
TAMÁSI ÁRON
(Farkaslaka, 1897. szept.
20. - Bp., 1966. máj. 26.)
Tamási Áron sokgyermekes
földműves szülők gyermekeként az erdélyi Farkaslakán látta meg a napvilágot
1897. szeptember 20-án. 1917-ben érettségizett Székelyudvarhelyen, majd innen az
első világháború olasz frontjára került. Tanulmányait 1919-től a kolozsvári
egyetem jogi karán folytatta, majd a Kereskedelmi Akadémián tanult tovább.
Rövid ideig
bankhivatalnokként dolgozott, majd 1923 és 1926 között az Amerikai Egyesült
Államokban, New Yorkban élt és dolgozott. Az itt töltött évek szolgáltak
alapanyagul és ihlették meg legsikerültebb művét, az Ábel című
regénytrilógiáját, amelynek humora, a patriarchális székely világ és a modern
kapitalizmus szembeálltásából és stilisztikai bravúrjaiból fakad.
Visszatérése után
Kolozsvárott telepedett le, és egészen az 1940-es évekig Erdélyben élt. 1920 és
1933 között három ízben is megkapta a kor legrangosabb irodalmi kitüntetésének
számító Baumgarten-díjat (1920, 1930, 1933). 1945 és 1947 között a parlament
behívott képviselőjeként részt vett a törvényhozás munkájában is.
Első novellája Szász
Tamás, a pogány címmel, 1922-ben jelent meg a kolozsvári Keleti
Újságban. Kapcsolatban állt szinte valamennyi erdélyi magyar irodalmi és
szellemi műhellyel, így többek között az Erdélyi Helikonnal, a Korunkkal, az
Erdélyi Fiatalokkal vagy a Vásárhelyi Találkozóval is. Ehhez hasonlóan aktívan
részt vett a hazai irodalmi életben is, jó kapcsolatot ápolt a Népi Írók
Mozgalmával. Rendszeresen levelezett a Válasz, illetve a Márciusi Front íróival.
E csoportokkal közös szándék vezette: a nép kérdéseinek demokratikus úton való
megoldása.
Egész politikai és irodalmi
pályafutása alatt a köznépben látta a társadalom politikai és művelődési
megújulásának forrását. Az 1937-es Vásárhelyi Találkozó létrehozása is az ő
nevéhez fűződik; Tamási Áron volt a találkozó elnöke. A főváros ostromát Bajor
Gizi villájában vészelte át. 1949 után hallgatásra kényszerült, csak 1954-től
térhetett vissza az irodalmi közéletbe, ekkortól jelenhettek meg novellái,
illetve színművei.
A székely falvak világának
ábrázolása egész munkásságának alapját jelenti, az erdélyi falusi létélmény
látásmódjának, stílusának és szókincsének alapja. Írásaiban bravúrosan olvasztja
egybe a tragédiát és komédiát, falusi lét józan realizmusát és a népi
misztikumot. Műveiben az erdélyi szegénység életét, a megélhetésért az urakkal
és a természettel folytatott küzdelmeit, a székelyek ügyességét és furfangos
észjárását ábrázolta. Kigúnyolta a társadalmi igazságtalanságokat, kedvenc
céltáblája az általa elítélt, romlott erdélyi arisztokrácia volt. Későbbi
műveibe - kezdeti realizmusától eltávolodva - jelképes, népi miszticizmus
is keveredett.
A folklorisztikus-mitikus
szemlélet regényeiben változó eredményeket szült; olykor patetikus eposzregényt,
olykor játékos mitologikus mesét (Szűzmáriás királyfi, 1928; Jégtörő
Mátyás, 1935; Ragyog egy csillag 1938), máskor azonban igazi
remekművet, mint az Ábel-trilógia első kötete (Ábel a rengetegben, 1932).
Itt találta meg azt a stílust, amellyel önmagát, naiv, meseszerű játékos
fantáziáját s a körülölelő valóságot leginkább ki tudta fejezni.
Első Ábel-kötetében arról a
hegyek közé zárt székely világról beszél, amelyről a muzsikában Bartók Béla
(Este a székelyeknél) és Kodály Zoltán (Székely fonó) adott hírt. A különös
véletlen folytán Kodály Székely fonóját épp akkor mutatták be, mikor Tamási
Ábele megjelent. Kodály a népdal őrizte székelységet szólaltatta meg
muzsikájában, a falu közösségét, Tamási arról a magányos székelyről beszél, aki
a falu közösségéből nekivágott a rengetegnek. A dalműben a lebegő, dallamos zene
mélyén a "jajgatás" érik, a regényben a balladán győz a mese. De a ballada és a
mese, a kottára szedett és a szóba fogott történet ugyanarról a próbált népről
beszél.
Ábel tizenöt éves, mikor
édesapja elszegődteti erdőpásztornak; a havason egyedül marad félelmével és
furfangjával, ott kell helytállnia, urak, rablók és természeti viszontagságok
között, magáért és népe nevében. A természeti nemesség hőse, akár a mondabeli
Odüsszeusz, s egyben magyar népi hős, mint Petőfi János vitéze vagy Móricz Rózsa
Sándora.
Ábel történetének hátterében
a népi sors motívumai feszülnek: a szegénység, a kizsákmányoltság és nemzeti
elnyomás; a személyes és népi sors mögött az ember és magány, természet és
civilizáció, természet és vallás dolgai; a valóság és mese, a játék és költészet
szövetében.
A második és harmadik kötet,
amely Ábel országbeli vándorlásáról, illetve amerikai tartózkodásáról szól (Ábel
az országban, 1933; Ábel Amerikában, 1934), nem ér föl az első
magasába. Mégis együtt felelnek Tamási központi kérdésére, melyet a világjárt
Ábel fogalmaz: "Mi célra vagyunk a világon?" A kicsi Ábelnek meggyőződése
volt, hogy "a madárnak és a melegnek szárnya van s szabadsága, az embernek pedig
egyetlen szülőföldje és sok kötelessége". Ezért állt helyt a rengetegben, ezért
az országban, ezért Amerikában. Hosszú bolyongásai végén fogalmazza meg
felismerését végleges érvénnyel: "Azért vagyunk a világon, hogy valahol
otthon legyünk benne". Ennek az igazságnak a jegyében tér vissza
szülőföldjére, hogy otthont teremtsen, s ha másként nem lehet, az
otthontalanságot mókákkal derítse.
A 40-es években színpadi
műveket is irt, ekkor fokozatosan visszatért kezdeti realizmusához. Számos
művét, leginkább novelláit, több idegen nyelvre is lefordították.
A szülőföld és az otthon
rendeltetése: Tamásí Áronnak ez a legnagyobb témája. Ezt élte s írta legtöbb
változatban már az Ábel előtt, s írta haláláig. A már Magyarországon írt
legjelentősebb műveiben (Bölcső és bagoly, 1953; Hazai tükör,
1953; Szirom és boly, 1960) is ez a munkáló gondolat.
Az 1956-os forradalom idején
az Írószövetség elnökségének tagja volt, 1956. december 28-án tartott
taggyűlésen az elnökség nevében ő olvasta fel az általa fogalmazott Gond
és hitvallás című nyilatkozatot.
1966-os halála után
Farkaslakán temették el. Síremlékét Szervátiusz Jenő és fia, Szervátiusz Tibor
szobrászművész készítette egyetlen hatalmas gránittömbből kifaragva.
/PPL/
