
IRODALMI
KITEKINTŐ
BERZSENYI DÁNIEL,
A
„NIKLAI REMETE”
Méltatlanul keveset idézett,
kellő helyén nem méltó módon tisztelt költőnk Berzsenyi Dániel. Osztályrészéül
már életében is jutott a meg nem értésből, halála után tisztelettel
meggyászolták, de verseit nehéznek/nehézkesnek találta még a hivatalos kritika
is.
Sajátos alakját próbáljuk megidézni,
hisz gondolatai, verseinek üzenete ma is szilárd erkölcsi tartást adnak a hozzá
fordulónak, az értő, gondolkodó magyar olvasónak.
1776. május 7-én született a
dunántúli Kemenesalja egyik falucskájában, a Vas megyei Hetyén
(ma: Egyházashetye) régi középbirtokos nemesi család egyetlen gyermekeként.
Édesapja jogvégzett ember volt, de leginkább csak gazdálkodott. A gyermek
Berzsenyi – apja nevelési elvei nyomán – 1788 őszén 13. életévében került a
soproni evangélikus líceum előkészítő osztályába, s kisebb megszakításokkal
közel hét esztendőt töltött ott. Túlkorosként nehezen alkalmazkodott az iskolai
fegyelemhez, igyekezett függetleníteni magát a líceumi rendtől; 1793-ban meg is
szökött Sopronból, beállt katonának, de hamarosan a katonaságtól is elmenekült.
Középiskolai tanulmányait nem fejezte be, de a soproni évek mégis mély nyomot
hagytak benne: sokat olvasott, kitűnően elsajátította a latin nyelvet, s nagyon
jól megtanult németül. Megismerte az antik görög-római mitológiát, mintaképe a
klasszikusok közül Horatius lett.
Miután apja elítélte tanulmányai
abbahagyását, nem tért haza Hetyére, hanem nagybátyjánál, Niklán húzta meg magát. Később néhány évre visszatért Hetyére,
de viszonya apjával anyja halála után különösen megromlott. Négy évig bírta,
aztán a házasságba menekült az apai szigor elől. 1799 májusában feleségül vette
a vagyonos és nagyon fiatal rokonlányt, Dukai Takács Zsuzsannát, és Sömjénben telepedtek le. 1804-ben a somogyi Niklára
költöztek, s az ekkor még csak titokban írogató költő gazdag nagybirtokosként
élte a falun megrekedt földesurak szokványos életét.
1803-ban Kis János evangélikus
lelkész, a kor egyik jeles költője felfedezte benne a költőt, és három
költeményét elküldte Kazinczynak, aki biztatta az ifjú költőt. 1808-ban már egy
teljes kötettel jelentkezik Kazinczynál, aki újra támogatja – most már
személyes levélben -, de a kötet csak 1913-ban jelenhetett meg gyűjtésből
szerzett pénzen.
Nem volt termékeny költő: élete
végéig összesen 137 verset írt. Második kötete 1816 júliusában látott
napvilágot: tartalma az elsőhöz képest 10 új verssel gyarapodott.
Niklát, száműzetése helyét csak
ritkán hagyta el, nem szívesen mozdult ki otthonról. Pesten – az első időkben –
csak két ízben járt: 1810 márciusában és 1813 májusának végén. Első útja
alkalmával találkozott Kazinczy pesti íróbarátaival – Szemere Pállal, Kölcsey
Ferenccel, Vitkovics Mihállyal és Horvát Istvánnal –
kölcsönös idegenkedést ébresztve magukban egymás iránt.
A gazdálkodó élet sok
gondja-baja, családi nehézségek, rokoni perpatvarok és más megpróbáltatások is
okai lehetnek viszonylagos költői terméketlenségének. Vidéki földesúri
életformája és nagyra törő költői becsvágya tragikus ellentmondásba került
egymással. Mindehhez hozzájárult elszigetelt magánya, búskomorságra hajló
kedélye, ingatag egészségi állapota. Ebben a testi-lelki állapotban érte
Kölcsey kemény, olykor igaztalan recenziója (bírálata), mely a Tudományos
Gyűjtemény 1817. júliusi számában jelent meg. A kritikát megalázónak, meg
nem érdemeltnek érezte, személyes támadásnak fogta fel, s Kazinczyt gyanította
mögötte, így kapcsolatuk elhidegült.
Berzsenyiben ezután elhallgatott
a költő, s a következő években a tudományos munkálkodás, az
esztétikai-irodalmi tanulmányokban való elmerülés foglalta el, lázas sietséggel
igyekezett pótolni műveltségbeli hiányait. A „méltó” válasz Észrevételek Kölcsey recensiójára címmel 1825-ben jelent meg a
Tudományos Gyűjtemény szeptemberi számában. Ebben Kölcseynek a klasszicista
esztétika alapelveire épített legfőbb kifogásait már a romantika nevében
utasította vissza.
Utolsó éveiben sokat
betegeskedett. Mint akadémikus többször részt vett a Tudós Társaság ülésein,
sőt azt is tervezte, hogy a fővárosba költözik; ebből azonban semmi sem lett.
1836. február 24-én halt meg
Niklán. Kölcsey híres engesztelő emlékbeszédét Helmeczy
Mihály olvasta fel az Akadémián.

A falusi földesúri életforma és teremtett
költői ideálvilágának kiáltó ellentéte nemcsak verseinek volt egyik ihlető
forrása, hanem egész életének legsúlyosabb, feloldhatatlan problémája is lett.
Horatius költészete s az ún. horatiusi életfilozófia:
a végletes érzelmektől való óvakodás, az „arany középszer” életelvvé emelése, a
sztoikusan bölcs megelégedés, belenyugvás a neki rendelt sorsba látszólag
meghatározta életét és költészetét, de az ókori poéta világszemléletének magára
erőltetése nem sikerülhetett. Az antik versmértékek és formák mögött éppen nem
a klasszikus egyensúly, az áhított harmónia fedezhető fel, hanem az utánuk való
eredménytelen sóvárgás, rezignált melankólia s örökös nyugtalanság.
A nemzeti eszmélkedés, a
függetlenségi gondolat Közép- és Kelet-Európában az egyes (idegen uralom alatt
élő) népek romantikus irodalmának központi magvává, éltetőjévé lett, s ez
bizonyos oktató, erkölcsnemesítő társadalmi szerepet rótt a költőkre, írókra.
Berzsenyi is – Horatius útmutatását elfogadva, a klasszicizmus parancsát is
követve – vállalta ezt a küldetést: a nemzet megmentésére mozgósított, a
lelkeket kívánta művelni, nemzetének akart szolgálni költészetével, elsősorban
hazafias ódáival.
Ezek közül a legnevezetesebb, a
legtöbbször idézett A magyarokhoz (I.) című verse. Valószínűleg ez
egyik legkorábbi, de mindenképpen leghosszabb ideig csiszolgatott költeménye:
1796 körül keletkezhetett, de a végleges szöveg csak 1810-ben látott
napvilágot. E költemény erkölcsi párhuzama A magyarokhoz (II.) című
ódája.
1807-ben keletkezett a vers; történelmi
háttere a napóleoni háborúk Európát megingató hatása, de az alkalmi események,
ihletforrások fölé nőve minden korra érvényes erkölcsi ítéletet fogalmaz meg.
A legdöntőbb élmény az, hogy az eddig örökkévalónak hitt világ és rendje
összeomlott: államhatárok, törvények, erkölcsök változnak meg napról-napra. Ám
ebből a megrendítő élményből nem kétségbeesés és reményvesztettség, hanem
ábránd és merész hit sugárzik: nemzetünk, hazánk nem fog elpusztulni, mert a
„lélek és szabad nép” erkölcsi-fizikai fölénye „csuda dolgokra” is képes. Ez a
költemény is világtörténelmi példákkal zárul, de az egész vers felfelé ívelő
menetét követően optimista tanulsággal: az ősi, tiszta erkölcsök tették naggyá
Rómát, Marathont és Buda várát. Mindezek a példák a
hősi lélek magasabbrendűségét hirdetik a nyers erővel s tömeggel szemben .
Reményt, bíztatást, a lelkek
ébresztését jelentette ez a költemény nemcsak a maga korában, de a későbbi
évtizedekben is. Kodály Zoltán 1936-ban ezért is készített belőle hatásos
kórusművet.
Berzsenyi nemcsak azért kapta a
„magyar Horatius” nevet, mert témában, versformában sok ösztönzést kapott és
vett át az antik mintaképtől, hanem azért is, mert megpróbálta magáévá tenni,
mintegy magára erőszakolni annak sajátos, kétezer évvel korábbi életfilozófiáját
is. Ebből az életbölcsességből mindenekelőtt a megelégedésre, a megelégedettség
illúziójára volt legnagyobb szüksége. A kiszolgáltatottság, a tehetetlenség
tragikus érzését szerette volna kárpótolni a „megelégedettséggel”: elfogadni az
elfogadhatatlant, belenyugodni a neki rendelt sorsba, „osztályrészébe”.
Osztályrészem (1799) című elégikus ódájában a „megelégedéssel”
viaskodik: az antik költő filozófiájával próbál fölébe emelkedni kisszerű
életformájából fakadó tragikus életérzésének.
Elégiáit 1804 után írta; kb.
8-10 verset sorolhatunk ehhez a műfajhoz, s valamennyinek alaptémája a
mulandóság, az idő gyors múlása, minden élő elkerülhetetlen végzete. Az utókor
és a rostáló idő az egyik legsikerültebbnek A közelítő tél című versét ítélte (1804-1808 között írhatta költőnk). Eredeti címét, Az
őszt Kazinczy változtatta meg: ezzel a statikus állókép helyére a lopva
közeledő fenyegetés mozgalmassága került, s így maga a cím is riadalmat sugall.
Berzsenyi költészetének 1808-tól
egyre gyakrabban lesz témája a filozófiai töprengés, a halál utáni lét vagy
nemlét kérdése, s új bölcselkedő hajlamának s filozófiai fejtegetéseinek
leginkább két klasszikus műfaj felel meg: az episztola (költői levél) és az
epigramma.
Életéből nyolc évet szánt arra,
hogy méltóképpen válaszoljon Kölcseynek. Nagy tanulmánya, az ún. Antirecenzió (Észrevételek Kölcsey recensiójára) 1825-ben jelent meg. Ebben pontról
pontra haladva igyekszik cáfolni Kölcsey vádjait, elméletileg is vállalva költészetének
romantikus vonásait.
A magánéleti és a költői magány
a 19. század fordulóján kigyöngyözte a magyar irodalom legveretesebb hangú
ódáit és elégiáit. Manapság, ha kezünkbe akad Berzsenyi Dániel egy-egy verse -
az empátián túl - halljuk meg bennük az erkölcsi üzeneteket, a filozófiai gondolatokat
is! Érdemes odafigyelni a nehéznek
tűnő sorokra, mert örökérvényű erkölcsi üzeneteket hordoznak!
/ZE/
