
AZ EPERFA ÁRNYÉKÁBAN - CZINE TANÁR ÚR
Czine Mihály 1988-ban Csoóri
Sándor Készülődés a számadásra... című esszékötetéről írt tanulmányt. Ebben írta
le azt a legendába hajló történetet, melyet Csoóri is szeretettel emleget,
példázva a folytonosság, a megtartó erő szükségességét zordabb időkben is: "
A kétszázados református kollégiumot az ellenreformáció kiűzte Pápáról.
Adásztevelen, ahova menekült a kollégium, még épület se volt, csak egy eperfa. S
volt valaki, erős hittel, aki hitet tett: amíg egy tanár lesz, és egy diák lesz,
addig kollégium is lesz. Addig nem veszhet el a folytonosság. S tantermek
nélkül, könyvek nélkül, egy eperfa árnyékában - éltették az ősi iskola szellemét
tovább." Zordabb időkben Czine is ennek a jelképes eperfának a lombja alatt
- legyen az iskola, könyvtár, szoboravató, baráti társaság - tudott a
megtartásról, az összefogásról szólni. Járni - Németh Lászlóé a szóhasználat -
az eklézsiát.
Czine nem mulasztotta volna
el, amikor pedagógiai pályájáról beszélt, hogy példaképeit, az őt útjára indító
kedves tanárait fel ne emlegette volna: az elemiből Siketh Mihály tanító urat,
aki szüleit meggyőzte, hogy Mihály tanuljon tovább, Fóris Lajos református lelkészt, aki a
polgáriból a tanítóképzőbe irányította, és Sárdi Bélát, aki a lehetetlent is
megpróbáltatta vele, az Eötvös Kollégiumba küldte. A vidéki, a falusi
pedagógusnak az elemi tudás átadásán túl egy közösség összetartásáért,
átmentéséért és - ha úgy adódott - felemelkedéséért kellett felelősséget érezni.
Czine ezt a szellemiséget élete végéig magáénak tudta, fontosnak érezte. Nála a
pedagógiai pálya elhivatottsággal telítődött: elsősorban egy életfilozófiának,
egy gondolkodásmódnak az átadását tartotta fontosnak, amely erkölcsiséget,
identitástudatot, eredeti történelemszemléletet, közösségi összetartozást
jelentett. Az irodalomban, annak közvetítésében találta meg az eszközt hozzá. A
Tanár úr, készült? című írásában tanárainak is
ezt az elhivatottságát emlegette fel: "S gondja volt, hogy akit csak lehet,
szabadítson a kapa rabságából. Maga is Debrecen neveltje volt, lelkiismereti
kötelességének tartotta, hogy a mélységből embereket indítson a napfényre. Aki
parasztgyermek akkoriban továbbtanult a faluból, majd mind neki köszönhette az
indulást."
Az Eötvös Kollégiumban a
fiatal Király István a tanára, majd barátja, egyetemi főnöke. Vele mindig
barátságban, de komoly, sokszor heves, sőt indulatos viták között dolgozott.
Király segítette első publikációinak megjelentetését, hívta őt az egyetemre
tanítani, és "gondolatokat és újra meg újra ösztönzéseket adott." Ő volt Czine
számára a "főtanár". Szembeszegüléseik mindig csak szakmai-elvi kérdésekben
történtek, a legfőbb vitás kérdés a népi írókról szóló MSZMP állásfoglalás volt,
amelyet lényegében Király fogalmazott. Czine tőle mint tanártól is sokat tanult:
"Nem tudnék esetet, mikor tekintélyi szóval letorkolt volna, pedig a
megengedhetőnél is igazán többet és vadabbat ellenkeztem vele... vitázott velem
szigorúan, de ugyanúgy segített tovább dolgaimban..." - írta később róla. Az
egyik legfelkészültebb irodalomtudóst látta benne, "aki a magyar létet nem
pusztán létezésnek, de feladatnak is vette. Lehetőségnek, hogy egy kis nép a
maga problémáival szembenézve, azokra választ keresve, bármilyen mértékben is,
de az egész emberi fejlődés számára felhasználható gondolatokat adjon." A
temetési búcsúztatónál szakadt fel belőle a vallomás: "S nekem - ha szólhatok
erről - mindenekelőtt Király István jelentette a tanárt, a barátot, a
munkatársat, az embert. Az élet nagy ajándékának tudom, hogy 41 esztendő óta -
ahogy feljöttem a szatmári faluvégről - tudhatom magam tanítványodnak és
barátodnak, sőt kisebbik testvérednek. Amit rólam mondtál, Te csakugyan az
voltál: járőrember. Járőrember - egész életedben. Akire nyugodtan rá lehet bízni
az embernek az életét. Akinek annyi mindent, még az irodalom mezőin való
maradásomat is köszönhetem."
Czine az Eötvös Loránd
Tudományegyetemre 1948-ban iratkozott be hallgatóként, de már harmadéves korában
- 1950-ben - demonstrátor lett. Az aspirantúrát is itt végezte, amelynek három
éve alatt szemináriumokat vezetett. Csak 1956-ban szakadt meg rövid ideig a
tanítása, de az Eötvös Kollégiumban hamarosan szakvezető lett. Itt fordult elő
egy alkalommal, hogy a diákok kedveskedve neki sorfalat állva várták őt.
1964-ben mint docens került
végleg az egyetemre. Első szeminaristáival inkább baráti, semmint hagyományos
tanár-diák viszonyt alakított ki. A későbbiekben sem sokat adott a
formalitásokra. Szemináriumai inkább problémafelvető és megtárgyaló alkalmak
voltak, nyitottak a másságra, a sokféle véleményre. Nemzedékeket eszméltetett
arra, hogy amikor irodalomról beszélünk, akkor másról is szólunk: a
történelmünkről, az identitásunkról, nemzetünkről. Demokratikus eszméinkről,
erkölcsről, emberségről, közösségekről. Az irodalom mindezt hordozza.
Czine mint pedagógus
iskolateremtő egyéniség volt. Pedagógiai gondolkodásmódját Ady, Móricz, Németh
László, Illyés Gyula eszméi formálták. Előadásain, szemináriumain "megfertőzte"
a diákságot. A hatvanas-hetvenes években tódultak az előadásaira, más
egyetemekről is átjöttek hallgatni őt. Akit magával ragadott mondanivalója,
stílusa, az végleg a hívévé, tanítványává, sőt rajongójává vált, ám voltak
olyanok is, akik nem értették világlátását, mondanivalóját. A későbbiekben is a
két véglet jellemezte a hozzá való viszonyt: a szinte feltétel nélküli
elfogadás, vagy a merev elutasítás. Mondják: a hetvenes évek második felétől
fogyatkoztak hallgatói. Ekkor erősödött fel a suttogás mögötte, hogy Czine nem
dolgozik, legtöbbször ugyanazt mondja, nem tart lépést a modern
irodalomtudományi módszerekkel. Ezt azok mondták, akik korszerűtlennek ítélték
Veres Pétert, Tamási Áront, Németh Lászlót, Illyés Gyulát. Eltiltásait, harcait,
megaláztatásait szinte senkivel nem közölte, a közvélemény sem szerzett róla
tudomást. A népi írók, eszményképei, barátai sorra mentek el: Nagy László, Váci
Mihály. Úgy érezte, egyedül maradt. Mintha kezdtek volna széthullani azok a
morális értékek, melyeket magáénak vallott.
A hatalom tartott a
nagyhatású tanártól, ahol tudta, igyekezett munkáját gátolni. Akadémiai doktori
címének megszerzését többek közt azért próbálták megakadályozni, hogy ne
lehessen őt egyetemi tanárnak kinevezni. Még rendeletet is alkottak - Király
István szerint ez kimondottan Czine ellen irányult.
Leghűségesebb tanítványai
elsősorban a vidéki fiatalok voltak, akik ismerték azt a világot, ahonnan Czine
jött, azonosulni tudtak nézeteivel, gondolkodásmódjával. Czine a protestáns
kollégiumi hagyományokat tartotta nagyra: Sárospatak, Debrecen, Pápa, Kolozsvár,
Nagyenyed alma matereit. Ezek a "csizmás" diákokat is felvették, próbálták a
népi tehetségek útját egyengetni. Szellemiségükben nyitott, demokratikus
intézmények voltak. Számos tanulmányában felemlegeti jeles működésüket. Ezek az
iskolák a gimnázium után külföldi egyetemekre igyekeztek küldeni kiváló
növendékeiket. Czine is szorgalmazta, hogy ezt a hagyományt tovább kell éltetni,
még több külföldi ösztöndíjat kell az arra érdemeseknek biztosítani. Legtöbbször
hosszan sorolta a "példaembereket", azt, hogy ezek a szellemi műhelyek hány
jeles személyiséget küldtek a magyar művelődéstörténetbe.
A tehetségek mentését, a
figyelem rájuk irányítását igen fontosnak tartotta. Lelkesen állt a
tehetségmentő mozgalmak mögé: "A tehetség nemzeti kincs, amire gondolni kell,
amire vigyázni kell!... Itt a tehetségnek érvényesülnie kell függetlenül a
születéstől, a család anyagi helyzetétől, a rokonságtól, a kapcsolatoktól.
Mindnyájunk érdeke, hogy a tehetségek minden irányban és a legteljesebb
mértékben kibontakozhassanak." Németh László mondta neki: "A tanárnak az egyik
feladata, és egyben nagy lehetősége is, hogy mit kezd a kezébe rakott kinccsel."
Büszkén emlegette jeles diákjait, akiktől - állította - maga is sokat tanult, a
Kilenceket: Utassy Józsefet, Kiss Benedeket, Rózsa Endrét, Oláh Jánost, Mezey
Katalint..., a tudományba érkezőket: Görömbei András, N. Pál József
irodalomtörténészeket, Kiss Istvánt, aki a könyvtártudomány professzora lett,
Máté László szlovákiai pedagógust, Bencze Lajos szlovéniai költőt, aki megírta a
szlovéniai magyar irodalomtörténetet, Csordás Mihályt, a szabadkai lap
szerkesztőjét, Alabán Ferenc nyitrai főiskolai magyartanárt. Sokáig tudta volna
sorolni a neveket.
Szemináriumait a szomszédos
országok magyar irodalmáról, Móriczról, a népi írókról tartotta. Ezekre az
alkalmakra gyakran hívott vendégeket, hallgatói így a magyar irodalom jeles
képviselőivel ismerkedhettek meg, kérdezhettek tőlük, vitatkozhattak velük. Járt
a szemináriumon többek között Balogh Edgár, Simonffy András, Farkas Árpád,
Turczel Lajos, Dobos László, Bözödi György, Gellért Sándor, Sütő András.
1988 szeptemberében nevezték
ki tanszékvezetőnek, és 1994 májusában köszönt le erről a tisztségről.
Tanítványa, kollégája N. Pál József mondta róla, hogy az adminisztráció nem
érdekelte, arra bizony alkalmatlan volt, az intézményt ő maga jelentette.
Az Egyetemi Színpadon
Surányi Ibolya szerkesztésében ment a Költőnk és kora c. sorozat. Az esteket
gyakran Czine vezette be: Juhász Ferenc, Nagy László, Simon István, Sánta
Ferenc, Kamondy László költészetét mutatták be többek között. Gyakran az ő
kedvéért ültek be a hallgatók az előadásra. Fontosnak érezte, hogy a műveket a
legjobb előadóművészek közvetítsék: Jancsó Adrienne, Berek Kati, Palotai Erzsi,
Bodor Tibor, Nagy Attila. Gyakran felemlegette Tessitori Nóra előadóművészetét,
aki sokat tett azért, hogy a születő erdélyi irodalmat a közönség megismerhesse.
Az átélést, az élményt az irodalmi befogadás elengedhetetlen részének tartotta.
A hetvenes évektől - ahogy sűrűsödtek az ellene
indított támadások - egyre gyakrabban vállalt vidéki előadásokat. Már 1968-ban a
Könyvtáros c. folyóirat 9. számában (Az irodalom igehirdetője,
beszélgetés Czine Mihállyal) azt mondta az
irodalom népszerűsítéséről: "Érzelmileg gazdagodni azonban talán a
szépirodalom által lehet a legjobban. Az irodalom figyelmezteti leginkább az
embert önmagára és hovatartozására. Az irodalomról beszélő nemcsak ismereteket
közölhet. Az ismeretközlés szinte mellékes. Ízlést formálhat, tudatot alakíthat.
A magyarság és az emberség szép találkozásait tudatosíthatja. Felmutathat
szépségeket, igazságokat és életpéldákat: hogy bármilyen körben is lehet élni
emelt fővel. Ezért is érezhet az irodalom közvetítője olyanféle lázakat, mint a
régi korok igehirdetője. Ha irodalomszeretők előtt beszél, mindig hiheti, hogy a
világ megváltható. Csak szólni kell: gyerünk emberek, cselekedni valami szépet,
nagyot. Az ember azért ember, hogy a szerelmet - Nagy Lászlótól kölcsönözve a
képet - fogában tartva is átvigye a túlsó partra." Ebből a szinte ars
poeticai erejű vallomásból kitűnik, hogy az irodalmi ismeretterjesztés nem
elsősorban menekülés, nem is csak a számára elérhető lehetséges fórum. Ettől
sokkal többnek tartotta. Vallotta, hogy a jeles művek, például Illyés Gyula
Petőfi című könyve az "egyetemi tanároknak is újat mond és a pusztai pásztor
is gyönyörködve olvashatja." Biztos volt benne, hogy "a közönség
érettebb, mint sokan vélik." Tisztelte, becsülte hallgatóit: "amit Ady
mondott, az egész népre igaz: ez a nép a szépség és kultúra igézett népe."
Tudta azt is, hogy az
ismeretterjesztő munka megrövidíti a kutatásra fordítható időt. Mégsem tartotta
azt elfecsérelt időnek, hisz az "...a filológia művelőjét az élet dolgaira
figyelmezteti. Minden irodalomtörténészt fenyeget ugyanis a veszedelem: a »tudni
nem érdemes« dolgok tudósává öregszik fiatalon, s azzal bíbelődik, amire senki
sem kíváncsi... Az irodalom engem leginkább az élet részeként érdekel."
Az irodalomtörténészi és a
kritikusi feladatok nála elkülönülni látszottak. Az egyiket a kutatóhelyen, a
könyvtárszobákhoz kötött tevékenységnek látta, kritikusi feladatnak a kortárs
irodalom értékelését tekintette: "...célt fogalmazni, az összetartó erőket
tudatosítani. Az olvasottakat egy gondolattal tovább vinni és a nemzeti
műveltségbe beépíteni." Tulajdonképpen a kritikus számára megfogalmazott
feladatokat kívánta az ismeretterjesztésben tovább vinni. Mára már világossá
vált, hogy az irodalmi ismeretterjesztés a Czine-életmű jelentős részévé vált.
Sajnos, hatása az utókor számára nem dokumentálható.
A rádióban elhangzott
sorozata - míg azt is le nem állították - a "Könyvről könyvre" - a rádió
hullámhosszán a Nép és irodalom c. tanulmánykötetében írásban is megjelent.
Válogatása szigorú értékrendet közvetít, megfogalmazása tömör, mégis áttekintő
esszéstílus: Babits Mihály, Keresztury Dezső, Vas István, Asztalos István,
Balázs József, Ladányi Mihály, Sinka István, Dobos László, Horváth István,
Horváth Teri, Turczel Lajos, Farkas Árpád könyvéről beszélt többek között.
Tudta, hogy ismeretterjesztő
előadásaiban a példák mértéket is jelentenek. Ezért választásai tudatosak: mások
mellett Ady, Móricz, Illyés Gyula, Németh László, Juhász Ferenc, Nagy László,
Sánta Ferenc, Veres Péter, Szabó Pál, Sinka István, Váci Mihály, Tamási Áron,
Áprily Lajos, Sarkadi Imre munkásságát ismertette. A romániai magyar irodalomról
már a hatvanas években elmondta véleményét, a tanulmányát egyetlen folyóirat sem
merte közölni. Példáiban, választásaiban a fiatal alkotók is mindig jelen
voltak, figyelt rájuk.
Azok, akik Czine előadásait
hallgatták, mondanivalója mellett egyedülálló stílusára is emlékeznek. Tudta,
hogy az "irodalom vándorprédikátorának"
nevezik. Érzett valami kis pejoratív felhangot a jelzőben, de nem bántotta.
Érzékletes, sokszor költői képekben fogalmazó előadásai tiszta logikájú és
levezetésű irodalmi okfejtéseket takartak. Többen elmondták, hogy rögtön
tanulmányba írhatták volna élő előadásait. Szerette volna ő is, ha előadásait
többször tanulmányban megfogalmazhatta volna, sok, nagyon sok tervet dédelgetett
még. Küzdött az idő szorításával.
Lehetetlen vállalkozás
összegyűjteni, leírni, számba venni, hogy hol tartott előadást. Valószínűleg
ezrekre rúg előadásainak, megnyitóinak, méltatásainak, avató beszédeinek a
száma. Az erdélyiek feljegyezték, hogy Farkaslaka, Dicsőszentmárton,
Marosvásárhely, Parajd, Szatmárnémeti, Magyarózd, Nagyszalonta, Brassó,
Kolozsvár, Nagyvárad mind jeles helyei voltak előadásainak. Sorolhatnánk
ugyanígy a Vajdaságban, Kárpátalján, Felvidéken az eseményeket. És az országon
belül is, legyen az tanyaközpont, iskola, könyvtár, művelődési ház. Az irodalom
iránt érdeklődők és az azt szeretők máig emlegetik ezeket az alkalmakat.
Külföldre - nyugati
országokba - is egyre gyakrabban eljutott. Amerikában kilencszer járt. A
diaszpórába szorult magyarság sorsa mindenütt érdekelte, vitte a híreket az
óhazából, igyekezett összekötni az elszakadottakat az anyaország kultúrájával.
Legtöbbször sikerrel, de előfordult, hogy gyanakvással fogadták a "vasfüggöny"
mögül, a "kommunista" országból érkezett előadót. A mindenkit egy kalap alá
vevő, leegyszerűsítő tájékozatlanság bizony néha őt is meggyanúsította: a kádári
rendszer küldötte. Ezeket a megnyilvánulásokat keseredő arccal, szűkülő szemmel
regisztrálta magában. Küzdeni nem tudott ellene, csak makacsul ismételgette
véleményét, ismereteit. Ilyen stílusú és indíttatású támadás késztette a
Magyarok Világszövetsége elnöki tisztségéből való lemondásra.
Németh László írta, hogy "az
eklézsiajárások szép szokását szeretném folytatni." Czine ezt az
"eklézsiajárást" követte. Egy ilyen szereptudatot, küldetéstudatot írt le a
Németh László eklézsiájában című tanulmányában. (Tiszatáj, 1981. 4. sz.) Amit
Czine Németh László kapcsán írt, az az ő munkásságára is éppen úgy értelmezhető:
"Mindenüvé elment, távoli városokba, népfőiskolákba, diákszervezetekbe, ahol
Ady, Móricz és Kodály szellemében összeverődtek valamennyien, hogy ezeket a
kisközösségeket - kedvelt szavával: eklézsiákat - erősítse. Abban a hitben, hogy
majd ezek az erősödő s szaporodó közösségek egyre nagyobb köröket fognak
meghódítani a szociálisabb és emberibb magyarságnak. A munka nem volt könnyű...
Ezekből a közösségekből remélte fölnőni azt a nemzedéket, amelynek az emberei a
valóságban realizálják majd az irodalomban megálmodott Magyarországot."
Azt, hogy Czine mennyire
fontosnak találta ezeket a találkozásokat, jelzi az is, hogy több tanulmányban
részletesen beszámolt irodalmi estekről, találkozásokról: a váciakról, hol Veres
Péter-, Szabó Pál-, Darvas József-, Móricz Zsigmond-estek voltak, Illyés Gyula,
Németh László részvételével, a veszprémi könyvtári estekről, az esztergomi
rendhagyó irodalomórákról Németh Lászlóval, a debreceni, a nyíregyházi
találkozásokról. A Kossuth Klub is jelentős irodalmi viták, szerzői estek
színhelye volt. Ezekből a találkozásokból tanulmányok sora nőtt ki. Az egyetem
mellett a vidéki alkalmak, a határon túli küldetéses estek is a jelképes eperfa
árnyékát idézték, ahol az irodalom megtartó ereje nemesedett katedrává.
/Végh Károly/