
A SZÍV SZEME
/részlet/
Van
földi és égi szeretet.
A kettőt
azonban csak addig szabad szétválasztani, amíg vizsgáljuk. A kutató ész
tenyerére veheti és megnézheti külön-külön egyiket is, másikat is, de aztán,
mint a tengerből
kifogott halakat, vissza kell dobnia
őket
a vízbe, különben megdöglenek a kezünkben.
Különösen így van a
„szeretet" szóval, hiszen éppen itt nem a külön, hanem az együtt a
fontos. Sokféle szeretet van, de ezek mind „egymásban" vannak; lényünk más és
más rétegéből
szólnak. Igen, van égi és van földi szeretet. De ég és föld szereti egymást, ezt
ne feledd. Még akkor is, ha a szeretet mást jelent az égnek, s mást a földnek.
De mivel az ember „sárból és napsugárból" született, a legmagasabb
istenszeretetében is van valami érzékiség. És még a leghúsosabb, érzéki
vonzalomban is van „égi" istenszerelem.
Mindig bajt szül, ha ezt a
kettőt
végérvényesen szét akarják választani. Nem lehet, mert nem így van teremtve az
ember. Ahogy egy hangskála is csak akkor teljes, ha a földi basszusok s a
mennyei „magas" hangok együtt szólnak benne, s a színek is csak akkor, ha az
anyag tunya szürkésbarnája, az energiák szenvedélyes vöröse s a szellem bíbora
együtt izzik: a szeretet is csak akkor teljes, ha benne van a Ember teste,
lelke és szelleme. -
vagyis,
ha lényének minden regisztere szól.
Van, aki megcsókolja a
szentek szoborlábát. Egy hideg követ nyalogat, mintha élő
angyal
lenne: neki ez a szeretet.
És van,
aki szerelmes a láthatatlan Krisztusba. Sose látta, mégis meghal érte.
Mit
gondolsz, az Énekek éneke, a világ egyik legszebb erotikus költeménye, miért
került be a szakrális szövegek közé?
És vajon a Miatyánk nem a
leghatalmasabb szerelmi vallomás-e, ami valaha ember szájából elhangzott? Nem
arról szól, hogy szeretlek és szeress engem, a tiéd vagyok s légy az enyém, s
jöjjön el a Te országod, s legyen meg a Te akaratod, mert odaadom magamat Neked:
az égi szereteted hassa át ezt a mi sötét, érzéki, földi világunkat? És hogy
ezek a szavak a „Mi" közös atyánkhoz szólnak, az azt jelenti, hogy nincs
magánimádság: csakis mindenkiért imádkozhatsz. Ha a címzettet kimondod, máris
azt mondtad, hogy minden ember a testvéred.
Embernek lenni azt jelenti,
hogy egyszerre vagyunk kristályok, növények, állatok - mégpedig az egysejtűtől
a férgeken és halakon át egészen a főemlősökig
- és ugyanakkor érző
lelkek és
halhatatlan szellemiségek. Tudunk a birkák, az angyalok és az istenség fejével
is gondolkodni. Ez a sokféleség azt jelenti, hogy a szeretetnek
is számos szólama van.
***
Egy
lényeges dologra azonban felhívom a figyelmedet.
Szeretni csak fölfelé lehet.
Nem lefelé,
csakis
fölfelé.
Senkit sem szeretünk
azért, mert buta, gonosz, aljas, csúnya, büdös, kellemetlen, gyenge, gyáva –
hanem azért, mert okos, jó, szép, kellemes, erős,
bátor. Még akkor is, ha nem ilyen - ha szeretjük, belelátjuk vagy beleképzeljük
mindezeket az értékeket.
Ha azt
mondod: „olyannak szeretlek, amilyen vagy", nem igaz! Mert ha valóban szeretsz,
többnek látsz, mint amilyen vagyok.
Ha szeretsz valakit,
fölfelé nézel rá. Minőségileg
többnek látod.
Mai
kifejezéssel azt mondhatnánk, hogy a szeretet nem objektíven lát. Aki szeret, az
nem a szemével, hanem a
szívével lát.
Lappangó, mások számára nem látható
jó tulajdonságokat vetít rá a szeretett lényre.
Lehet, hogy egyáltalán
nincsenek is meg benne. Csak
ő
látja.
A
szívünk mindig az „égi" felé néz.
Amíg szeretek valakit,
fölfelé nézek rá. Belenézek a szemébe, s nagyon magasra látok bennük. Még akkor
is, ha ez nehéz, de ha szeretem, megtalálom a másikban azokat a tulajdonságokat,
amiért fölnézhetek rá. Ha csúnya, akkor nagyon kedves, ha durva, akkor erős,
ha gyáva, akkor gyengéd, ha buta, akkor nagyon jó ember.
De még
ez sem egészen így van. Egy csúnya embert kifejezetten szépnek láthatok, „nekem
szépnek". Másképp látom, mint ahogy kinéz. Megszépül a szememben.
Ülsz a villamoson. A
melletted ülő
idegen
asszony kutatni kezd a táskájában, és véletlenül kinyílik a tárcája. Akaratlanul
belelesel, s meglátod a hitelkártyája és a jogosítványa mellett férjének
rongyos, elsárgult fényképét. Szánalmas, jelentéktelen, kopasz kis emberke - de
ő
nem ilyennek látja.
Megdöbbennél, ha az
ő
szemével látnád: a világ
legszebb vagy legkedvesebb embere nézne rád.
***
Az anyai szeretet is így működik,
és ez az „elfogultsága" egész életünket eldöntheti. Mert, miközben egyik
szemével látja esendőségünket
- senki sem ismer bennünket olyan jól, mint anyánk! -, a másik szemével, a „szív
szemével" viszont egy ideális képet is ránk vetít; ott is észreveszi
szeretetreméltóságunkat, ahol mások nem látnak semmit vagy megvetnek és utálnak
minket. Egy szülészeti osztályon rengeteg csúnya kisbaba bömböl, vörös fejű
vezérigazgatók, kopasz, nagy orrú vénpicurkák, gyűrött
arcú, ráncos kis mosónők,
fogatlan emberkarikatúrák. Néha még össze is szorul a szívünk: „Szegény
anyja, akinek csak egy ilyen ronda kis törpe jutott! Ez most hazamegy, viszi
magával ezt a ráncos, csúnya kis manót, és nézheti egy életen át!"
Megfeledkezünk arról, hogy
az anyja nem ilyennek látja
őt,
akkor sem, ha az első
pillanatban
talán meghökkent a látványtól, mert ahogy megszereti, a világ legszebb gyerekét
látja benne. Az, hogy egyáltalán életben tudunk maradni ezen a világon, annak
köszönhető,
hogy anyánk a szívével látott bennünket. Ebben a tükörben néztük meg először
magunkat, s ezért a legelső
benyomás
önmagunkról nem objektív, hanem ideális volt.
Ha
valakit nem szeretett az anyja, az önképe torz maradt. Nem tudja, hogy kicsoda,
mert csakis olyan tükörben látta magát, amely kicsinyít:
a szeretetlen szemek
törpének látnak bennünket.
Ha sokáig nézel bele, azt hiszed, törpe vagy.
Sőt,
ami a legnagyobb baj: előbb-utóbb
valóban törpévé válsz.
A szeretetlen szemek sugarában
eltörpésedünk!
Biztosan
volt már ilyen tapasztalatod. Nem szerettek, s ezért úgy érezted, megcsúnyultál
És nem tudtad kihozni magadból a jobbat. A többet. A tehetségedet.
„Nekem így is jó!" „Neki
így is tetszem, ahogy vagyok!" Ezek mind szeretetlenségről
árulkodó mondatok.
Itt hívom fel a
figyelmedet, a manapság divatos hízó- vagy fogyókúrákra. Ha valaki túlságosan
elhízik, és ennek csupán lelki oka van, az föltehetően
szeretetlen erőtérben
él. Vagy a párja nem szereti igazán, vagy a környezete, vagy, ami a
leggyakoribb,
ő
nem szereti
valójában magát. Nincs pontosabb kifejezés, mint az, hogy valaki „elhanyagolja
magát"!
Vigyázz, mert nincs
hazugabb szó, mint az „elfogadás"! Egy kertet sem „fogadok el", ha gazos, ha
teli van szeméttel. Egy kutyát sem, ha loncsos, bolhás ás büdös.
Bármit és bárkit, ha
szeretek: gondozom.
Mert „fölfelé" látom! És oda akarom emelni, ahol látom. így vagyok önmagammal és
másokkal is! Ez nem örökös elégedetlenséget és bírálgatást jelent, hanem a „szív
szemének" a természetes igényét.
Egész biztos, hogy az első,
szerelmes találkozásra, amikor még a „szív szemével" néztél, nem mentél el
lomposan és mosdatlanul. És szerelmed is igyekezett kívül-belül a legjobban
kinézni... Miért?... Hogy megfeleljen a tekintetednek. S bár nem szívesen
valljuk be, de amikor később
már nem adunk magunkra, amikor a „Neki már így is jó vagyok... " gondolata
elural bennünket, és beletunyulunk a hétköznapjainkba, az azt jelenti, hogy a
„szív szeme" már lecsukódott. Nem látunk vele.
Aki nem fölfelé néz,
az nem szeret.
/Müller Péter:
Szeretetkönyv/