
ÉLETÜNK PREMISSZÁI
Embervoltunk alapvető
meghatározója évezredek óta az értelmes gondolkodás mellett a hitünk és a
tudatos viszonyulásunk a világhoz, benne embertársainkhoz, a hagyományok során
kialakult erényekhez, az időkön átívelő „jóhoz”, a morálhoz, azaz az erkölcstani
elvárásokhoz.
A tudás, a hit
és az erkölcs az emberi lét fundamentumai. A világot valójában az emberi
kíváncsiság hajtotta és hajtja ma is előre.
Az embernek mindig is igénye
volt a megismerésre, az újat alkotásra. De minden megismerés és tudomány
mellett/mögött ott áll évezredek óta a fogódzók, a kapaszkodók iránti igény.
A „homo sapiens” fogódzója,
útjának irányt adója pedig nem más, mint a hit és az erkölcs.
Arisztotelész óta a tudományok
nevesíthetők, de az erkölcs/az erkölcstan és még inkább a hit/a hittan sokkal
nehezebben megfogalmazható elvárások összessége. Ennek ellenére ezek jelentik a
zsinórmértéket, esetenként a kapaszkodót mindannyiunk számára.
Az emberi megismerés a kerék
feltalálásától az űrkutatásig hatalmas utat tett meg, a tudományok száma
megsokszorozódott, az ember körül kitágult a világ. Ugyanakkor csak az ősi
erkölcsi értékek, az alapvető együttélési szabályok ószövetségi kőbevésett
követelményei vagy éppen a Platón által megfogalmazott erények (bölcsesség,
bátorság, mértékletesség, igazságosság) szerinti élet nevezhető morálisnak,
emberhez méltónak.
A tudás, a
megismerés, a tudományok elsajátítása vagy éppen művelése nem kíván közvetlen
közösségi létet.A csillagász, a történész vagy éppen a sejtbiológus
több-kevesebb technikai műszerével egy csendes dolgozószoba, laboratórium
magányában is dolgozhat. A modern kor embere egyetlen számítógép segítségével a
világot tekintheti át. Mindezt teszi persze azért, hogy eredményeit, tudását a
szűkebb és tágabb közössége elismerje, hasznosítsa (a l’art pour l’art tudás
semmit nem ér, nem hasznos sem a művelőjének sem a közösségének).
Mivel mindannyian
közösségekben élünk (család, iskola, munkahely, lakóhely, haza, nemzet,
kontinens, glóbus), így az együttélés normáit, nem csupán az írott törvényeket,
de az erkölcsi követelményeket is be kell tartanunk, el kell sajátítanunk!
Ezt szolgálja már
koragyermekkorban a család mintája, később az iskola.
Nevezhetjük ezt tantárgyként
filozófiának, erkölcstannak, etikának, illemtannak, moráltannak, a lényeg
a cél: jó embereket nevelni, az emberi közösségeket jobbá tenni.
Ha elfogadjuk, hogy az
etika nem más, mint a jóra való törekvés, a jó keresése és megtalálása
cselekedeteink, magatartásunk által, akkor egyértelmű, hogy a pedagógusoknak
stratégiai feladatot - fogalmazhatunk fennkölten is -, a Teremtőhöz hasonló,
Embernevelő feladatot szán évezredek óta minden épen gondolkodó társadalom.
Hisz a jót és a rosszat meg
kell tanulni felismerni, meg kell tanítani a morális alapokat, az elvárásokat, a
meggyőző példát kell felmutatni napról napra. Ez a mindennapi pedagógiai munka
és az erkölcstan, az etika tantárgy megtanításának iskolai feladata. Feladat,
mert a közösségben való eligazodásunk, a fentebb említett platóni erények
tudatos vállalása, mindenkori döntéseink mögöttese az erkölcs. Ezt éppen úgy meg
kell tanulnunk, mint a tudományok alapjait, a természet és a társadalmak
törvényeit.
A tudás és a morál mellett
egyéni és közösségi boldogulásunk elképzelhetetlen hit nélkül!
Az igazi „homo sapiens”
egyetlen pillanatig sem vélte, hogy sorsát egyedül ő alakítja, egyetlen
pillanatig sem hitte, hogy nincs /nincsenek felette természetfeletti erők,
hatalmak. Nincs ez másképp ma sem! A tudományok fejlődtek, ismereteink
sokasodhattak, , de mint ahogy az alapvető erkölcsi elvárások (lásd
Tízparancsolat követelménye) nem változtak, embervoltunk „hit-szükséglete” is
örökérvényű.
Míg a megismerés, a tudás
kívülről befelé hat az emberre, az erkölcs az emberek közötti viszonyokat teszi
rendezetté, kiegyensúlyozottá, addig a hit az ember legbensőjében születik,
magányában is felfelé tekint, de mindeközben hat kifelé.
Az igazi, meggyőződéses
hittel rendelkező ember - legyen az bármilyen felekezet, bármilyen vallás
követője - nem törekszik a „verbális hit-mutogatásra”, megélt élete, tartása,
példája viszont egyértelműen sugallja, hogy hívő ember. Ebből következik, hogy a
hittan oktatása nem egyszerű feladat.
Elsődleges e téren is a
családi minta, annak követése. Később, tudatos fővel önálló, mélyebb
megismeréssel való átélése. Felismerése annak, hogy a hívő ember számára mindig
van fogódzó, felismerése annak, hogy a hit segít a legnehezebb helyzetekben,
hogy a hit ott van a jó döntéseinkben, hogy megláttatja a homályban is a helyes
utat. Megerősítése annak, hogy nem vagyunk egyedül a világban.
Nos, ezen az úton, ennek az
igénynek felkeltésében segíthet maga a hittan mint tantárgy.
Életünk premisszái: a
tudás, a hit és az erkölcs egyetlen közös célt szolgálnak; az
állandó törekvésünket a jóra, arra hogy jobbá tegyük magunkat, a körülöttünk
lévő közösséget.
Elembertelenedett,
értékvesztett világunkban hazánkban is alapvető és szükségszerű hiányt pótol a
tudás átadása mellett az utóbbiak iskolai tantárgyként való visszaállítása akár
erkölcstanként/etikaként, akár hit- és erkölcstanként. Egyértelműen a cél a
fontos. De az elkerülhetetlenül fontos!
Feltételezzük, higgyük,
hogy ezt tartják szem előtt az e tantárgyak hivatott ismerői, oktatói is!
/ZE/