
II. RÁKÓCZI FERENC PÉLDAMUTATÁSA
A vezérlő fejedelem nem tett hűségnyilatkozatot a Habsburg császárnak,
a vagyon
helyett inkább a szabadságot választotta
„Cum Deo pro patria et libertate!” – e sorokat, 310 éve a kurucok buzdítására
íratta zászlaira II. Rákóczi Ferenc 1703 késő tavaszán, mellyel az egész
országot hadba szólította a Habsburg-elnyomás ellen. Ma sem tenne másként a
vezérlő fejedelem, látva sínylődésünket, vergődésünket elleneink karmai közt.
A magyar nem képes elviselni az igazságtalanságot, a jogtalan kifosztást, a
hazudozást, az elfajzott becstelenséget, és noha tudja, kétséges a kimenetele a
vállalkozásnak, melyre készül, mégis hadba megy újra és újra függetlenségéért.
II. Rákóczi Ferenc eggyé vált a nemzettel ebben a harcban személyes küldetése
során, miközben megőrizte kivételes tartását. A nemzet szabadságszeretetét,
nemességét, emberségét mentette át a még nehezebb időkre, példamutatásával.
Hat nyelven beszélt és írt: magyarul, latinul, franciául, olaszul, németül és
lengyelül. Az ország legnagyobb földbirtokosának számított, az európai
nagyhatalmak respektálták. Erényes, dolgos, barátságos, nemes lelkű, jótékony
volt, és közben szerény, alázatos tudott maradni. A szabadságharc alatt
kibocsátott pénzeire csak magyar jelképeket, az országcímert, Szűz Mária képét,
valamint jelmondatát, a Pro libertate-t verette.
1703 tavaszán vette át a „stafétabotot” nagy elődeitől. Emlékirataiban, amely
nemcsak kordokumentum, hanem máig ható szépírói remekmű és a politikai
gondolkodás megszívlelendő tárháza is, erről így vall:
„Öt háborúra emlékszem, amelyeket ugyanabban a században indítottak meg, olyan
csodálatos időközökben, hogy azt is lehet mondani, folytatódtak. Bocskai után
Bethlen Gábor vállalta a szabadság ügyét. Dédapám, I. György követte őt a
fejedelemségben és abban a vállalkozásban, mely a nagyszombati békével
kezdődött. Sok idő múlva a szabadságnak ugyanezt az ügyét Apafi Mihály karolta
fel. Thököly folytatta a század végéig, s az Isteni Gondviselés csodálatos
periódusa velem kezdte el az új század első évében azokat az időket és
eseményeket, melyek Bocskai alatt jelentkeztek a múlt század elején…”
Rákóczi fejedelem nem a jezsuitáktól tanulta a magyar történelmet, bár 12 éves
korától a császár akarata szerint ők nevelték, és mindent elkövettek, hogy hű
alattvalót faragjanak belőle, ez nem sikerülhetett. Életútját nem Bécsben
szabták ki.
Születése is maga volt a csoda.
I. Rákóczi Ferenc erdélyi fejedelem és Zrínyi Ilona fiaként Borsiban (Zemplén
vármegye) született 1676. március 27-én. Apját a Wesselényi-féle összeesküvésben
bűnösnek találta a bécsi kamarilla, s a szervezkedésben részt vevő főurakkal
együtt 1671-ben fej- és jószágvesztésre ítélték. Frangepán Ferencet, Nádasdy
Ferencet, Zrínyi Pétert (nagyapját) kivégezték, I. Rákóczi Ferenc azonban
megmenekült, 400 ezer aranyforintért a Habsburg-császár (I. Lipót) házi őrizetre
változtatta a halálos ítéletet. Arzénnal mérgezték, és hat évbe telt, míg a
gyilkos szer végzett vele. Mikor 31 éves korában meghalt, fia még négy hónapos
sem volt. Apja korai halála után Thököly Imre lett a mostohaapja.
Buda bevétele (1686) után I. Lipót birtokába került Felső-Magyarország a
Rákóczi-javak legnagyobb részével, Munkács várát kivéve, amelyet Zrínyi Ilona
Caraffa tábornok ismételt ostromai ellenében kitartóan védelmezett. A 12 éves
Rákóczi a bástyákon lelkesítette a vitéz védőket.

1688. január 17-én, miután segítségre nem számíthatott, anyja kénytelen volt
feladni a várat.
A kapituláció értelmében a Rákóczi-árvák összes javaikat visszakapták ugyan, de
Lipót gyámsága alá kerültek, s anyjukkal együtt Bécsbe kellett menniük. A
császár az ifjú Rákóczit Neuhausba, a jezsuiták kollégiumába küldte. 1690-ben a
prágai egyetemre ment, ahol matematikai, építészeti és hadtudományi munkákat
tanulmányozott. 1694-ben visszatért Bécsbe, majd május 25-én Magyarországra
jött, elfoglalta a Sáros vármegyei főispáni széket. 1694 szeptemberében
feleségül vette gróf Sarolta Amália hercegnőt, a hesseni uralkodó leányát, két
felnőtt kort megélt gyermekük született, József és György.
A török kiűzése után I. Lipót császár az országot hadizsákmánynak tekintette, s
a hódítás jogán igazgatta. Jelmondata volt: „Magyarországot foglyul ejtem, majd
koldussá, végül katolikussá teszem.” Felségsértési és hűtlenségi pereket
indítottak a magyar birtokosok ellen, létrehozták az Újszerzeményi Bizottságot,
amely idegeneknek adományozta a töröktől visszafoglalt területeket.
Új adófajtákat vezettek be a császári katonák elszállásolására, élelmezésére,
szállítására s ezekkel annyira megnövelték a jobbágyok adóit, hogy tömegesen
váltak földönfutóvá. Üldözték a protestánsokat, felrobbantották a végvárakat,
szélnek eresztették a végvári katonákat.
Az országot tudatosan fosztották ki, a magyar főurak (például a Báthoriak,
Zrínyik, Frangepánok, Rákóczik) vagyonát, kincseit Bécsbe hurcolták, és
beolvasztották.
Az utolsó csepp a pohárban az 1687-es pozsonyi országgyűlés volt.
Erről így írt a fejedelem: „…az Ausztriai Ház mohósága áttört minden korlátot.
Magyarországra régen tartott igénye legelőször a pozsonyi országgyűlésre szóló
meghívóleveleiben nyilvánult meg, mert ezekben Lipót császár nem megválasztásra
ajánlotta legidősebb fiát, hanem kinyilvánította, hogy örökös királlyá akarja
koronáztatni…”
A Habsburgok feltétlen hálát vártak, amiért Budát megszabadították a töröktől, s
azzal zsarolva a magyar rendeket, hogy bármikor visszajöhet az oszmán,
kicsikarták 1687 decemberében Pozsonyban a szabad királyválasztás jogáról
történő lemondást, s biztosították fiúágon a Habsburgok örökös jogát a magyar
trónra, valamint eltörölték az Aranybulla ellenállási záradékát.
A magyar társadalom forrongott, s csak a megfelelő időt várta egy felkelés
kirobbantására.
„A szabadság megsértése, majd helyreállítása volt a háború oka” – írta a
fejedelem.
Ez a pillanat 1703-ban érkezett el, amikor a nemzetközi helyzet is kedvezően
alakult: a spanyol örökösödési háború jelentős osztrák haderőt vont ki, a
csapatok legnagyobb részét a Rajnához küldték, alig maradt 30 ezer katona az
országban.
Ekkor Rákóczi Lengyelországban bujdosott, s minthogy a bécsi kormány tízezer
aranyforintot tűzött ki fejére, s többször igyekeztek kelepcébe csalni, egy
rokonánál, Sieniawski herceg nejénél húzta meg magát.
Bercsényivel Varsóban találkozott, aki sürgette, hogy indítsa meg a harcot
Magyarországon. 1703 tavaszán a munkácsi uradalomban fölkelés tört ki a
parasztok között, de Károlyi Sándor szatmári főispán Dolhánál, Máramaros
vármegyében könnyen szétkergette ezt az első, szervezetlen kuruc csapatot.
Rákóczi attól tartott, ha késlekedik, a nép elveszti bátorságát.
Március, április, május folyamán küldöttek érkeztek hozzá, Bercsényi
lovascsapatot szerelt föl, a francia király pénzt küldött.
Rákóczi 1703. június 15-én Lawoczne mellett, Kliniec
faluban fogadta az Esze Tamás vezetése alatt megjelent magyar csapatot, ezzel
együtt is csak háromezer embere volt. Másnap, 16-án lépte át a határt kibontott
zászlókkal, és az egész országot hadba hívta.

Ekkor a Habsburgok sietve a
Szent Koronát Pozsonyból Bécsbe szállíttatták át, s ezt követően ezzel zsarolták
a felkelőket…
A felkelés hamarosan szabadságharccá terebélyesedett, amelynek nyolc éve
bővelkedett katonai és politikai sikerekben, de kudarcokban is.
1704. július 7–12-én Rákóczi Ferenc bizalmi emberei a gyulafehérvári
országgyűlésen elérték uruk erdélyi fejedelemmé választását. Az országgyűlés
határozatot hozott a gubernium eltörléséről, s rendezte a legsürgősebb katonai
ügyeket is.
II. Rákóczi Ferenc azonban nem költözött Erdélybe, az ország ügyeinek intézését
az Erdélyi Consiliumra bízta. A Consilium a központi hatalom szerve volt, s a
rendi érdekek fölött álló korszerű állam kialakítását célozta. A fejedelem
Erdély államiságát a Magyarországgal kötött szövetségben látta biztosítottnak.
Az 1705 őszén tartott szécsényi országgyűlésen megalakult a magyarországi rendek
konföderációja, s II. Rákóczi Ferencet Magyarország vezérlő fejedelmévé
választották szeptember 17-én. Döntés született arról is, hogy a konföderáció az
erdélyi rendekkel is szövetséget köt.
1707. április 5-én Marosvásárhelyen az országgyűlés kimondta Erdély elszakadását
a Habsburgoktól, s rendelkezett a négy bevett vallás szabad gyakorlásáról is. Az
ónodi országgyűlés hasonló, radikális határozatokat hozott Magyarországra
vonatkozóan: kimondta a Habsburg-ház trónfosztását, s a szabadságharc tartamára
felfüggesztette a nemesi adómentességet.
Az erdélyi országgyűlés 1707. április 4-én Marosvásárhelyen beiktatta a
fejedelmi székbe II. Rákóczi Ferencet.
Rákóczi fejedelem 1707 őszén Erdélyben Rabutin császári tábornok ellentámadása
miatt kénytelen volt meghátrálni, s a császári sereg birtokba vette Erdélyt.
1708 augusztus 3-án Siegbert Heister tábornagy Trencsénnél szétverte a kuruc
fősereget. 1710-ben francia–osztrák béketárgyalások kezdődtek, s Rákóczi bízott
abban, hogy a nemzetközi béketárgyalásokon a svédek és az oroszok felkarolják
Magyarország és Erdély ügyét.
1710 végére az ország tartalékai kimerültek, mind többen kívánták a megegyezést,
külső segítségre pedig a továbbiakban nem lehetett számítani.
Az I. Lipótot követő I. József császár – elődjétől eltérően – hajlott a
kompromisszumra. A magyarországi császári erők élére 1710-ben Pálffy János
grófot nevezték ki, aki tárgyalásokat kezdeményezett a felkelőkkel.
Rákóczi 1711 elején Lengyelországba ment, hogy az orosz cártól kérjen segítséget
a szabadságharc folytatásához. Távollétében főparancsnokát, Károlyi Sándort
időhúzó tárgyalások folytatására hatalmazta fel. Károlyi azonban – aki a további
küzdelmet reménytelennek tartotta, s már csak a kedvező békefeltételek
kiharcolásában bízott – Szatmárba gyűlést hívott össze, ahol a rendek a
békekötés mellett döntöttek.
A béketárgyalások már az új uralkodó, III. Károly alatt fejeződtek be, miután
április közepén meghalt I. József.
1711. április 30-án Károlyi békét kötött Szatmáron Pálffyval mint császári
biztossal. 12 ezer kuruc a nagymajtényi síkon letette a zászlókat.
A szatmári béke a szabadságharc minden résztvevője számára amnesztiát adott.
Ígéretet tett az alkotmány helyreállítására, az országgyűlés összehívására, a
szabad vallásgyakorlásra. A rendeket sértő idegen intézményeket és méltóságokat
megszüntették. A magyarországi és erdélyi tisztségeket a helybelieknek tartották
fenn. A megegyezés azonban nem állította vissza sem a szabad királyválasztást,
sem az ellenállás jogát, és nem hozott létre magyar hadsereget sem. Vagyis
kimaradtak a rendi alkotmánynak azon részei, amelyek sértették volna a Habsburg
Birodalom egységét.
A Rákóczi-szabadságharc legfontosabb következménye mégis az volt, hogy
Magyarország elkerülte Csehország sorsát, amely önállóságát teljesen elveszítve
örökös tartományként tagozódott be a birodalomba.
Rákóczi – hűségeskü letétele után – megtarthatta volna birtokait. A vezérlő
fejedelem azonban nem fogadta el a békefeltételeket, sőt magát a békét sem
ismerte el érvényesnek, miután Pálffy a tárgyalások közben elhunyt I. Józseftől
kapta a békekötésre szóló megbízatását.
Ha hűségnyilatkozatot tesz, minden vagyonát visszakaphatta volna, de nem tett
ilyen nyilatkozatot. Miért? Mert ettől maradhattunk mi emelt fővel magyarok még
évszázadokig, hogy a fejedelem ezt az áldozatot meghozta. Mindenéről lemondott
és élete végén székeket, széklábakat faragott…

Előbb Lengyelországon, Anglián, majd Franciaországon keresztül Törökországba
ment száműzetésbe.
„…aki látná, azt mondhatná, hogy valamely mesterember, vagy fúr, vagy farag,
vagy esztergában dolgozik. És az ő gyönyörű szakálla sokszor tele forgáccsal,
hogy maga is neveti magát” – így írt Mikes Kelemen a fejedelem napirendjéről az
emigrációban.
Utolsó lakhelyén, Rodostón
hunyt el 1735. április 8-án, 59 éves korában.
Hamvait Kassán, a Szent
Erzsébet-székesegyházban helyezték végső nyugalomra 1906-ban
/Csurka Dóra/
