
Tisza István és a
konzervativizmus
/részletek egy hosszabb
előadásból/
Amikor Tisza Istvánról
előadást kell tartani, arra gondolok, hogy a múlt héten volt egy
konzervativizmus konferencia, ahol neve többször is előfordult, és Schlett
István megpróbálta a magyar konzervativizmus típusait csoportosítani. Döntően
kétféle konzervativizmust állított föl, és a végeredmény nála is az volt, hogy
Tisza István sokkal inkább a liberális örökség része, és hogyha most én ehhez
- anélkül, hogy a jelenlévők ezt hallották volna - csatlakozom, akkor arról
szeretnék beszélni, hogy valami nagy tévedés van a mostani és a korábbi
magyarországi vitákban arról, hogy mi a konzervativizmus és mi a liberalizmus.
Ugyanis amíg több évtizeden keresztül Magyarországon az volt a szokás, hogy a
történelmet visszafelé konstruálták meg - annak ellenére, hogy egy lineáris
fejlődéselméleti sorba rendezték a történelmet, mégis visszafelé tették ezt -, s
az olyan ideológiai-gondolkodási irányzatokat, amelyeknek "foltos" volt a
jövője, azokat a múltjukban is megpróbálták olyan szempontból vizsgálni, hogy
hol jelentkeznek a későbbi úgynevezett ordas-eszmék, szélsőségek,
radikalizmusok. /…/
Ezt azért akartam elmondani
bevezetőként, mert Tisza István politikusi alkata szerint is racionalista,
liberális ember volt, aki azonban felelős nemzeti politikusként egy olyan ország
élén állt, ahol nagyon, nagyon éles feszültségek voltak, és a kormányzó
liberalizmusnak doktriner összefüggései miatt szükséges volt az, hogy
reálpolitikai korlátokat állítson azért, hogy a történelmi Magyarország
megőrizhető legyen, hogy a liberalizmus által is nagyon gyorsan át- és
szétszabdalt magyar történelmi társadalmat valamiképpen keretek között lehessen
tartani. A tiszai konzervativizmus ebben áll. A politikában - és itt elsősorban a
választójog kérdéséről van szó- , de a gazdaságban is, illetve a gondolkodásban
itt az egyházról, a vallásról van szó. Ezen a három területen fogom majd
vizsgálni nézeteit, melyeket fontosnak érzett, hogy "megálljon" bizonyos
pontokon, és azokon a pontokon megállva az ő alkatából következően ezért is
vetődhetett fel a "vasgróf" kifejezés. /…/
Nézzük, hogy miért van a
tiszai felfogásban olyan néhány pont, ahol ő úgy gondolja, hogy nem lehet
Magyarországon a teljes szabadságon alapuló liberalizmusnak érvényesülni? A
választójog kérdésében azt kell látni, hogy Tiszának nem a szociális ügyek
voltak az elsődlegesek, bár természetesen azt is figyelembe vette, noha ez a
figyelembe vétel például megint csak azt jelenti csupán, - minthogy Tisza majd
végig anglomán volt - hogy az angol módszert akarta alkalmazni. A választójogot
tehát a műveltebb, a szervezett, a minőségileg általa is elismert
munkásrétegekkel kapcsolatban egyáltalán nem vonta kétségbe, ellenben kétségbe
vonta az általa tömegnek minősített befolyásolható rétegek választójogának
kiterjesztését. A plutokrácia erősebb anyagi eszközökkel rendelkező politikai
törekvésének áldozatául eshető tömegeket illetően már azt mondta, hogy ott meg
kell állni. Ennek ellenére a szociális kérdésekben Tisza úgy gondolta - mint
minden klasszikus liberális -, hogy a társadalom mozgásában a felemelkedő
rétegek úgyis megszerzik idővel azt a kvalifikációt, amely a választójoghoz
szükséges, és egy ilyen választójogi kvalifikációt szerzett személy már érdemes
arra, hogy részt vehessen a liberális demokrácia gyakorlásában, ami egyébként a
nemesi demokrácia örököseként bizonyos minőségi kategóriát jelentett számára.
Tehát ő nem gondolta azt, hogy szociális tekintetben olyan nagyon kellene a
fennálló helyzetet feszegetni, és az, amit a választójogi kérdéssel csináltak
nálunk, az sokkal inkább kifejezte a korabeli magyar baloldalnak a fixáltságát,
amely lényegében nem a nagytőke, sokkal inkább a nagybirtok politikai hatalma
ellen bevethető vidéki néptömegeknek a politikai felhasználhatóságát jelentette.
Ellenben ott van a
nemzetiségi kérdés, ahol Tisza István, de egyik elődje, idősebb Andrássy Gyula
már a reformkorban, majd az önkényuralmi bomlás időszakában újraszerveződő
politikai életben is egyértelműen a nemzetiség ügyével, a nemzet ügyével
kapcsolatban gondolja azt, hogy választójogi korlátokat kell állítani, az
országot meg kell őrizni magyar országnak. És e tekintetben nem volt igazából
jelentős különbség Tisza István és mondjuk a magyar politikai elit között -
leszámítva néhány később teljesen balra csúszott képviselőjét -, sőt annyira nem
volt különbség, hogy Tisza Istvánt, a liberális politikust az úgynevezett
nemzeti radikalizmus részéről - amelyet most a függetlenségi párt kategóriával
illettem, (lehetne mást is mondani) oldaláról támadták. Nemcsak, hogy a 68-as
nemzetiségi törvény, hanem például az iskolák államosítása kapcsán is, ahol
Tisza megint nem volt hajlandó az önkormányzatiság, s a felekezetek
iskolaállítási jogának a csorbítására. Ez is jól mutatja, hogy Tisza miközben
egyesek utólag konzervatívnak állítják be, közben az akkor szerveződő
antiliberális konzervativizmus képviselői részéről igen erőteljes támadásoknak
volt kitéve nemcsak az iskolák államosítása kapcsán, hanem a középnemesség
utódainak elföldtelenedésével kapcsolatban is. E kérdésben Tisza azt gondolta,
hogy az, aki értelmesen gazdálkodik, az, aki okszerűen felhasználja a
rendelkezésre álló javakat, az úgysem megy tönkre, az versenyképes. Aki pedig
tönkremegy, az pedig olyanoknak a birtokába adja át földjét, akik ezek szerint
kiválóbbak, és itt nagyon bízott a magyarságnak a nemzetiségekkel szembeni
expanzív erejében, minőségi, műveltségi, szorgalmi és egyéb előnyeiben Tehát a
nemzetiségi kérdés volt az egyetlen, ahol igazából ő jelentős korlátot látott,
és nem óhajtotta a választójog kiterjesztését. Ugyanakkor azt is látni kell,
hogy Tisza, miközben megint konzervatívnak mondják sokan, az elföldtelenedő és
ilyenkor már városokba özönlő és állami tisztviselővé váló egykori
középbirtokosság örökösének a várost látta, és a városok megerősödésében
gondolkodott. Nem véletlen az ipartámogató törvényeknek a korabeli sorozata.
Tisza úgy gondolta, hogy a magyar művelt városi népesség lesz az a pótló szerepű
társadalmi közeg, amelyik a korábbi, a feudalizmusban játszott földbirtokosi
szerepet átveszi, és lényegében a magyarság terjesztésének a szerepébe kerül, és
éppen ezért a városokkal kapcsolatban sem a konzervativizmus volt rá a jellemző,
hanem kifejezetten a városfejlesztés, a városok "modernizációs" szerepének
erősítése.
Ha valaki konzervatív, akkor
sokaknak úgy tűnik, mintha nem akarhatna korszerűsítést, Tisza pedig
kifejezetten korszerű elképzeléseket fogalmaz meg itt is, és nem csak a városok
tekintetében. De hát a korban ez nem véletlen, ha belegondolunk, csak a
legközelebb álló hatalmas személyiségnek, a német birodalmat megteremtő
Bismarknak a tevékenységébe, ahol a konzervativizmus valójában egy nagyon
átgondolt, nemzeti-liberális fejlesztési politikát is jelentett.
Ha most tovább megyünk,
akkor megnézzük a gazdasági területet, amellyel a választójogi cenzus kapcsán is
bizonyos fokig foglalkozni kellett. A gazdasági kérdés az, amelyben Tisza István
szinte manchesteri liberalizmust árul el időnként. Az az igazság, hogy ha
valamiért lehet kritizálni és kell is kritizálni, az éppen az a hit, ami
fiatalkorától kezdve kísérte. Úgy gondolkodott, hogy a szabad verseny, a piacnak
az átalakító és igazságot osztó szerepe kapcsán kiválogatódó új vezető rétegek
és a társadalomnak a gazdasági versenyképesség alapján való elrendezése
automatikusan hoz magával bizonyos társadalmi békét, és éppen ezért őneki az
állami beavatkozás kérdésében igen szűkkeblű volt a nézetrendszere. Ebben a
tekintetben tehát tényleg inkább konzervatív liberálisnak lehet nevezni, amely
ebben az időszakban éppen már a liberalizmus hanyatló irányzatát jelentette,
hiszen a szociális kérdés Nyugat-Európában már igen erőteljesen kopogtatott. A
mi viszonyaink között azonban a városoknak a sokkal kisebb népessége és
politikai-társadalmi súlya miatt természetesen még volt kifutása ennek a tiszai
gondolkodásnak. A gazdasági szabad versenyt gondolta például egy olyan
mozzanatnak, ami majd az osztrák-magyar ellentéteket is csökkenteni fogja, mert
véleménye szerint az osztrákok és a magyarok a kiegyenlítő gazdasági verseny
következtében idővel már nem állnak majd olyan élesen egymással szemben.
A gazdasági kérdésekben
Tisza egyértelműen a liberalizmus képviselője, és nem véletlen az, hogy a
gazdasági kérdések tekintetében csak olyan szempontból jönnek elő olyan
konzervatív elemek, amelyek sokkal inkább a magyar történelmi múltnak, a régi
magyar nemesi örökségnek a szemléletét jelentik, például a családcentrikusság. A
családcentrikusság, amelyben a magántulajdonnak teljesen természetesen motiváló
ereje van, amely az embert alkotásra, munkára serkenti. Tisza István ebből a
szempontból természetesen konzervatív ember volt, ez nyilván keresztyén
felfogásából is következik, de hát a magyar nemességnek a családi-nemzetségi
szolidaritásának hagyománya itt sokkal fontosabb, semmint valami átgondolt,
esetleg akár neokonzervatívnak tekinthető gondolkodásmódnak. Tiszának tehát a
gazdasági élet tekintetében még egyszer hangsúlyoznám a liberalizmusát.
Van viszont egy olyan
mozzanat, amely kétségtelenül egyfajta pragmatikus jó kapcsolatot jelent a
konzervativizmus felé, legjobb ilyen tanítványa egyébként Klebelsberg Kunó lesz,
aki nem a gazdasággal, hanem az iskoláztatással foglalkozott. Nem véletlenül.
Mint Tisza közvetlen munkatársa, erről a forrásvidékről szerzi azokat az
alapelveket, amelyekkel a két világháború közötti iskolai és egyáltalán szellemi
újjászervezést irányítja. Miről is van itt szó? Nagyon egyszerűen arról, hogy
Tisza úgy gondolta, hogy a gazdasági kérdésekben felesleges az osztályharc, és
azzal a magyar nemzeti egység szempontjából mindenképpen szembeszállt, ahogy
egyébként a felekezeti viszálykodással is. Nem véletlen a bevezető előadásban
említett katolikus-református békéért mindent megtevő Tiszának a képe. A
magyarországi lakosság felét alig kitevő és alig többségre vergődő magyarságnak
az egész országot megőrző tevékenységére koncentrált. Mi is volt ez a mozzanat,
ami az osztályharcot feleslegessé teszi? - kérdezi Tisza. És az idő őt igazolta,
kérem. Itt megint lehet őt bántani, lehet negatívan megítélni, lehet kritizálni,
de az övé volt az igaz és a távlatos felfogás, és ez igazolódott
Nyugat-Európában is, amit ő gondolt. Mi volt ez? Az, hogy a termelésnek a
technikai szellemi befektetéssel való többtermelésre indítása fogja idővel
megoldani az elosztási gondokat, vagyis magyarán egyszerűen technokrata módon a
hatékonysági gondolattal vélte a társadalmi problémáknak a szociális-elosztási
vetületét megoldani. És Nyugat-Európában is ez történt és értelmesen mindenhol
ez történik. Azóta sajnos irtózatos vérveszteségek és gyilkosságok,
tömeggyilkossági sorozatok alapján derült ki, hogy politikai hatalommal nem
lehet gazdagságra felemelni embereket, s az egyenlősítés pedig tulajdonképpen
csak a nyomorúságban és a szegénységben lehetséges.
A tiszai felfogás, arról
szól tehát, hogy a jól képzett munkásnak az erkölcsileg megbízható és az egyre
hatékonyabban termelő társadalomban természetes módon egyre több fog jutni. Ez
számára természetes, hiszen a liberalizmus elismerte a társadalmi különbségeket
és feszültségeket, de ezeket idővel egyre csökkenőnek gondolta, és a társadalmi
békesség - szerinte - ilyen módon áll majd helyre. Tehát nincs szükség
forradalomra. Ez a forradalomellenesség természetesen megint a
konzervativizmussal rokonítja Tiszát, csakhogy itt megint van egy nagy
különbség, mert Tisza nem nézte azt, hogy kik azok, akik társadalmilag a
gazdasági hatékonyságot megvalósítják. Tehát nem úgy gondolkodott, mint az
antiliberális konzervatívok, akik azt mondták, hogy de hát itt az új emberek, a
"gyüttmentek" a régi törzsgyökös magyarok helyére kerülnek majd ezzel a
kapitalizálódással, városiasodással és a hatékonysági kurzussal pozícióba
kerülnek, és ez veszélyezteti az országnak a történetileg helyes ábrázatát.
Tisza szerint ez nem így van. Ő rendíthetetlenül hitt abban a történelmileg
kialakult hatékony magyar asszimilációban, amely nem csak nyelvileg, hanem
érzelmileg és egyébként is ezt az országot össze fogja forrasztani, s ebben is
neki volt igaza Az első világháború és Trianon volt az, amelyik végül is ezt
megcáfolta, mégis eredendően neki volt igaza. /…/
Végül vegyük az egyházzal, a
vallással, a hittel kapcsolatos nézeteit. Itt megint nagyon sajátos kétarcúságot
találunk. Egyrészt Tisza István, ha úgy tetszik, konzervatívnak minősíthető,
hiszen rendíthetetlenül istenhívő református keresztyén ember volt. És nemcsak
úgy volt az, hogy személyesen e tekintetben meg volt győződve a hit
igazságairól, hanem úgyis, hogy természetes módon gondolta azt is, hogy ahogy
egyébként a politikában és a társadalomban a javakkal megáldott embernek
szolgálnia kell, s így szolgálta természetesen egyházát is. Azonban ha
megnézzük, hogy Tiszának a hitvallásos vagy dogmatikai vallásossága milyen,
bizony akkor egyértelműen egy liberális típusú vallásosságot látunk. Nem
véletlen, hogy vannak olyan megnyilvánulásai, amikor a teljesen szélsőliberális
akkori genfi református papokra hivatkozik a dogmaellenesség tekintetében, amit
egyáltalán nem lehet konzervatívnak (ortodoxnak) nevezni. Más oldalról pedig,
hogy amikor az első világháború előtt a református egyházban viták voltak az
ágendás könyv, tehát a szertartáskönyv, a liturgiai könyv körül, akkor nem
véletlen, hogy a szintén a bevezetőben említett Ravasz Lászlóval éles
konfliktusba kerül Tisza István, mert az ő racionalizmusa annyira illeszkedett a
kor hasonló típusú, akár katolikus, de leginkább protestáns típusú
liberalizmusához, hogy bizony ő el tudta azt képzelni, hogy a modern
racionalizmusnak, tudományosságnak nem megfelelő keresztyén hitelemeket ha nem
is kell kiiktatni, kiszedni, de háttérbe lehet szorítani. S így nem véletlen,
hogy Ravasz László volt az, aki az úrvacsorai liturgiába beletett egy külön
kérdést, amelyik a lélek hallhatatlanságára, az ember megváltottságára
vonatkozik, ami éppen arról akart szólni, igen, itt megint van egy pont, ahol a
keresztyén hitet nem lehet feladni. Tisza viszont volt annyira lojális, hogy e
tekintetben is természetesen elfogadta az illetékesebbeknek a véleményét, és
ebből nem lett nyílt konfliktus.
Azt látni kell viszont, hogy
a Tisza által felfogott vallásosságnak erőteljesen politikai jellege is van. Nem
véletlenül a protestáns-katolikus együttműködés terén kis könyvecskémben, amit
róla írtam, erre a politikai ökumené szót használtam. Itt számára megint a
magyarság egységének a célja, a megbékélt különbözőségeknek a keresztyénségben
rejlő társadalomszervező és politikai ereje, ami nagyon fontos. Miközben Tisza
ugyanakkor a református, a protestáns történelmi örökség szempontjából tényleg
konzervatív. Tehát az egyházszervezet síkján, az hogy paritásos legyen az
egyházvezetés, a papi és a világi elemek együttes vezetésével, az, hogy az
egyetemes papság elvéből következik a protestantizmusban az, hogy mindenkinek
tevékenynek kell lenni, ezeket ő mindig hihetetlenül fontosnak tartotta, de
nagyon jellemző, hogy bizonyos dogmatikai elveket viszont, amelyek ezeket
megalapozták, esetleg korszerűsíthetőnek, vagy nem nagyon hangsúlyozandónak
gondolt.
Itt tehát megint azt látjuk,
hogy az egész "Tisza-jelenség", akármelyik területről vesszük a példákat, a
gondolkodást, liberális jellegzetességeket mutat, ahogyan az egész korszak
domináns vonalai is ezzel jellemezhetők. Magyarországon van tehát egy történelmi
liberális örökség, csakhát ezt ma a "liberálisok" fanyalogva kezelik, - jórészt
persze nem is ismerik - pedig erre a színvonalra lehetne építeni. Tisza István a
teljes liberális örökségnek nem csak ismeretében és tudatában van, hanem annak
minden ponton addig a fenntartását, ápolását és természetes gondolkodási
keretként létezését feltételezi, amíg az a magyar nemzeti államnak a létezésével
nem kerül összeütközésbe, s addig, ameddig az nem kerül összeütközésbe a
társadalmi konvenciókkal, szokásokkal, korlátokkal, amelyek a társadalom
forradalmasítását akadályozzák.
A korban igazából a
politikai hatalmi harcon túl elitváltási harcok, illetve elitváltási törekvések
vannak, és ez az, amelyben Tisza István konzervatív lesz. Ő úgy gondolta, hogy a
magyar történelem kiválogatta és kiválogatja a magyar társadalom elitjét, s akik
az elitben vannak, azokat nem lehet lecserélni, mert ez ezért így vagy úgy vagy
amúgy már minőségi társadalmi csoport, s abba lehet belépni, ahhoz lehet
csatlakozni, abból ki lehet hullani, de ez a társadalmi csoport, amelyik a
magyarság évszázados "létharcában" magát igazolta, tekintélyes és hatalmas
alkotásokkal és személyiségekkel gazdagította a magyar történelmet, nos ezt nem
lehet lecserélni. Igen, itt és ebben megint konzervatívnak lehet minősíteni
Tisza Istvánnak a gondolkodását, azonban én úgy gondolom, hogy minden egyes
társadalomnak és minden egyes társadalmi rétegnek joga van az önvédelemre, és
önmagában az, hogy magát, vagy az adott fennálló struktúrát védi, még nem
jelenti azt, hogy ezzel másoknak árt. Ez pusztán politika érdekképviseleti
harcokat jelent, és itt ebben az összefüggésben Tisza István érdekképviseleti
felfogása a magyar társadalmi struktúrának fennálló állapotát gondolta olyannak,
amelyet a gazdaság, a művelődés, a politika mozgása, változása lassan-lassan
majd itt meg ott módosít, átalakít, de amely összességében a történelemben jól
teljesített, és éppen ezért semmiféle elitcserére nincs szükség. Tiszát azért
gyűlölték sokan, mert Magyarországon az elitváltási törekvés különös, úgyis
mondhatnám, hogy egy sajátos szemfényvesztéssel akart végbemenni. Arról van szó
ugyanis, hogy a társadalomban például a presztízseket, a társadalmi tőkéket csak
idővel, generációk munkájával lehet felgyűjteni. Sehol nem megy az, hogy akit a
magyar népi kifejezés "gyüttmentnek" mond, az hirtelenjében a társadalom élére
kerüljön, és ő határozza meg a dolgokat csak azért, mert mondjuk esetleg a
leggazdagabb, vagy azért, mert esetleg megvette a legtöbb szavazatot. Tisza is
úgy gondolkodott, hogy a társdalomnak nincs ilyen változásra szüksége, és
főképpen emiatt gyűlölték őt azok a homo novusok, akik úgy gondolták, hogy
nekik, magukat Európának kinevezve joguk van arra, hogy a magyar társadalmat
vezessék. Ezért találták ki - Ady nyomán -, hogy a "magyar ugar", tehát mindenki,
aki a történelmi magyar felfogást vallja, konzervatív, elmaradott, primitív, ők
pedig a "modern" és az "európai", csak azért, mert megtanultak néhány brossúrát
Párizsban meg máshonnan.
Ezt a véleményt manapság is
hajlandók elfogadni olyan emberek, akik nem veszik a fáradságot, hogy elolvassák
Tiszának az írásait, s ugyanakkor elolvassák az őt támadó úgynevezett
progresszivista értelmiségiek írásait is. Mert akkor a lábjegyzetekben
ugyanazokat az olvasmányokat fogják találni mindkét oldalon, csak természetesen
ezekből az olvasmányokból egészen más következtetéseket vontak le. Ha ezt
legalább elismernék, és hogyha innen indulnánk ki, akkor maga ez az egész mai
napi politikáig elhatoló és egyébként sok tekintetben teljesen hamis és tévútra
vezető vitának is véget lehetne vetni Tisza István személyével és politikájával
kapcsolatban. Mert akkor ténylegesen azokra a kérdésekre lehetne
összpontosítani, amely szerintem a korszak magyar politikájának is a
helyretételét, újraértékelését és megértését, egy nemzeti konszenzusnak a
létrehozását is eredményezné.
/Tőkéczki László/