
Ki volt Dózsa György,
s miért robbantotta ki a parasztháborút?
Hős vagy közönséges gyilkos?
– Fél évezred múltával ma sincs konszenzus az 1514. évi felkelés vezérének
történelmi megítélésében.
Az idén nyáron volt Dózsa
György elfogásának és kivégzésének kereken ötszázadik évfordulója. Az egyik
leghíresebb magyar történelmi személyiség emlékét és alakját Magyarországon
(Erdélyben kevésbé) csend és érdektelenség övezi. Pedig a Petőfivel és
Vasvárival kezdődő, majd a 19-20. század fordulóján – nagyrészt Adynak
köszönhetően – kibontakozó és az 1945 utáni évtizedekben tetőpontjára érő
Dózsa-kultusz mélyen beivódott a magyar nemzettudatba.
A Dózsa feltételezett
születésének 500. évfordulója alkalmából 1972-ben rendezett megemlékezés
sorozatot koordináló emlékbizottság – természetesen marxista, történelmi
materialista szellemű – irányelvei a magyar történelem kimagasló alakjaként
mutatták be a parasztvezért, akinek személyében „a társadalmi haladás egyik
nagyszerű hősét tiszteljük, akire emlékezve a küzdő és szenvedő néptömegekre is
emlékezünk. A Dózsa nevével összeforrott parasztháború az 1848–49. évi polgári
forradalmat és nemzeti szabadságharcot megelőző időszak legnagyobb jelentőségű
magyarországi antifeudális küzdelme…” De tévednek, akik azt gondolják vagy
mondják, hogy Dózsa csak a marxista és a népi-nemzeti baloldal (lásd Illyés
Gyula, Féja Géza, Kovács Imre stb.) panteonjában élvez előkelő helyet.
Erdélyben, különösen a Székelyföldön általános tisztelet övezi a dálnoki
(Háromszék) születésű Székely Dózsa Györgyöt.
Legutóbb, június végén, a
magyar kormány nemzetpolitikáért felelős helyettes államtitkára, Répás Zsuzsanna
a délvidéki Bajmokon a Dózsa-szobor felavatásán elmondott ünnepi köszöntőjében
kiemelte: „Ha Dózsa György neve elhangzik, mindenki tudja, hogy a magyar
történelem nagy, meghatározó személyiségéről van szó, éljen magyarként bárhol a
világon.
A magyar történelem
minden korszaka meglátta benne azt a személyt, akire mintaként, példaként lehet
tekinteni elszántságáért, akinek volt elgondolása, terve, célja egy közösségben,
és aki a népéért halt mártírhalált.”
Persze a nemzeti-konzervatív
jobboldalon ma is sokan vannak, akik szerint Dózsa Györgynek semmi keresnivalója
nincs a magyar történelem jeles személyiségeinek panteonjában. Sokak szerint a
hatalomra törő, a kegyetlenkedésektől sem visszariadó parasztvezér nagyban
hozzájárult a Mohács előtti Magyarország meggyengítéséhez, emiatt hazánk az
agresszív Török Birodalom első számú célpontjává vált.
Ahhoz képest, hogy Dózsa
György az utóbbi évszázadban a legismertebb magyar történelmi személyiségek közé
került, s a róla elnevezett utcák és terek száma alapján csak kevesen előzik meg
őt, meglepően kevés bizonyosat tudunk ötszáz év elteltével is az életéről,
mentalitásáról, céljairól, tetteiről. Nem csak születése ideje maradt homályban,
hanem 1514 elejéig, mintegy negyvenévnyi életéről is csupán egy feljegyzés
maradt fenn. Egy 1507-es levél, amely viszont döntő fontosságú. A levél
Barlabási Lénárd erdélyi alvajdától, székely őrgróftól származik, akinek mai
leszármazottja, a csíkszeredai születésű, Amerikában élő világhírű
hálózatkutató, Barabási Albert-László a nyomába eredt, s 2007 nyarán a
nagyszebeni Szász Nemzeti Levéltárban megtalálta a levél eredeti, latin nyelvű
változatát.
A levélben az alvajda többek
között azt írja, hogy „a legutóbbi meggyesi vásár napján a Meggyes város
közelében fekvő Szeben város néhány lakosát kirabolták és megölték. Gondos
vizsgálódás után meggyőződtünk róla, hogy ezt a gaztettet nem más, mint a Maros
megyei Makfalváról való székely ember, Dózsa György lovag követte el”. Barabási
professzor e levél és történeti vizsgálódásai nyomán (Villanások címmel 2010-ben
megjelent érdekfeszítő könyvében) érthetőnek nevezi, miért terjedt el már Dózsa
életében róla az a hír, hogy rabló és gyilkos, akit alvajda őse felhívására a
székely főurak eltávolítottak Erdélyből, és ezután állt be a zsoldosok közé
Nándorfehérváron, a legfontosabb délvidéki végvárban. Az ominózus levelet
egyébként elsőként Szabó Károly, a Magyar Történelmi Társulat tagja fedezte fel
és adta közre 1876-ban, azzal a közkeletűvé vált értelmezéssel, hogy ahelyett,
hogy megbüntették volna ezt a „közönséges rablót és gyilkost”, az udvar bőséges
jutalmakkal halmozta el és kitüntetette bátorságért. Magyarország érseke pedig
hatalmat adott a kezébe, amikor rábízta a keresztes sereg vezetését, „lehetővé
téve számára, hogy szabad folyást engedjen saját és a csőcselék haragjának,
ezáltal olyan súlyos veszedelembe sodorja az országot, amelynek hatásait
évszázadokon át megéreztük”.
Márki Sándor
történészprofesszor, Dózsa és a parasztfelkelés első monográfusa, 1913-ban
megjelent művében hasonló érzéseinek adott hangot: „Már mégiscsak
elképzelhetetlen dolog, hogy a király s rá nyomban a bíbornok annyira
kitüntessen egy férfiút, ki tegnap még gazember, paraszt, s alsóbbrendű
katonatiszt volt; ma pedig hírneves, nemes és egy, az ország védelmére az imént
kötött béke ellenére összetoborzott nagy sereg fővezére.”
De hogyan lett egy
szülőföldjéről távozni kényszerült ismeretlen székely katona a X. Leó pápa által
1513-ban elrendelt török elleni keresztes hadjárat egyik fővezére? Miért rá
esett Bakócz Tamás bíboros, esztergomi érsek, teljhatalmú pápai követ
választása?
A legtöbb krónikás és
történész kiemeli, hogy a Székely Györgyként ismert Dózsa 1514. február 28-án
különleges párviadalt vívott Nándorfehérvárnál a török kézen levő Szendrő
várkapitányával, a híres Epirusi Alival, s kardjával vállból levágta Ali jobb
karját.
A fényes haditett egy
csapásra ünnepelt hőssé tette György vitézt, aki ezután Budára ment, s Ulászló
király lovaggá ütötte, és földet adományozott neki, majd április 24-én, Szent
György ünnepén Bakócz bíboros Székely Györgyöt bízta meg, hogy a felállítandó
keresztes sereggel foglalja vissza a keleti kereszténység ékkövét,
Konstantinápolyt a törököktől. Népfölkelésről lévén szó, népszerű – a népből
való – vezér kellett, s a jobbágy származású idős bíboros feltehetően jól
emlékezett arra, hogy 1456-ban Hunyadi János országos főkapitány Kapisztrán
János ferences szerzetes parasztokból toborzott keresztes hadának segítségével
megsemmisítő vereséget mért II. Mehmed szultán sokkal erősebb és képzettebb
hadseregére. Nyilván ennek megismétlését várta az újdonsült hős végvári
vitéztől.
A másik nagy rejtély, hogy
ha már az ismeretlen székely katona lett a keresztes sereg egyik vezére, miért
fordult szembe az őt megbízó feudális állammal. A 16. századi források bősége
ellenére, azok töredékes információtartalma, illetve súlyos
elfogultságai/túlzásai és ellentmondásai miatt meglehetősen nehéz rekonstruálni
a parasztfelkelés eseménytörténetét. Ráadásul 1514 májusában két-három hét
folyamán, vagyis meglepően gyorsan és regionálisan is nagyjából egyidejűleg
szöktek a forrpontig az események, s épp ilyen gyorsan nyerték el ideológiai
indoklásukat is. De máig is eldöntetlen a vita arról, hogy a híres ceglédi
kiáltvány – amely bizonyító erejű dokumentuma annak, hogyan fordította át Dózsa
a török ellen indult keresztes hadjáratot a magyar urak elleni parasztháborúvá –
mikor keletkezett. Csak júniusban? – miután május végén a Báthori István temesi
ispán és Csáky Miklós csanádi püspök vezette nemesi hadak Apátfalvánál – amely
nagyjából félúton van Makó és Nagylak között – váratlanul (és valójában
indokolatlanul) megtámadták a keresztes sereg Maroson átkelő előőrsét, és
megsemmisítő vereséget mértek a körülbelül kétezer fős táborra. Ezt megtorlandó
Dózsa hatalmas – több tízezres – keresztes főseregével másnap hajnalban
Nagylakhoz érkezett, és a helyi parasztok által felgyújtott várból kimenekülő,
Báthori és Csáky vezette csapatokat nagy csatában legyőzte. Ezután Székely
György kíméletlen bosszút állt a nemesi sereg elfogott vezetőin: több
földesúrral együtt Csáky püspököt is karóba húzatta, másokat keresztre
feszíttetett vagy karddal levágatott. Pár nap múlva pedig, amikor megkapta a
király és a bíboros leveleit, amelyek ismételten és határozottan a keresztes
hadjárat azonnali felfüggesztésére és a parasztok hazaküldésére utasították,
szembeszegült az ország uralkodója és legfőbb egyházi vezetője parancsával, és
arra szólította fel embereit, hogy a török helyett elnyomó uraikkal, végső soron
az állammal és az egyházzal szálljanak harcba. Más nézetek szerint azonban a
„hűtlen és gonosz nemesek” megfékezésére és megzabolázására (szigorú büntetés
terhe mellett) felszólító ceglédi kiáltvány keletkezési ideje május közepe, ami
azt jelenti, hogy Dózsa nem önvédelemből, illetve revánsként, hanem előre
megfontolt hatalomvágyból robbantotta ki a belháborút.
Szűcs Jenő, az egyik
legtekintélyesebb középkortörténész szerint tervszerűen és stratégiailag
átgondolt módon a nagylaki győzelem után, azaz május 28. és június 6. között
született meg az országos parasztháború koncepciója a Maros-vidéken. Négy égtáj
felé négy seregrészt indított meg június első napjaiban Dózsa, ő maga pedig
Temesvár ostromára indult, amelyet Báthori István védett. A július közepén erős
seregével a vár felmentésére érkező Szapolyai János erdélyi vajda egyes források
szerint nagy csatában legyőzte, más források szerint (például Szerémi György
emlékirata Magyarország romlásáról) azonban csellel foglyul ejtette a
parasztvezért, akit július 20. körül különös – bár a korban egyáltalán nem példa
nélküli – kegyetlenséggel végeztek ki, iszonyú kínhalálával torolva meg a
fellázadt parasztok által elkövetett gyilkosságokat, kínzásokat,
gyújtogatásokat, rablásokat. A vezér nélkül maradt seregrészeket ezután már
könnyen szétverték.
A parasztfelkelés
üstökösszerűen felemelkedő vezére a székelyföldi, majd a délvidéki végek
harcedzett katonája volt, aki könyörület és szánalom nélkül osztotta a halált.
Nem volt alkalmas politikusnak, még népvezérnek sem, bár egyes történészek
szerint tudatosan „forradalmi erőszakkal” akarta átültetni a feudális
Magyarországra a székely, jellegzetesen katonai társadalom akkoriban még
többé-kevésbé működő szabadságmodelljét, az ősi „katonai demokráciát”, ahol
mindenki a király egyenlő jogú alattvalója, minden ember személyes és tulajdoni
szabadsággal rendelkezik. „Renoválni” akarta az országot, vagyis helyreállítani
a nemes (egy nembe tartozó) magyarság eredeti, egyenlő szabadságát. Dózsa
„szabadságharcos” kísérlete azonban kudarcra volt ítélve, mert ideológiai célja
egyszerre volt radikális és irreális, politikai módszere erőszakos és romboló, a
rendelkezésére álló emberi és anyagi erők, eszközök pedig elégtelenek.
„Dósa nem volt olyan
közönséges néplázító, mint amilyennek többnyire festik; hanem egy társadalmi és
politikai forradalomnak ösztönszerű vezére, aki a nemesség túlkapásaival szembe
a nép kívánságait állította. Milliók tűrhetetlen sorsát akarta megváltoztatni,
de homályosan képződött terveit nem bírta elfogadható módon megalkotni. A nemes
földesurak túlságos hatalmát kész volt a demagógia, vagy épen az ochlokrácia
segítségével romba dönteni, hogy a romok eltakarítása után fölépítse a
demokráciát. Nem a mai értelemben vett demokráciát; hanem a népnek az
államhatalomban és a jogokban való olyas részesedését, amely körülbelül a
vezérek korabeli egyenlőségnek felelt volna meg.
Ugyanaz a néplélek
vezette, amely 1061-ben és 1437-ben lelkesítette az ősi intézmények
helyreállításáért harcolókat. A múlt kinövései ellen küzdött s egészben véve
mégis a múlthoz tapadt, mint mindazok, akik hazánkban valaha nagyobb
reformmozgalmak, vagy épen forradalmak élén álltak.” (Márki Sándor: Dósa
György. Budapest, 1913, Magyar Történelmi Társulat)
/részletek Faggyas
Sándor cikkéből/