittel kertté szelídülnek a sziklák; s ebben az
életben, ami számtalan lényegtelen és sallangos dolgot tartalmaz, ebben az
életben csak az erőre és a hitre van szükségünk, hogy végigjárhassuk a ránk
szabott utat, büszkeséggel és méltósággal; becsülettel és soha meg nem alkudva.
Isten legyen mindannyiunkkal!
Viszontlátásra kedves
tanáraink, viszontlátásra diáktársaim!
/Vaskó Richárd/
*
(Elhangzott az ózdi Bródy Imre Szakközépiskola ballagási ünnepségén 2004
májusában.)
