
Tisza István arcképéhez
Tisza István Kossuth téri
szobrának felállítása folytán ismét feléledt a hajdani miniszterelnök történelmi
szerepe és pozíciója körül – a rendszerváltás óta újra és újra felbukkanó –
vita. E disputa során az egyik oldal azt a politikust látja Tiszában, akinek a
szabadság és a nemzet határozta meg gondolkodását, a másik oldal viszont úgy
véli, hogy „nem szerette a progressziót”.
A kérdés, melyre itt csak
igen rövid válasz adható, az, hogy mit jelentett mindez akkor, vagyis mit
gondolt magáról, milyen pozíciót foglalt el Tisza a politikai gondolkodás
szempontjából, hol helyezték el ellenfelei, illetve, hogy mit jelent ez a mai
magyar politikai gondolkodásban.
Tisza önmagát szabadelvűnek,
vagyis liberálisnak tartotta, a Szabadelvű Párt színeiben kezdett politizálni,
és korabeli ellenfelei is a szabadelvűek közé sorolták, ami persze sok
gyakorlati elemet tekintve mást jelentett akkor, mint most. Ezért éppúgy
ostobaság volna számon kérni rajta mint liberálison a melegházasság melletti
kardoskodást, mint az általános, titkos és egyenlő választójogot, amelyet akkor
nem is a liberálisok, hanem a polgári radikálisok, élükön Jászi Oszkárral,
vetettek a szemére. Ma persze már az is furcsának hat, hogy Tisza liberális
pozícióból érvelt egy „értelmiségi” kisebbség által fennhangon hirdetett
radikális gondolat, a választójog óriási ugrással történő kiterjesztésével
szemben. Tisza szabadságpártisága azonban nem ragadható ki az adott történelmi
kontextusból, másrészről ez a szabadságpártiság megkérdőjelezhetetlen, amit jól
mutat, amikor például a különböző szocialista irányokkal szemben éles kritikát
fogalmaz meg az állam mindenhatósága ellenében, és teljes mértékben kiáll az
„egyéniség szabad kifejtése” mellett.
A Jászi-féle radikálisok úgy
vélték, hogy a „reakciós”, „társadalmi fejlődést” akadályozó „uralkodó
osztályok” elnyomásával szembeni orvosság volna a választójog radikális
kiterjesztése. Az ő gondolkodásukban a századelő Magyarországának problémája az
„osztályellentét” volt, s az olyan nehézségekről, mint az akkori magyar államot
szétfeszítő nemzetiségi kérdésről úgy gondolkodtak, mint amelyet bizonyos önző
érdekek elkendőzésére használnak, s amelyek igazából mind a szociális
ellentétekre vezethetők vissza. Ez a csoport a tudomány köntösét használva
fejtette ki tabudöntögető, tehát ízig-vérig radikális nézőpontját. A
radikalizmus tehát a kiindulóponttól a megoldásig végigkíséri a gondolkodásukat,
hiszen azt mindvégig az erőteljes leegyszerűsítés jellemzi, ha ez tudományosnak
tetsző kifejtésben ölt is testet.
Tisza a radikálisoknál jóval
komplexebb problémarendszerből, lényegében négy társadalmi ellentétből, a
vallási és a szociális megosztottságból, az agrárkérdés körüli
érdekellentétekből, illetve a nemzetiségi szembenállásból indult ki. Mindez
talán abból is adódott, hogy ezekkel a problémákkal a kormányzás szemszögéből
szembesült, nem csak könyvtárakban elmélkedve és pesti értelmiségiekkel
polemizálva. Azt gondolta, hogy ezek az ellentétek szétfeszítenék a fennálló
nemzeti és állami kereteket, amennyiben a választójogon keresztül a parlament
arénájába kerülnének. Nem a jogkiterjesztés tarthatatlansága mellett érvelt,
hanem ahhoz egy fontos előfeltételt támasztott, méghozzá a kor liberális
gondolkodásának alapján. Úgy vélte, hogy vitára akkor kerülhet sor, ha az
racionális keretek között megy végbe, ehhez pedig elengedhetetlen a kulturális
színvonal emelése.
De hogyan vált Tisza
konzervatívvá, vagy a progresszió ellenfelévé, ha önmagát szabadelvűnek
tartotta, csakúgy, ahogy korabeli ellenfelei?
A megoldás a rendszerváltás
utáni politikai gondolkodásban található meg, amikor szerepét már történelmi
előképként értelmezték újra.
A rendszerváltás utáni
politikus, politikai gondolkodó szemszögéből az eddig leírtak csupán tudományos
okoskodásnak tekinthetők, mert Tiszát a politikus nem a történettudomány vagy a
politikai gondolkodás tudományos elemzése szemszögéből vizsgálja, hanem mint
politikust. Ez természetesen nem róható fel hibaként, hiszen a politikai
gondolkodás természetéből adódik, amelynek sajátos, tudománytól és sok más
szférától eltérő természete van, s furcsa lenne számon kérni a politikustól,
hogy politikusként gondolkodik.
Tisza azáltal vált
konzervatívvá, hogy a mások és részben önmaga által is konzervatívnak tartott
politikai oldal előképként tekint rá, a konzervativizmust maradisággal azonosító
ellenoldal pedig az ellenségkép felvázolásához használja. Így tett 2000-ben az
akkor SZDSZ-es Bauer Tamás: „A jobboldali kormánykoalíció azt a
történetfelfogást erőlteti hivatalosként az országra, amely csak a Szent
Istvántól Werbőczyn át Tisza Istvánig és Bethlen Istvánig ívelő tradíciót tudja
magyar tradícióként elfogadni, az úri Magyarország tradícióját; és megtagad
mindent, ami szabadságpárti, így megtagadja Adyt és Károlyi Mihályt is.” Mindez
természetesen azt is magával hozta, hogy a másik oldal Károlyival, Jászival
azonosult. Ezt tükrözi az MSZP egyik közleménye is: „Tisza István nem
szerette a magyar progressziót, s a magyar progresszió sem szerette Tiszát. Ez
egy évszázad múltán sem változott.”
A jelenlegi kormányoldal
pozitív példaként tekint rá, s így teszi politikai erőforrássá Tisza életművét,
alakjának felelevenítésével a saját pozícióját értelmezi és mutatja be, amit jól
szemléltetnek Orbán Viktor 2000-ben Debrecenben, az ottani Tisza-szobor avatásán
elmondott mondatai: „Tisza István miniszterelnök úr a sorsnak kiszemeltje volt,
de nem kegyeltje. Modern gazdaságot akart, és maradisággal vádolták meg. Igazi,
korszerű, a törvénykezésen és az önkormányza-tokon nyugvó szabadságeszméje volt,
és a szabadság korlátozását vetették a szemére. Mélyen hívő református ember
volt, és sokan a hittársak közül nem bocsátották meg neki a korát megelőző
ökumenikus gondolatot. (…) Támadták jobbról, és támadták balról. A
magyarkodóknak nem volt elég hazafias, az idegenlelkűeknek nacionalista volt.”
Orbán Viktor értelmezésében Tisza egy mindenfelől „ostromlott várat
örökölt”, de hitt abban, hogy a nemzet megmenthető.
/Zila János/